Trapasprobleem GF Rig

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
dickie
Trapasprobleem GF Rig

Bericht door dickie » di okt 03, 2006 1:42 pm

Hallo,
Na 700km heb ik al speling op mijn trapas( Isis, Gigapipe).
Als ik recht op de pedalen durf te gaan staan kraakt hij nooit gehoord...
Bovendien, vorige week draaiden de cranks opeens stroef, ik heb ze wel weer vlot gekregen door dunne olie in het lager te druppelen...
Deze BB's kunnen blijkbaar niet bijgeregeld worden omdat ze volledig afgesloten zijn.
Een nieuw identiek lagertje kost bij mijn plaatselijke fietsenman 33€.
Hij stelde een steviger alternatief voor met SKF-lagers, maar dan wel aan 90€ :thumbsdown:
Als ik om het half jaar om een nieuwe trapas moet dan wordt het ss'en een dure zaak. :cry:
Kan ik ergens online(?) een degelijker alternatief bekomen?
Ik bezit mijn Rig nog maar vanaf eind februari...
Thx.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di okt 03, 2006 2:08 pm

Als die plaatsekijke fietsenman het bracket van SKF bedoelt, dan is het echt iemand die er wat van begrijpt. Ik heb er geen ervaring mee, maar het schijnen echt goede trapassen te zijn. Die prijs, die is hoog, maar stel dat dat wel probleemvrij fietsplezier garandeerd?

Isis is in het verleden een niet al te makkelijk systeem gebleken voor de trapas makers, als SKF dan een wel werkende trapas aanbiedt, zou ik daar voor gaan.

Door dicht bij huis te kopen kun je bovendien weer bij hem aankloppen mocht er toch iets fout gaan na een paar maanden. Dat is (soms ;) )makkelijker dan bij een webshop je gelijk halen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Erikje

Bericht door Erikje » di okt 03, 2006 3:29 pm

dré

Bericht door dré » di okt 03, 2006 3:54 pm

Volgens mij zijn de K en de R vergeten bij ISIS. Bij een racefietsje natabene na 2000 km het het trapasje aan gort. Ik ben bang dat JJ gelijk heeft. Token maakt geloof ik van die trapassen maar dat zal waarschijnlijk net zo lang meegaan. Ik heb pas wel een of andere poolse as gekocht maar die liep nieuw al er zwaar en korrelig, tijd zal het leren.

Misschien is te overwegen gelijk een ander crankstel met trapas te kopen. Misschien heeft iemand positieve ervaringen met buitenboordlagers?

Erikje

Bericht door Erikje » di okt 03, 2006 3:56 pm

dré schreef:Misschien heeft iemand positieve ervaringen met buitenboordlagers?
Ik had XT HTII ZONDER enig probleem van chainsuck ('k blijf altijd op de 44 hangen maar OK...) en geen slijtage aan de lagers, het frame was dan ook netjes vlak gefrased bij de bracket pot.

Erikje

MarinTi

Bericht door MarinTi » di okt 03, 2006 5:39 pm

JJ schreef:Als die plaatsekijke fietsenman het bracket van SKF bedoelt, dan is het echt iemand die er wat van begrijpt. Ik heb er geen ervaring mee, maar het schijnen echt goede trapassen te zijn. Die prijs, die is hoog, maar stel dat dat wel probleemvrij fietsplezier garandeerd?

Isis is in het verleden een niet al te makkelijk systeem gebleken voor de trapas makers, als SKF dan een wel werkende trapas aanbiedt, zou ik daar voor gaan.

Door dicht bij huis te kopen kun je bovendien weer bij hem aankloppen mocht er toch iets fout gaan na een paar maanden. Dat is (soms ;) )makkelijker dan bij een webshop je gelijk halen.

JJ
Ik heb er zelf 1 gemonteerd met Turbine LP cranks en die as loopt nieuw al een heel stuk mooier dan bijv. een RF Signature ISIS as en ook qua duurzaamheid lijkt me dit echt de beste ISIS optie ;)
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

George2

Bericht door George2 » wo okt 04, 2006 11:01 pm

Ik sluit me aan bij JJ. Ik heb m'n laatste Isis as ook bij de lbs gehaald, er zit in ieder geval een jaar garantie op dus als ik twee assen per jaar kwijt ben hoef ik er in ieder geval maar een te betalen.
Ik heb nu een chinese no-name die het tot nu toe goed doet (misschien gaat hij het einde van de garantie wel halen :o ) maar ik ga ook eens zoeken naar die SKF assen.
Aan de andere kant als ik een SQ crankstel naar wens (soort en prijs ;) ) tegenkom ga ik subiet terug naar de good ol' UN73...

MarinTi

Bericht door MarinTi » do okt 05, 2006 5:47 am

George2 schreef:Ik sluit me aan bij JJ. Ik heb m'n laatste Isis as ook bij de lbs gehaald, er zit in ieder geval een jaar garantie op dus als ik twee assen per jaar kwijt ben hoef ik er in ieder geval maar een te betalen.
Vraag me af wat er nou voor een garantietermijn op een gemiddelde (ISIS) as zit. Shimano ziet een bracketas als slijtdeel en weinig garantie!
... Do not fear! It's just that 29 inch wheel rider, rolling over everything in his path.
He won't hurt you, but he might just twist your arm a little!

steelhead

Bericht door steelhead » do okt 05, 2006 5:51 am

Ik heb ooit een Syncros as bij een niet nader te noemen dealer (stealer) gekocht. Daar is hij ook gemonteerd. Na een tijdje ging deze (de as) kraken. Terug en is hij wel eens even vast gezet.
resultaat: hoekcontact lager te zwaar belast. 20 km later liepen de kogels er als splinters door de seal uit.

Ik heb nooit mijn gelijk gekregen en heb dus geen nieuwe lagers gehad. UPH (Uit pure hufterigheid) heb ik elders een andere as gekocht. Had geen zin hem te sponseren met het kopen van een vervangsetje SYncros lagers. Heb dat ding nog liggen. Als iemand nog lagers heeft liggen houd ik mij aanbevolen. (Nee het is geen standaard maat).

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

George2

Bericht door George2 » do okt 05, 2006 6:10 am

MarinTi schreef:Vraag me af wat er nou voor een garantietermijn op een gemiddelde (ISIS) as zit. Shimano ziet een bracketas als slijtdeel en weinig garantie!
Toch hoor je er volgens mij een jaar garantie op te krijgen, dat is mij door de LBS in ieder geval gegarandeerd ;) en ik heb geen reden om eraan te twijfelen dat ze dat na zullen komen.

dickie

Bericht door dickie » do okt 05, 2006 9:28 am

George2 schreef:Ik sluit me aan bij JJ. Ik heb m'n laatste Isis as ook bij de lbs gehaald, er zit in ieder geval een jaar garantie op dus als ik twee assen per jaar kwijt ben hoef ik er in ieder geval maar een te betalen.
Ik heb nu een chinese no-name die het tot nu toe goed doet (misschien gaat hij het einde van de garantie wel halen :o ) maar ik ga ook eens zoeken naar die SKF assen.
Aan de andere kant als ik een SQ crankstel naar wens (soort en prijs ;) ) tegenkom ga ik subiet terug naar de good ol' UN73...
Ik heb ook gevraagd of de BB in garantie kon vervangen worden.
Na 6 maanden bikeplezier al om een nieuwe trapas moeten vind ik toch overdreven.

De Trek-groep is niet geneigd is om trapassen zomaar onder garantie te laten vervangen, ze 'verbergen' zich snel achter 'te veel in de modder gereden' aldus mijn fietsenman.
Hij heeft in ieder geval een mailtje gestuurd.Afwachten dus...
Trouwens,zei ook dat hij in het verleden al voor aap gezet is door Trek met garantiegevallen.
De dealer(s) krijgen een 'njet' te horen maar aan een klant die rechtstreeks van zijn oren ging maken werd de garantie toegekend.

Btw. bedankt voor de reeds talrijke reacties.

Plaats reactie