Mijn Hardrock SS

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Enduro
Mijn Hardrock SS

Bericht door Enduro » di jul 12, 2005 7:44 pm

Ik had een fiets nodig waar ik fatsoenlijk tammere trails en mee naar m"n werk kon rijden (op 1 wiel door de stad uiteraard).

Afbeelding

Die cockpit is mooi clean zo, zonder al dat schakelgedoe.

Afbeelding

Met een N-gear Jumpstop in combinatie met een bashring valt de ketting er nooit af. De Jumpstop (http://www.gvtc.com/~ngear/) wordt gemaakt door 1 enkele man in zijn huis in Texas. Het ding is goedkoop (10 euro, in NL te verkrijgen bij http://www.m-gineering.nl/), licht én het werkt. Ik heb er ook een op mijn Enduro zitten en ben er zeer tevreden over. Voor echt freeride is het misschien wat minder, omdat het wat licht en fragiel is. Ik heb er 1 kapot gekregen in Winterberg, maar dat was waarschijnlijk omdat ik hem te strak aangedraaid had. Het plastiek fiber kan daar niet tegen.

Afbeelding

Voor heb ik een 32T blad en achter 3 tandkransjes: 14T, 15T DX en 16T DX, met een rechte kettinglijn voor de middelste. Voor XC met niet al te steile klimmen voldoet de 16T, en voor naar het werk gebruik ik de 15 of 14T.

Afbeelding

Schakelen tussen de 3 tandkransjes gaat via de "barrel adjuster" van de achterderailleur. Het bereik van deze stelschroef is perfect voor 3 versnellingen.

Afbeelding

M"n Enduro is overkill voor het rijden hier in de buurt en evolueert steeds meer naar een freeride bike qua onderdelen. Ik besef dat de Enduro hier niet voor gemaakt is dus nu ik deze SS heb, kan ik gaan sparen voor een echte freerider en hoef ik me niet meer te houden aan een "1-to-do-it-all".

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re:Mijn 3SMSS

Bericht door JJ » di jul 12, 2005 8:30 pm

Hij is leuk, alleen waarom een verloop van telkens 1 tandje? Verschil tussen 14 en 16 is nou niet zo groot dat je daar al die moeite voor moet doen. Met b.v. 36 voor en dan 16 - 18 - 20 is ie nog breder inzetbaar.

Maar wel een stoere bike!

JJ

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jul 12, 2005 8:32 pm

Best een gaaf ding, lekker simpel en functioneel. Apart stuur trouwens.

Is die 14 tands geen DX maar hyperglide of wat? Ziet er uit van niet.

Ik wil je alleen wel zien schakelen terwijl je aan t fietsen bent ;)

Enduro

Bericht door Enduro » di jul 12, 2005 9:24 pm

Hij is leuk, alleen waarom een verloop van telkens 1 tandje? Verschil tussen 14 en 16 is nou niet zo groot dat je daar al die moeite voor moet doen. Met b.v. 36 voor en dan 16 - 18 - 20 is ie nog breder inzetbaar.

Ja, je hebt gelijk. Alleen dan ben ik bang dat ik hem voor elke klim naar 20 ga draaien ;D. Als ik bijvoorbeeld naar mijn werk rijd, heb ik voor misschien 90% van de rit 1 bepaalde versnelling nodig. Dan vind ik het fijn vantevoren te kiezen voor 14T als ik bijvoorbeeld wind in de rug heb.
Bovendien, deze constructie is even simpel als een "echte" singlespeed. Ik heb nog steeds geen kabels en shifters. Dus waarom niet.

Best een gaaf ding, lekker simpel en functioneel. Apart stuur trouwens.
Is die 14 tands geen DX maar hyperglide of wat? Ziet er uit van niet.

Dat stuur is gewoon een standaard Specialized. In tegenstelling tot andere mensen draai ik risers altijd vrij ver "voorover". Ik prefereer veel uprise.
Die 14 tands is geript van een oude cassette. DX 14T"s waren, waarschijnlijk tijdelijk, niet meer te leveren.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jul 12, 2005 9:35 pm

die kettinggeleiding bij het voorblad is leuk bedacht... maar niet lang genoeg over gedacht, ketting zal er namelijk nooit daar afschieten!
altijd of achter, of aan de onderkant van het voorblad bij terugtrappen...

Enduro

Bericht door Enduro » di jul 12, 2005 9:37 pm

Dus het heeft eigenlijk helemaal geen nut of wat?

Eigenlijk is dat ding ontworpen om nog voor je 22T granny te zetten, zodat ie er daar niet afschiet.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jul 13, 2005 7:18 am

Enduro schreef:
Ja, je hebt gelijk. Alleen dan ben ik bang dat ik hem voor elke klim naar 20 ga draaien ;D. Als ik bijvoorbeeld naar mijn werk rijd, heb ik voor misschien 90% van de rit 1 bepaalde versnelling nodig. Dan vind ik het fijn vantevoren te kiezen voor 14T als ik bijvoorbeeld wind in de rug heb.
Bovendien, deze constructie is even simpel als een "echte" singlespeed. Ik heb nog steeds geen kabels en shifters. Dus waarom niet.

Dan zou ik voor echt singlespeed gaan. 32-15, klaar. Met een groter bereik blijft het een super setup!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 13, 2005 11:59 am

Ik heb een tijdje 1x9 zonder jumpstop gereden, alleen bashguard, an mooi dat hij er precies daar afviel hoor, en nieteens bij terugtrappen. Als je je benen stilhoudt over hobbelt en weer aanzet, heeft de ketting al "geschakeld" van het voorblad af.
In de VS hoor je dat mensen hun ketting NOOIT meer verliezen na het monteren van een jumpstop. Ik wil er ook wel 1 of 2, ooit.

Wat je ook kunt overwegen, behalve het wat oprekken van je bereik zoals JJ terecht tipt, is een eenvoudige duimshakelaar monteren ergens, hoeft nieteens je stuur te zijn. Misschien zelfs je zadelpen.? Kies je favo verzetten voor woon/werk, terrein, en kloterig klimmen. Bijvoorbeeld 13-16-20. Te grote verschillen om te willen schakelen als je eenmaal in het terrein of op de weg zit, maar toch de ruimte om je aan te passen aan grote, langdurige veranderingen zonder er gereedschap bij te hoeven pakken.
Ik heb laatst een setje hele goedkope Falcon duimschakelaars gekocht. Passen met wat knutselen overal wel omheen, zadelpen, achterbrug, etc.

Maar een erg toffe bike, laat ik dat niet vergeten op te merken, gaaf dat er mensen anders dan anders durven denken.

dader

Bericht door dader » vr jul 22, 2005 6:18 pm

@enduro

je hebt het af en toe over je enduro, heb jij een SS specialized Enduro dan?

Enduro

Bericht door Enduro » vr jul 22, 2005 9:59 pm

Ik heb een Enduro met voor een Jumpstop, 32T en een bashring en achter een 11-34 cassette.

Bedankt voor de positieve kritieken.

Plaats reactie