Mijn eerste keer(en)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Peter V
Mijn eerste keer(en)

Bericht door Peter V » do okt 28, 2004 11:36 am

In de zomervakantie heb ik mijn "reserve" Kona Explosif omgebouwd tot een stalen SingleSpeed met een safe verzet van 32-16. Hiermee werd al enkele keer het Twentse landschap op de proef gesteld. Hoewel dit al zeer verslavend werkte, wilde ik toch nog een extra uitdaging. Klimmen.... Vanuit mijn basiskamp kan ik dan kiezen uit de Sallandheulrug en de Veluwe. Eerst was het de beurt aan de vaste routes van de Sallandseheuvelrug.

Na een regenachtige periode was het dan eindelijk een paar dagen droog geweest. Dit deed mij besluiten om voor het eerst klimwerk op mijn singlespeed te gaan doen. Eerste gedachten waren alleen de blauwe route.

Al snel wordt op deze route duidelijk dat een verzet van 32-16 erg veilig is voor deze omgeving. Met name op de fietspaden en zandpaden heb je neiging om bij te schakelen. Enkele leuke klimmetjes doen echter al snel vermoeden dat het klimmen met een singlespeed toch best pittig kan worden.

Het enige leuk in deze route is de afdaling van de Motieweg waar bijtrappen onmogelijk is. De klim die daarna volgt loopt net iets langer door dan je van te voren verwacht en aan het eind wordt het net weer iets stijler.

Na ongeveer 30 km kon kiezen tussen terug gaan en een extra route van 17 er bij te doen. Omdat ik de route al ken, weet ik dat dit bijna net zo zwaar is als de 30 km er voor.

Door de regenachtig periode zijn er op de zwarte route ook nog erg veel plassen en modderpoelen. Het zwarte parcours is vele malen uitdagender dan de blauwe. Veel kuilen, boomwortels en hoogteverschil maken het moeilijk om een goed ritme te vinden.

Na wat leuke single-tracks kom ik uit bij de leukste klim in de route. Eerst een rottig zandpad gevolgd door een erg pittige klim. Deze klim loopt redelijk lang door en voor het laatste stukje heb ik mijn volledige longinhoud nodig. Met zure poten ga ik de afdaling in en probeer te herstellen voor het resterende parcours. Nog enkele leuke klimmetjes en afdalingen krijgen mij niet zo ver om af te stappen.

Na ongeveer 2 uur sta ik met een goed gevoel bij de auto en ben er van overtuigd dat de SingleSpeed een welkome afwisseling is op het normale mountainbiken.

Gisteren heb ik op een lekkere na zomerse middag de Rheden route met de klok mee gereden. De route ligt er droog bij, alleen is het in de bossen lastig te zien wat het spoor is. Gelijk moest er een leuk klimmetje overbrugd worden, zodat de spieren goed opgewarmd worden. Het klimmen met een verzet van 32-16 is tot nu toe nog geen probleem, pijn doet het soms wel en daar doe je het toch voor? Het afdalen was erg tricky. Vele malen was het niet te zien of je de goede lijn te pakken had of dat er obstakels onder de bladeren lagen. Omdat ik dit jaar wel genoeg onderuit was gegaan, werd de snelheid in de afdaling aangepast tot chicken-speed ging.

Meerdere klimmetje worden afgelost door een saai stuk fietspad waar het mogelijk is om de benen enige rust te geven. Waar ik op de klimmetjes zere benen krijgen, heb ik op de fietspaden het idee nog wel een tandje zwaarder te kunnen rijden.

De laatste klimmetjes van de route zijn voor mij het zwaarste. Of dit komt door de afstand of dat ze daadwerkelijk het leukst/zwaarst zijn weet ik niet, maar moeilijk kreeg ik het wel. Hangend en wurgend hoop ik regelmatig dat ik al boven ben. Gezien de snelheid in de laatste klim, mag ik van geluk spreken dat ik geen wielklem heb gekregen ivm fout parkeren. Ondanks het lage tempo krijg ik het toch voor elkaar om elk keer weer boven te komen.

2:20 uur later sta ik voldaan bij de auto. Ik weet niet of de tijd nu goed of slecht is, maar het is mij wel gelukt om de route te rijden zonder af te stappen. Al met al is het voor mij wel duidelijk: voorlopig komen er zeker geen versnellingen op mijn Kona.

Xircuit
Contacteer:

Re:Mijn eerste keer(en)

Bericht door Xircuit » do okt 28, 2004 11:47 am

Goed bezig! Veel suc6 op de SS! Verslavend he!?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do okt 28, 2004 2:06 pm

Goed verhaal! Kom je 7 November ook naar de meeting in Rheden, doen we de route weer, dan met zeker 5 singlespeeders en nog wat prutsers met versnellingen ;)

JJ

walter

Bericht door walter » vr okt 29, 2004 12:09 pm

Mooi verhaal Peter.
De singlespeed maakt de "saaie" routes weer een stuk uitdagender.
En omdat m"n superdeluxevolgeveerdeversnellingsfiets alweer bij de fietsenmakert staat ben ik blij dat er ook nog eenvoudige en betrouwbare rijwielen bestaan.

Jammer dat ik nu pas van die meting op 7 november hoor, ik heb al een afspraak met m"n versnellingsfiets (als "ie tenminste rijklaar is...)

Bij de weg, worden er binnenkort nog wat singlespeed-only tochten gemaakt ?

Peter V

Bericht door Peter V » zo okt 31, 2004 3:27 pm

Single Speed is zeker een verslaving. Net zoals Walter aangeeft worden de bekende rondjes weer een uitdaging. Alleen het "waarom" uitleggen aan iedereen is soms erg lastig.

Iemand al ervaringen met het singelspeden tijdens een toertocht? Heb je op klimmetjes en technische stukken niet te veel last van mede-bikers? Ik ga het binnenkort wel proberen.

Had ik mijn SingleSpeeder maar bij mij:
Afgelopen week een keer wezen biken met een collega. Was een voetballer met een vette b*k over dat het mountainbiken. Nee, dat zou hij wel even doen. Vooruit dan maar, ga je een keer met ons mee. De Lossertoertocht werd gereden, volgens vele een leuke toertocht en we gaan dan gelijk maar voor de 45 km.

Zelf reed ik op mijn 7 jaar oude geared bike en hij had een nieuwe Scott Boulder mee, aangeschaft met het fietsplan van het werk. Damn zeg, niet dat ik zo super ben, maar het verschil met dat voetballertje was wel erg groot. Conditie zou hij genoeg moeten hebben. Met twee tot drie keer trainen in de week, plus een wedstrijd zou hij meer conditie moeten hebben dan ik.
Snelheid ontbreekt meestal bij niet-fietsers, maar dat is niet zo"n grote ramp, zolang ze dat tempo maar aan kunnen houden.

De eerste 30 km (1,5 uur) ging het nog goed, maar het leek er aardig op dat hij geen verlenging er bij kon hebben. Het tempo zakte aardig in en ik moest na kleine klimmetje regelmatig wachten. Het tempo liet ik voornamelijk door hem bepalen.

Had ik nu mijn Singlespeeder maar bij mij gehad. Had ik op enkele stukjes zelf nog een uitdaging gehad en had ik ook nog eens zijn laatste illusies weg kunnen nemen. Had hij maar geen praat moeten hebben.

7 november kan ik helaas niet, misschien dat ik er nog onderuit kan komen, maar dat laat ik dan wel even weten in het topic. Als ik kom, hoop ik niet dat ik jullie op houd.

stepper

Bericht door stepper » zo okt 31, 2004 4:04 pm

Wat dat rijden van toertochten betreft, dat gaat prima!!
Vanmorgen heb ik in Denekamp gereden, ik rijd trouwens al vele jaren SS toertochten, zonder problemen.
Het probleem is dat er verdomd hard word gereden, vooral als je 32/16 rijdt .
Op de rechte stukken heb je het als singlespeeder het moeilijkst .
Ik zelf heb de mazzel dat ik erg soepel ben, maar als je met een snelle groep mee wilt moet je de afweging maken hoe hard je wilt rijden.
Je topsnelheid, en die is in twente nogal belangrijk is gewoonweg niet zo groot als een gearbike.
De heuveltjes zijn het sterke terrein, daar sla je je slag, net als in de bagger.

De gearrijders gaan daar naar een baby verzet, met dus veel koppel op het achterwiel, en navenant veel wielslip.
De grote molen die je dan rondduwt is dan helemaal perfect om al die jongens zoek te rijden .

Als je wat langer rijdt zal het je trouwens verbazen hoe hard je met 2 op 1 kunt rijden, dik in de 40 is op het moment geen probleem , moet dan wel een goede gangmaker hebben.
Vorig jaar in Tubbergen met de broertjes Tankink gereden, dit was dus niet leuk, snot voor de ogen, dat soort verhalen :"(

Ik rijd elk weekeinde dus mischien zien we mekaar bij een tocht .

groeten Stepper

Peter V

Bericht door Peter V » zo okt 31, 2004 5:37 pm

Tja de broertjes Tankink zijn plaatsgenoten van mij. Bram zie ik niet veel, maar Huub zie ik nog wel eens op de weg bij de plaatselijke wielervereniging. Als die op dreef raken dan is voor mij gebeurd.

Volgende keer zal ik mijn single maar eens meenemen naar een tocht. Over twee weken is Nijverdal. Denk dat ik daar maar eens ga kijken.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo nov 07, 2004 5:35 pm

leuk topic.

Vandaag voor het eerst SS gereden.(DP meeting Rheden) En het was super!
Gereden op een Sunn

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo nov 07, 2004 5:55 pm

Olé! ;)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma nov 08, 2004 3:07 pm

The Pyreneeën King schreef: Gereden op een Sunn
Een Stalen Sunn! ;)

[sub]EDIT: Zonder vering![/sub]

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 08, 2004 8:34 pm

The Pyreneeën King schreef:
leuk topic.

Vandaag voor het eerst SS gereden.(DP meeting Rheden) En het was super!
Gereden op een Sunn

Heel DP op een singlespeed!!

walter

Bericht door walter » ma nov 15, 2004 4:49 pm

Zo is dat Afbeelding

Toertochten gaat prima op je singlespeed.
Wel worden de verschillen soms erg duidelijk.
Heb je een redelijk zwaar verzet gekozen, dan heb je "last" van geared bikers die stevig terugschakelen bij iedere bult, en dan flink terugvallen in snelheid.
Heb je een lichter verzet, dan worden de rechte stukken een uitdaging.
Met 2:1 kom je een heel eind.
Vrijdag met wat geared maatjes in Dorst geweest, leuk rondje, beetje kort, dus meteen maar 4x gedaan(toen hadden zij er genoeg van).
Zo leer je wel ieder bochtje kennen.
OOk nog wat geruild, wat mij opviel was de rust van een ss, geen klapperende ketting.
Dorst, mooi als training voor een volgend ss kampioenschap ?

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma nov 15, 2004 5:30 pm

Een SS Training voor het kampioenschap is een goed idee! Montferland is ook een mooi SS parcour.

Peter V

Bericht door Peter V » ma nov 15, 2004 8:48 pm

The story continues.

Gisteren voor het eerst met de singlespeed een toertocht gereden. Dit maal was Beltrum aan de beurt. Met een groepje van (groot) verschillend niveau reden we de 50 km. Eerste stuk was mega saai en met het hoge tempo had ik minimaal 5 dozen DE-koffie kunnen malen.

Omdat ik geen al te snelle starter ben, moest ik in het begin redelijk aan poten. Na een half uurtje ging het beter. Gelukkig werden de fietspaden eens afgewisseld met wat single-tracks met flink wat hobbels en vieze prut. En daar is een SS wel erg gaaf. Je moet dan wel door gaan.

Tot aan de pauze was er eingelijk geen zak aan, maar na de pauze werd het beter. Na een korte pauze werd het een stukken beter. De Lochemseberg moest drie maal op gereden worden en door wat tragere "voorgangers" moet je er soms alles uit persen om toch boven te komen, wat gelukkig wel lukte.
Na het eerste vals platte stukje zag ik al niemand meer van mijn groep en ben maar doorgereden (is ook de afspraak, mits je dat wilt).
Laatste stuk was langs het water met een prettig zuigende grond, NOT. Maar ook nu kan je niet anders dan met een lekker hoog been ritme de km-ers weg te trappen.

Moet zeggen dat het weer eens leuk was. Ondanks dat het geen super tocht was heb ik mij prima vermaakt, dankzij de singlespeed!!!!

Wederom met 32-16 gereden. Weet iemand welk verzet men inTecklenburg het beste kan gebruiken? Denk dat 32-18 toch wel minimaal nodig is.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 15, 2004 9:52 pm

Jij moet marathons gaan rijden en daar verslagen van schrijven ;)

Waar ligt dat Tecklenburg ook al weer, heb er wel vaker van gehoort en het moet wel mooi zijn...

Wij (Kerensky en moi) hebben laatst in Duitsland een marathon gereden (ook voor het eerst! ), goed 70 km en 1700 hoogtemeters, met 2:1. Wat ik hier mee wil zeggen? Dat je met 2:1 heel veel kunt rijden, als je maar niet te hard van stapel loopt. Dus moet Tecklenburg ook lukken? Als het daar zo mooi is dan moeten we daar maar een keer meeten!

Hieronder het hoogteprofiel van Wassgau..

Afbeelding

Ninko

Bericht door Ninko » ma nov 15, 2004 10:47 pm

oei ziet er spannend uit... ok, kheb dan nog nooit met een ss in echt heuvel/berg achtig gebied gereden maar toch he :D

Ninko

stepper

Bericht door stepper » ma nov 15, 2004 11:57 pm

Peter V schreef:
Weet iemand welk verzet men inTecklenburg het beste kan gebruiken? Denk dat 32-18 toch wel minimaal nodig is.

In de omgeving van Tecklenburg is het niet zo hoog, max. zo"n 200 m.
Daardoor zijn de klimmen weliswaar behoorljk stijl, maar niet zo erg lang, dus met een beetje goede wil is 32/16 te doen.
Op mijn vorige fiets heb ik er met 42 / 19 gereden, dit ging nog net.
Op de steile stukken praat je over meer dan 25% dus niet kinderachtig.
Als je wat ervaring wilt opdoen, kun je stukken van de Hermansweg rijden.
Wij rijden vaak vanuit een parkeerplaats in Horstel, op en neer naar Tecklenburg.
Dit is minimaal 38 km met minimaal 900 hoogtemeters . ;)

groeten Stepper

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di nov 16, 2004 8:31 am

Maar waar ligt het??

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » di nov 16, 2004 12:22 pm

Waar ligt het? ???
Bij Oldenzaal via de A1 de grens over richting Osnabruck, is ongeveer 75 km over de grens.
Bij Horstel kan je inderdaad een mooi begin maken met de tochten. Daar is ook een camping in de buurt. goede uitvalsbasis voor je tocht. Eerst even warm draaien op vlakke paden en dan de heuvels in. Met 32-16 kom je inderdaad een heel eind, op sommige klimmetjes verlang je echter naar de 18. Mountainbike-route is er niet maar als je de verschillende wandelroutes volgt kan je leuk biken. In het weekend is het wel druk met wandelaars, maar door de weeks ben je de enige die het bos bezoekt.

Zeker de moeite waard!

stepper

Bericht door stepper » za nov 27, 2004 10:05 pm

Afgelopen vrijdag ben ik met wat collega"s naar Tecklenburg geweest.
Werd helaas een natte en koude bedoening, maar met een SS bike wel erg interessant. :"(

Ik heb even een paar plaatjes geschoten , krijgen jullie een klein beetje een indruk
van de omgeving.
Niets hoogstaands wel te verstaan.
Afbeelding

Hier nog een.

Afbeelding
We zijn gestart in Horstel, en hebben in totaal 48 km gereden met 1280 HM.
Dat is hier geen probleem.
Het is constant op en af en de regen van de laatste week maakte het er niet eenvoudiger op . Op een nieuw stuk singletrail moest ik mijn meerdere erkennen in een klim SHIT.
Bij meer als 30% zit ik aan mijn limiet, en een boomstam over het pad haalde alle snelheid, NOU JA 5km/u, er uit en opstappen is dan niet meer mogelijk. >:(

Afbeelding

Het gebiedheet het Teutoburgerwald .
Als je hier wilt gaan rijden, ga dan op Zaterdag of door de weeks, op Zondagen kun je er over de koppen van de wandelaars rijden.

Groeten Stepper!

Plaats reactie