[singlespeed.nl] 2006, jaar van de singlespeed (en 29-er!?!)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jan 20, 2006 12:15 pm

Straks aan ze ook nog cranks langer dan 175 mm verbieden...

Want dat is het volgens mij, ze verbieden passende fietsen. Waarom zou je wel framemaat, crankmaat etc aan mogen passen maar niet de wielmaat? Lange mensen moet dus maar op een niet passende fiets mee gaan rijden? In principe is het gewoon ordinaire discriminatie!
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jan 20, 2006 1:08 pm

700c is al een eeuw DE wielmaat voor volwassenen. Groter is ook nog wel gebruikelijk geweest.
Een fiets moet inderdaad passen, elk verschil in proportie telt gelijk door.
Lange mensen worden al genoeg "klein" gehouden door beperkt aanbod van idd langere cranks, maar ook gewoon de natuurlijke krapte van sommige paden.

En als je dan bedenkt hoeveel de mens gegroeid is sinds de tijd van wildgroei in wielmaten...inch erbij per decennium is niets!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr jan 20, 2006 1:18 pm

Cloxxki schreef:Voor mij zijn 26" wielen een handicap, mijn hoge zwaartepunt werkt daar gewoon niet zo lekker mee als sommige van jullie onderdeurtjes...
Hoe lang ben jij eigenlijk wel niet?

Ik ben een onderdeurtje van 1.83m :D

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jan 20, 2006 1:53 pm

Ik heb dus al uitgebreid gemaild, en zojuist eroverheen gebeld (werd niet erg op prijs gesteld, oops)

Henk van Beusekom, Hoofd Sporttechnische Zaken, legde mij uit dat dit iets is dat in een MTB Commissie besloten is.
Henk kon zich voorstellen dat dit wel koud op het dak valt en men zoiets liever een jaartje van tevoren hoort, en dat ik als renner nu gedupeerd ben.
Hij was van mening dat 29" er door de commercie bij de UCI doorheen gedrukt was. Ik vraag mij af, door wie.
Ik weet dat Gary Fisher (pionier en naamgever van de MTB, later WK Masters) door de UCI uitgenodigd was om de 29" discussie die in Geneve was ontstaan, met argumenten te komen uiteenzetten. Ik heb zijn bezoeken aan Geneve mogen mede voorbereiden met het opstellen van documenten waaruit hij zijn presentaties heeft gedestilleerd.
Belangrijkste speerpunten waren uiteindelijk, ook voor de UCI, dat 29" nu eenmaal bestaat, grote rijders een eerlijkere kans geeft, en boven alles : de veiligheid bevorderd. Het blijven verbieden van andere wielen dan 26" beperkt slechts startvelden en benadeeld renners in hun keus, indruisend tegen de vrije regelgeving op het gebied van het mountainbiken, waar de racefiets tot de mm beschreven staat.
Ik meen dat huidig Bondscoach BMX, 4X en DH, Bas de Bever, destijds zittin ghad in de commissie die dit vraagstuk behandelde, en ja hij was toen verbonden aan BeOne, en ja die maakten toen ook al 29"er, maar ik acht Bas als sportman boven alle verdenking als het gaat om commercie, zeker als je ziet hoe BeOne later omgesprongen is met hun kansen. Zij wilden een aparte wedstrijdklasse, omdat het zó anders en beter was, meen ik te herinneren, al waren hun eigen modellen pure trekking fietsen met dikke banden.
Nishiki trad in 2004 gelijk naar voren als materiaalsponsor van het HPC team, dat nationaal met de Bigfoots furore maakte. Maar commercie? Een echte wedstrijdwaardige fiets hebben ze zelfs voor hun nationale kampioen Jelmer Pietersma nooit gemaakt, veel zat daar ook niet achter.

Affijn, mijn email aan Henk van Beusekom met daarin de door velen gesteunde voorstellen omtrend het opdelen van categoriën in banddikte, is door hem doorgestuurd aan de MTB commissie, en ik haar daarover van hem terug.

Ondertussen beschouw ik mijzelf als licentiehouder-af, en moet iets anders bedenken voor deze zomer, en misschien wel de rest van mijn sportleven. En ik was net zo lekker enthousiast over het komende seizoen :-(

Van je MTB Commissie moet je het maar hebben...

Brum.

Bericht door Brum. » vr jan 20, 2006 1:58 pm

Doe eens gek, bouw een 26'r op!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jan 20, 2006 2:22 pm

Ik heb er tientallen gebouwd, duizenden verkocht, en ik HEB er niks meer mee.

Een Surly Pugsley echter... 8)
26x3.7" banden, dus ruim 29". Beetje profiel weggummen, dan gaat het best!

Exar

Bericht door Exar » vr jan 20, 2006 2:22 pm

wictor schreef:Zou idd wel gaaf zijn. Wie heeft hier een SRM liggen? :o
Wel een PowerTap, maar die heeft Klokkie ook. Als ie daar nou een 29-er wiel van maakt? Kunnen we iig het verschil tussen een crosser een 29-er uitvinden.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jan 20, 2006 2:30 pm

Powertaps moeten wel tegenover elkaar geëikt worden geloof ik, weet niet hoe.
Ja, de mijne wordt gewoon een 700c wiel, kan ik elke band gebruiken van een 28mm race slick tot een 60mm Big Apple, en ertussen alles van 30mm cross tubes tot 55mm MTB banden. Misschien zelf ook allemaal tubeless, als ik een NoTubes velg ervoor opoffer...

Maar ook goed om rolweerstand te meten is gewoon een lichte helling, on en offroad. Fiets achter streep zetten, remmen los, heuveltje af, en kijken hoe ver je uitrolt. Als het dezelfde rijders is op de fiets, mag het niks uitmaken. Je kunt ook hele zware en hele lichter rijders op dezelfde fiets zetten om te zien welk effect dat heeft.

Op MTBR.com heeft iemand een manier gevonden om rolweerstand te destilleren uit rolsnelheid, zolang de hellingshoek maar exact gemeten is. Snappen doe ik het niet, maar het lijkt me interessant.

Ik vind mijn supercrosser met ultralichte wielen eigenlijk pas echt snel worden boven de 30km/u op echt vlakke ondergrond, met harde anden. In een cross moeten je banden echter erg zacht, en is de ondergrond los, hobberig of zacht. In zacht kán een smalle band sneller zijn.

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr jan 20, 2006 2:57 pm

Cloxxki schreef: Ondertussen beschouw ik mijzelf als licentiehouder-af, en moet iets anders bedenken voor deze zomer, en misschien wel de rest van mijn sportleven. En ik was net zo lekker enthousiast over het komende seizoen :-(
Goh, dat klinkt wel heel sneu. Succes met het vinden van mogelijke uitwegen iig.

Niet netjes dat lange wappers nu zo gedupeerd worden.

wictor

Bericht door wictor » vr jan 20, 2006 4:57 pm

Zouden jullie met z'n allen (ik heb nog steeds 26ers - kleine wielen laten meer ruimte voor de geest) niet een ondertekende brief naar de KNWU kunnen sturen. Als de KNWU zwicht voor het geklaag van een paar man over crossers, waarom zouden ze dan niet weer de boel terugdraaien voor een groep 29ers die wederom kunnen klagen?

Ik betwijfel namelijk of de KNWU echt goede argumenten heeft voor het verbieden van 29ers. Darentegen kan je makkelijk stellen dat ze met een regel betreft minimale bandbreedte - EN UITSLUIDEND ZO'N REGEL - crossers weert, en MTBs met grote wielen (en evt. drop bars...) gewoon mee kunnen doen. Een ander puntje dat je kan voeren: op de weg mogen dwergen met 650C wielen rijden. Waarom mogen reuzen op de MTB dan niet een aangepaste wielmaat gebruiken?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jan 20, 2006 5:10 pm

Het is op de weg nog gekker. Reuzen moeten ook met wielen van max 70cm rijden.
De bonden hebben de neiging om wat bestaat en te koop is, voor eeuwig als limiet te beschouwen, groter is slechter. Kinderen mogen idd fietsen rijden naar hartelust. Worden ze 1m30, gaan ze naar 26". Maar als ze 1m60 worden? En 1m80? Mannetje groter, fietsje kleiner.
Niet heel raar dat Daphny vd Brand zo knalhard gaat met een crosser. Ze is net 2 wielen hoog. :-)

Ik wacht even op antwoord, en dan komt er een open brief naar de wereldpers. Misschien mail ik Peter van den Abeele wel voor zijn mening in de question, als oud cross topper en nu MTB/Cros coordinatior in Geneve.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jan 20, 2006 9:19 pm

Hoe langer ik er over nadenk hoe vreemder ik het vind. Ik ben echt benieuwd wie de 'commissie' binnen de KNWU is die deze besluiten neemt. Zijn het stropdassen of zijn het mannen die weten waar ze over praten? Zal er ook iemand tussenzitten langer dan 1.90m (of moet ik in feet en inches gaan praten, omdat maten daar tegenwoordig in gegeven worden in de nederlandse Unie stukken ;) )

Ik hoop echt dat ze door de kleine comotie die door de nieuwe besluiten is ontstaan nog een keer beraden en hun besluit nog eens goed zullen overdenken.

Zal ik mijn 29-er maar afbestellen dan ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr jan 20, 2006 9:36 pm

Heb ook een mailtje de deur uit gedaan .......
Ik weiger trouwens bij geplande wedstijdjes weg te blijven! Starten doe ik gewoon, verbod of niet. Niet omdat ik eigenwijs ben of graag een relletje veroorzaak, maar omdat ik de reden van verbod ook totaal niet begrijp. Wie gaat het trouwens herkennen als ik aan de start sta? Fietsenkeuring met meetlint van tevoren ofzo ;) Mij halverwege uit een wedstrijd plukken kan ook leuke taferelen opleveren, probeer die grote wielen maar eens tegen te houden .....

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr jan 20, 2006 9:36 pm

Ach, joh, wat kan ons het schelen...!

Daar staan we toch boven!?

Grote wielen of kleine wielen, het nivo van al die gasten is toch bedroevend laag. Wordt het technisch dan gaan ze lopen om dat makkelijker is of sneller. Dat is toch niet de essentie van het mtb-en? Of ben ik nou gek? Het is en blijft maar een spelletje!!!

En het argument van te kleine fietsen voor lange darmen zoals ik zelf vind ik nog steeds flink overtrokken. Alsof je aan de lopende band onderuit gaat als 2 meter plus rijder wanneer je 26-inch rijdt. Als dat inderdaad zo is, worden zijwieltjes dan niet iets dat je nodig hebt? Of een lesje fietsen? Nee, hoor, dat is echt flauwekul. Ik rij nu vanaf '89 en heb de afgelopen 17 jaar toch heel behoorlijk kunnen fietsen op mijn dranghekken hoor. De enige fiets waar ik nog wel eens voorover mee ging was de Merida DH-fiets met een - Ja, jullie lezen het goed!!! - 73° balhoofdhoek... Daar zat een Monster T in en als die inveerde werd het al gauw 75° a 78°.... Daarmee kon je heel makkelijk op een steile helling voorover klappen... Op alle andere fietsen NIET.

Bovendien, "wij" hebben toch onze eigen wedstrijden? Denk aan het NKSS, ECSS, WCSS, de Bergrace, alle DP-meetings die ontaarden in snelheidsritten...

Nee hoor, ik zal er geen traan omlaten als de KNWU volhardt in haar standpunt.

TBB

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr jan 20, 2006 11:25 pm

Gewoon een eigen bond beginnen... :)
---www.cjmedia.nl---

Hilco

Bericht door Hilco » za jan 21, 2006 10:38 pm

JJ zei het al ...........single speed en 29" is voor lange mannen ?

dan maar eigen bond inderdaad

Pino

Bericht door Pino » za jan 21, 2006 10:53 pm

Eerst bij hoog en laag (soms tegen heug en meug) beweren dat een 29" sneller/beter is en nu gaan klagen dat het erkend wordt als een oneerlijk voordeel?
Stelletje bleiters !

Ik ga toch ook niet zeiken dat de basket bij basketbal en het net bij volleybal te hoog zijn opgehangen voor gehandicapten op lengtegebied als ik?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jan 22, 2006 12:07 am

Ik geloof dat oneerlijk voordeel niet de reden is van afschaffing, hoewel er wel wat mensen gebaald zullen hebben toen Jelmer NK werd op een suf uitziende Bigfoot op banden uit de vorige eeuw.

Het is naar mijn mening een beter en dus sneller concep voor volwassenen, maar als ik de enige volwassene ben die ermee rijdt, is het dan een oneerlijk voordeel?

Ik ben 1m94 en rijd met velgen van 63.5cm. Net 3x dus. Er zijn er zat met relatief grotere wielen, en alles wat uitmaakt aan de fiets wordt groter naarmate de rijder langer is.

Hier een 29" fiets waar je het niet aan ziet, proporties totaal zoek, wielen nóg te klein :
http://www.militantplatypus.com/blog/archives/1207

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 22, 2006 9:55 am

Tja, voor bovenstaande Tall Boy Yao Ming is alles al snel te klein. Maar dat soort exceptioneel lange mensen doen over het algemeen een andere sport, nl. basketbal. Om nou daar een punt van te maken...

Zou het dan toch een beetje aan jouw skillz liggen Cloxxki....?

TBB

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jan 22, 2006 10:12 am

Tja, mijn skillz, daar is al veel over gezegd. Op singletrack houd ik met 26" iedereen net bij, of verlies iets. Zoek nog iemand die me bijhoudt als ik 29" rijd :-)

Is 29" nu een oneerlijk voordeel omdat ik, die net kan volgen met 26" dan ineens sneller blijk te zijn? Of was het tempo dat ik eerst haalde simpelweg het maximum voor enige skillz met zo'n lang lichaam en te kleine wielen?
Nee, er zijn betere rijders dan ik, ook die langer zijn en me nog met 26" fietsles geven, maar ik voel dat mijn een handicap ontnomen is met 29". Ik ben overigens ook de enige die daarover mag oordelen. Niet omdat ik er verstand van zou hebben, maar omdat ik de rijder in kwestie ben.

Het is erg simpel. Ergens is er een optimum wielmaat/lichaamslengte, per sport. Bij MTB'en zijn kinderen van 1m40 al duidelijk beter af met 26". Vanaf 1m50 ongeveer is een 29" fiets passend en rijdend te krijgen zonder voorvering met huidige stand van techniek en kennis.

We zullen het erover eens zijn dat Yao's ros gewoon een circusfiets is. Het optimum voor 29" loopt dus ergens af onder zijn lichaamslengte. Het punt waar 29" gewoon beter past dan 26", en een oplegde 26" dus feitelijk een opgelegd nadeel is, ligt waarschijnlijk bij een lagere lichaamslengte dan menigeen beseft. Tja, 26" is van oudsher een kinderfietsmaat, en voor volwassenen alleen handig bij transporttoepassingen. Als kleine wielen handig waren voor offroad zou je overal in het bos wel skateboarders tegenkomen.

Als men graag 26" rijdt, al is dat bij 2m00, tof! Nu 29" bestaat, goedkoop verkrijgbaar in maten die passen voor 1m60 tot 2m00, en aangezien ik graag de boel wat in proportie heb, kies ik voor 29", en de UCI steunt me daarin.

Ik beschouw een opgelegd 26" wiel voor langere mensen een grote nadeel dan voor anderen. Dus ook als het een nadeel is al bij een miezerige 1m80, dan zijn langeren toch nog meer in het nadeel. aangezien er keus is, oneerlijk. Bij XC luisteren details te nauw om iets als wielmaat teveel vast te leggen voor rijders van alle lengtes.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 22, 2006 2:14 pm

Met Skillz bedoel ik nu juist NIET het afjakkeren over de paden en het wel of niet eruit rijden van een ander. Dat is gewoon dom doortrappen zo hard je kan. Dat kan de eerste de beste wegnicht al.

Nee, skillz betekenen voor mij de techniek van bijv. bochtenwerk, het nemen van hindernissen, een stukje trial en trail rijden, omgaan met onverwachte gebeurtenissen. Heb je dat niet onder de knie dan kun je beter gaan wielrennen!

De stelling van dat iemand van 1.50 meter al op een 29 inch past.... hahahahahaha, wat een ongelooflijk DOMME stelling...!!! :lol: :lol: :lol: Ik heb een collega van die lengte. Als zij meefietst op haar 26-inch mtb dan ziet het er niet uit, maatje baby met 26 inch wielen die ogen als een 28 inch plus dat ze er gewoon bij elke helling moet lossen, geen technische singletracks mee kan rijden. Zij zou juist met een 24 inch setje veel beter gebaat zijn!

Skateboarden met 26 inch vergelijken, tja, dan houd het voor mij op. Heb je gisteren teveel gezopen Klok? Jezus wat een ongelooflijk debiele vergelijking. Jij schiet echt een beetje door hoor. Je begint stilletjes aan steeds meer op zo'n halvegare godsdienstwaanzinige te lijken die je op alle grote stations in Nederland ziet... Verder even :arms: goede vrienden maar dit is echt waanzin.

Het is en blijft maar een spelletje hoor! Denk je nu heus dat de KNWU voor een paar marginalen de regels gaat veranderen? Neem Pino's advies van harte en richt een eigen bond op!

TBB

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo jan 22, 2006 3:42 pm

@Bram
Dat een meid van 150cm er al niet uit zou zien op een 26" fiets, laat staan op een 29" fiets is natuurlijk totale onzin. Verhoudingen zijn wellicht anders dan je gewend bent, maar het hoeft helemaal niet raar te zijn, is wellicht een kwestie van wennen. Iedereen kan de extra grip e.d. die grote wielen met zich meebrengen gebruiken, hoe klein ook.
Als we het over rare verhoudingen gaan hebben wil ik het wel even over die 650c racer van jou gaan hebben ;)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 22, 2006 4:47 pm

Hubert ! schreef:@Bram

Als we het over rare verhoudingen gaan hebben wil ik het wel even over die 650c racer van jou gaan hebben ;)
Afbeelding

Die bedoel je?

Tja, verhouding is een beetje zoek, maar ik vind hem wel lekkerrr...

Bij de collega zijn de looks natuurlijk van ondergeschikt belang t.o.v. de handelbaarheid maar juist die handelbaarheid is hetgene dat er niet of nauwelijks is!

TBB

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jan 22, 2006 4:56 pm

Idd, het eruit zien is puur subjectief, en een feit is dat rijders van 1m60 immens genieten van een 29" bike. Zolang het past, kan het voordelen bieden. Zeker dames stellen extra stabiliteit erg op prijs, in wedstrijden verliezen dames vaak meer op techniek/tactiek dan ze op conditie ooit kunnen goedmaken door training.

Hoeveel bochten had Dorst? Kun je daar wegrijden bij iemand met pure beenkracht? De waarheid is, dat ik daar ingelopen werd, ik kon met 29" juist demarreren op de meest heftige bochtenstukken. 8)

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » zo jan 22, 2006 5:50 pm

Tja en voor het betere bochtenwerk prefereer ik op dit moment nog steeds een 26-inch. Niet de 29-inch, die is vooral goed voor het lange rechtdoorwerk en de grote bobbels en sprongen. Je merkt wel dat de wielbasis groter is en dat je eerder klem komt te zitten tussen 2 kort op elkaar volgende boompjes... Maar ik houd dan heel erg van de kruip-sluip-homo-paadjes. Waar (stuur)-techniek een heel erg belangrijk item is. Voor snelle bochten die niet al te kort zijn is een 29-inch vast in het voordeel.

TBB

Plaats reactie