Crank Mechanica
Moderators:JJ, Beheerders
Hoi,
De bouw van de SS begint de goede kant uit te gaan, de meeste onderdelen zijn binnen. Ik ben echter de fout ingegaan en heb, voor heel weinig, een FSA K-force Carbon crankset op de kop kunnen tikken. Heel bling-bling, heel stijf door de geintegreerde as, maar niet zo hufter-proof.
Ik wil 32x16 gaan rijden, dus met een 32 of 34 middenblad voor. Ik ben bang voor een te groot groot koppel en moment op de crank. Hij is immers ontworpen voor 2 bladen. Volgens mij red ik het niet door alleen spacers te monteren op de plek van het buitenblad, dat is niet stijf genoeg.
Ik wilde een oude 44T blad nemen, de tanden eraf slijpen, zodat je een soort bashring overhoudt en die dan op de plek van het buitenblad monteren. Kun je hem nog in een leuk kleurtje spuiten ook.
Voordeel:
- stijfheid gegarandeerd
- gratis kettinggeleider
- lage Q-factor van FSA
Tegen:
- extra gewicht (30gr?)
- minder "puur"
Jullie gedachten ??
De bouw van de SS begint de goede kant uit te gaan, de meeste onderdelen zijn binnen. Ik ben echter de fout ingegaan en heb, voor heel weinig, een FSA K-force Carbon crankset op de kop kunnen tikken. Heel bling-bling, heel stijf door de geintegreerde as, maar niet zo hufter-proof.
Ik wil 32x16 gaan rijden, dus met een 32 of 34 middenblad voor. Ik ben bang voor een te groot groot koppel en moment op de crank. Hij is immers ontworpen voor 2 bladen. Volgens mij red ik het niet door alleen spacers te monteren op de plek van het buitenblad, dat is niet stijf genoeg.
Ik wilde een oude 44T blad nemen, de tanden eraf slijpen, zodat je een soort bashring overhoudt en die dan op de plek van het buitenblad monteren. Kun je hem nog in een leuk kleurtje spuiten ook.
Voordeel:
- stijfheid gegarandeerd
- gratis kettinggeleider
- lage Q-factor van FSA
Tegen:
- extra gewicht (30gr?)
- minder "puur"
Jullie gedachten ??
Gewoon kortere bladbouten? Of begrijp ik het probleem verkeerd...
http://www.m-gineering.nl/ssdrive.htm bijna onderaan
of
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ucts_id=83
http://www.m-gineering.nl/ssdrive.htm bijna onderaan
of
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... ucts_id=83
Dat is het eerste stuk; zorg dat het tandwiel goed past.Scaluner schreef:Gewoon kortere bladbouten? Of begrijp ik het probleem verkeerd...
Maar mijn vraag ging ook over het feit of de crank-armen, de extra ondersteuning van 2 tandwielen nodig hebben, waar ze volgens mij voor ontworpen zijn, of dat 1 genoeg is.
check
Hmm, ik snap het niet als ie voor 2 bladen gemaakt is dan gaat 1 ook wel lukken
Doe het zelf tip voor kort kettingbladboutjes:
Tonnetjes afslijpen of zagen zodat ze klein genoeg zijn. Bout en aan de ander kant indraaien zodat je het draad tapt, en klaar.

Doe het zelf tip voor kort kettingbladboutjes:
Tonnetjes afslijpen of zagen zodat ze klein genoeg zijn. Bout en aan de ander kant indraaien zodat je het draad tapt, en klaar.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ok, ik snap hem nu ook. Willem bedoelt of het tweede blad (of bashguard) nodig is voor de stevigheid van de hele crank. Wat ik me bij een carbon crank (is de spider ook carbon?) kan voorstellen, als de spider ook carbon is, dat een bladboutje direct tegen het carbon de spider kan beschadigen (al weet ik zo geen cranks die een carbon spiderhebben, maar ben daar eeerlijk gezegd ook niet zo in thuis).
Als het een alu spider is zie ik geen probleem.
Wat betreft uiterlijk: persoonlijk en typisch geval van 'who cares'. Tenzij het gewicht in de weg zit idd. Indien enkel blad, deze op buitenklad plaats monteren waardoor de looks goed blijven.
JJ
Wat betreft uiterlijk: persoonlijk en typisch geval van 'who cares'. Tenzij het gewicht in de weg zit idd. Indien enkel blad, deze op buitenklad plaats monteren waardoor de looks goed blijven.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- Xircuit
- Contacteer:
Ik rij met een FSA Afterburner mét kortere bladboutjes en 1 kettingblad: loopt perfect. Ik zou niet zo zien wat het probleem is. Als jij zo veel kracht hebt dat je bang bent dat je de cranks in tweeën rijdt dan moet je wel verschrikkelijk sterk zijn.
Ik heb ook een tijdtje met 2 32 tandsbladen naast elkaar gereden, maar dat was puur en alleen omdat ik geen kortere cranck boutjes voorhande had. Toen de tijd had ik het blad dat ik daadwerkelijk gebruikte aan de "buitenzijde" gemonteerd, puur uit optische oogpunt overgens, want als je het Q-waarde technisch gaat bekijken dan is dat minder stijf. (...volgens mij... dus....)
En, als je de tanden van die 44t gaat afslijpen, dan houd je een enorm scherp mes over. Lijkt me niet erg veilig.
Ik heb ook een tijdtje met 2 32 tandsbladen naast elkaar gereden, maar dat was puur en alleen omdat ik geen kortere cranck boutjes voorhande had. Toen de tijd had ik het blad dat ik daadwerkelijk gebruikte aan de "buitenzijde" gemonteerd, puur uit optische oogpunt overgens, want als je het Q-waarde technisch gaat bekijken dan is dat minder stijf. (...volgens mij... dus....)
En, als je de tanden van die 44t gaat afslijpen, dan houd je een enorm scherp mes over. Lijkt me niet erg veilig.
Ich Heisse Super Fantastisch!
- Xircuit
- Contacteer:
ok, daar is iets voor te zeggen, dan lijk het me gewoon een kwestie van plaatjes tussen leggen?JJ schreef:Ok, ik snap hem nu ook. Willem bedoelt of het tweede blad (of bashguard) nodig is voor de stevigheid van de hele crank. Wat ik me bij een carbon crank (is de spider ook carbon?) kan voorstellen, als de spider ook carbon is, dat een bladboutje direct tegen het carbon de spider kan beschadigen (al weet ik zo geen cranks die een carbon spiderhebben, maar ben daar eeerlijk gezegd ook niet zo in thuis).
JJ
Ich Heisse Super Fantastisch!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Met een draaibank kan dat heel netjes. Voor race bladen (CX) hebben we daarvoor een crank gechopt die in de draaibank kan. Zo kun je hele nette (race) bashguards maken.Xircuit schreef:En, als je de tanden van die 44t gaat afslijpen, dan houd je een enorm scherp mes over. Lijkt me niet erg veilig.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!