Horiz. patten->ketting slijtage->ketting spannen->V
Moderators:JJ, Beheerders
Ik zit met een kwestie in mijn hoofd waar ik graag antwoord op zou willen krijgen.
Stel een singlespeed bike met horizontale patten. Na een tijd komt er rek op de ketting en zul je het wiel iets naar achteren moeten bijstellen om de rek op te vangen (toch?). Dan is de kans, nee, dan is het zeker zo dat je je V-brakes ook opnieuw moet afstellen?! Toch? En hoe vaak ( na hoeveel km...) zal een ketting zoveel rek vertonen dat je de boel moet bijstellen?
Erikje
Stel een singlespeed bike met horizontale patten. Na een tijd komt er rek op de ketting en zul je het wiel iets naar achteren moeten bijstellen om de rek op te vangen (toch?). Dan is de kans, nee, dan is het zeker zo dat je je V-brakes ook opnieuw moet afstellen?! Toch? En hoe vaak ( na hoeveel km...) zal een ketting zoveel rek vertonen dat je de boel moet bijstellen?
Erikje
Op mijn non dedicated SS frame (DBR voor de insiders), verschuift mijn achterwiel ongeveer 5 a 7 mm max. Tussen de uiterste standen moet ik de remmen bijstellen, maar dat is verwaarloosbaar. Omdat ik weinig stelruimte heb, vervang ik wel regelmatig de ketting (en achtertandwiel), gemiddeld 1x per jaar of per anderhalf jaar, maar om de prijs hoef je dit niet te laten...
Dit werkt voor mij, zonder dat ik te vaak remmen moet bijstellen.
Dit werkt voor mij, zonder dat ik te vaak remmen moet bijstellen.
- didadunlop
Volgens mij rijdt mede forummer "Het Tuig" met magura's op zijn horizontale padden frame (o-one inbred'. Je kan even vragen of hij er veel last van heeft. Mij lijkt het een absolute ramp. Maar ja dat kan ook aan mij liggen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
magura velgremmen vond ik niks (wel de remmen niet het stellen) op horizontale padden. Als een ketting vrij nieuw is moet ik na ELKE rit
spannen. Het het misschien maar 1 mm horiontale verschuiving maar na 2 keer moet je echt je remmen verschuiven.
Het zal per (kwaliteit) ketting schelen maar rekken doen ze nu eenmaal en vergeet de slijtage van je tandwielen niet.
Misschien een een EBB nog niet zo gek, daar moet je wel weer je zadelpen afstellen. Geen voordeel zonder nadeel zullen we maar zeggen

Het zal per (kwaliteit) ketting schelen maar rekken doen ze nu eenmaal en vergeet de slijtage van je tandwielen niet.
Misschien een een EBB nog niet zo gek, daar moet je wel weer je zadelpen afstellen. Geen voordeel zonder nadeel zullen we maar zeggen
- didadunlop
Ik heb magura's op mijn On-One met hor. achterpatten.
Bijstellen valt mee, omdat ik ook op tijd de ketting vervang.
(Een ketting rekt niet, maar de busjes slijten uit, waardoor hij langer wordt.
Maakt voor deze vraag niet uit.)
Om evt. onderweg bijstellen te vergemakkelijken heb ik de linker en rechter evo-adapter van een snelspanner voorzien.
Ik heb ergens een plaatje, ook al eens gepost hier, maar nu niet bij de hand.
Ik heb magura achter, vanwege het gevoel, combineert beter met m'n schijfrem voor.
Bijstellen valt mee, omdat ik ook op tijd de ketting vervang.
(Een ketting rekt niet, maar de busjes slijten uit, waardoor hij langer wordt.
Maakt voor deze vraag niet uit.)
Om evt. onderweg bijstellen te vergemakkelijken heb ik de linker en rechter evo-adapter van een snelspanner voorzien.
Ik heb ergens een plaatje, ook al eens gepost hier, maar nu niet bij de hand.
Ik heb magura achter, vanwege het gevoel, combineert beter met m'n schijfrem voor.
- didadunlop