Laswerk brackethuis,vastzetten EBB
Moderators:JJ, Beheerders
Ik ondervind problemen met een moeilijk vast te krijgen EBB op m'n GF Rig.
Daarom denk ik aan twee mogelijke drastische oplossingen:
1).Onderaan het brackethuis 2 dikke latjes(8mmx15x68) laten lassen, vervolgens een zaagblad ertussenin om het brackethuis dwars door te zagen en met 2 stevige bouten het EBB vastklemmen afgedicht met een rubberstrip.D.i. het systeem zoals het bvb bij de Idworx MR wordt toegepast.
2)2 of zelfs 4 moeren op het brackethuis lassen waardoor bouten direct op het EBB drukken. Zie Phil Wood.
Bij het laswerk zou ik wel een stuk stalen pijp in het BB-huis steken om vervorming tegen te gaan.
In beide gevallen zou ik het bestaande EBB met de wedge gewoon laten zitten(heb er wel een nieuwe bout voor nodig).
Iemand ervaring met deze oplossingen of met betere ideeën om eindelijk verlost te zijn van een verschuivend EBB?
Het lijkt me logisch dat een EBB bij Singlespeed met grote(re) krachten overweg moet kunnen.
1).Onderaan het brackethuis 2 dikke latjes(8mmx15x68) laten lassen, vervolgens een zaagblad ertussenin om het brackethuis dwars door te zagen en met 2 stevige bouten het EBB vastklemmen afgedicht met een rubberstrip.D.i. het systeem zoals het bvb bij de Idworx MR wordt toegepast.
2)2 of zelfs 4 moeren op het brackethuis lassen waardoor bouten direct op het EBB drukken. Zie Phil Wood.
Bij het laswerk zou ik wel een stuk stalen pijp in het BB-huis steken om vervorming tegen te gaan.
In beide gevallen zou ik het bestaande EBB met de wedge gewoon laten zitten(heb er wel een nieuwe bout voor nodig).
Iemand ervaring met deze oplossingen of met betere ideeën om eindelijk verlost te zijn van een verschuivend EBB?
Het lijkt me logisch dat een EBB bij Singlespeed met grote(re) krachten overweg moet kunnen.
- didadunlop
Ik heb helemaal geen last van een verschuivend EBB. Goed invetten van het hele zooitje en netjes centreren in het brackethuis als je aandraait. Ik zet het vast is vast met een hele slag extra. Ik ben een duidelijke clydesdale en stoemp redelijk op de pedalen.
Beide gegeven oplossingen lijken mij niet ideaal. Het is gemaakt voor een expanding wedge ebb en niet voor andere systemen.
Beide gegeven oplossingen lijken mij niet ideaal. Het is gemaakt voor een expanding wedge ebb en niet voor andere systemen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Re: Laswerk brackethuis,vastzetten EBB
Heb je een 2005 of 2006 GF Rig (paars of zwart?)dickie schreef:Ik ondervind problemen met een moeilijk vast te krijgen EBB op m'n GF Rig.
Wanneer begint je EBB te schuiven, na een aantal ritten of bij de eerste heuvel die je tegen komt?
Op zich is het normaal dat je EBB ietsje verschuift na een paar ritten en dat je ketting ietsje slapper gaat hangen, maar dit mag niet heel veel zijn, hoeveel verschuift je EBB?
Re: Laswerk brackethuis,vastzetten EBB
Hallo,dader schreef:Heb je een 2005 of 2006 GF Rig (paars of zwart?)dickie schreef:Ik ondervind problemen met een moeilijk vast te krijgen EBB op m'n GF Rig.
Wanneer begint je EBB te schuiven, na een aantal ritten of bij de eerste heuvel die je tegen komt?
Op zich is het normaal dat je EBB ietsje verschuift na een paar ritten en dat je ketting ietsje slapper gaat hangen, maar dit mag niet heel veel zijn, hoeveel verschuift je EBB?
Ik rij met een 2006(zwarte) Rig.
Bij de laatste tocht ben ik juist 2 km ver geraakt.De EBB was na enkele klimmetjes, eigenlijk maar bultjes, helemaal naar achter gedraaid waardoor de ketting slap hing.
Bovendien verschoof tegelijkertijd het bracket naar links waardoor het kamwiel enkele mm aluminium uit de chainstay heeft gevreten.
De wedge-bout zat muurvast...en was met geen enkel middel los te krijgen.
Thuisgekomen heb ik de bout moeten afbreken.

Oorzaak: mijn lbs heeft bij het vervangen van mijn trapas de Ebb ingevet en daarna de bout zo hard aangetrokken dat de draad vervormde en vast kwam.
Ga dus eerst al een nieuwe bout bestellen,daarna het EBB+EBB-huis ontvetten en lichtjes dwars opschuren en alles weer vastzetten.
Als het probleem dan weer opduikt zal ik moeten kiezen tussen las-en slijpwerk óf de bike weggooien

groetekes.
Ik rij al bijna 2 jaar op verschillende RIGs, recent ben ik overgestapt naar een zwart, nieuwer model. Nooit heb ik last gehad van een slippend EBB. Wat ik doe is om de zoveel tijd uit elkaar halen en voorzien van nieuwe Shimano montagepasta en vervolgens weer terugstoppen en "normaal" aandraaien.
Lassen zou ik niet doen aan je mooie frame, oplossingen met loctite zou ik eerst even proberen.
Lassen zou ik niet doen aan je mooie frame, oplossingen met loctite zou ik eerst even proberen.
Ik heb nog nooit een RIG in het echt gezien, laat staat naar zijn privates gekeken. Maar zou je de wrijving tussen EBB en binnenzijde pot niet kunnen verhogen door één en ander iets op de ruwen?
Misschien als je ander vet op de buitenkant van je EBB smeert dat je ook al veel meer wrijving hebt? Er zit nogal wat verschil in de eigenschappen van de verschillende vetten.
Caspar
Misschien als je ander vet op de buitenkant van je EBB smeert dat je ook al veel meer wrijving hebt? Er zit nogal wat verschil in de eigenschappen van de verschillende vetten.
Caspar
Tacx heeft speciale carbon pasta waarmee carbon zadelpennen e.d. met beduidend minder newton vastzitten dan wanneer droog gemonteerd.steelhead schreef:Ik heb nog nooit een RIG in het echt gezien, laat staat naar zijn privates gekeken. Maar zou je de wrijving tussen EBB en binnenzijde pot niet kunnen verhogen door één en ander iets op de ruwen?
Caspar
Als je 't tussen je vingers voelt voelt het wat zanderig aan. Wellicht is dat een oplossing.
Kopervet wil ook wel helpen, het klinkt misschien raar dat je een EBB moet invetten (en niet zuinig) maar het wordt wel voorgeschreven.
Ik denk dat je niet moet gaan lassen of iets dergelijks, probeer desnoods een een nieuwe EBB op de kop te tikken of één van een ander merk zoals Bushnell.
Waarschijnlijk heb je een "maandagochtend" GF Rig, op MTBR en andere fora lees je veel verhalen over mensen met een slecht werkende EBB in hun Rig maar ook heel veel die nergens last van hebben.
Ik denk dat je niet moet gaan lassen of iets dergelijks, probeer desnoods een een nieuwe EBB op de kop te tikken of één van een ander merk zoals Bushnell.
Waarschijnlijk heb je een "maandagochtend" GF Rig, op MTBR en andere fora lees je veel verhalen over mensen met een slecht werkende EBB in hun Rig maar ook heel veel die nergens last van hebben.
That's it. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb...Steelboy schreef:ook kun je proberen om de binnenkant van het BB huis te voorzien van locktite, hierdoor plak je niet meteen je EBB vast, maar creeer je wel een ietwat nauwere passing...
Velen dank voor de reacties.
Denk dat het foute vet op mijn EBB werd gebruikt.
Trouwens daarvoor nooit probs gehad.
Loctite nr.? 242 of zoiets?
Probs zijn opgelost.
EBB ontvet,wedge een beetje opgeruwd met de vijl, nieuwe gecadmeerde bout gestoken.
Wedge zit nu helemaal in het brackethuis, voorheen stak deze er altijd een 2-tal mm uit.
Gisteren een testritje(na elke bocht recht en met volle kracht op de pedalen)van 60km gedaan en EBB heeft 0.0 mm bewogen.
Terug a happy singlespeeder
.
EBB ontvet,wedge een beetje opgeruwd met de vijl, nieuwe gecadmeerde bout gestoken.
Wedge zit nu helemaal in het brackethuis, voorheen stak deze er altijd een 2-tal mm uit.
Gisteren een testritje(na elke bocht recht en met volle kracht op de pedalen)van 60km gedaan en EBB heeft 0.0 mm bewogen.
Terug a happy singlespeeder

Gelukkig maar! Na een "testritje" van 60! km zal het wel goed zitten..dickie schreef:Probs zijn opgelost.
Terug a happy singlespeeder.

Ondervond ook problemen, na mijn rit op de zondag wou ik de ketting gaan spannen (4e keer). Maar de wedge wou niet los. Teflon gespoten, nachtje laten staan en hij kwam los.
Schoon gemaakt en ingevet en nu draait ie als je hem wil vastzetten mee.
droog monteren of toch kopervet?
En hoe vast moet die bout nou??
Wat is juliie ervaring?

Wat is juliie ervaring?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
Ik zal mijn eigen post wel beantwoorden, beetje sneu eigenlijkott schreef:Ondervond ook problemen, na mijn rit op de zondag wou ik de ketting gaan spannen (4e keer). Maar de wedge wou niet los. Teflon gespoten, nachtje laten staan en hij kwam los.![]()
![]()
Wat is juliie ervaring?
Why is the EBB (Eccentric Bottom Bracket) on my frame creaking?
Because it is a moving part in a very dirty, wet and generally mistreated area of the bike, Eccentric Bottom Brackets (EBBs) can develop creaks. Most are solved quite simply by removing the eccentric, cleaning it thoroughly and reinstalling it with a liberal amount of the proper grease for your frame material.
Schoomaken die EBB en kopervet erop
11Nm aandraaien volgens de GF manual
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst