O.T.B.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Hilco
O.T.B.

Bericht door Hilco » za jan 07, 2006 9:59 am

Ga je met een geveerde vork minder snel over de kop dan met een starre jaap?

Gène

Bericht door Gène » za jan 07, 2006 11:09 am

neu het is maar hoe op je fiets zit en hoe je rijtechniek is. Een geveerde vork neemt wel een deel van de klap op maar dat kan ook averechts werken.
mzzl
Gene
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Elevation12,000

Bericht door Elevation12,000 » za jan 07, 2006 11:58 am

Waarom zou ik over de kop gaan?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za jan 07, 2006 6:33 pm

Stel, we gaan er vanuit dat je starre vork dezelfde lengte heeft als je geveerde vork onder invloed van je gewicht (sag) op het vlakke.
We stellen ook, wat overigens zelden het geval is, dat beiden vorken dezelfde sprong hebben.
Bij situaties met kans op OTB gaan, veelal op afdalingen, zou de geveerde voorvork dieper inzakken onder invloed van zowel ongelijke ondergrond en (vaak) remmen). Het zwwartepunt haalt dan makkelijker de voornaaf in, en je crasht.
Als je stuurt tijdens het al bijna OTB gaan, met dus ver ingeveerde vork, gaat gaat nerveuzer dan op het vlakke, en met meer druk op het voorwiel. De geometie van de fiets wordt agressiever bij inveren van de vork. Moeilijker te controleren, je verliest de fiets eerder, bv doordat je voorwiel dwars komt te staan in losse grond/zand, en je over het stuur gaat nog voor je gecorrigeerd hebt.
Met een starre vork rammel je echter meer, is het stuur lastiger vast te houden, lijnen moeilijker te kiezen, dus kun je alsnog crashen.
Soms ook kan de geveerde vork, bij het recht over een wortel of steen rollen, voorkomen dat je wiel er tegenaan tot stilstand komt, en je dus net niet crasht.

Alles bij elkaar opgeteld? Het ligt aan de situatie.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jan 08, 2006 8:02 pm

Iemand die in NL OTB gaat, moet nodig wat doen aan zijn fietstechniek :)

Tijdens mijn mini clinic voor TOBY en ChrisSS / Huub op de heuvelrug, hebben ze voor hetere vuren gestaan...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jan 08, 2006 8:36 pm

Mijn techniek zal wel nooit wat worden, maar endo's behoren sinds ik op 29" overstapte vrijwel tot het verleden.
Saai verhaal, heb ik elders vaak genoeg geschreven, maar 29"ers zijn stukken moeilijker over de kop te krijgen. Het vergt dus harder vertragen, steiler dalen, een grotere steen, etc, etc.

Plaats reactie