29r velgen
Moderators:JJ, Beheerders
Ben bezig een 29r te bouwen (uhh... plannen). Ik wilde in eerste instantie Salsa Delgado Race velgen nemen.
Maar het is mijn opgevallen dat er ook veel race velgen gebruikt worden. Ik heb zelf goede ervaringen met Mavic Ma3 velgen. Niet de lichtste maar erg goed (recht, sterk, makkelijk te spaken) Ik rij ook nooit met hele brede banden. (in het verleden dan en op mijn 26r... Ik heb eigenlijk al 4 jaar niet meer op een mtb gezeten)
Wat gebruiken jullie?
En alsjeblieft geen verhaal over hoe ik echt niet zonder velgen van minstens 100 euro per stuk kan..... Ik wil wielen waar ik ook echt op kan fietsen.
Bedankt,
Caspar
Maar het is mijn opgevallen dat er ook veel race velgen gebruikt worden. Ik heb zelf goede ervaringen met Mavic Ma3 velgen. Niet de lichtste maar erg goed (recht, sterk, makkelijk te spaken) Ik rij ook nooit met hele brede banden. (in het verleden dan en op mijn 26r... Ik heb eigenlijk al 4 jaar niet meer op een mtb gezeten)
Wat gebruiken jullie?
En alsjeblieft geen verhaal over hoe ik echt niet zonder velgen van minstens 100 euro per stuk kan..... Ik wil wielen waar ik ook echt op kan fietsen.
Bedankt,
Caspar
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Ik gebruik Rigida Taurus 2000 disc, het mooiste wat er toen verkrijbaar was, breder was er sowieso niet.
Als ik nu moest kiezen (en dat moet ik voor m'n nieuwe project) koos ik voor Delgado Disc, de "race" is iets smaller en 50 gram lichter. Ik denk dat breder beter is, als het om mountainbikevelgen gaan, zeker om grote wielen. De Delgado Disc weegt rond de 500 gram en is 29mm breed. Op een bredere velg "vallen" je banden wat breder, iets dat ik als een voordeel zie.
Als ik nu moest kiezen (en dat moet ik voor m'n nieuwe project) koos ik voor Delgado Disc, de "race" is iets smaller en 50 gram lichter. Ik denk dat breder beter is, als het om mountainbikevelgen gaan, zeker om grote wielen. De Delgado Disc weegt rond de 500 gram en is 29mm breed. Op een bredere velg "vallen" je banden wat breder, iets dat ik als een voordeel zie.
brede velgen
Ik zou graag bredere velgen rijden met een 1.8" a 2" band. Hierdoor zou je dezelfde footprint als een brede band op een smalle velg hebben.
Ik heb "Vroegah" nog met Matrix Mt. titan gereden en 2.1 banden. Die velgjes waren 19 mm. Ik heb nog een setje NOS liggen. Ik heb gehoord dat er mensen 2.35 Ritchey Z-max erop hebben gehad. Dan liep je band er wel eens af in een scherpe bocht. Maar ja.... je was dan wel erg cool.
Ik heb begrepen dat die Delgado Race 24.5 mm breed is? Dat is nog steeds breder dan een standaard mtb velg. En toch weegt ie relatief weinig. Ik denk ongeveer even veel als een goede race velg.
Mavic trekking velgen zouden technisch misschien wel mijn voorkeur hebben, maar zijn die niet erg zwaar?
Caspar
Ik heb "Vroegah" nog met Matrix Mt. titan gereden en 2.1 banden. Die velgjes waren 19 mm. Ik heb nog een setje NOS liggen. Ik heb gehoord dat er mensen 2.35 Ritchey Z-max erop hebben gehad. Dan liep je band er wel eens af in een scherpe bocht. Maar ja.... je was dan wel erg cool.
Ik heb begrepen dat die Delgado Race 24.5 mm breed is? Dat is nog steeds breder dan een standaard mtb velg. En toch weegt ie relatief weinig. Ik denk ongeveer even veel als een goede race velg.
Mavic trekking velgen zouden technisch misschien wel mijn voorkeur hebben, maar zijn die niet erg zwaar?
Caspar
Mavic trekking velgen zitten rond de 600 gram als ik het wel heb.
Als je voor serieuze kwaliteit wilt gaan dan zou ik ook eens naar de DT velgen kijken. Wielbouwers spreken er altijd lovend over.
Bontrager Mustang velgen bestaan met een "offset spokebed", handig voor een geared achterwiel, het verschil in spaakspanning is dan kleiner tussen de linker- en rechter spaken.
Waarom wil je eigenlijk smalle bandjes?
Als je voor serieuze kwaliteit wilt gaan dan zou ik ook eens naar de DT velgen kijken. Wielbouwers spreken er altijd lovend over.
Bontrager Mustang velgen bestaan met een "offset spokebed", handig voor een geared achterwiel, het verschil in spaakspanning is dan kleiner tussen de linker- en rechter spaken.
Waarom wil je eigenlijk smalle bandjes?
bandjes
Ik heb vroeger altijd 1.5"gereden. Dat was toen de mode. Ik was ook de eerste (in Zeeland in ieder geval) die op Schwalbe semi slicks ging rijden. (1.9).
Ik heb eigenlijk nooit echt op dikke banden willen rijden. Ik moet toegeven dat ik de mooiste uitslagen op IRC Mythos (lekker "dikke" 1.95) heb gereden.
Met grote wielen zou je minder last van hobbels hebben. Dat houdt in dat als je lichte wielen hebt je in theorie sneller zou moeten zijn. Ik zit aan de Karma's te denken. (1.9"). Als je die om even eens lichtere velgen licht moet je haast wel een licht lopend fietsje hebben.
Dat licht lopende is trouwens waarom ik SS 29r wil gaan rijden. En licht gewicht is een oud virus wat ik ooit eens heb opgelopen. Ik hoop ridgid en in staal op 9 kg uit te komen.
Maar ik sta open voor goede tips van ervaren 29r rijders.
Caspar
Ik heb eigenlijk nooit echt op dikke banden willen rijden. Ik moet toegeven dat ik de mooiste uitslagen op IRC Mythos (lekker "dikke" 1.95) heb gereden.
Met grote wielen zou je minder last van hobbels hebben. Dat houdt in dat als je lichte wielen hebt je in theorie sneller zou moeten zijn. Ik zit aan de Karma's te denken. (1.9"). Als je die om even eens lichtere velgen licht moet je haast wel een licht lopend fietsje hebben.
Dat licht lopende is trouwens waarom ik SS 29r wil gaan rijden. En licht gewicht is een oud virus wat ik ooit eens heb opgelopen. Ik hoop ridgid en in staal op 9 kg uit te komen.
Maar ik sta open voor goede tips van ervaren 29r rijders.
Caspar
Lichtlopend gaat het worden, zeker met bandjes als Karma's. Overtreffende trap is wellicht de Stans Crow, van nog geen 500 gram p/st, lopen nog lichter en "racey smal" voor mensen die dat lekker vinden.
Schwalbe heeft echter aangetoond dat bredere banden lichter rollen, vandaar ook hun ballonbanden als de Super Moto 2.35 en Fast Fred 2.35. Ik wacht al een tijdje op de WTB Weirwolf LT in 2.55 ......
Licht is goed, mijn RIG 21" was eens 9kg
- 2kg frame
- zware H-bar, ca. 330 gram
- zware Avid BB7 remmen
- 730 grams custom titanium vork
Berekeningen zeggen me dat hij nu rond de 10 kg moet zitten met iets zwaardere parts.
9 kg voor een rigid stalen 29er zou leuk zijn! Watvoor onderdelen wil je nog meer gaan gebruiken?
Zijn Stans velgen niets voor je?
Schwalbe heeft echter aangetoond dat bredere banden lichter rollen, vandaar ook hun ballonbanden als de Super Moto 2.35 en Fast Fred 2.35. Ik wacht al een tijdje op de WTB Weirwolf LT in 2.55 ......
Licht is goed, mijn RIG 21" was eens 9kg
- 2kg frame
- zware H-bar, ca. 330 gram
- zware Avid BB7 remmen
- 730 grams custom titanium vork
Berekeningen zeggen me dat hij nu rond de 10 kg moet zitten met iets zwaardere parts.
9 kg voor een rigid stalen 29er zou leuk zijn! Watvoor onderdelen wil je nog meer gaan gebruiken?
Zijn Stans velgen niets voor je?
Zijn de freddies ook in 29r te krijgen en wat weegt het? Ik was gek op mijn Schalbe Hurricane XT's. Alleen wel een beetje snel lek. DIe wogen iets van 400 gram.
Notubes spullen vindt ik erg mooi. Laatst een setje discwielen tune/stan verkocht. WOW. Maar ik wil wielen die lang mee gaan zonder zorgen. Ik ben bang dat het net iets te licht is.
Caspar
Notubes spullen vindt ik erg mooi. Laatst een setje discwielen tune/stan verkocht. WOW. Maar ik wil wielen die lang mee gaan zonder zorgen. Ik ben bang dat het net iets te licht is.
Caspar
Fast Fred 2.35 banden zijn er helaas niet in 28/29". Ik zou een moord doen voor een Fred in 29 x 2.5". Ik reed met de 26" 'light' versie, die zou ook snel lek gaan. Ik heb echter 5 van deze banden tot de draad toe versleten en ben maar 1 keer lek gereden. Dit zijn de enige banden die ik ooit echt versleten heb.
Die velg is nog toekomstmuziek. OP Eurobike was er een stukje extrusie te zien met finish en sticker.
De Delgado Cross is wel mooi. 22.5mm en V-ready. Ik heb er een pulserende V-brake mee nu, maar het irriteert me niet genoeg om er een doekje langs te halen.
Breder is beter, neem de 29mm Delgado Disc.
De mooiste V-ready Mavics zitten op 565g, die voormalige T520, T719, etc. De disc velg iets van 540g.
De Delgado Cross is wel mooi. 22.5mm en V-ready. Ik heb er een pulserende V-brake mee nu, maar het irriteert me niet genoeg om er een doekje langs te halen.
Breder is beter, neem de 29mm Delgado Disc.
De mooiste V-ready Mavics zitten op 565g, die voormalige T520, T719, etc. De disc velg iets van 540g.