26/29 Can you measure the difference?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » wo jul 14, 2010 6:40 pm

Massatraagheid... Heb net (lees: 4 uur) een setje wielen af van 1288 gram... Das in ieder geval veel trage massa :D


Zonder gekheid, ik denk dat een 26-er echt wel sneller accelereert, maar dat dat verschil dan dus weer wordt opgeheven door de lagere bochtensnelheid, en met de 29 vise versa... En dat het dus puur aan je rijstijl ligt of een 26 even snel is als een 29-er, danwel sneller of langzamer...

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » wo jul 14, 2010 6:44 pm

Dorst 2005?

Ik denk dat ik 89 kilo woog zon beetje.. 26 inch was toen nog goed voor plaats 5

Nu ben ik netaan 80 kilo.. Maw ik ben een lichte 29er lichter nu.

Hoe mag ik de berekening op bladzijde 3 dan toepassen en wat komt er dan nog aan voordeel bij met een wielmaat of 2 groter?
If you're a gangster... what are you doing in show business?

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo jul 14, 2010 7:30 pm

Steelboy schreef:Cloxxki, jouw uitleg is precies wat ik bedoel!

Het 'nadeel' van grote wielen, i.e. zwaarder en meer massa aan de buitenkant, zorgt er tevens voor dat een dergelijk wiel veel beter zijn snelheid behoud, zodat je, eenmaal op gang, voor je gevoel minder inspanning hoeft te leveren om het geheel rollend te houden. Juist op een parcours als Dorst, wat geen stop en go parcours is, blijft een 29-er in principe daardoor juist beter op snelheid.

Ik vraag het me af. Hang een fiets op, zet de ketting op het buitenblad en zwengel met de hand het wiel even op snelheid. Dat kost niet veel inspanning, en het verschil tussen 26 en 29"is ca 20% van die inspanning. Ik denk dat het verschil in rolweerstand al gauw groter is.
/Marten

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo jul 14, 2010 8:05 pm

Steelboy schreef:Cloxxki, jouw uitleg is precies wat ik bedoel!

Het 'nadeel' van grote wielen, i.e. zwaarder en meer massa aan de buitenkant, zorgt er tevens voor dat een dergelijk wiel veel beter zijn snelheid behoud, zodat je, eenmaal op gang, voor je gevoel minder inspanning hoeft te leveren om het geheel rollend te houden. Juist op een parcours als Dorst, wat geen stop en go parcours is, blijft een 29-er in principe daardoor juist beter op snelheid.

Rij eens op een kinderfiets (16" wieltjes) en vervolgens op een oude opoe / opa fiets (zoeen meteen afwijkende 28" wielmaat). Ondanks dat die fietsen het gewicht van een tank hebben, rollen ze beduidend beter.
Neen.

Het LIJKT alsof het GEWICHT van die wielen het zo lekker laten rollen, maar het is feitelijk de diameter. Het minder snelheid verliezen bij "benen stil", vergroot het verschil in rolweerstand uit. Vooral over hobbels, een wereld (nou ja, centimeters) van verschil. Met je volle vermogen erachter, merk je minder hoe makkelijk of moeilijk de fiets loopt, denk ik.

Vaak belachelijk gemaakt, maar ik heb dus gewoon eens de proef op de som genomen. Niemand doet dat, anders dan een €€€€€ duurdere wielset kopen die grammen bespaart, en dus zonder twijfel sneller is.
Ik deed 3400g aan water in de binnenband die ik achter monteerde. 10x het verschil tussen 26" en 29". JA, ik voelde het. Ja, het was rot, vooral het klotsen.
Maar 1/10 daarvan, en dan zonder klotsen, dat is echt niet veel als enige nadeel tegenover de bekende voordelen. En, als VOORDEEL bij het uitrollen, echt niet noemenswaardig.
Iedereen kan deze test makkelijk nabootsen : oud minipompje, vooral de luchtinlaat, onder water houden (badkuip of emmer), en de rest snap je wel. Met een brede buitenband is monteren geen probleem. Als je niet van klotsen houdt, moet je het wiel misschien in de winter een nachtje buiten laten staan. Wel nokkie vol doen natuurlijk, anders krijg je luchtbellen. Schroeven erin tegen het draaien van de hele bende, dat wil je niet. Reken niet op veel comfort.
Oh wacht, niet teveel waterdruk in de band doen, ijs zet nl uit, en nog best veel ook :-) Zolang de band maar net opgevuld is en geen luchtbellen heeft, gaat het werken denk ik :-)

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » wo jul 14, 2010 10:52 pm

Leuke discussie geworden, met veel theorie en praktijk. Zondag was ik z'meer inderdaad . Jammer dat ik geen 29 er tips heb gekregen. Sta altijd open voor verbeteringen aan mezelf hoop ik.

Net 2 voorwielen gewogen. 29 was 110g zwaarder tov 26. Verwacht zelfde verschil achter. Das toch te overzien. 1288 is even zwaar als mijn lichtste 26 wielset! Mijn 29 set weegt 1410.

Morgenmiddag weer een rondje z'meer!

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » za jul 17, 2010 7:54 pm

Eerste lange rit op een 29er gereden vandaag. Het NK.

Korte samenvatting: fiets goed, ik niet. Das het leuke van een SRM. Ik kan de fiets niet de schuld geven van m'n, naar mijn verwachtingen, iets achtergebleven prestatie (12de). Ik heb gewoon niet hard gereden vergeleken met andere wedstrijden. Niet goed gepiekt. Jammer.

Had nooit het idee dat ik langzamer was door de fiets, bochten gingen lekker, veel controle in afdalingen. Enige was dat het in het begin te glad was voor m'n 2,0 Raven achter.

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » vr aug 20, 2010 9:55 am

Eerste kleine stukje data:

Rondje Loonse en Drunense Duinen.

Rondje van afgelopen weekend op de 29er vergeleken met 26 van begin van't jaar (omstandigheden beide keren best goed).

Conclusie: geen echt verschil te meten... 29 voelde wel snel, kon ver fietsen in mul zand, bochten lekker, etc. Echter, m'n Simplon is een exceptioneel goede 26 natuurlijk, met de beste banden ter wereld.

29: 2x raven 2,0 (1x latex binnenband, 1x Notubes)
26: 2x Conti RK 2,2 (2x Notubes)

Ik wacht met smart op echt goede banden voor de 29. En dan bedoel ik eigenlijk gewoon RK en XK 2,0 in Supersonic uitvoering. :arms:

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr aug 20, 2010 10:04 am

Als mij Tubes er op liggen mag je mijn wielen wel een keer lenen, Dugast met Race King profiel, 50mm band.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » vr aug 20, 2010 10:52 am

JJ schreef:Als mij Tubes er op liggen mag je mijn wielen wel een keer lenen, Dugast met Race King profiel, 50mm band.

JJ
Zeer interessant. Als het bevalt weet ik m'n investering voor 2011 al. Geared?

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr aug 20, 2010 12:25 pm

max 5 speed...

U know me..

Jelle
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr aug 20, 2010 12:52 pm

ax 5 speed? DT? Moet ik even een XT cassette laten aanpassen? Dan wordt het wel een 6 speed..:P
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie