Re:Retro SS in de maak

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Tall Boy Bram
Retro SS in de maak

Bericht door Tall Boy Bram » vr mei 28, 2004 11:51 pm

Ook ik zal er aan moeten geloven..., er is een SS-bike in de maak.

Op basis van mijn 2-de Giant ooit, de Hurricane uit "90. Groen met wit en gekleurde blokjes. Als vork een Cannondale Pepperoni 1 inch, een setje 32-spaaks Ritchey/Araya velgen met Shitmano naven, Hoshi spaken, een setje Tektro old scool Low-Profile remmentjes, een Giant Prototype (jaartal onbekend) crankstel 170 mm, als stuurpen waarschijnlijk een Girvin Flexstem.

Zoals je ziet, lekker oud spul allemaal. Wie wat bewaart die heeft wat...!

Alleen een vraagje, hoeveel tands kettingwiel kan ik het beste gebruiken om mee te beginnen. En achter?

Ik zal hem niet afhebben voor Arnhem (daar rijd ik overigens al mee in de tandemklasse) want het frame moet nog bewerkt worden. Zal wel enige tijd nog duren.

Tall Boy Bram

B@rt

Bericht door B@rt » zo mei 30, 2004 9:39 pm

Ik ben begonnen met 16-32 maar als je met geared bikers mee rijdt, dan is dat niet prettig. Daarna dus overgestapt naar 16-34 en dat was al iets beter. Daarmee is in de omgeving waar ik fiets goed te rijden (Amerongen e.o.).

Nu heb ik 16-36 en dat gaat eigenlijk het beste. Nu is het ook doenbaar om op vlakke stukken met geardies mee te rijden zonder dat je je benen in de knoop draait.

Vorige week heb ik SS in de Ardennen gereden (omgeving Vielsalm, route 13) en toen was ik wel blij dat ik de 32 er weer op had gezet. 34 en zeker 36 waren niet echt juiste keuzes geweest.

Kortom, het antwoord is nogal moeilijk te geven. Het ligt aan het gebied waar je aan het fietsen bent, maar ook of je alleen rijdt of met andere SingelSpeeders of juist met geardies. En natuurlijk aan je benen. Koop een 32 (= altijd goed) en kijk wat je nog heb liggen met dezelfde steek om wat te experimenteren.

Ik vind zelf het wisselen van het voortandwiel het gemakkelijkst (ondanks het instellen van het excenter mechaniek van de trapas). Hou wel rekening met de lengte van je ketting in combi met je voorbladen en de mate waarmee je je ketting kan spannen.

Bij mij past 32 en 34 op dezelfde ketting, maar voor 36 heb ik een langere ketting nodig.

Veel plezier met het bouwen van je fiets. SS is Super Sympa!

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma mei 31, 2004 12:11 pm

Bart,

Bedankt voor je tips. Ik heb nog een hoop kettingbladen liggen dus daar moet ik wel uitkomen.

Jij woont dichtbij mij blijkt, kunnen we eens iets afspreken?

TBB

B@rt

Bericht door B@rt » ma mei 31, 2004 12:58 pm

Goed idee! Noem maar een datum......

walter

Bericht door walter » di jun 01, 2004 10:15 am

Wanneer je zezelf tall boy noemt is een 170 mm cranckstel misschien niet helemaal je van het.
180 mm heeft voor singlespeed de voorkeur, zeker bij langere rijders. (185+)
Maar om je bike snel rijdend te maken kan je "t natuurlijk wel gebruiken. Ik zou er alleen wel rekening mee houden dat "t snel vervangen moet worden en er dus geen tandwielen voor bestellen, immers, straks past "t niet meer op "t toekomstige 180mm cranckstel.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » di jun 01, 2004 4:56 pm

ik heb ook nog een Shimano Deore XT 180 mm traparmsetje liggen. Maar dat proto is uit huize Giant dus daarom wel leuk.

ik heb zelf al zoveel met 170, 175 of 180 gereden en ik merk eigenlijk nergens verschil....

TBB

walter

Bericht door walter » wo jun 02, 2004 3:44 pm

Dan gewoon in stijl blijven. ;)
Op m"n rees ook 170mm, merk het verschil niet echt, maar is dan ook een hele andere fiets.
"Fiets" heeft ooit eens een onderzoek gedaan naar cranck en been lengtes.
Was niet erg eenvoudig, maar lange benen hadden wel voordeel bij langere crancks. Was (toen) blijkbaar moeilijk precies aan te geven wat de crancklengte moest zijn bij een bepaalde beenlengte.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » zo jul 04, 2004 4:51 pm

PLAATJES????

Plaats reactie