Probleem kettingspanning

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:
Probleem kettingspanning

Bericht door lazylad » vr sep 08, 2006 8:12 am

Tijdens flink aanzetten, b.v. op een klim, wordt het achterwiel als het ware naar voren getrokken, ondanks dat de qr erg vast zit. Daardoor hangt de ketting nadien slap, met als gevolg dat deze er snel afloopt op een hobbelig parcours.
Op zich is het probleem natuurlijk snel verholpen. Maar lastig is het wel als je regelmatig moet stoppen.

Ik gebruik de On One Anotherdoofer als kettingspanner en een DT Swiss qr.
Iemand een tip hoe dit fenomeen voorkomen kan worden?
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re: Probleem kettingspanning

Bericht door Steelboy » vr sep 08, 2006 9:28 am

lazylad schreef:een DT Swiss qr.
There is your problem...

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

check

Bericht door ott » vr sep 08, 2006 9:43 am

Vaste as met moeren ;)

Gijsberg
Berichten:250
Lid geworden op:ma jan 23, 2006 12:34 pm

Re: Probleem kettingspanning

Bericht door Gijsberg » vr sep 08, 2006 10:01 am

lazylad schreef:Tijdens flink aanzetten, b.v. op een klim, wordt het achterwiel als het ware naar voren getrokken, ondanks dat de qr erg vast zit. Daardoor hangt de ketting nadien slap, met als gevolg dat deze er snel afloopt op een hobbelig parcours.
Op zich is het probleem natuurlijk snel verholpen. Maar lastig is het wel als je regelmatig moet stoppen.

Ik gebruik de On One Anotherdoofer als kettingspanner en een DT Swiss qr.
Iemand een tip hoe dit fenomeen voorkomen kan worden?
Even een vraagje... heb je horizontale dropouts of verticale? als je verticale padden hebt... waarom zou je je wiel dan achter in de dropouts willen hebben? Je hebt toch de kettingspanner om de ketting op spanning te houden?

Een mogelijke oplossing zou wellicht kunnen zijn misschien .... zet het wiel in de fiets (met de qr net een beetje vast), met een losse kettingspanner. Knijp vervolgens de ketting bij elkaar (boven en onder naar elkaar toe) en zet de qr vast (check even of je wiel recht staat!) Breng daarna de ketting op spanning met de kettingspanner. Je wiel zit voor in de dropouts (de plek waar hij altijd naar toegetrokken wordt volgens je verhaal), maar je ketting is wel strak.


just mijn 2 centen...
Laatst gewijzigd door Gijsberg op vr sep 08, 2006 10:06 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » vr sep 08, 2006 10:02 am

Vaste as met moeren is zeker een oplossing, maar dan moet ik de huidige as vervangen.
Makkelijker is om een goede qr te gebruiken. Kennelijk is de DT Swiss geen goede. Ik heb nog een Deore liggen, is die beter of is qr sowieso een probleem?
Met name bij een lekke band is een qr toch wel handig itt vaste as met moeren.

@Gijsberg: Geen vertikale, maar horizontaal, echter geen ss-frame. Ik zal een foto posten ...
Laatst gewijzigd door lazylad op vr sep 08, 2006 10:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
Xircuit
Berichten:3504
Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr sep 08, 2006 10:09 am

DT swiss QR zuigen bigtime....
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gijsberg
Berichten:250
Lid geworden op:ma jan 23, 2006 12:34 pm

Bericht door Gijsberg » vr sep 08, 2006 10:14 am

Xircuit schreef:DT swiss QR zuigen bigtime....
Maar als de as voor in de verticale dropouts zit, verschuift de as dan nog met de genoemde qr?

Ik rij zelf zonder qr, omdat de as gebroken is door een "defecte" qr.....

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » vr sep 08, 2006 10:28 am

@Gijsberg: hier een detail foto ...

Afbeelding

Zoals je ziet geen vertikale, maar eerder een horizontale dropout.
Door de spanner naar boven te duwen en direct er na de qr te spannen wordt e.e.a. gefixeerd.

@Xicuit: De DT qr's had ik nog liggen omdat in combi met schijfjes het nogal matig functioneerde (bovendien vrij zwaar, maar dat terzijde). In combi met V-brakes voorzag ik geen probleem. Kennelijk ook in die situatie geen ideale qr's.

Dus toch maar de Deore proberen ...
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gijsberg
Berichten:250
Lid geworden op:ma jan 23, 2006 12:34 pm

Bericht door Gijsberg » vr sep 08, 2006 10:38 am

Dus de qr fixeerd zet ook de ketting spanner strak op je frame?

Als je dan vanaf de "conusmoer" kijkt kom je eerst je "pad", dan je "kettingspanner" en dan de "moer" van de qr tegen, wat de qr op spanning moet houden? Of kan de spanner vrij draaien om de qr moer?

Hoe strak doe je de ketting met de spanner? Als je de ketting te strak zou doen, kan deze de qr een beetje los trekken? Ja ik weet het, het is rechtste draad op de moer, maar doordat de boel een beetje gaat verschuiven. Vooral omdat het op de foto lijkt of de spanner een groot sleufgat heeft en als er dan een onderdeel een klein beetje gaat verschuiven verliest de qr moer zijn oorspronkelijke draag oppervlakte en kiest een ander vlak uit wat misschien wel losser betekent?
De deore spanner is misschien van een ander soort ijzer (meer rek) waardoor deze iets meer meegeeft en deze verandering in spanning opvangt?

Ter verduidelijking: Ik heb geen ervaring met deze constructie, maar probeer het te redeneren...........

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » vr sep 08, 2006 10:43 am

Gijsberg schreef:Dus de qr fixeerd zet ook de ketting spanner strak op je frame?
klopt
Gijsberg schreef: Als je dan vanaf de "conusmoer" kijkt kom je eerst je "pad", dan je "kettingspanner" en dan de "moer" van de qr tegen, wat de qr op spanning moet houden?
klopt
Gijsberg schreef:Of kan de spanner vrij draaien om de qr moer?
Nee, niet nadat e.e.a gespannen is.
Gijsberg schreef: Hoe strak doe je de ketting met de spanner?
Hand-strak, ik kan de ketting nog eenvoudig ronddraaien en zonder dat e.e.a. wringt.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 08, 2006 10:44 am

Gijsberg heeft gelijk, voor deze setup is een kettingspanner, en zeker deze, niet ideaal. Als jewiel naar voren schuift kantelt ook de spanner wat jhet ontspannen van de ketting nog eens bevorderd.

Met dit frame zou ik eerst proberen een ideale tandwiel krans combi te vinden waarbij je het horizontale pat deel gebruikt om de ketting te spannen.

Als je toch een spanner wilt gebruiken, dan 1 met een veer, die de spanning altijd redelijk goed houdt.

Spanners als de otherdoofer werken perfect met vertikale patten, hier duidelijk minder.

Maar probeer het eens zonder spanner (zul je al wel gedaan hebben, maar dan een andere maat kransje ofzo)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » vr sep 08, 2006 12:04 pm

JJ schreef: Maar probeer het eens zonder spanner (zul je al wel gedaan hebben, maar dan een andere maat kransje ofzo)

JJ
Idd, al geprobeerd, maar helaas met 36/16 is het allemaal een beetje krap. Heb ik zojuist gemonteerd, fototje volgt nog .
Ik vrees dat ik een 17 of 18T kransje moet gaan gebruiken. Jammer 36/16 beviel me wel in het terrein.

edit: fototje, zoals te zien erg krap zo. Ik denk dat ik een 15 en mss zelfs een 14T kransje nodig heb om deze ketting nog te kunnen gebruiken.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door lazylad op vr sep 08, 2006 3:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 08, 2006 12:07 pm

Ja moet toegeven dat 36-16 voor mij ook het ideale verzet is op de heuvelrug..
En dan weer lichter moeten om je materiaal is jammer.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » vr sep 08, 2006 3:19 pm

Is er niet een rekenformule om te berekenen of b.v. 38/17 of 36/17 wel past?
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gijsberg
Berichten:250
Lid geworden op:ma jan 23, 2006 12:34 pm

Bericht door Gijsberg » vr sep 08, 2006 3:41 pm

Ik heb het programma nog nooit gebruikt.....

http://www.machinehead-software.co.uk/b ... lator.html

Je kunt ook even verder googlen op magic) gear calculator chain length als dit programma niet bevalt. Volgens mij moet op de site van Seldon Brown ook nog iets te vinden zijn ergens......

Good luck

Perik
Berichten:191
Lid geworden op:wo aug 10, 2005 10:44 am
Locatie:Arnhem

Bericht door Perik » vr sep 08, 2006 4:03 pm

http://eehouse.org/fixin/formfmu.php


Deze calculator werkt erg goed. Je geeft de achtervorklengte, gewenste verzet etc. op en je krijgt een schema met daarin de best passende combinaties. Jouw frame heeft ook nog het voordeel dat je iets kan schuiven mocht het niet helemaal perfect passen.. Dat moet dus helemaal goed komen!

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » vr sep 08, 2006 4:05 pm

@Gijsberg & Perik: Mijn dank is groot :thumbsup:
Ik wist dat het er was, maar kon het niet zo snel vinden.
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » za sep 09, 2006 10:29 am

Je kunt toch gewoon een schakeltje toevoegen? Bij dezelfde 36x16 komt je QR dan <13mm naar achter. Hele kettingschakel = 25.4mm, dus je wiel verandert de helft in positie. Of mis ik iets?

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » za sep 09, 2006 11:19 am

Cloxxki schreef:Je kunt toch gewoon een schakeltje toevoegen? Bij dezelfde 36x16 komt je QR dan <13mm naar achter. Hele kettingschakel = 25.4mm, dus je wiel verandert de helft in positie. Of mis ik iets?
Nee.
Had ik natuurlijk aanvankelijk ook geprobeerd. Maar vond toen de ketting een beetje slap hangen.
Door jou suggestie het nogmaals uitgevoerd en zie resultaat:
Afbeelding
Te slap? Vanavond ga ik het proefondervindelijk vaststellen op een leuke stuiter afdaling.

Ik denk dat een halflink de ketting te strak zet. Dus ideaal zou zijn een kwartlink (bij 36/16) ... of een echt ss-frame :D
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » za sep 09, 2006 12:24 pm

Te slap inderdaad. Neem een halflink.
Er leek meer ruimte in de dropout.

Gebruikersavatar
lazylad
Berichten:111
Lid geworden op:ma mei 08, 2006 6:39 pm
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Bericht door lazylad » zo sep 10, 2006 7:27 am

Ik had geen halflink liggen voor een pc48. dus doofer er weer op met Deore qr.
En dit houdt het wel itt Dt Swiss qr's.
Dus, mss niet helemaal ideaal (de doofer voor dit frame), maar het lijkt te werken.
Iig bedankt allemaal voor het meedenken ...
  • Specialzed Stumpjumper
  • Commencal VIP Nuts2
  • Rocky Mountain Element signature
  • Scott Cr1
  • Scott cross team

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » zo sep 10, 2006 4:32 pm

Een halflinkje moet het wel lukken (klok), ondanks de kleine dropouts heb je dan voldoende stelruimte.

Ik rij zelf met een specialized van 1990 met een semi horizontale dropout. Met een ordinaire shimano QR trap ik het spul echt niet los.

Doofer heb je idd niet nodig (JJ), een bijkomend voordeel is dat het veel strakker (poser) staat. En... het scheelt weer 100 gram...

Gijsberg
Berichten:250
Lid geworden op:ma jan 23, 2006 12:34 pm

Bericht door Gijsberg » ma sep 11, 2006 1:15 am

Afbeelding

of je moet deze instaleren :o

Wel eerst je soep eten....

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma sep 11, 2006 9:18 am

Half link erin zou moeten werken.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » di sep 12, 2006 2:04 pm

lazylad schreef:
...Door jou suggestie het nogmaals uitgevoerd en zie resultaat:
Afbeelding
Te slap?
...
Halflink was ook mijn 1e gedachte, maar is dat(foto) met een nieuwe ketting?
Da's idd te slap, maar er zit wel wat verschil tussen een oude en een nw ketting.
Dus misschien met een nw ketting...

Plaats reactie