Zie hier toevallig bij bike2build een achternaaf met aan beide zijden een schroefaansluiting voor een freewheel tandwiel. Is het ook mogelijk hier direct een krans op te schroeven om zodoende een fixed naaf te maken?
Watvoor krans zou ik dan moeten gebruiken ?
De tandwielen met geïntegreerd freewheel is dat modderbestendig? Het systeem lijkt mij nou niet echt goed afgedicht .........
(@ Setzer )Ook zag ik een White achternaaf waarbij je door met de as ten opzichte van de naaf te draaien een ketting kunt spannen. Er stond bij dat er ruimte was voor 1,5 cm. speling. Is dit voldoende om te aller tijden een ketting strak te krijgen ongeacht de maten van tandwielen of is het hier ook nodig eventueel een halve schakel te gebruiken.
Wat voor montage wat tandwielen betreft gebruikt men?
Hoe is de kwaliteit van deze naaf?
Re:surly 1x1 / White eccentric ENO
Moderators:JJ, Beheerders
ChrisXC schreef:
Zie hier toevallig bij bike2build een achternaaf met aan beide zijden een schroefaansluiting voor een freewheel tandwiel. Is het ook mogelijk hier direct een krans op te schroeven om zodoende een fixed naaf te maken?
Watvoor krans zou ik dan moeten gebruiken ?
De tandwielen met geïntegreerd freewheel is dat modderbestendig? Het systeem lijkt mij nou niet echt goed afgedicht .........
(@ Setzer )Ook zag ik een White achternaaf waarbij je door met de as ten opzichte van de naaf te draaien een ketting kunt spannen. Er stond bij dat er ruimte was voor 1,5 cm. speling. Is dit voldoende om te aller tijden een ketting strak te krijgen ongeacht de maten van tandwielen of is het hier ook nodig eventueel een halve schakel te gebruiken.
Wat voor montage wat tandwielen betreft gebruikt men?
Hoe is de kwaliteit van deze naaf?
Hoi,
heeft die Surly aan beide kanten hetzelfde schroefdraad? Zo ja dan is het officieel niet mogelijk om een fixed te monteren. Officieus wel, alleen heb je dan kans dat je tandwiel los kan gaan draaien (met name met afremmen met de benen) .
Heeft de naaf aan een kant in niveau verschillend draad dan is het geen probleem. Je kan echter gewoon een fixed/free uitvoering bestellen. JJ heeft dat volgens mij ook gedaan.
Freewheels staan niet echt bekend om de dichtingen. Goed onderhouden is heel belangrijk, dus af en toe vet ertussen. En 1 keer in het jaar vervangen.
Of je koopt een White Industries freewheel, sealed en ook in Ti uitvoering te krijgen. Alleen veel duurder als een normaal shimano of ACS freewheel.
ENO is goed, wat ik er van kan zeggen. Heb hem eigenlijk maar net, maar bevalt wel. Ik rij zelf al een tijd met 34-16t en dat past, ook 44-16t past.
Ik weet niet wat je precies voor combo"s je kan gebruiken, mail White daar over. Reageren snel en weten waar ze over praten. Anders moet je ff het MTBR.com single speed board proberen. Daar rijden meer mensen met een ENO eccentric rond, uit diverse streken en dus met verschillende verzetten.
Over de montage, is mij niet helemaal duidelijk wat je precies bedoeld. Dus 2 keer een uitleg (enhopen dat de goede erbij zit).
Als je bedoeld welke soort tandwielen je kan monteren: Fixed en freewheel. Als je dit wilt bestel dan een ENO eccentric flipflop uitvoering, er bestaat ook een enkelzijdige freewheel only versie namelijk. Iets waar ik helaas zelf te laat achter kwam, ik ben dus binnenkort de gelukkige bezitter van 2 ENO"s

Echt freewheel monteren, erop schroeven. Eraf is een ander verhaal, dan moet je het eccentrische deel van de as verwijderen om de afnemer ruimte te geven. Dit is ook het enige nadeel van het onderdeel.
Verder is de afwerking top, mooi gepolijst. White is heel hoge kwaliteit onderdelen. Alle onderdelen zijn metrisch, in theorie zijn dus op de hoek, het lager en de bouten te koop.
Ik hoop dat je hiet wat aan hebt, heb jemeer vragen hoor ik het wel.
stzr
Setzer, bedankt hier kan ik wat mee ! Zal White eens contacten .........