Probleem kettingspanning
Moderators:JJ, Beheerders
Tijdens flink aanzetten, b.v. op een klim, wordt het achterwiel als het ware naar voren getrokken, ondanks dat de qr erg vast zit. Daardoor hangt de ketting nadien slap, met als gevolg dat deze er snel afloopt op een hobbelig parcours.
Op zich is het probleem natuurlijk snel verholpen. Maar lastig is het wel als je regelmatig moet stoppen.
Ik gebruik de On One Anotherdoofer als kettingspanner en een DT Swiss qr.
Iemand een tip hoe dit fenomeen voorkomen kan worden?
Op zich is het probleem natuurlijk snel verholpen. Maar lastig is het wel als je regelmatig moet stoppen.
- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Rocky Mountain Element signature
- Scott Cr1
- Scott cross team
Re: Probleem kettingspanning
There is your problem...lazylad schreef:een DT Swiss qr.
Re: Probleem kettingspanning
Even een vraagje... heb je horizontale dropouts of verticale? als je verticale padden hebt... waarom zou je je wiel dan achter in de dropouts willen hebben? Je hebt toch de kettingspanner om de ketting op spanning te houden?lazylad schreef:Tijdens flink aanzetten, b.v. op een klim, wordt het achterwiel als het ware naar voren getrokken, ondanks dat de qr erg vast zit. Daardoor hangt de ketting nadien slap, met als gevolg dat deze er snel afloopt op een hobbelig parcours.
Een mogelijke oplossing zou wellicht kunnen zijn misschien .... zet het wiel in de fiets (met de qr net een beetje vast), met een losse kettingspanner. Knijp vervolgens de ketting bij elkaar (boven en onder naar elkaar toe) en zet de qr vast (check even of je wiel recht staat!) Breng daarna de ketting op spanning met de kettingspanner. Je wiel zit voor in de dropouts (de plek waar hij altijd naar toegetrokken wordt volgens je verhaal), maar je ketting is wel strak.
just mijn 2 centen...
Laatst gewijzigd door Gijsberg op vr sep 08, 2006 10:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste as met moeren is zeker een oplossing, maar dan moet ik de huidige as vervangen.
Makkelijker is om een goede qr te gebruiken. Kennelijk is de DT Swiss geen goede. Ik heb nog een Deore liggen, is die beter of is qr sowieso een probleem?
Met name bij een lekke band is een qr toch wel handig itt vaste as met moeren.
@Gijsberg: Geen vertikale, maar horizontaal, echter geen ss-frame. Ik zal een foto posten ...
Makkelijker is om een goede qr te gebruiken. Kennelijk is de DT Swiss geen goede. Ik heb nog een Deore liggen, is die beter of is qr sowieso een probleem?
Met name bij een lekke band is een qr toch wel handig itt vaste as met moeren.
@Gijsberg: Geen vertikale, maar horizontaal, echter geen ss-frame. Ik zal een foto posten ...
Laatst gewijzigd door lazylad op vr sep 08, 2006 10:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Scott Cr1
- Scott cross team
@Gijsberg: hier een detail foto ...

Zoals je ziet geen vertikale, maar eerder een horizontale dropout.
Door de spanner naar boven te duwen en direct er na de qr te spannen wordt e.e.a. gefixeerd.
@Xicuit: De DT qr's had ik nog liggen omdat in combi met schijfjes het nogal matig functioneerde (bovendien vrij zwaar, maar dat terzijde). In combi met V-brakes voorzag ik geen probleem. Kennelijk ook in die situatie geen ideale qr's.
Dus toch maar de Deore proberen ...

Zoals je ziet geen vertikale, maar eerder een horizontale dropout.
Door de spanner naar boven te duwen en direct er na de qr te spannen wordt e.e.a. gefixeerd.
@Xicuit: De DT qr's had ik nog liggen omdat in combi met schijfjes het nogal matig functioneerde (bovendien vrij zwaar, maar dat terzijde). In combi met V-brakes voorzag ik geen probleem. Kennelijk ook in die situatie geen ideale qr's.
Dus toch maar de Deore proberen ...
- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Scott Cr1
- Scott cross team
Dus de qr fixeerd zet ook de ketting spanner strak op je frame?
Als je dan vanaf de "conusmoer" kijkt kom je eerst je "pad", dan je "kettingspanner" en dan de "moer" van de qr tegen, wat de qr op spanning moet houden? Of kan de spanner vrij draaien om de qr moer?
Hoe strak doe je de ketting met de spanner? Als je de ketting te strak zou doen, kan deze de qr een beetje los trekken? Ja ik weet het, het is rechtste draad op de moer, maar doordat de boel een beetje gaat verschuiven. Vooral omdat het op de foto lijkt of de spanner een groot sleufgat heeft en als er dan een onderdeel een klein beetje gaat verschuiven verliest de qr moer zijn oorspronkelijke draag oppervlakte en kiest een ander vlak uit wat misschien wel losser betekent?
De deore spanner is misschien van een ander soort ijzer (meer rek) waardoor deze iets meer meegeeft en deze verandering in spanning opvangt?
Ter verduidelijking: Ik heb geen ervaring met deze constructie, maar probeer het te redeneren...........
Als je dan vanaf de "conusmoer" kijkt kom je eerst je "pad", dan je "kettingspanner" en dan de "moer" van de qr tegen, wat de qr op spanning moet houden? Of kan de spanner vrij draaien om de qr moer?
Hoe strak doe je de ketting met de spanner? Als je de ketting te strak zou doen, kan deze de qr een beetje los trekken? Ja ik weet het, het is rechtste draad op de moer, maar doordat de boel een beetje gaat verschuiven. Vooral omdat het op de foto lijkt of de spanner een groot sleufgat heeft en als er dan een onderdeel een klein beetje gaat verschuiven verliest de qr moer zijn oorspronkelijke draag oppervlakte en kiest een ander vlak uit wat misschien wel losser betekent?
De deore spanner is misschien van een ander soort ijzer (meer rek) waardoor deze iets meer meegeeft en deze verandering in spanning opvangt?
Ter verduidelijking: Ik heb geen ervaring met deze constructie, maar probeer het te redeneren...........
kloptGijsberg schreef:Dus de qr fixeerd zet ook de ketting spanner strak op je frame?
kloptGijsberg schreef: Als je dan vanaf de "conusmoer" kijkt kom je eerst je "pad", dan je "kettingspanner" en dan de "moer" van de qr tegen, wat de qr op spanning moet houden?
Nee, niet nadat e.e.a gespannen is.Gijsberg schreef:Of kan de spanner vrij draaien om de qr moer?
Hand-strak, ik kan de ketting nog eenvoudig ronddraaien en zonder dat e.e.a. wringt.Gijsberg schreef: Hoe strak doe je de ketting met de spanner?
- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Scott Cr1
- Scott cross team
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Gijsberg heeft gelijk, voor deze setup is een kettingspanner, en zeker deze, niet ideaal. Als jewiel naar voren schuift kantelt ook de spanner wat jhet ontspannen van de ketting nog eens bevorderd.
Met dit frame zou ik eerst proberen een ideale tandwiel krans combi te vinden waarbij je het horizontale pat deel gebruikt om de ketting te spannen.
Als je toch een spanner wilt gebruiken, dan 1 met een veer, die de spanning altijd redelijk goed houdt.
Spanners als de otherdoofer werken perfect met vertikale patten, hier duidelijk minder.
Maar probeer het eens zonder spanner (zul je al wel gedaan hebben, maar dan een andere maat kransje ofzo)
JJ
Met dit frame zou ik eerst proberen een ideale tandwiel krans combi te vinden waarbij je het horizontale pat deel gebruikt om de ketting te spannen.
Als je toch een spanner wilt gebruiken, dan 1 met een veer, die de spanning altijd redelijk goed houdt.
Spanners als de otherdoofer werken perfect met vertikale patten, hier duidelijk minder.
Maar probeer het eens zonder spanner (zul je al wel gedaan hebben, maar dan een andere maat kransje ofzo)
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Idd, al geprobeerd, maar helaas met 36/16 is het allemaal een beetje krap. Heb ik zojuist gemonteerd, fototje volgt nog .JJ schreef: Maar probeer het eens zonder spanner (zul je al wel gedaan hebben, maar dan een andere maat kransje ofzo)
JJ
Ik vrees dat ik een 17 of 18T kransje moet gaan gebruiken. Jammer 36/16 beviel me wel in het terrein.
edit: fototje, zoals te zien erg krap zo. Ik denk dat ik een 15 en mss zelfs een 14T kransje nodig heb om deze ketting nog te kunnen gebruiken.

Laatst gewijzigd door lazylad op vr sep 08, 2006 3:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Scott Cr1
- Scott cross team
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ja moet toegeven dat 36-16 voor mij ook het ideale verzet is op de heuvelrug..
En dan weer lichter moeten om je materiaal is jammer.
JJ
En dan weer lichter moeten om je materiaal is jammer.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Ik heb het programma nog nooit gebruikt.....
http://www.machinehead-software.co.uk/b ... lator.html
Je kunt ook even verder googlen op magic) gear calculator chain length als dit programma niet bevalt. Volgens mij moet op de site van Seldon Brown ook nog iets te vinden zijn ergens......
Good luck
http://www.machinehead-software.co.uk/b ... lator.html
Je kunt ook even verder googlen op magic) gear calculator chain length als dit programma niet bevalt. Volgens mij moet op de site van Seldon Brown ook nog iets te vinden zijn ergens......
Good luck
http://eehouse.org/fixin/formfmu.php
Deze calculator werkt erg goed. Je geeft de achtervorklengte, gewenste verzet etc. op en je krijgt een schema met daarin de best passende combinaties. Jouw frame heeft ook nog het voordeel dat je iets kan schuiven mocht het niet helemaal perfect passen.. Dat moet dus helemaal goed komen!
Deze calculator werkt erg goed. Je geeft de achtervorklengte, gewenste verzet etc. op en je krijgt een schema met daarin de best passende combinaties. Jouw frame heeft ook nog het voordeel dat je iets kan schuiven mocht het niet helemaal perfect passen.. Dat moet dus helemaal goed komen!
Nee.Cloxxki schreef:Je kunt toch gewoon een schakeltje toevoegen? Bij dezelfde 36x16 komt je QR dan <13mm naar achter. Hele kettingschakel = 25.4mm, dus je wiel verandert de helft in positie. Of mis ik iets?
Had ik natuurlijk aanvankelijk ook geprobeerd. Maar vond toen de ketting een beetje slap hangen.
Door jou suggestie het nogmaals uitgevoerd en zie resultaat:

Te slap? Vanavond ga ik het proefondervindelijk vaststellen op een leuke stuiter afdaling.
Ik denk dat een halflink de ketting te strak zet. Dus ideaal zou zijn een kwartlink (bij 36/16) ... of een echt ss-frame

- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Scott Cr1
- Scott cross team
Ik had geen halflink liggen voor een pc48. dus doofer er weer op met Deore qr.
En dit houdt het wel itt Dt Swiss qr's.
Dus, mss niet helemaal ideaal (de doofer voor dit frame), maar het lijkt te werken.
Iig bedankt allemaal voor het meedenken ...
En dit houdt het wel itt Dt Swiss qr's.
Dus, mss niet helemaal ideaal (de doofer voor dit frame), maar het lijkt te werken.
Iig bedankt allemaal voor het meedenken ...
- Specialzed Stumpjumper
- Commencal VIP Nuts2
- Scott Cr1
- Scott cross team
Een halflinkje moet het wel lukken (klok), ondanks de kleine dropouts heb je dan voldoende stelruimte.
Ik rij zelf met een specialized van 1990 met een semi horizontale dropout. Met een ordinaire shimano QR trap ik het spul echt niet los.
Doofer heb je idd niet nodig (JJ), een bijkomend voordeel is dat het veel strakker (poser) staat. En... het scheelt weer 100 gram...
Ik rij zelf met een specialized van 1990 met een semi horizontale dropout. Met een ordinaire shimano QR trap ik het spul echt niet los.
Doofer heb je idd niet nodig (JJ), een bijkomend voordeel is dat het veel strakker (poser) staat. En... het scheelt weer 100 gram...