Geared RIG ??

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

ott
Geared RIG ??

Bericht door ott » ma jan 29, 2007 1:11 am

Het fietsen op mijn 29er (RIG) bevalt me zo goed dat ik er ook een wil met versnellingen, voor de wat extremere tochten.
Ik rijd op de 26" 1 to 9 met 36 of 32 voor en 11-32 achter, die kan de deur uit anders wordt het wat te druk :)

Miss. kunnen jullie even meedenken. :?

Optie 1: Nieuwe fiets (hoge kosten)
Optie 2: Rolhoff naaf in de RIG (wat kost zo`n naaf $$)
Optie 3: Inbred frame (spullen wisselen, ander wiel achter)
Optie 3: Hone naaf, (der, schijf, ander wiel achter)

Graag jullie input
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cubeman

Re: Geared RIG ??

Bericht door Cubeman » ma jan 29, 2007 7:25 am

ott schreef:

Graag jullie input
Optie 2: Ongeveer € 900 - € 950,- voor de naaf afhankelijk van kleur en bevestigingsmogelijkheid.
Beetje zoeken moet goeiekopere opleveren maar een compleet wiel is al snel € 1000,- of meer.
Misschien een optie, de nieuwe 9 speed naaf van SRAM of een Nexus 8 van Shimano?
Put the fun between your legs!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jan 29, 2007 8:05 am

Ik moet nog even op mijn tandwiel wachten maar dan ga ik met de nieuwe Alfine van Shimano rijden. De sportieve doorontwikkeling van de Nexus premium 8.

Ik weet de definitieve prijzen nog niet, maar ik denk dat de complete naaf (inclusief tandwiel en shifter) op een 250-260 Euro zal zitten.

compleet opgebouwd wiel zal ds rond de 300 Euro zijn.

Plons heeft volgens mij met de Hone opstelling gereden, en dat ging probleemloos (?).

En Rohloff, das een tof stukje techniek maar dat heeft zijn prijs. Ik denk echter wel dat die prijs zich na een aantal jaar makkelijk terug betaald, door het niet meer hoeven vervangen van ketting en tandwielen.

Een Inbred frame is op het moment moeilijk verkrijgbaar, mss dat in jouw maat nog ergens iets ligt, de grote maten zijn al een paar maanden niet meer te krijgen..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

steelhead

Bericht door steelhead » ma jan 29, 2007 9:38 am

2 speed BB gear?? Die heb je zelfs in verschillende verhoudingen en cranklengtes!! Schijnt ook best hufterproof te zijn. Schakelen door het je hak een tik op de crankbout te geven.

Lijkt me er ook erg mooi uitzien. Toch schakelen maar geen swhifters en kabels!!

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

steelhead

Bericht door steelhead » ma jan 29, 2007 9:40 am

www.schlumpf.ch

Ik geloof dat Willy Wonka ze ook kan leveren. Oempa Schlumpa!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

ott

Bericht door ott » ma jan 29, 2007 9:45 am

Budget overleg gehad; :argue: 26er verkopen en een beetje naar boven afronden, ze wil wel met vakantie. (en nee ze wil niet naar Aviemore :( )

Even de opties bijgewerkt:
Nieuwe fiets, gaat vanwege de hoge kosten niet door en ik heb de RIG net. En daarom ook geen ander frame, bovendien zijn die minder beschikbaar.
Rolhoff naaf in de RIG is wel de beste oplossing IMHO maar de naaf is nog duuder als de fiets en dat is me een beetje te.. :(

Optie 1: Naaf versnelling (achterwiel)
Optie 2: Hone naaf (der, schijf, ander wiel achter)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jan 29, 2007 10:19 am

Die Schlumpf is inderdaad cool!!

Stond op de BM twee jaar terug een Santos met zo'n crank. Lijkt me nog wel eens wat voor een extreme marathon met de ss, lekker cheaten :)

Afbeelding

JJ

mortier

Bericht door mortier » ma jan 29, 2007 10:20 am

Heb nog een Rohloff Disc liggen waar ik niks mee doe. Ingespaakt in een DT Swiss 4.1D. Een half jaar mee gereden. €750,- inclusief shifter, speedbone, kettingspanner en een rotor 160mm voor Magura en een rotor 160mm voor XT remmen.

Afbeelding

Afbeelding

Erikje

Bericht door Erikje » ma jan 29, 2007 10:27 am

ott schreef:Het fietsen op mijn 29er (RIG) bevalt me zo goed dat ik er ook een wil met versnellingen, voor de wat extremere tochten.
Ik rijd op de 26" 1 to 9 met 36 of 32 voor en 11-32 achter, die kan de deur uit anders wordt het wat te druk :)

Die hoge kosten in vergelijking met Rohloff valt toch nog best mee? Een "Geary" Fisher 29'er is zo duur nog niet... Iig toch wel ongeveer net zoveel als een Rohloff.

Erikje

Hubert !

Bericht door Hubert ! » ma jan 29, 2007 10:39 am

@Ott,

Welke maat fiets zou je nodig hebben?

Hubert

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma jan 29, 2007 11:41 am

JJ schreef:Die Schlumpf is inderdaad cool!!

Stond op de BM twee jaar terug een Santos met zo'n crank. Lijkt me nog wel eens wat voor een extreme marathon met de ss, lekker cheaten :)
Heb ik ook al wel eens over zitten denken, maar je zit of met een momentsteun of je moet iets gaan zitten opfrezen bij je bracketpot.
Weet niet of ik dat wel wil!

Erikje

Bericht door Erikje » ma jan 29, 2007 11:42 am

Hubert ! schreef:@Ott,

Hubert
Ik zat er op te wachten 8)

Erikje

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma jan 29, 2007 11:44 am

Hubert
Hebt gij nog iets leuks in de aanbieding ;)

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma jan 29, 2007 11:49 am

Gaat de Scandal nu alweer weg? :shock:
Put the fun between your legs!

steelhead

Bericht door steelhead » ma jan 29, 2007 12:02 pm

Heb ik ook al wel eens over zitten denken, maar je zit of met een momentsteun of je moet iets gaan zitten opfrezen bij je bracketpot.
Weet niet of ik dat wel wil!
Volgens mij kun je ze zo in je frame bouwen. Maar ik zou me kunnen vergissen.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

ott

Bericht door ott » ma jan 29, 2007 12:10 pm

Hubert
18 / 19 inch.

English bob?? 21.5??
Laatst gewijzigd door ott op ma jan 29, 2007 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » ma jan 29, 2007 12:14 pm

mortier schreef:Heb nog een Rohloff Disc liggen waar ik niks mee doe. Ingespaakt in een DT Swiss 4.1D. Een half jaar mee gereden. €750,- inclusief shifter, speedbone, kettingspanner en een rotor 160mm voor Magura en een rotor 160mm voor XT remmen.

Dat is me nog steeds een beetje te...bovendien moet het wiel in een 29er, bedankt.
Laatst gewijzigd door ott op ma jan 29, 2007 12:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » ma jan 29, 2007 12:16 pm

JJ schreef:Ik moet nog even op mijn tandwiel wachten maar dan ga ik met de nieuwe Alfine van Shimano rijden. De sportieve doorontwikkeling van de Nexus premium 8.

JJ
Sportieve door ontwikkeling? kUn je er dan het bos mee in??
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jan 29, 2007 12:23 pm

Het schijnt.

Ik heb van een duitser gehoord die de eerste 1500 km off road erop heeft zitten, dus ik ben benieuwd. De eerste induk van de naaf op een toerfets was in ieder geval goed, shifter werkt super vlot. Ik hoop dit weekend te kunnen rijden, dan laat ik het wel weten.

JJ

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma jan 29, 2007 12:36 pm

JJ schreef:Het schijnt.

Ik heb van een duitser gehoord die de eerste 1500 km off road erop heeft zitten, dus ik ben benieuwd. De eerste induk van de naaf op een toerfets was in ieder geval goed, shifter werkt super vlot. Ik hoop dit weekend te kunnen rijden, dan laat ik het wel weten.

JJ
Ken iemand die een Trek met nexus 7 al 2 jaar in het bos gebruikt,
naaf heeft tot op heden (naar zijn zeggen) nog 0,0 aan problemen gegeven!

steelhead

Bericht door steelhead » ma jan 29, 2007 1:21 pm

Toen ik nog bij Batavus werkte veel met prototypes moeten fietsen (woon/werk door weer/wind). Die eerste Nexussen vond ik hoe langer hoe zwaarder gaan rijden. Heb zelf zo'n proto mogen houden en er nog 5000 op gereden. Toen maar verkocht. Had altijd het idee dan mijn achterband lek was.

Van de oude Sturmeys vond ik juist hoe ouder hoe lichter. Nadeel Strumey is dat ze niet zoveel kunnen hebben. (hoewel de Engelse er tijdritten en winterfietsen mee reden).
Voordeel sturmey is dat alles uit elkaar kan en dat elk onderdeeltje te vervangen is. Probeer dat maar eens met een Nexus!!! Ik heb geen ervaring met de nieuwe Sturmeys.

Ik lees wel de VeloVision regelmatig en lees veel goeds over Sturmey. Maar ja..... het is een Engels tijdschrift!!

Mijn ervaringen met die eerste Nexussen hebben mij van de naafversnelling gehouden. Ik ga voor mijn schoonvader een fiets bouwen (als pensioen kado) en hoop dat ik genoeg budget krijg om een Alfine te gebruiken. Ik zou er ook graag eens mijn tanden in zetten.

Ik had altijd de indruk dat Shimano met de naafversnelling is begonnen met het doel marktleider te worden (lees: Sturmey wegwerken). Nu lijkt het erop dat ze hun oog op de Rohloff hebben laten vallen. Ik zeg niet dat ze een high end gaan maken. Maar het zou best eens kunnen dat ze steed mooiere naafjes gaan maken die net als Rohloff tegen wat geweld kunnen?? Hopelijk voor een concurerende prijs!!

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Scaluner

Bericht door Scaluner » ma jan 29, 2007 7:24 pm

ott schreef:Het fietsen op mijn 29er (RIG) bevalt me zo goed dat ik er ook een wil met versnellingen, voor de wat extremere tochten.

Graag jullie input
Ik heb vorig jaar met hetzelfde idee gezeten als waar jij nu mee zit. Ik heb toen in mijn enthousiasme een Saint achternaaf (incl. schijf en derailleur) gekocht 2e hands. Inmiddels 9 maanden verder komt het er maar niet van om er een achterwiel van te maken... Ik heb inmiddels wel al zitten passen en meten en de naaf past gewoon wel, ook de schijf past in de BB7 achterrem en loopt zoals die moet lopen. Mocht je interesse hebben om de spullen van mij over te nemen moet je maar even een PM sturen of een mailtje naar pun1983 at hotmail dot com

Laat maar hoen!

ott

Bericht door ott » ma jan 29, 2007 8:23 pm

Miss. de oplossing

Over de nieuwe Alfine van Shimano zijn de meningen verdeeld
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » za feb 24, 2007 8:22 pm

Even een update............

Saint naaf enz. overgenomen.
Het is nu aan het "wielenmannetje" voor het vlechten
Velg: DT tk 7.1 (32 spaaks)
Nippels: DT 14mm paars (het oog wil ook wat)
Spaken: DT competition dubbel butted zwart

A317 (disk only) had een levertijd van 10 weken!! bij codagex
Butted spaken anders had ik een hele doos moeten bestellen.
Sport als levenskunst

ott

final

Bericht door ott » zo apr 22, 2007 1:49 pm

Klaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heeft langer geduurd als verwacht, door misverstanden met de fietsboer :evil:

Eerst nog even als SingleSpeed gereden met behulp van een zelf gemaakt busje. Prima wiel: goede velg en een uitstekend lopende naaf. :o

Ik reed 32:18 daarom heb ik voor een race casette gekozen 12-25 zo heb ik aan beide kanten 6 erbij, moet wel voldoende zijn.

Al een paar ritjes gedaan met gears. Was heel erg wennen weer met versnellingen, je lichaam raakt toch gewend aan die intervallen. Bovendien zat ik er vaak naast, ik ben geen invers der. gewend.

Nog :arms: bedankt voor de adviesen
Sport als levenskunst

Plaats reactie