Ben jij into singlespeed?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:
Ben jij into singlespeed?

Bericht door JJ » vr aug 26, 2005 9:00 am

Gewoon nieuwsgierig.
Volgens mij rijden er meer mensen singlespeed dan we doorhebben..

Thanks,
JJ

EL PERRO

Re:Ben jij into singlespeed?

Bericht door EL PERRO » vr aug 26, 2005 9:13 am

Aan het bouwen in de letterlijke zin: mijn bijdrage van een kettingspanner die in zijn vorig leven een servospanner van een Land Rover was:
Afbeelding

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 26, 2005 9:19 am

Ja

Wat me overigens opvalt is dat velen begonnen zijn met de oorspronkelijke singlespeed gedachte (he, een frame, he geen derailleur, he het past zo ook) maar dat velen geevolueerd zijn naar gear-festishisten (full custom stalen frame, CK/PW/etc wielen, titanium sturen in moeilijke vormen)

Het "fok you, met mijn 200 euro fiets, rij ik je zoek" is een beetje verdwenen...

Xircuit is nog zo"n die hard singlespeeder die op een ouwe fiets, met weinig poespas rondrijdt. Dat is volgens mij de spirit!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » vr aug 26, 2005 10:18 am

Mijn reactie lijkt me wel voorspelbaar. Tegenwoordig is 27 versnelling helemaal "het" en 10s staat zelfs al te trappelen. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich SS. Met mijn 14/18/21 versnelling zit ik er tussenin en ik heb ook nooit gedonder.

Wat voor SS pleit:
- ziet er strak uit
- SS"ers lijken een betere smaak te hebben
- het lijkt me wel een coole community

Met deze poll-opties kan ik niet echt uit de voeten. Opteren voor "het doet mij helemaal niets" doe ik niet, echter ik heb ook geen aspiraties er één op te bouwen.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr aug 26, 2005 11:04 am

Je Yo Eddy zou anders een mooie SS kunnen zijn......

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr aug 26, 2005 1:08 pm

Ik rij evenveel SS als normaal.

Lijkt me een leuke optie. Ik zal hem iig aankruisen.

rene

Bericht door rene » vr aug 26, 2005 1:35 pm

Idem dito. Heb nu de bovenste optie aangevinkt, maar dat is omdat ik nog steeds maar één set pedalen heb, en die zitten op m"n SS. En m"n stadsfiets is een SSRR, dus dat telt ook mee ;D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr aug 26, 2005 2:14 pm

Steelboy schreef:
Ja

Wat me overigens opvalt is dat velen begonnen zijn met de oorspronkelijke singlespeed gedachte (he, een frame, he geen derailleur, he het past zo ook) maar dat velen geevolueerd zijn naar gear-festishisten (full custom stalen frame, CK/PW/etc wielen, titanium sturen in moeilijke vormen)

Het "fok you, met mijn 200 euro fiets, rij ik je zoek" is een beetje verdwenen...

Xircuit is nog zo"n die hard singlespeeder die op een ouwe fiets, met weinig poespas rondrijdt. Dat is volgens mij de spirit!

Volgens jouw wel... maar nergens staat een geschreven wet dat het inderdaad vanaf dag 1 zo is. In jouw belevenis dus wel, maar de singlespeeden is dat wat we er zelf van maken. En hoe groter de community wordt, hoe meer verschillen en dus extremen zult krijgen/hebben. Dus cheap-bastards die zweren bij een oud frame en zo weinig mogelijk pucunia en gasten die een Seven Full custom ti opbouwen, met opschmuck van Jones, skijven en Stan"s no Tubes etc. etc....

Feit is wel dat de community, en denk dat daar Steelboy wat op doelt; dat het "anders willen zijn"-idee soms wat de overhand lijkt te krijgen. Zelfde als de discussie die er nogal eens is tussen Crosscountry rijders en Freeriders. Of Freeriders en Downhillers, etc. Mij bevalt de amicale sfeer die er rond SSp evenementen hangt enorm en komt het dichst in de buurt van wat ik het liefst overal binnen de sport zou zien. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk iets.

Ik rij singlespeed omdat ik het leuk vind, het simplistische is precies dat wat ik altijd al heb willen aanhouden in mijn fietsen (als materiaal zijnde), geared of niet geared. Daarbij is het voor mij een nieuwe impuls geweest in mn sport. Zelfs de parcoursen die je met de ogen dicht kon rijden, werden weer uitdagend genoeg om weer vollop met plezier vooruit te kunnen.

Ik ben geen singlespeed-only. Ik rij allerlei mtb"s en dat bevalt me zo perfect. De afwisseling is leuk.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 26, 2005 2:31 pm

Jah en nee.

De back to basics gedachte is meer verworden tot less gears is more expensive other shit.

Ik heb zoveel discussies langs zien komen dat het toch zo leuk was om met je singlespeed de meest dure full xtr fully"s er af te rijden. Die gedachte is weg, nu men op full custom titanium moeilijke buizen constructie (ja Jeff...) frames gaat rijden met zo mogelijk duurdere onderdelen dan standaard verkrijgbaar.

Afijn, wat introduceert het mij allemaal: gewôn rijeje!

rene

Bericht door rene » vr aug 26, 2005 2:43 pm

Steelboy schreef:unique is more...

Zonder meer . . . M"n andere ATB is een "dale, en daar rijden er al genoeg van (al is de mijne mooier ;))
Maar ik vin" het zeker leuk om een orginelere fiets erbij te hebben. Ik blijf echter wel nederlander, dus "t moet betaalbaar blijven.... Om bovenstaande redenen dus een oude Marin. Verherbouwen / verorginaliseren komt nog wel. ;D

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr aug 26, 2005 2:47 pm

mea culpa: ik heb de verkeerde woordkeuze gemaakt.
Jou Marin vind ik (ha!) ook een typische singlespeed fiets, evenals die van Kerensky... no nonsense, fietsen!

markm.nl

Bericht door markm.nl » vr aug 26, 2005 2:55 pm

heb alleen maar een singelspeed

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr aug 26, 2005 3:19 pm

SS all the way hiero, heb geen gearie meer in de stal, alles is zonder versnellingen. Ik ga "back to basic" mét titanium stuur en wat bling bling, sorry ;)

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » vr aug 26, 2005 3:39 pm

Ik ben bezig met het opbouwen van een SS, m"n steelhead namelijk ;D
Nu nog hopen dat hij snel af is :? , verder overigens niet zo basic onderdelen :P

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr aug 26, 2005 3:53 pm

back to basic wil mi niet zeggen dat het niet duur mag zijn. Een super strakke ti bak met schijven, een starre fork etc (hey, waar heb ik die bike vanmorgen nog zien staan ;) ) vind IK ook back to basic. Strak, geen onzin eraan en trappen.

En een "oude" MTB ombouwen tot ss is super, heb ik ook gehad, maar op een gegeven moment, als je weet dat het geen tijdelijk iets is, en je oude trouwe stalen frame-pje breekt, wil je wat nieuws en om dan bewust op ebay te gaan zoeken naar een "oud" geared frame om die vervolgens met ENO of spanner ss te maken is een optie, maar waarom niet gelijk all the way gaan dan?

Voor mij is het singlespeeden ook geen lifestyle, Fietsen is een lifestyle, dus ook mijn racer en wie weet hoop ik ooit nog eens een dikke Enduro, trekken mij onwijs aan.

Maar daar gaat het allemaal niet om, ik was gewoon benieuwd hoeveel singlespeeders of toekomstige singlespeeders, low budget of ss specifiek, er nou echt rondlopen op DP.

En ik weet uit ervaring dat we dan nog maar een heel klein deel van singlespeedend Nederland zijn, de rest kijkt of lekker mee of heeft nog nooit van DP gehoord, wat goed is, want in de tijd die ik de afgelopen jaren heb zitten tikken had ik een heel end kunnen fietsen :)

En dat is precies wat ik nu ga doen ;D

JJ

Pino

Bericht door Pino » vr aug 26, 2005 4:42 pm

Een sekte is het aan het worden, met de nodige afwijkingen ten gevolge van inteelt (dat heb je zo met kleine gemeenschappen).

Maar wel lief...

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr aug 26, 2005 7:52 pm

In Single Speed kunnen fietsen van 50 euro mee met multi $$$$ fietsen, dat zie ik in downhill of xc niet zo direct gebeuren. De tijd dat je met mooie garageprojecten aan de bak kon komen in een afdalingswedstrijd is al lang vervlogen. Wat ik nu in de SS scene zie gebeuren is hoe het eind jaren "80 in de xc(wat toen gewoon mountainbike was)wereld gebeurde. Toen kon je gewoon met een paarse surfshort, skateshoes en een piepschuimpot met roze overtrek het bos in zonder je in een dwangbuis vloog. Zie je ze op de volgend olympics al met tuinhandschoenen en Caterpillars racen net als in de Repac? Denk dat Joe en zijn vrienden een hoop meer lol aan het fietsen beleefden dan de huidige dirt roady"s en naar mijn mening gaat SS een beetje terug naar die basics, niets moet alles mag... chi chi bikes en stukjes huisvleit...

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr aug 26, 2005 11:07 pm

Ik heb momenteel alleen maar een SS ter beschikking. ;D
Het simpele en strakke uiterlijk spreekt mij erg aan.Verder is het een betaalbare hobby en dat vind ik als Hollander ook wel prettig.(goedkoop is hij inmiddels ook niet meer)Als je op internet naar SS foto"s zoekt zie je dat de bestuurders ook net zo varieren als hun fietsen.Volgens mij geen lifestyleshit maar puur inividualisme(goed geschreven?)
Laat SS-en alstubliefd géén lifestyle worden,ik fiets liever dan dat ik mee loop!

(mijn woon werkfiets is ook een SS,namelijk een Gazelle Tour Populair.Ook wel opoefiets genaamd)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za aug 27, 2005 1:24 pm

je vergeet in mijn ogen iemand steelboy.
mijn kona heeft weinig gekost en hij fiets er niet minder om weet ik uit ervaring. (vergeleken met mijn dure fully"s).
ik ben blij dat mijn ss af is, het brengt weer nieuwe lol en zin om het bos in te duiken. op mijn kona moet ik alles weer zelf doen. niks geen veel veerweg en mega remmen die mijn foutjes moeten corrigeren. trappen, trappen en niks anders, leuk hoor.
ss en enduro zijn nu in evenwicht, de dinsdag rit op de ss de zondagrit op de enduro (ja vastigheid anders wordt ik maar onzeker :D)

mijn meninggggg

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za aug 27, 2005 9:39 pm

Lekker pendaalduwen, dat is mijn motto. Het liefst geared [sub]cannondalers[/sub] het snot voor de ogen rijden. Het SSen op een simpele, goedkope, stalen fiets is gewoon back tot basics.

Het is PUUR!

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » za aug 27, 2005 9:48 pm

Xircuit schreef:
Lekker pendaalduwen, dat is mijn motto. Het liefst geared [sub]cannondalers[/sub] het snot voor de ogen rijden. Het SSen op een simpele, goedkope, stalen fiets is gewoon back tot basics.

Het is PUUR!

En het is goedkoper dan gears, overigens voldoet de steelhead die ik wil opbouwen bijna aan de eisen in jouw sig ;D hij is SS en Staal....alleen niet star ;D

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » za aug 27, 2005 10:34 pm

k zou zeggen doe daar wat aan en maak hem ook star...

pinoisgeel
Contacteer:

Bericht door pinoisgeel » zo aug 28, 2005 8:26 am

Mister P2 schreef:
k zou zeggen doe daar wat aan en maak hem ook star...

joh meneertje star, ga lekker zelf star rijden!

:P

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » zo aug 28, 2005 11:17 am

;D
rustig rustig hij komt er als het goed is binnen kort aan ff sven een beetje pushen dan komt het nog wel hoop ik :P

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » zo aug 28, 2005 7:35 pm

Ik rij alleen nog maar SS en star.
Er is een nieuwe wereld voor me open gegaan op de mountainbikeroutes.
Je leert weer opnieuw fietsen. :)
Zit te denken om ook een SSroadracer te maken.

Plaats reactie