Steelboy schreef:Cloxxki, jouw uitleg is precies wat ik bedoel!
Het 'nadeel' van grote wielen, i.e. zwaarder en meer massa aan de buitenkant, zorgt er tevens voor dat een dergelijk wiel veel beter zijn snelheid behoud, zodat je, eenmaal op gang, voor je gevoel minder inspanning hoeft te leveren om het geheel rollend te houden. Juist op een parcours als Dorst, wat geen stop en go parcours is, blijft een 29-er in principe daardoor juist beter op snelheid.
Rij eens op een kinderfiets (16" wieltjes) en vervolgens op een oude opoe / opa fiets (zoeen meteen afwijkende 28" wielmaat). Ondanks dat die fietsen het gewicht van een tank hebben, rollen ze beduidend beter.
Neen.
Het LIJKT alsof het GEWICHT van die wielen het zo lekker laten rollen, maar het is feitelijk de diameter. Het minder snelheid verliezen bij "benen stil", vergroot het verschil in rolweerstand uit. Vooral over hobbels, een wereld (nou ja, centimeters) van verschil. Met je volle vermogen erachter, merk je minder hoe makkelijk of moeilijk de fiets loopt, denk ik.
Vaak belachelijk gemaakt, maar ik heb dus gewoon eens de proef op de som genomen. Niemand doet dat, anders dan een €€€€€ duurdere wielset kopen die grammen bespaart, en dus zonder twijfel sneller is.
Ik deed 3400g aan water in de binnenband die ik achter monteerde. 10x het verschil tussen 26" en 29". JA, ik voelde het. Ja, het was rot, vooral het klotsen.
Maar 1/10 daarvan, en dan zonder klotsen, dat is echt niet veel als enige nadeel tegenover de bekende voordelen. En, als VOORDEEL bij het uitrollen, echt niet noemenswaardig.
Iedereen kan deze test makkelijk nabootsen : oud minipompje, vooral de luchtinlaat, onder water houden (badkuip of emmer), en de rest snap je wel. Met een brede buitenband is monteren geen probleem. Als je niet van klotsen houdt, moet je het wiel misschien in de winter een nachtje buiten laten staan. Wel nokkie vol doen natuurlijk, anders krijg je luchtbellen. Schroeven erin tegen het draaien van de hele bende, dat wil je niet. Reken niet op veel comfort.
Oh wacht, niet teveel waterdruk in de band doen, ijs zet nl uit, en nog best veel ook

Zolang de band maar net opgevuld is en geen luchtbellen heeft, gaat het werken denk ik