Voordeel Single speed

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

amigo
Voordeel Single speed

Bericht door amigo » di sep 26, 2006 8:44 pm

Hallo heren single speeders . Ik zelf fiets al jaren rond met versnellingen en kan het me dan ook haast niet voorstellen dat het ook mogenlijk is te biken met slechts 1 versnelling.
Daarom wil ik wel eens weten wat de redenen zijn om single speed te gaan rijden en wat de voordelen zijn .
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een rondje schoorl te doen is op een single speed.
Terwijl ik laats wel iemand voor bij zag gaan op een single speed toen ik na het eind van mn rondje op het bankje zat uit te puffen .
ik weet dus niet of die ook het rondje had gedaan .
het was een witte "on one"mischien bekend hier...

tell me all about it :arms:

didadunlop

Bericht door didadunlop » di sep 26, 2006 8:49 pm

ach als je maar hard genoeg probeerd is alles te rijden.

Trans rockies/transalp/GDR race zijn allemaal gedaan op singlespeed
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 26, 2006 9:18 pm

Haha, dat zal Dader geweest zijn!

Het is inderdaad goed te doen, er zijn daar meer 'locals' die singlespeed rijden.

Men denkt vaak dat bepaalde routes of delen van routes/klims onmogelijk zijn op singlespeed, of zelfs met gears. Vaak blijkt dat met een andere techniek of zelfs een andere instelling (in je hoofd dus) veel dingen best te doen zijn.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Hilco

Bericht door Hilco » di sep 26, 2006 9:52 pm

Het probleem zit hem ook niet in de moeilijke stukken maar juist in de makkelijke stukken.

Op de vlakke stukken waar de "geared" rijder zijn gemiddelde op trekt,
kan de SS rijder niet harder dan ca 28 p/u afhankelijk van gekozen verzet.

Hoe moeilijker het parcours, hoe sterker de SS rijder is t.o.v. de geared rijder.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo sep 27, 2006 5:56 am

SS is vooral een 'nieuwe' uitdaging. Ik rij zowel mét versnellingen, mét en zonder vering én singlespeed. Alles om de sport uitdagend te houden en om uitdagende parcoursen nóg wat uitdagender te maken, wat zeker opgaat in het geval van de SSert.
---www.cjmedia.nl---

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo sep 27, 2006 9:04 am

Probeer het een keer! Je zult versteld staan :shock: in verschillende opzichten.
Laatst gewijzigd door Hubert ! op wo sep 27, 2006 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo sep 27, 2006 9:58 am

Je moet denk ik, ook niet zo zeer denken in termen van 'voordeel' of efficiëntie. Het is gewoon anders en heeft een bepaalde charme, óf je vind dat leuk, óf juist niet. Beste advies idd; proberen, zoals Hubert al aangaf.
---www.cjmedia.nl---

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo sep 27, 2006 11:34 am

als het maar niet vervalt in deze discussie:

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=209306

hahahahahaaha
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dickie

Bericht door dickie » wo sep 27, 2006 12:52 pm

Je maakt makkelijker contact met andere bikers op tt's :)
"Allez, gij rijdt zonder vitessen jong?" hoor ik veel als reactie tijdens de bike-wash, en hop, we zijn vertrokken voor een discussie tussen pot en pint :D
ploeteren door de modder is a piece of cake.
Terwijl de anderen krakend hun cassette of zelfs de ganse drive-train om zeep helpen vlam je als ss'er gewoon recht door de poelen, "hoe modder, hoe beter" zou ik zeggen...
Plus als er een gearie je inhaalt is het niet zo erg, máááár andersom 8)

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo sep 27, 2006 12:55 pm

Een vergelijkbaar topic:

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=29022

Singlespeeden moet je gewoon proberen, dat is toch de enige manier om het te ontdekken. Het rijd gewoon lekker. Ik dacht dat dader op een witte On-One reed en volgens mij Oz ook... dacht ik...
Ich Heisse Super Fantastisch!

dader

Re: Voordeel Single speed

Bericht door dader » wo sep 27, 2006 5:56 pm

amigo schreef:Hallo heren single speeders . Ik zelf fiets al jaren rond met versnellingen en kan het me dan ook haast niet voorstellen dat het ook mogenlijk is te biken met slechts 1 versnelling.
Daarom wil ik wel eens weten wat de redenen zijn om single speed te gaan rijden en wat de voordelen zijn .
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een rondje schoorl te doen is op een single speed.
Terwijl ik laats wel iemand voor bij zag gaan op een single speed toen ik na het eind van mn rondje op het bankje zat uit te puffen .
ik weet dus niet of die ook het rondje had gedaan .
het was een witte "on one"mischien bekend hier...

tell me all about it :arms:
Ik heb een On-One en rijd ongeveer om de dag een rondje Schoorl het kan best zijn dat ik het was.

Als je altijd geared rijdt is het inderdaad moeilijk te begrijpen dat het ook met 1 versnelling kan.
Er zijn talloze voordelen om Singlespeed te rijden en er is al heel veel over geschreven, grootste voordeel voor mij is geen onderhoud, geen gezeik met chainsucks enz.

Verder vind ik het heerlijk om keihard te rammen op de pedalen en te klimmen als een briesende stier :D

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo sep 27, 2006 7:20 pm

Interesting topic!

Zo nu en dan komt bij mij ook het gevoel weer boven dat ik een singlespeeder wil!
Geen idee waarom, maar het lijkt me een leuke uitdaging.
Nu ken ik mezelf dus met een cheapo singlespeeder ga ik geen genoegen nemen.
Jammer dat m'n bike's beide FS zijn en dus minder makkelijk om te bouwen tot SS-er....
Best kans dat ik een keer met een SS-dedecated frame thuis kom en de boel in no-time op sta te bouwen.
Lijstje met onderdelen ligt al tijden klaar.
Ook een voordeel is dat het een stuk minder kost dan een high-end geared FS-bike.

Bij een singlespeed om op te bouwen denk ik:
- 29" wielen
- Pace RC29 vorkje
- WI ENO naafjes
- WI ENO Cranks
- Boone voorblad
- Thomson stem+post
- schijfremmen

Voor frame denk ik in de richting van Voodoo Damabala, Niner One 9 of On One Inbred 29".

Heb het idee dat ik de charme van SS rijden wel snap, maar dat zal wel niet aangezien het erg lang geleden is dat ik een SS bike had. (als kleuter)
Put the fun between your legs!

dader

Bericht door dader » wo sep 27, 2006 7:35 pm

Cubeman schreef:Interesting topic!

Zo nu en dan komt bij mij ook het gevoel weer boven dat ik een singlespeeder wil!
Geen idee waarom, maar het lijkt me een leuke uitdaging.
Nu ken ik mezelf dus met een cheapo singlespeeder ga ik geen genoegen nemen.
Jammer dat m'n bike's beide FS zijn en dus minder makkelijk om te bouwen tot SS-er....

Bij een singlespeed om op te bouwen denk ik:
- 29" wielen
- Pace RC29 vorkje
- WI ENO naafjes
- WI ENO Cranks
- Boone voorblad
- Thomson stem+post
- schijfremmen

Voor frame denk ik in de richting van Voodoo Damabala, Niner One 9 of On One Inbred 29".
Mooi lijstje!

Ik zou zeggen wat moet je met twee fullsussers? Verkoop de Cube!

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo sep 27, 2006 7:43 pm

dader schreef:
Mooi lijstje!

Ik zou zeggen wat moet je met twee fullsussers? Verkoop de Cube!
Jep, dat vraag ik me ook wel eens af!
Probleem is dat ik teveel aan m'n spullen hecht:)
Ik wil eigenlijk geen van m'n twee bikes kwijt, maar een SS-er voor erbij lijkt me wel wat!
Maar het risico is wel weer dat ik zo hooked raak dat ik m'n Cube alsnog weg doe :cry:
Put the fun between your legs!

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo sep 27, 2006 8:42 pm

Ik ben ook altijd gehecht aan m'n spullen / fietsen, tot ik iets beters weet (of dit denk).
Jij met je pimpy stal móét er inderdaad een SingleSpeed (29er) bij hebben ;) . Zou je gelijk een dure dedicated willen kopen of eerst eens kijken wat je er van vindt?

Pottser

Bericht door Pottser » wo sep 27, 2006 8:51 pm

Singlespeed ziet er echt zwaarder uit dan het is. Juist ritten in wat heuvelachtiger terrein zijn leuker. De vlakke en makkelijke stukken maken de nadelen van een singlespeed duidelijk, hard rijden op het vlakke lukt lastig. Ik geniet dan ook eigenlijk het meest op rondjes Veluwezoom, Zuid Limburg, Ardennen etc.. Ik rijd sinds twee jaar meer dan tweederde van de kilometers singlespeed. Ik denk zelfs dat in tegenstelling tot wat O20bikers beweerde dat juist op langere ritten de singlespeed tot zijn recht komt. De lagere snelheid op het vlakke of meetrappen in een afdaling is dan niet zo van belang. Kan ook dat dit meer over mij zegt. In ieder geval, probeer het. Kom anders zaterdag naar Zoetermeer. Tussen de 29-ers die je kunt proberen, staan meerdere singlespeeders begrijp ik

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo sep 27, 2006 9:45 pm

Pottser schreef:Tussen de 29-ers die je kunt proberen, staan meerdere singlespeeders begrijp ik
U bent danig goed geïnformeerd meneer ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo sep 27, 2006 10:32 pm

Kom naar de 29" tesdag zondag, ik geloof dat er singlespeeds in alle maten te proberen zijn?
Het parcours van Zoetermeer leent zich best voor SS, al zou je dat niet denken als je er met versnellingen rijdt. Het gekke is, dat als ik er op mn geary een singlespeeders bij wil houden, ik zelfs ook moet stoppen met schakelen. Of een groot gat zien dicht te rijden op het ene kleine stukje vlak rechtdoor...

amigo

Bericht door amigo » za sep 30, 2006 9:01 am

wat is voor singlespeed de meest gunstige tandwiel verhouding?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za sep 30, 2006 11:27 am

amigo schreef:wat is voor singlespeed de meest gunstige tandwiel verhouding?
Er is maar één echt handige wielmaat-onafhankelijke factor die bijna altijd goed uitkomt :
Achter 17t (hoogst redelijk verkrijgbare priemgetal)
, vóór 1,5x het aantal tanden van je jongeheer in cms.

Singlespeed geeks willen nog weleens beginnen over gemiddelde snelheid, geprefereerd beentempo, bla, bla, blaaaaaa. Als een parcours veel tempowisselingen heeft, maakt het niet uit, you give some, you take some. Saaie snelle toertochten, of alpencrosses, dan kun je idd beter even goed nadenken wat je doet.

amigo

Bericht door amigo » zo okt 01, 2006 8:50 am

Cloxxki schreef:
Er is maar één echt handige wielmaat-onafhankelijke factor die bijna altijd goed uitkomt :
Achter 17t (hoogst redelijk verkrijgbare priemgetal)
,

Singlespeed geeks willen nog weleens beginnen over gemiddelde snelheid, geprefereerd beentempo, bla, bla, blaaaaaa. Als een parcours veel tempowisselingen heeft, maakt het niet uit, you give some, you take some. Saaie snelle toertochten, of alpencrosses, dan kun je idd beter even goed nadenke

vóór 1,5x het aantal tanden van je jongeheer in cms.n ??????????????wat??

en wat is nou weer een geperforeerd beentempo?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo okt 01, 2006 10:41 am

Waar ga je rijden, Schoorl of de PWN duinen?
Schoorl rijden de meese op verhouding 2:1 i.e. 32x16/34x17
Pwn duinen zijn vrij vlak daar kan je volgens mij wel met een 42x16 rond of nog zwaarder.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

^oZ

Bericht door ^oZ » zo okt 01, 2006 5:22 pm

Xircuit schreef:Singlespeeden moet je gewoon proberen, dat is toch de enige manier om het te ontdekken. Het rijd gewoon lekker. Ik dacht dat dader op een witte On-One reed en volgens mij Oz ook... dacht ik...
Ik niet hoor.. een celeste Bianchi met 23mm bandjes ;)

Maar daar komt verandering in, horen jullie nog wel wat van

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo okt 01, 2006 5:26 pm

amigo schreef:
vóór 1,5x het aantal tanden van je jongeheer in cms.n ??????????????wat??

en wat is nou weer een geperforeerd beentempo?
Het is natuurlijk een erg algemene vraag, elke rijder is toch anders?

Op het laatste NK Singlespeed (gehouden te Dorst op de vaste route) koos de winnaar bij de dudes voor 36x16t met 29", de NK SS chicks had 32x16t met 26". Ruim 20% verschil geloof ik? #4 dudes had ook 32x16t trouwens.

amigo

Bericht door amigo » zo okt 01, 2006 7:45 pm

BOSS schreef:
Waar ga je rijden, Schoorl of de PWN duinen?
Schoorl rijden de meese op verhouding 2:1 i.e. 32x16/34x17
Pwn duinen zijn vrij vlak daar kan je volgens mij wel met een 42x16 rond of nog zwaarder.

dusssssss©
nou ik was helemaal niet van plan een ss er op te bouwen . ik vroeg me alleen het nodige af. ik heb op mn enduro ook 32x16 dus als ik heel gediciplineert niet schakel !!! :roll: dan heb ik ook een single speed 8)

Plaats reactie