Hoe train je voor het NKSS van 4-10?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

willem12

Bericht door willem12 » zo aug 30, 2009 8:24 pm

JeroenK schreef:Maarre... gaat de hele route gereden worden?
Er circuleerde een idee om alleen het gedeelte te noorden van het startpunt te gebruiken en dan begin en eind te verbinden met een fietspad. Meer heuvels en fun per km en een compacter rondje.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 31, 2009 7:40 am

Nee, niet de hele route. We doen een kortere, voor toeschouwers aantrekkelijkere afkorting. Voor de mensen die er bekend zijn, het wordt het laatste stuk voor camping t peeske met de leuke kittige klimmetjes erin.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 31, 2009 7:41 am

willem12 schreef:
JeroenK schreef:Maarre... gaat de hele route gereden worden?
Er circuleerde een idee om alleen het gedeelte te noorden van het startpunt te gebruiken en dan begin en eind te verbinden met een fietspad. Meer heuvels en fun per km en een compacter rondje.
Hmm, ja dat dus, had pagina 3 nog niet gezien :oops:

JJ

mateis

Bericht door mateis » ma aug 31, 2009 1:32 pm

... but what would Jeroen do? Toch niet singlespeeden? Als dat zo is, zie ik wel een duidelijke alternativeringscurve in je leven, jongen.

Om voor mezelf te spreken: 'Mannen, ik train me suf.'

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma aug 31, 2009 5:22 pm

mateis schreef:... but what would Jeroen do? Toch niet singlespeeden? Als dat zo is, zie ik wel een duidelijke alternativeringscurve in je leven, jongen.

Om voor mezelf te spreken: 'Mannen, ik train me suf.'
Alternativering?

Ik was al eens een paar jaar fietskoerier, collega van Steelboy, dus van een stijgende trend is nauwelijks sprake ;). Dat ik een 29er rij en SS eens wil proberen, wil vermoedelijk zeggen dat die dingen behoorlijk mainstream worden. Sorry jongens en meisjes! Verzin maar iets anders moeilijks waarmee je op kan vallen in de meute .:bounce: .

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma aug 31, 2009 7:00 pm

Wij hebben ons gister flink geplaagd. Het mooie van plagen is dat het stiekem leuk is, dus ons hadden plezier :)

JJ

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » ma aug 31, 2009 9:54 pm

JJ schreef:Wij hebben ons gister flink geplaagd. Het mooie van plagen is dat het stiekem leuk is, dus ons hadden plezier :)

JJ
Plagen, kwellen, treiteren, trainen...

Alternatiever dan JeroenK :? The guy plays guitar in a rockband!

ott

Re: Hoe train je voor het NKSS van 4-10?

Bericht door ott » za sep 05, 2009 5:57 pm

Tijd voor inhoudelijke vragen? ;)

-Zijn deze training te doen met de singlespeed of is voor trainen (ehhhmm ik verontschldig me vast) versnellingen nodig?
-Wat is de comfortzone? Onder omslagpunt of 60/70% zone van maxHf
-Is er een maximum aan herhalingen bij de korte klim interval? minder herhalingen is voor kracht las ik bij Friel?
- Waar is de 20 minuten op gebaseerd? Kom 20 minten wel tegen als omslagpunt test
-Hoe weet je (lichaamelijke kenmerken) dat je herstelt bent en klaar bent voor de volgende training? maw. hoeveel rust moet je nemen? (Ik ben zo goed in rusten namelijk)

Eat my dust in Montferland :lol:
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za sep 05, 2009 7:55 pm

ott schreef: -Wat is de comfortzone? Onder omslagpunt of 60/70% zone van maxHf
Je moet juist uit je comfortzone hè ;)
De comfortzone waarin mensen gedachtenloos hun 'junk miles' afdraaien verschilt heel erg per persoon. Ik ben een luie flikker dus ik zit liefst onderin D1 of nog lager :angelnot: , anderen stampen standaard bovenin D2.
-Is er een maximum aan herhalingen bij de korte klim interval?

Met korte klim intervalletjes spreek je je anaerobe energieleverende systeem aan. Dat is sneller vermoeid (je 'verzuurt') dan je aerobe systeem, dus na een aantal klimmetjes is je anaerobe systeem genoeg vermoeid en is je doel van die intervaltraining (nl het aanspreken en uitputten van je anaerobe systeem) behaald. 5 x 30 seconden voluit (echt voluit) kan al genoeg zijn. Je zou daarna nog wel verder kunnen rijden, maar dan haal je niet meer de intensiteit om je anaerobe systeem aan te spreken en gebruik je je aerobe systeem meer. En dan was niet het doel van je intervaltraining, want je aerobe systeem train je de volgende dag dmv een duurtraining. ;)

-Hoe weet je (lichaamelijke kenmerken) dat je herstelt bent en klaar bent voor de volgende training? maw. hoeveel rust moet je nemen? (Ik ben zo goed in rusten namelijk)
Ochtendpols, gevoel in de benen, of je zin hebt om te fietsen etc.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » zo sep 06, 2009 9:11 pm

ott schreef:Tijd voor inhoudelijke vragen? ;)

-Zijn deze training te doen met de singlespeed of is voor trainen (ehhhmm ik verontschldig me vast) versnellingen nodig?
-Is er een maximum aan herhalingen bij de korte klim interval? minder herhalingen is voor kracht las ik bij Friel?
- Waar is de 20 minuten op gebaseerd? Kom 20 minten wel tegen als omslagpunt test

Eat my dust in Montferland :lol:
En tijd voor antwoorden!

Met de singlespeed ben je afhankelijk van wat het terrein je kan bieden. Versnellingen zijn voor dit soort specifieke trainigen handig, maar niet noodzakelijk! Beetje creatief terreingebruik werkt ook lijkt me (ik heb een racefiets voor dit soort dingen...)

Inderdaad (zie boven), eigenlijk alles wat je 'normaal' doet, de routine, de sleur.

Hoe korter de intervallen des te meer herhalingen. In principe geldt altijd: Hoe je ze niet vol zoals je wil: stoppen en volgende keer verder.
veel gedaan wordt bv 8-10x 1min, 5x3min, 2x20 min (waarvandaan? Wordt gewoon veel 'voorgeschreven'. Is een tijd die nog net in je eentje vol te houden is op hoog tempo en 'je traint redelijk specifiek op je 'omslagpunt'.)
Hoeveelheid rust is ook afhankelijk van wat je wil met de intervallen. Weinig rust: trainen met onvolledig herstel ne minderspierkracht, maar wellicht wel meer zoals in de wedstrijden. Voor NKSS: Ik zou zeggen flink rusten ertussen (2-4min) is op het parcours ook!

De intervallen tussen 30sec en 5 min zijn flink belastend. Neem 1-3 dagen rust. Hele korte intervallen (6-10 sec) zijn minder belastend en langere (20min) ook. 0-2 dagen rust.
Zonder intervallen kan natuurlijk ook, gewoon lekker 1-3 (of meer natuurlijk!) uur fietsen. Maar wat specifieke trainingen tussendoor brengen snel meer resultaat.

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 8:26 am

Trainen is zo 2005..zorg voor goed materiaal en goede mindset en het gaat als een raket !!

Groei fietsje, groei!!!!
Afbeelding

NKSS09 post training workout.
Afbeelding

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 14, 2009 8:20 am

Wordt er nog getraind? We doen toch wel wat Nard adviseerd ?

Vrijdagavond. Cote de Lage Vuursche, snelheid constant houden en hartslag omhoog.....grrrr. Daarvoor en daarna natuurlijk lage harstlag en rpm zover mogelijk boven de 90. Hartslag gi9ng trouwens mooi omlaag bij het stoplicht :) Zo goed Nard ?
Afbeelding

Het was trouwens gisteren voor het eerst tijd voor....
Afbeelding

mateis

Bericht door mateis » ma sep 14, 2009 9:45 am

Zoals je eerder al zei: trainen is ZO 2005. Ik heb dus toen alvast de basis gelegd voor het komende NK. 8)

Mijn 'voorbereiding' bestaat, naast wat mtb-koersjes en trainigsritjes op de weg, uit de Outdoorchallenge (www.outdoorchallenge.nl). Dat is een adventurerace. Het adventure is in het vlakke, geheel ontgonnen NL vaak wat beperkt, maar het is echt heel leuk om te doen. Aanrader! Daar zal ik evenwel met zoveel spierpijn vandaan komen (kanoen, steppen en hardlopen doe ik echt ongeveer 1 keer per jaar, namelijk met de Outdoorchallenge), dat ik waarschijnlijk op het NK nog niet helemaal hersteld ben.

Zoals ik al zei: 'Mannen, ik train me suf.'

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma sep 14, 2009 12:12 pm

Als je het NKSS van Dorst een paar jaar terug als een "training" zou zien, was dat ook goed plagen voor sommige deelnemers. Ik koos 29" + 36x16 (leuk voor 1 snelle eerste ronde), en Eric Wictor bijvoorbeeld had iets lichters, EN met 26".

Ik kan er nog steeds niet over uit hoe veel mogelijk en zelfs redelijk of super effcient is met SS, en hoeveel meer lol het geeft, als je niet al te ver uit vorm bent. Ik ben nu 12kg te zwaar (lijkt niks, maar is persoonlijk record), dus het zal vast niet veel plezier geven om offroad te gaan in enig verzet :-)

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » ma sep 14, 2009 8:55 pm

willem12 schreef:Wordt er nog getraind? We doen toch wel wat Nard adviseerd ?

Vrijdagavond. Cote de Lage Vuursche, snelheid constant houden en hartslag omhoog.....grrrr. Daarvoor en daarna natuurlijk lage harstlag en rpm zover mogelijk boven de 90. Hartslag gi9ng trouwens mooi omlaag bij het stoplicht :) Zo goed Nard ?
Afbeelding

Het was trouwens gisteren voor het eerst tijd voor....
Afbeelding
Willem, de tranen schieten me in de ogen van dit prachtige interval. Goed gebruik gemaakt van het terrein! Variatie zou kunnen zijn: Snelheid constant, maar cadans juist omlaag of omhoog!

Hoe vaak heb je het interval herhaald? :reallyevil:

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » ma sep 14, 2009 8:57 pm

willem12 schreef:Trainen is zo 2005..zorg voor goed materiaal en goede mindset en het gaat als een raket !!

Afbeelding
Zie je die jongens daar lekker zitten te herstellen? Hebben ze van mij geleerd :lol:

willem12

Bericht door willem12 » di sep 15, 2009 8:30 am

Nard schreef:Hoe vaak heb je het interval herhaald? :reallyevil:
3x: 2x heuvel en 1x in de polder.

A.s. Zondag 24x.. :whistle:
Afbeelding

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » di sep 15, 2009 8:54 am

willem12 schreef:Afbeelding
...Singlespeeders die hartslag- en hoogtelogs posten... Waar moet het heen met deze scene? ;) ;) :D :D :D

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di sep 15, 2009 10:08 am

Afbeelding
Afbeelding

Zo, even ter compensatie :beer: :drunk:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di sep 15, 2009 6:50 pm

Nard schreef:
willem12 schreef:Trainen is zo 2005..zorg voor goed materiaal en goede mindset en het gaat als een raket !!

Afbeelding
Zie je die jongens daar lekker zitten te herstellen? Hebben ze van mij geleerd :lol:
Die met dat Corona Extra shirt was inderdaad maximaal aan het uitrusten voor de weg terug.
De terug weg was voornamelijk gepest worden door anderen! ;)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

dré

Bericht door dré » di sep 15, 2009 8:38 pm

sjonge en straks nog een tatoo op je reet TUNED BY NARD :D

JeroenK

Bericht door JeroenK » di sep 15, 2009 8:56 pm

dré schreef:sjonge en straks nog een tatoo op je reet TUNED BY NARD :D
Volgens mij is er maar een die die tattoo op die plek écht verdiend heeft :photo:

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di sep 15, 2009 9:46 pm

De Lars Cuevas schreef:
willem12 schreef:Afbeelding
...Singlespeeders die hartslag- en hoogtelogs posten... Waar moet het heen met deze scene? ;) ;) :D :D :D
Inderdaad, waar moet het heen? Alleen maar hartslag en hoogtemeters. Treurig. Niet eens wattage! :? :?

Daar moet maar snel verandering in komen 8) .

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 15, 2009 9:56 pm

Afbeelding

en het bijbehorende shirt:

http://www.swobo.com/catalog/product_in ... cts_id=704

Maar goed. Deze zondag iets van 70KM op de fiets gezeten en mezelf genoeg gepest.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di sep 15, 2009 10:01 pm

JeroenK schreef:
dré schreef:sjonge en straks nog een tatoo op je reet TUNED BY NARD :D
Volgens mij is er maar een die die tattoo op die plek écht verdiend heeft :photo:
En waaróm heb je dat verdiend?

Plaats reactie