Het feest kan beginnen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

steelhead
Het feest kan beginnen

Bericht door steelhead » vr nov 17, 2006 9:13 pm

Ik heb mijn mtb na een paar jaar aan de haak te hebben gehangen enkele maanden geleden opgedoekt. Ik liep toch al lange tijd rond met een plan een 29r te bouwen.

Nu zijn eindelijk de laatste spullen uit USA binnen gekomen en kan ik beginnen.

Afbeelding

Een Bushnell EBB, bijbehorende shell, Breezer drop outs (met oog... maar die kan eraf) en een speciaal getrokken extra lange 29r onderbuis (35 mm diameter).

Die Bushnell is echt verschrikkelijk mooi. Ik moet 'um nog wegen, maar echt super licht.

Ik wil eerst de zadelbuis (heb een Columbus Zona set liggen) exact haaks aan de BB shell solderen. Hiervoor heb ik een mal, maar die is om een normale BB op te spannen. Ik ga dus eerst RVS verloopbussen draaien (begin volgende week tijdens de pauze om mijn werk, mijn draaibank is te licht om zo'n diameter RVS nog mooi te kunnen draaien).

Ik ga proberen dit onderwerp regelmatig aan te vullen met foto's.

Groet,

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Perik

Bericht door Perik » vr nov 17, 2006 9:37 pm

leuk! Zeker een topic dat ik ga volgen.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr nov 17, 2006 9:50 pm

Gaaf !

Haal ook zeker die draadoogjes eraf :)
Waarom heb je voor het Bushnell EBB gekozen?

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » vr nov 17, 2006 9:58 pm

nice. Waarom twee sets uitvalnokken?
Ijzeren paarden eten geen haver....

steelhead

keuze

Bericht door steelhead » vr nov 17, 2006 10:11 pm

Ik heb voor de Bushnell gekozen omdat deze zelfborgend is. Ik denk dat deze constructie meer hufterporof is dan de "pinch bolts", welke of dol kunnen draaien of zelfs af kunnen scheuren. Ook heb ik klassieke EBB's gezien die door het vele verstellen zoveel deukjes hadden dat ze regelmatig met een vijl van alle bramen ontdaan moesten worden om nog makkelijk door de shell te kunnen draaien. Zal wel een qualiteits issue zijn.....

Waarom twee sets uitvalnokken?
Als ik iets bestel waar ik niet zo makkelijk aan kan komen, zoals de Breezer drop outs, neem ik er vaak wat extra van.... just in case. En ik ben ook nog van plan een nieuw frame voor mijn racefiets te bouwen. Ik denk wel dat de oogjes eraf gaan ja.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Hubert !

Re: keuze

Bericht door Hubert ! » vr nov 17, 2006 10:38 pm

[quote="steelhead"]Ik heb voor de Bushnell gekozen omdat deze zelfborgend is. Ik denk dat deze constructie meer hufterporof is dan de "pinch bolts".

Grappig dat je dat zegt. Ik heb me ook tijden gebogen over de vraag welk EBB systeem nou het beste zou zijn.
Ik heb gereden met een 'split type' (hele bracket door midden, wordt met bouten weer bij elkaar geklemd). O.a. Moots gebruikte dit. In mijn optiek is dit de beste manier, waarbij de krachten van het vastklemmen mooi verdeelt worden.
Ik heb met verschillende RIG frames gereden die een EBB van het 'wig- / wedgetype', 't kraakt eens in de twee maanden, voor de rest nooit problemen met slippen e.d.
Tegenwoordig valt me op dat heel veel bouwers met 'pinch-bolt style' EBB's werken. Iets dat me totaal niet logisch lijkt, alhoewel de reviews maar heeeeel zelden (minder dan welk ander type ook) slechte geluiden laten horen.
Als ik nu moest kiezen zou het 'pinch-bolt style' worden, enkel door het feit dat niemand hierover iets te klagen lijkt te hebben.

NB. Ik zou een EBB verkiezen bóven sliding dropouts.

Phil Wood SLR EBB:

Afbeelding

Jones adjustable chainstays: :)

Afbeelding

dré

Bericht door dré » za nov 18, 2006 9:27 am

Wouw, heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Heb je al een tekening?

steelhead

Bericht door steelhead » za nov 18, 2006 9:47 am

Ik heb in ACAD eentekening gemaakt. Maar eigenlijk meer om te kijken hoe lang de onderbuis moest worden. (29r met suspension heeft erg lange onderbuis). Ik maak hem uiteindelijk ridgid en niet suspension corrected.

Ik bouw niet meer van tekening. Ik heb mijn mal zo aangepast en wat hulp middelen gemaakt dat ik alles in kan stellen zonder tekening.

Ik zal even kijken of ik een screenprint van ACAD ook kan posten.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za nov 18, 2006 10:40 am

Hmmmm, als ik een 29"er specific rigid zou maken, koos ik geometrie heel anders dan voor een Reba ofzo. Gewoon veel meer mogelijk.
Benieuwd naar de geometrie die je bedacht hebt, met welke redenen!

Als ik een BikeCAD plaatje post, doe ik gewoon Print Screen (op toetsenbord), plakken in een tekenprogrammaatje, plaatje uitknippen, en opslaan. Kan bij ACAD vast ook wel. Animaties word vaak slechts of slechts gedeeltelijk gepakt, uit een filmpje lukt me dit niet.

dré

Bericht door dré » za nov 18, 2006 12:34 pm

Niet suspension corrected is super, minder gegoochel met stuurpennen en het zie er veel mooier uit.

Zou ik ook doen als ik iets zou laten bouwen, maar ja er komt eerst een Niner in het mooiste ijzer wat er is.

^oZ

Bericht door ^oZ » za nov 18, 2006 6:03 pm

Jaaaaaaaa!

steelhead

Bericht door steelhead » ma dec 18, 2006 8:49 am

Ondanks dat het nu bijna live via mijn weblog te volgen is hier toch nog wat foto's.
Front opening drop outs, 40mm rake, fillet brazed.

Afbeelding

Afbeelding

weblog: http://lecadreframebuilding.blogspot.com/
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » za jan 20, 2007 3:11 pm

Heb niet zoveel tijd gehad met een vakantie en voorbereidingen voor het framebouw seminar. Maar toch nog iets aan mijn eigen 29r SS/1x6 kunnen doen.

Afbeelding
Alleen nog cleanup en een paar fillets verbeteren voordat ik de rearend eraan kan zetten.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » vr mar 30, 2007 6:00 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het lange wachten op de laatste onderdelen.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mar 30, 2007 6:29 pm

Mooi werk Caspar!

Zie ik het nu goed dat je de staande vork schuin hebt afgezaagd en deels dmv 'frenching' op de zitbuis/bovenbuis hebt laten aansluiten? Sjiek!
---www.cjmedia.nl---

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mar 30, 2007 6:31 pm

Liggende vork van Zona gebruikt omdat deze 'beter' verwerkbaar is wat het buigen? (Waren die 2 sets die je er voor probeerde dezelfde stays?)
---www.cjmedia.nl---

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » vr mar 30, 2007 6:47 pm

Ziet er super uit! Maar waarom het zadel voor de remleiding aan de onderkant van de staande achtervork?
Ijzeren paarden eten geen haver....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mar 30, 2007 7:03 pm

Hotsnail schreef:Ziet er super uit! Maar waarom het zadel voor de remleiding aan de onderkant van de staande achtervork?
Waarschijnlijk omdat dat 'strakker' afwerkt imho. Minder opzichtig;

Afbeelding
---www.cjmedia.nl---

steelhead

Bericht door steelhead » vr mar 30, 2007 7:18 pm

Idd remleidingen uit het zicht!!!

Ik had eerst Zona stays en die waren te dun. (lesje: dunne wanddiktes buigen slecht)
Tweede set was van Columbus Nemo (retro): die waren dus nog dunner.
Deze zijn geloof ik van Dedacciai (ik weet niet welk type moet ik eens opde rekening kijken..... waren 4x duurder dan Columbus)

Ik heb de boven zijde van de seatstays idd creatief afgewerkt. Scallops noemt men dat in het engels. In het Zeeuws scheelt het gewoon een erg lastig uiteindje vijlen dat ik nooit om hat kunnen buigen tot boven op de bovenbuis. (ik neem het frame zondag mee..... dat legt makkelijker uit)

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » vr mar 30, 2007 7:22 pm

Dedacciai chainstays waren bijna de ideale vorm en na de eerste twee debacles (en een hoop $#@#$%$#@) durfde ik het niet meer aan. Ik heb ze zo gelaten. Vandaar ook de vraag van mij over chainstay clearance........... Maar ik denk dat het uiteindelijk mee is gevallen. De ene stay is wel iets meer gebogen dan de ander. Ik ben nog op een excuus aan het broeden waarom ik dat niet gezien heb voor het monteren van het achterwiel. (scheelt ruim een mm in clearance)
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr mar 30, 2007 7:29 pm

steelhead schreef:Dedacciai chainstays waren bijna de ideale vorm en na de eerste twee debacles (en een hoop $#@#$%$#@) durfde ik het niet meer aan. Ik heb ze zo gelaten. Vandaar ook de vraag van mij over chainstay clearance........... Maar ik denk dat het uiteindelijk mee is gevallen. De ene stay is wel iets meer gebogen dan de ander. Ik ben nog op een excuus aan het broeden waarom ik dat niet gezien heb voor het monteren van het achterwiel. (scheelt ruim een mm in clearance)

Wat te denken van "Wiel is niet in het midden gespaakt"?
---www.cjmedia.nl---

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr mar 30, 2007 8:27 pm

Goed bezig man!

Ik hoop dat ie net zo lekker gaat rijden dan hij eruit ziet !

Aansluiting van zitbuis naar staande achtervork ziet er leuk uit!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr mar 30, 2007 9:05 pm

DeKerf's schreef:Wat te denken van "Wiel is niet in het midden gespaakt"?
Rot op man, jij met je wiel niet in het midden gespaakt. Eerst op mijn OnOne is het wiel niet in het midden gespaakt, dan Op mijn Phil Wood is het wiel niet in het midden gespaakt en nu het wiel dat ik voor Cas heb gebouwd wat je nog niet eens gezien hebt begin je ook al dat ie niet in het midden is gespaakt? Je begint een beetje vervelend te worden mannetje, zal je zondag even moeten aanpakken vrees ik...

JJ

:D
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Erikje

Bericht door Erikje » vr mar 30, 2007 9:10 pm

DeKerf's schreef: Waarschijnlijk omdat dat 'strakker' afwerkt imho. Minder opzichtig;
Afbeelding
Jah duh, als je die foto van de achterkant maakt inderdaad... En als je die foto nou 'es van de voorkant maakt. 8)

Erikje

Pottser

Bericht door Pottser » vr mar 30, 2007 9:37 pm

Ziet er erg goed uit. Staande achtervork is mooi gedaan. Totaal oogt gewoon helemaal af. Snel foto's van de opgebouwde fiets please.

Plaats reactie