Q-rings voor de SS

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
ott
Q-rings voor de SS

Bericht door ott » vr sep 15, 2006 4:15 pm

Graag jullie mening over Q-rings (ovale kettingbladen) op een SS

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=22009

kan ik een link van mtb.nl plaatsen of is dat not done? JJ? Ik kan ook alles knippen en plakken maar zo heb jullie alle achtergrond informatie

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr sep 15, 2006 7:40 pm

Lijkt me een zeer nuttige 'uitvinding'!

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr sep 15, 2006 8:02 pm

Zeer nuttig, maar je zult een kettingspanner met veer nodig hebben, de kettinglengte varieert met zo'n blad. Met sommige versies oude Biopace werkte singlespeed wel, heb ik eens gehoord, maar die bladen waren blijkbaar minder goed uitgedracht. Goed idee, slecht uitgevoerd. Ik hoor veel goeds over Q-rings, en als ik er ergens goedkoop aan kan komen in een handige maat, zal ik de kans niet laten liggen.

Perik

Bericht door Perik » vr sep 15, 2006 8:04 pm

Lijkt me eigenlijk helemaal geen gek idee. Als ik het goed begrijp komen de voordelen van deze bladen vooral tijdens het klimmen naar voren, je kunt dan een paar tanden groter rijden dan je normaal zou doen. Ideaal dus voor SS! Dan is het nog wel de vraag of het aantal tanden dat inhaakt op de ketting tijdens een omwenteling constant blijft, anders krijg je problemen met een varierende kettingspanning. Bij de oude Biopace bladen was dit het geval, die kun je voor SS/fixed gebruiken!

phill_rotorman

Bericht door phill_rotorman » zo okt 14, 2007 3:05 pm

(oeps, ik zie net dat dit een post van sept 06 is... maar goed, kom maar met bikemotion bij magura *de nieuwe distributeur* langs om het zelf te zien)

In tegenstelling tot wat er vaak wordt gedacht hoef je helemaal geen kettingspanner te hebben met een Q op de singlespeed, zolang je naaf, sprocket en crank van goede kwaliteit is. Je hebt niet meer dan een halve milimeter kettinggroei door de Q.

Komt door de q zijn specifieke ovale vorm, hij is nameijk ontworpen om heel stabiel te zijn dus zo weining mogelijk kettinggroei.
Er zijn veel maar dan ook veel amerikaanse singlespeeders die er zonder kettingspanner mee rijden, zonder problemen...
Cloxxki schreef:Zeer nuttig, maar je zult een kettingspanner met veer nodig hebben, de kettinglengte varieert met zo'n blad. Met sommige versies oude Biopace werkte singlespeed wel, heb ik eens gehoord, maar die bladen waren blijkbaar minder goed uitgedracht. Goed idee, slecht uitgevoerd. Ik hoor veel goeds over Q-rings, en als ik er ergens goedkoop aan kan komen in een handige maat, zal ik de kans niet laten liggen.

Plaats reactie