geometrie 29er
Moderators:JJ, Beheerders
-
- Berichten:128
- Lid geworden op:zo apr 30, 2006 10:51 am
- Contacteer:
Dit zijn niet mijn ideeen hoor. Dit is de benadering zoals die op het moment gebruikt wordt op onder andere Cornell University en TU Delft voor het onderzoek op dit gebied. Tot nu toe lijkt dat goed te werken dus ik zie geen reden om hier van af te wijken.
Het probleem blijft natuurlijk dat er een mens op de fiets zit die zich overal mee bemoeid en de fiets zijn werk niet laat doen, al wordt de invloed van de fietser volgens mij nogal eens overschat. Het enige wat je tenslotte doet is (onbewust) een tikje naar links sturen zodat je zelf naar rechts gaat vallen. Je fiets corrigeert dat dan door een bocht naar rechts te maken zodat jij niet valt.
Een tijdje terug was mijn balhoofd versleten. In stilstand voelde je wel dat hij iets zwaarder draaide maar leek het niet heel erg. Toch was elke bocht ontzettend moeilijk om fatsoenlijk te nemen, omdat ik nu ineens kracht moest zetten om te sturen. Dit doet mij vermoeden dat je normaal maar heel weinig kracht zet om te sturen en dat de fiets dus eigenlijk het meeste werk doet.
Hetzelfde merk je als je in een bocht het stuur een beetje rechter drukt met als doel het frame meer over te laten hellen. Dit kost relatief veel kracht op het stuur, omdat je de fiets uit zijn evenwichtsstand probeert te drukken.
Het probleem blijft natuurlijk dat er een mens op de fiets zit die zich overal mee bemoeid en de fiets zijn werk niet laat doen, al wordt de invloed van de fietser volgens mij nogal eens overschat. Het enige wat je tenslotte doet is (onbewust) een tikje naar links sturen zodat je zelf naar rechts gaat vallen. Je fiets corrigeert dat dan door een bocht naar rechts te maken zodat jij niet valt.
Een tijdje terug was mijn balhoofd versleten. In stilstand voelde je wel dat hij iets zwaarder draaide maar leek het niet heel erg. Toch was elke bocht ontzettend moeilijk om fatsoenlijk te nemen, omdat ik nu ineens kracht moest zetten om te sturen. Dit doet mij vermoeden dat je normaal maar heel weinig kracht zet om te sturen en dat de fiets dus eigenlijk het meeste werk doet.
Hetzelfde merk je als je in een bocht het stuur een beetje rechter drukt met als doel het frame meer over te laten hellen. Dit kost relatief veel kracht op het stuur, omdat je de fiets uit zijn evenwichtsstand probeert te drukken.
[quote="Hubert !"]Mijn 'superfiets' heeft een balhoofdhoek van 69,5 graden en de vork heeft een offset van 65mm. Overall de beste mountainbike die ik ooit reed ....
Op dit moment heb ik twee custom vorken onderweg. Eén met 60mm offset, en één met 55mm offset. Vorken zijn qua inbouwhoogte e.d. identiek, dus het wordt straks heel makkelijk om het verschil te testen dat die 5mm geeft.
Ik ben benieuwd!
-------------------------------------------------------------------
Ik ook!
Deze week nog een ritje gemaakt in Dorst met mijn "OS superfiets" (74 graden en 51) voorsprong) en dat parcour is geweldig om te testen. Die voorsprong werkt echt goed, je hebt veel meer reactie bij stuurbewegingen.. De fiets laat zich geweldig strak insturen en vraagt dit ook een beetje. De steile balhoofdshoek werk dus prima maar zou misschien iets vlakker mogen zijn zodat je iets minder bij de les hoeft te blijven. Makkelijk op te lossen door een langere vork maar ik kan er goed mee leven.
Mooi dat 69,5 graad ook werkt in combinatie met een flinke voorsprong. Dat geeft wat meer mogelijk heden met een (heel) klein frame om overlap te voorkomen. Binnenkort start m,n privécursus tig-lassen
. Hopelijk volgen daarna eens eigenbrouwsels.....
Op dit moment heb ik twee custom vorken onderweg. Eén met 60mm offset, en één met 55mm offset. Vorken zijn qua inbouwhoogte e.d. identiek, dus het wordt straks heel makkelijk om het verschil te testen dat die 5mm geeft.
Ik ben benieuwd!
-------------------------------------------------------------------
Ik ook!
Deze week nog een ritje gemaakt in Dorst met mijn "OS superfiets" (74 graden en 51) voorsprong) en dat parcour is geweldig om te testen. Die voorsprong werkt echt goed, je hebt veel meer reactie bij stuurbewegingen.. De fiets laat zich geweldig strak insturen en vraagt dit ook een beetje. De steile balhoofdshoek werk dus prima maar zou misschien iets vlakker mogen zijn zodat je iets minder bij de les hoeft te blijven. Makkelijk op te lossen door een langere vork maar ik kan er goed mee leven.
Mooi dat 69,5 graad ook werkt in combinatie met een flinke voorsprong. Dat geeft wat meer mogelijk heden met een (heel) klein frame om overlap te voorkomen. Binnenkort start m,n privécursus tig-lassen

Laatst gewijzigd door dré op di okt 28, 2008 3:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
nah denk dat het een verschrijving is en hij langere wilde typen en per ongeluk lagere typte.
Maar das idd wel steil.
Alhoewel. Ik rij nu met 72 graden. Wel maar 43mm rake. Voelt tot nu toe goed. Maar denk dat dat voornamelijk komt door de kortere wielbasis en top tube.
Maar das idd wel steil.
Alhoewel. Ik rij nu met 72 graden. Wel maar 43mm rake. Voelt tot nu toe goed. Maar denk dat dat voornamelijk komt door de kortere wielbasis en top tube.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
type foutje moets idd langere zijn, is inmiddels hersteld.
74 graden is steil en tussen damstenen laveren zal wel lukken
maar het valt best mee, het lijkt heftiger dan het voelt.
geo heb ik niet zelf gekozen, hij komt zo "uit de doos". Als je een langere vork kiest wordt het een "alledaagste geometrie".
74 graden is steil en tussen damstenen laveren zal wel lukken

geo heb ik niet zelf gekozen, hij komt zo "uit de doos". Als je een langere vork kiest wordt het een "alledaagste geometrie".
Mijn starre Monocog en starre Cube hebben ook die specs, alleen een fractie stijler dan 72 elk (5-6mm "te" korte vorken). Rijdt inderdaad best, althans als je haast hebt en de rit niet te lang duurt. Ik kan me niet voorstellen ooit echt behoefte te hebben aan iets dat puur sneller/nerveuser stuurt. Waar zou dat nog voordeel mogen geven? Op Dorst gaat het meer dan best, en bochtiger rijd ik nooit.didadunlop schreef: Alhoewel. Ik rij nu met 72 graden. Wel maar 43mm rake. Voelt tot nu toe goed. Maar denk dat dat voornamelijk komt door de kortere wielbasis en top tube.
[quote="Cloxxki"
Mijn starre Monocog en starre Cube hebben ook die specs, alleen een fractie stijler dan 72 elk (5-6mm "te" korte vorken). Rijdt inderdaad best, althans als je haast hebt en de rit niet te lang duurt. Ik kan me niet voorstellen ooit echt behoefte te hebben aan iets dat puur sneller/nerveuser stuurt. Waar zou dat nog voordeel mogen geven? Op Dorst gaat het meer dan best, en bochtiger rijd ik nooit.[/quote
Klopt helemaal. Ik heb ook nooit gezegd dat steiler/nerveuzer beter is. Gelukkig heb je in Dorst automatisch haast en meer dan 4 rondjes doe ik daar ook niet. Voor jou zou dat maar een uurtje duren
. Voor mij de helft langer.....
Gevoelsmatig ben ik iets sneller op dat slingerdeslangstuk. Misschien heeft dat te maken met het stuurgedrag (je moet bij de les blijven) en de iets diepere zit (meer druk op het voorwiel).
conclusie
geo-mode 2009 is dus ca. 71 graden balhoofd met een voorsprong van 55 mm
Mijn starre Monocog en starre Cube hebben ook die specs, alleen een fractie stijler dan 72 elk (5-6mm "te" korte vorken). Rijdt inderdaad best, althans als je haast hebt en de rit niet te lang duurt. Ik kan me niet voorstellen ooit echt behoefte te hebben aan iets dat puur sneller/nerveuser stuurt. Waar zou dat nog voordeel mogen geven? Op Dorst gaat het meer dan best, en bochtiger rijd ik nooit.[/quote
Klopt helemaal. Ik heb ook nooit gezegd dat steiler/nerveuzer beter is. Gelukkig heb je in Dorst automatisch haast en meer dan 4 rondjes doe ik daar ook niet. Voor jou zou dat maar een uurtje duren

Gevoelsmatig ben ik iets sneller op dat slingerdeslangstuk. Misschien heeft dat te maken met het stuurgedrag (je moet bij de les blijven) en de iets diepere zit (meer druk op het voorwiel).
conclusie
geo-mode 2009 is dus ca. 71 graden balhoofd met een voorsprong van 55 mm

2005 trok ik toch 67min uit voor 4 (nog niet verlengde) rondjes 
Ik bouw een Vlaai met 70 graden en 55mm.
70 en 51mm is het uitgangspunt van Fisher G2.
71 en 47mm werkt lekker allround. (Redline Flight)
71.5 en 43-47mm was betrouwbaar (Hubert's RIG's, mijn oude Fisher)
72-72.3 en 43mm is beproefd (Dida, mijn Cube en MC)
72 en 47mm is gecontroleerd nerveus (On-One)
69,5 en 65mm is wat vlug, maar wel "zen" ofzo.
Allemaal 29" cijfers, van iets anders weet ik niets.
Laatste 26"er die ik veel reed :
73 graden en 45mm, erg lichte fiets. Leek snel, maar ik verloor (technisch) terrein op rijders die ik nu kan lossen op logge 29"ers.

Ik bouw een Vlaai met 70 graden en 55mm.
70 en 51mm is het uitgangspunt van Fisher G2.
71 en 47mm werkt lekker allround. (Redline Flight)
71.5 en 43-47mm was betrouwbaar (Hubert's RIG's, mijn oude Fisher)
72-72.3 en 43mm is beproefd (Dida, mijn Cube en MC)
72 en 47mm is gecontroleerd nerveus (On-One)
69,5 en 65mm is wat vlug, maar wel "zen" ofzo.
Allemaal 29" cijfers, van iets anders weet ik niets.
Laatste 26"er die ik veel reed :
73 graden en 45mm, erg lichte fiets. Leek snel, maar ik verloor (technisch) terrein op rijders die ik nu kan lossen op logge 29"ers.
[quote="Cloxxki"]2005 trok ik toch 67min uit voor 4 (nog niet verlengde) rondjes 
Ik bouw een Vlaai met 70 graden en 55mm.
70 en 51mm is het uitgangspunt van Fisher G2.
71 en 47mm werkt lekker allround. (Redline Flight)
71.5 en 43-47mm was betrouwbaar (Hubert's RIG's, mijn oude Fisher)
72-72.3 en 43mm is beproefd (Dida, mijn Cube en MC)
72 en 47mm is gecontroleerd nerveus (On-One)
69,5 en 65mm is wat vlug, maar wel "zen" ofzo.
Kijk lijstjes met cijfers en (persoonlijke) indrukken!
Maken we er later één lijstje van?
Je vergeet DE karatemonkey, daar is het toch allemaal mee begonnen?
74 en 51mm gecontroleerd nerveus mm (OS bikes blackbuck met originele vork)

Ik bouw een Vlaai met 70 graden en 55mm.
70 en 51mm is het uitgangspunt van Fisher G2.
71 en 47mm werkt lekker allround. (Redline Flight)
71.5 en 43-47mm was betrouwbaar (Hubert's RIG's, mijn oude Fisher)
72-72.3 en 43mm is beproefd (Dida, mijn Cube en MC)
72 en 47mm is gecontroleerd nerveus (On-One)
69,5 en 65mm is wat vlug, maar wel "zen" ofzo.
Kijk lijstjes met cijfers en (persoonlijke) indrukken!
Maken we er later één lijstje van?
Je vergeet DE karatemonkey, daar is het toch allemaal mee begonnen?
74 en 51mm gecontroleerd nerveus mm (OS bikes blackbuck met originele vork)