Laswerk brackethuis,vastzetten EBB

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
dickie
Laswerk brackethuis,vastzetten EBB

Bericht door dickie » di okt 10, 2006 1:33 pm

Ik ondervind problemen met een moeilijk vast te krijgen EBB op m'n GF Rig.
Daarom denk ik aan twee mogelijke drastische oplossingen:
1).Onderaan het brackethuis 2 dikke latjes(8mmx15x68) laten lassen, vervolgens een zaagblad ertussenin om het brackethuis dwars door te zagen en met 2 stevige bouten het EBB vastklemmen afgedicht met een rubberstrip.D.i. het systeem zoals het bvb bij de Idworx MR wordt toegepast.
2)2 of zelfs 4 moeren op het brackethuis lassen waardoor bouten direct op het EBB drukken. Zie Phil Wood.
Bij het laswerk zou ik wel een stuk stalen pijp in het BB-huis steken om vervorming tegen te gaan.
In beide gevallen zou ik het bestaande EBB met de wedge gewoon laten zitten(heb er wel een nieuwe bout voor nodig).
Iemand ervaring met deze oplossingen of met betere ideeën om eindelijk verlost te zijn van een verschuivend EBB?
Het lijkt me logisch dat een EBB bij Singlespeed met grote(re) krachten overweg moet kunnen.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di okt 10, 2006 1:39 pm

Ik heb helemaal geen last van een verschuivend EBB. Goed invetten van het hele zooitje en netjes centreren in het brackethuis als je aandraait. Ik zet het vast is vast met een hele slag extra. Ik ben een duidelijke clydesdale en stoemp redelijk op de pedalen.

Beide gegeven oplossingen lijken mij niet ideaal. Het is gemaakt voor een expanding wedge ebb en niet voor andere systemen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dré

Bericht door dré » di okt 10, 2006 3:59 pm

zou pas aan alum. lassen als er echt niets anders meer mogelijk is dan weggooien

dader

Re: Laswerk brackethuis,vastzetten EBB

Bericht door dader » di okt 10, 2006 6:51 pm

dickie schreef:Ik ondervind problemen met een moeilijk vast te krijgen EBB op m'n GF Rig.
1).Onderaan het brackethuis 2 dikke latjes(8mmx15x68) laten lassen, vervolgens een zaagblad ertussenin om het brackethuis dwars door te zagen en met 2 stevige bouten het EBB vastklemmen afgedicht met een rubberstrip.D.i. het systeem zoals het bvb bij de Idworx MR wordt toegepast.
2)2 of zelfs 4 moeren op het brackethuis lassen waardoor bouten direct op het EBB drukken. Zie Phil Wood.
Bij het laswerk zou ik wel een stuk stalen pijp in het BB-huis steken om vervorming tegen te gaan.
In beide gevallen zou ik het bestaande EBB met de wedge gewoon laten zitten(heb er wel een nieuwe bout voor nodig).
Iemand ervaring met deze oplossingen of met betere ideeën om eindelijk verlost te zijn van een verschuivend EBB?
Het lijkt me logisch dat een EBB bij Singlespeed met grote(re) krachten overweg moet kunnen.
Heb je een 2005 of 2006 GF Rig (paars of zwart?)

Wanneer begint je EBB te schuiven, na een aantal ritten of bij de eerste heuvel die je tegen komt?

Op zich is het normaal dat je EBB ietsje verschuift na een paar ritten en dat je ketting ietsje slapper gaat hangen, maar dit mag niet heel veel zijn, hoeveel verschuift je EBB?

dickie

Re: Laswerk brackethuis,vastzetten EBB

Bericht door dickie » wo okt 11, 2006 8:37 am

dader schreef:
dickie schreef:Ik ondervind problemen met een moeilijk vast te krijgen EBB op m'n GF Rig.
Heb je een 2005 of 2006 GF Rig (paars of zwart?)

Wanneer begint je EBB te schuiven, na een aantal ritten of bij de eerste heuvel die je tegen komt?

Op zich is het normaal dat je EBB ietsje verschuift na een paar ritten en dat je ketting ietsje slapper gaat hangen, maar dit mag niet heel veel zijn, hoeveel verschuift je EBB?
Hallo,
Ik rij met een 2006(zwarte) Rig.
Bij de laatste tocht ben ik juist 2 km ver geraakt.De EBB was na enkele klimmetjes, eigenlijk maar bultjes, helemaal naar achter gedraaid waardoor de ketting slap hing.
Bovendien verschoof tegelijkertijd het bracket naar links waardoor het kamwiel enkele mm aluminium uit de chainstay heeft gevreten.
De wedge-bout zat muurvast...en was met geen enkel middel los te krijgen.
Thuisgekomen heb ik de bout moeten afbreken. :cry:
Oorzaak: mijn lbs heeft bij het vervangen van mijn trapas de Ebb ingevet en daarna de bout zo hard aangetrokken dat de draad vervormde en vast kwam.
Ga dus eerst al een nieuwe bout bestellen,daarna het EBB+EBB-huis ontvetten en lichtjes dwars opschuren en alles weer vastzetten.
Als het probleem dan weer opduikt zal ik moeten kiezen tussen las-en slijpwerk óf de bike weggooien :x

groetekes.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo okt 11, 2006 8:50 am

ook kun je proberen om de binnenkant van het BB huis te voorzien van locktite, hierdoor plak je niet meteen je EBB vast, maar creeer je wel een ietwat nauwere passing...

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo okt 11, 2006 8:54 am

Ik rij al bijna 2 jaar op verschillende RIGs, recent ben ik overgestapt naar een zwart, nieuwer model. Nooit heb ik last gehad van een slippend EBB. Wat ik doe is om de zoveel tijd uit elkaar halen en voorzien van nieuwe Shimano montagepasta en vervolgens weer terugstoppen en "normaal" aandraaien.
Lassen zou ik niet doen aan je mooie frame, oplossingen met loctite zou ik eerst even proberen.

steelhead

Bericht door steelhead » wo okt 11, 2006 9:01 am

Ik heb nog nooit een RIG in het echt gezien, laat staat naar zijn privates gekeken. Maar zou je de wrijving tussen EBB en binnenzijde pot niet kunnen verhogen door één en ander iets op de ruwen?

Misschien als je ander vet op de buitenkant van je EBB smeert dat je ook al veel meer wrijving hebt? Er zit nogal wat verschil in de eigenschappen van de verschillende vetten.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo okt 11, 2006 9:04 am

steelhead schreef:Ik heb nog nooit een RIG in het echt gezien, laat staat naar zijn privates gekeken. Maar zou je de wrijving tussen EBB en binnenzijde pot niet kunnen verhogen door één en ander iets op de ruwen?

Misschien als je ander vet op de buitenkant van je EBB smeert dat je ook al veel meer wrijving hebt? Er zit nogal wat verschil in de eigenschappen van de verschillende vetten.

Caspar
Tacx heeft speciale carbon pasta waarmee carbon zadelpennen e.d. met beduidend minder newton vastzitten dan wanneer droog gemonteerd.
Als je 't tussen je vingers voelt voelt het wat zanderig aan. Wellicht is dat een oplossing.

dader

Bericht door dader » wo okt 11, 2006 9:32 am

Kopervet wil ook wel helpen, het klinkt misschien raar dat je een EBB moet invetten (en niet zuinig) maar het wordt wel voorgeschreven.

Ik denk dat je niet moet gaan lassen of iets dergelijks, probeer desnoods een een nieuwe EBB op de kop te tikken of één van een ander merk zoals Bushnell.

Waarschijnlijk heb je een "maandagochtend" GF Rig, op MTBR en andere fora lees je veel verhalen over mensen met een slecht werkende EBB in hun Rig maar ook heel veel die nergens last van hebben.

dickie

Bericht door dickie » wo okt 11, 2006 12:28 pm

Steelboy schreef:ook kun je proberen om de binnenkant van het BB huis te voorzien van locktite, hierdoor plak je niet meteen je EBB vast, maar creeer je wel een ietwat nauwere passing...
That's it. Dat ik daar nog niet aan gedacht heb...
Velen dank voor de reacties.
Denk dat het foute vet op mijn EBB werd gebruikt.
Trouwens daarvoor nooit probs gehad.
Loctite nr.? 242 of zoiets?

dickie

Bericht door dickie » vr okt 13, 2006 2:47 pm

Probs zijn opgelost.
EBB ontvet,wedge een beetje opgeruwd met de vijl, nieuwe gecadmeerde bout gestoken.
Wedge zit nu helemaal in het brackethuis, voorheen stak deze er altijd een 2-tal mm uit.
Gisteren een testritje(na elke bocht recht en met volle kracht op de pedalen)van 60km gedaan en EBB heeft 0.0 mm bewogen.
Terug a happy singlespeeder :D .

dader

Bericht door dader » vr okt 13, 2006 7:36 pm

dickie schreef:Probs zijn opgelost.
EBB ontvet,wedge een beetje opgeruwd met de vijl, nieuwe gecadmeerde bout gestoken.
Wedge zit nu helemaal in het brackethuis, voorheen stak deze er altijd een 2-tal mm uit.
Gisteren een testritje(na elke bocht recht en met volle kracht op de pedalen)van 60km gedaan en EBB heeft 0.0 mm bewogen.
Terug a happy singlespeeder :D .
Gelukkig maar! Na een "testritje" van 60! km zal het wel goed zitten.. :)

ott

Bericht door ott » di feb 27, 2007 7:31 pm

Ondervond ook problemen, na mijn rit op de zondag wou ik de ketting gaan spannen (4e keer). Maar de wedge wou niet los. Teflon gespoten, nachtje laten staan en hij kwam los. :o
Schoon gemaakt en ingevet en nu draait ie als je hem wil vastzetten mee.
droog monteren of toch kopervet?
En hoe vast moet die bout nou??
:?
Wat is juliie ervaring?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » do mar 01, 2007 5:35 pm

ott schreef:Ondervond ook problemen, na mijn rit op de zondag wou ik de ketting gaan spannen (4e keer). Maar de wedge wou niet los. Teflon gespoten, nachtje laten staan en hij kwam los. :o
Schoon gemaakt en ingevet en nu draait ie als je hem wil vastzetten mee.
droog monteren of toch kopervet?
En hoe vast moet die bout nou??
:?
Wat is juliie ervaring?
Ik zal mijn eigen post wel beantwoorden, beetje sneu eigenlijk

Why is the EBB (Eccentric Bottom Bracket) on my frame creaking?
Because it is a moving part in a very dirty, wet and generally mistreated area of the bike, Eccentric Bottom Brackets (EBBs) can develop creaks. Most are solved quite simply by removing the eccentric, cleaning it thoroughly and reinstalling it with a liberal amount of the proper grease for your frame material.

Schoomaken die EBB en kopervet erop

11Nm aandraaien volgens de GF manual
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Plaats reactie