Rohloff alternatief ??
Moderators:JJ, Beheerders
Volgende link gespot op de on-one site:
http://www.sturmey-archer.com/hubs_8spd_XRK8_B.php
Wat denken jullie ervan? Potentiële concurrent voor de o zo dure Rohloff naaf... Weliswaar maar 8 speed, maar naar verluidt voor een prijs van 160 ponden (240 euries) en dus ook voorzien van schijf bevestigingsmogelijkheid.
http://www.sturmey-archer.com/hubs_8spd_XRK8_B.php
Wat denken jullie ervan? Potentiële concurrent voor de o zo dure Rohloff naaf... Weliswaar maar 8 speed, maar naar verluidt voor een prijs van 160 ponden (240 euries) en dus ook voorzien van schijf bevestigingsmogelijkheid.
Geinig!
Beetje een tuttige shifter, maar die kan misschien wel door iets mooiers vervangen worden.
Een beetje de range als bij een 8-spd 11-34 cassette. Jammer dat de 1:1 de lichtste versnelling is, daar ga je niet veel tijd in spenderen.
De eerste en laatste stapjes zijn dubbel zo groot, 28%, de anderen allemaal 13%. Dus 6 versnellingen en 2 overdrives om de range te vergroten?
Ik denk je vaker zult schakelen met deze naaf dan met een 9spd 11-34 cassette. Meer zoals met een 12-27, al is de totale range groter.
Positief is de makkelijke schijfmontage en dat de S&A in 36-gaats komt.
Ik zie ook deze : http://www.sturmey-archer.com/hubs_5spd_S5.php
Ik geen niet zo om een schijfrem achter...
5-speed, met grotere stapjes. Eigenlijk nagenoeg gelijk aan de 25% stapjes die ik graag ongeveer in een frankencassette stop.
En, de 3e is de 1:1. Dat zou je SS gearing zijn, de 2 op en 2 neer zijn voor andere omstandigheden.
Bijvoorbeeld :
1 : Echt lastige klimmetjes en dergelijke
2 : Als je moe wordt van singlespeeden, of een langere/steilere klim
3 : Singlespeed, dus uren off-road crossen zonder schakelen
4 : Solo of sociaal op de weg peddelen
5 : Meewind en grote haast
Doordat verzetten genoeg schelen om voor heel andere te passen, schakel je maar heel weinig. Bij het uitrijden van een traag singletrack, bij het naar huis rijden van het bos, als de wind erg tegen of juist erg mee is.
Woon-werk doe je allemaal in één verzet, of het een SS is die je speciaal daarvoor gebouwd hebt.
Door grote schakelstapjes rijd je als een singlespeeder binnen een bepaald soort terrein/omstandigheid, train je zo je benen en heb je het voordeel van continue aandrijving. Maar bij het rijden op de weg is 1 schakelactie genoeg om te voorkomen dat je heel de afstand báált zoals op een SS MTB.
Als je vooral op de weg wilt rijden, neem je een groter voor tandwiel, zodat de efficiente "3" mooi uit komt voor die snelheden. Je krijgt dat een extra topspeed verzet en verliest een klimverzet.
Monteren met een thumbshifter ergens waar je hand normaal niet komt? Schakelen hoeft toch bijna nooit...
1200g valt nog best mee!
Beetje een tuttige shifter, maar die kan misschien wel door iets mooiers vervangen worden.
Een beetje de range als bij een 8-spd 11-34 cassette. Jammer dat de 1:1 de lichtste versnelling is, daar ga je niet veel tijd in spenderen.
De eerste en laatste stapjes zijn dubbel zo groot, 28%, de anderen allemaal 13%. Dus 6 versnellingen en 2 overdrives om de range te vergroten?
Ik denk je vaker zult schakelen met deze naaf dan met een 9spd 11-34 cassette. Meer zoals met een 12-27, al is de totale range groter.
Positief is de makkelijke schijfmontage en dat de S&A in 36-gaats komt.
Ik zie ook deze : http://www.sturmey-archer.com/hubs_5spd_S5.php
Ik geen niet zo om een schijfrem achter...
5-speed, met grotere stapjes. Eigenlijk nagenoeg gelijk aan de 25% stapjes die ik graag ongeveer in een frankencassette stop.
En, de 3e is de 1:1. Dat zou je SS gearing zijn, de 2 op en 2 neer zijn voor andere omstandigheden.
Bijvoorbeeld :
1 : Echt lastige klimmetjes en dergelijke
2 : Als je moe wordt van singlespeeden, of een langere/steilere klim
3 : Singlespeed, dus uren off-road crossen zonder schakelen
4 : Solo of sociaal op de weg peddelen
5 : Meewind en grote haast
Doordat verzetten genoeg schelen om voor heel andere te passen, schakel je maar heel weinig. Bij het uitrijden van een traag singletrack, bij het naar huis rijden van het bos, als de wind erg tegen of juist erg mee is.
Woon-werk doe je allemaal in één verzet, of het een SS is die je speciaal daarvoor gebouwd hebt.
Door grote schakelstapjes rijd je als een singlespeeder binnen een bepaald soort terrein/omstandigheid, train je zo je benen en heb je het voordeel van continue aandrijving. Maar bij het rijden op de weg is 1 schakelactie genoeg om te voorkomen dat je heel de afstand báált zoals op een SS MTB.
Als je vooral op de weg wilt rijden, neem je een groter voor tandwiel, zodat de efficiente "3" mooi uit komt voor die snelheden. Je krijgt dat een extra topspeed verzet en verliest een klimverzet.
Monteren met een thumbshifter ergens waar je hand normaal niet komt? Schakelen hoeft toch bijna nooit...
1200g valt nog best mee!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Idd mss een leuk alternatief.
Zelf zit ik meer te wachten op de nieuwe 8 spd naaf van Shimano, de Alfine, speciaal voor sportieve fietsen.
Weet nog geen gear ratio's, maar zoals ze die naaf promoten moet het mss een alternatief voor (licht) MTB gebruik worden..
JJ
Zelf zit ik meer te wachten op de nieuwe 8 spd naaf van Shimano, de Alfine, speciaal voor sportieve fietsen.
Weet nog geen gear ratio's, maar zoals ze die naaf promoten moet het mss een alternatief voor (licht) MTB gebruik worden..
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik kan jullie melden dat je SA-8 echt niet wil hebben.
Dat ding loopt voor geen meter.Schakeld nog stugger dan een Pentasport.
Als je toch graag met een naafversnelling op pad wil(?)zou ik toch een Nexus pakken.
Ik persoonlijk hou het toch op singlespeed.Dat is gegarandeerd lol!
Dat ding loopt voor geen meter.Schakeld nog stugger dan een Pentasport.
Als je toch graag met een naafversnelling op pad wil(?)zou ik toch een Nexus pakken.
Ik persoonlijk hou het toch op singlespeed.Dat is gegarandeerd lol!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Haha, jij begon!!Scaluner schreef:Ohohoh dit was dan weer niet de bedoeling. Gaan we opeens allemaal de mogelijkheden van het monteren van versnellingen bespreken. We moeten ons met z'n allen gaan schamen...
Maar dit is het singlespeed forum, dan gaan we niet meteen met zijn allen lopen zeiken!! Kan hier gelukkig nog.
(totdat er een 'echte' moderator langskomt..)
heerlijk.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Heb jij daar ervaring mee?Pino schreef:Passender zou zijn een Mountain Drive versnelling (twee versnellingen in crank/bracket).
Is dat het zelfde als die schlumpf die in die Santos op de Bike Motion zat?
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
aha, daar komt de aap uit de mouw.......meneer wil eigenlijk wel versnellingen maar niemand mag ze zien..........Scaluner schreef:Ohohoh dit was dan weer niet de bedoeling. Gaan we opeens allemaal de mogelijkheden van het monteren van versnellingen bespreken. We moeten ons met z'n allen gaan schamen...![]()



dusssssss©
Hmmm... Is al bedacht:
http://www.stevensbikes.de/2007/index.p ... lang=de_DE
Mooie van dit ding is dat ie voor 50/34 heeft, dus je hebt echt 2 compleet aparte reeksen, het loopt (bijna?) niet door elkaar heen!
Ze lossen het op met deel van een straatgroep bij shimano: Shimano Tiagra FC4550 Compact, Hollowtech2, 50-34
De City-flyer is trouwens de single-speed variant (bijna) om even op topic te blijven: http://www.stevensbikes.de/2007/index.p ... lang=de_DE
Rob
http://www.stevensbikes.de/2007/index.p ... lang=de_DE
Mooie van dit ding is dat ie voor 50/34 heeft, dus je hebt echt 2 compleet aparte reeksen, het loopt (bijna?) niet door elkaar heen!
Ze lossen het op met deel van een straatgroep bij shimano: Shimano Tiagra FC4550 Compact, Hollowtech2, 50-34
De City-flyer is trouwens de single-speed variant (bijna) om even op topic te blijven: http://www.stevensbikes.de/2007/index.p ... lang=de_DE
Rob