excentrisch BB on normale BB shell

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
excentrisch BB on normale BB shell

Bericht door didadunlop » wo nov 15, 2006 6:37 pm

van MTBR: http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=244841

een eccentrisch BB wat past in een normale BB shell. Tijdens de terugrit van Zweden heeft Toby het erover gehad. Nu is er iemand die het ook gemaakt heeft. Eens kijken of het wat wordt. De stelruimte lijkt mij beperkt. Alhoewel je met een half link natuurlijk ver kunt komen. Stel dat het een beetje durable en servicebaar is dan heet White toch een serieuze concurrent voor zijn ENO denk ik zo.

Toby: jouw idee was toch om outboardbearings te gebruiken en die eccentrisch op te hangen? Ik heb nog ergens een schetsje liggen van dat idee (tenminste mijn uitvoering)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Bericht door steelhead » wo nov 15, 2006 6:55 pm

op MTBR zijn ze niet laaiend enthousiast over de lager afmetingen. Maar met de huidige lagertechnieken moet je toch wel iets redelijks kunnen maken.

Als je een buitenboord lager gebruik heb je namtuurlijk geen probleem.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » wo nov 15, 2006 7:22 pm

Hee wat leuk zeg!

Heb het er in het verleden, jaartje of 2 terug, ook wel eens over gehad met een IPO er van een bekend fietsmerk, die bestempelde dit idee als weer eens zon plan van Toby, zag het verder uitwerken niet zitten.... toen lachte ik in mijn vuistje en nu nog dus gniffel.

Ik heb er idd tijdens de terugrit uit Zweden, waar het geweldig was, over gehad in de auto, Schetsen heb ik hier idd ook, geld om de boel vast te leggen in Rijswijk niet.... (correctie oja hij post idd dat het Patent pending is) ik hoop echt voor de poster op mtbr dat ie de octrooien van dit idee goed heeft laten controleren of vastleggen, anders kan dit hem duur komen te staan, er is immers publiciteit gezocht.... en hoe, als je dit idee hebt uitgewrekt dan ga je het niet op mtbr posten op deze manier maar dat ter zijde das mijn mening....

Ja binnen buitenboord isis whatever, zoals we in de auto bespraken kwam ook direct uit op de kwestie stelmogelijkheden, in geval van de binnenboord, je moet er niet aan denken om elke keer als je ketting rekt oid de hele zooi te demonteren... dus schetsen we rustig verder,

Nou ja het plan was er al, nu hopen dat het boeltje houdt, ach de oplossing is nabij, een nieuw kabinet stelt een wijzigingetje voor mbt import van genetische gemanipuleerde grondstoffen en men vervange lagers voor biosteel exemplaren..... Spidergoat bearings?

de oplossing voor alle problemen

http://www.nexiabiotech.com/en/01_tech/01-bst.php

Thanks Dida!
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » wo nov 15, 2006 7:42 pm

Ik begreep dat de poster op MTBR alles al gepatenteerd had e.d. Maar volgens mij een erg kleine kans dat dat ook voor Europe geldt.
Je kunt dus volgens mij volledig je gang gaan Toby / DiDa!

Nog een bottom bracket-related vraagstukje:
Is de huidige bottom bracket diameter niet aan het verouderen?
In een tijd waarin, ten behoeve van extra stijfheid, dikkere bracketassen gebruikt worden krijgt men veel problemen met versleten lagering. (Alle problemen met ISIS brackets e.d.)
Standaarden die stonden voor balhoofdlagers worden ook steeds groter. We gingen op de ATB van 1", naar 1 1/8" (kleine tussenstap daar gelaten) en Cannondale gebruikt zelfs op enkele racefietsen al 1 1/2" als maat.
Laatstgenoemde fabrikant heeft trouwens wél een eigen, meer oversized, standaard op het gebied van bottom brackets. Oók de bracketpot in het frame is daar groter(!).
Een oplossing dus waarbij zowel de bracketas dus toegenomen is in diameter, alsook de lagers, zodat er niet aan houdbaarheid afgedaan wordt en de stijfheid maximaal zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo nov 15, 2006 8:01 pm

huidige maat aan het verouderen? nah moet het echt groter? Dat vraag ik me af.

Ik heb hier wel een schets liggen voor excentrisch met outboardlagers en stelmogelijkheden. Het is wel heel erg lastig. Vooral om links en rechts gelijk te richten. Dit omdat ik aan beide zijden een klemmechanisme heb. Dat is bijna onmogelijk om recht te krijgen.


Eens kijken wat die shiggy ervan kan slopen. Als het ook maar een beetje goed is heeft White een groot probleem denk ik.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

TF
Berichten:814
Lid geworden op:vr mar 11, 2005 8:45 pm

Bericht door TF » wo nov 15, 2006 8:07 pm

Het lijkt mij aannemelijk dat als er al patenteerbare delen in deze volledig demonteerbare bracket zitten, deze waarschijnlijk bestaan uit een gepatenteerde cup met een eccentrisch idee erin, ik weet niet dit zou wel eens uit kunnen lopen op dure advocaten......

de prijs van een idee verifieren en vastleggen is hoog en de procedure complex, lees meer hierover op http://www.patentcheck.nl/

als je dit wereldwijd moet doen, ben je flink aan het bluffen denk ik....

maar goed blijft leuk, trouwens zouden de ontwikkelaars van baanfietsonderdelen hier in het verleden ook niet al een en ander over hebben vastgelegd? ping ping als je het geld hebt, en geen betere doelen hebt om er iets mee te doen, dan is dit geen verkeerd plan!

oy
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo nov 15, 2006 10:54 pm

Een Duitse kennis van me was 2-3 jaar terug bezig met een outboard bearing excentrisch lager om in zijn oude Merlin te gebruiken in combinatie met een Rohloff naaf. Ik zal er eens achterheen gaan of hij het toen ook zo gebouwd heeft....
---www.cjmedia.nl---

Plaats reactie