Scandal 29" Finished!!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Ninkoo
Scandal 29" Finished!!

Bericht door Ninkoo » vr feb 23, 2007 5:36 pm

Sommige mensen hier wisten het al. Maar ik was dus bezig met een 29" bike op te bouwen voor komend jaartje. Dit heeft wat probleempjes gehad door een probleempje met On One. Die schijnen van hun oude gespoten frames af te moeten en sturen dan eerst een gespoten frame af, om hem vervolgens weer om te moeten ruilen voor een geannodiseerde als het de klant op valt dat hij het verkeerde frame heeft thuis gekregen. Dit duurde ook nog eens wat lang.
Maar in ieder geval al de bedanken naar Hubert, die me nogal heeft geholpen c.q. omgepraat om een 29-er te gaan rijden.
De tekst hier onder is gekopieerd van een ander forum, en daar hebben ze nog nooit een 29-er gezien, dus vandaar dat er mssn wat overbodige dingen instaan!

Het is dus een On One (www.on-one.co.uk) Scandal geworden. Een 29" frame. De eerste rij-indrukken zijn erg goed. Heel erg veel grip in de bochten, ik merk dat de banden nog niet ideaal zijn, er liggen Kenda Karma banden op. En deze hebben duidelijk minder grip dan het frame en vork aankan. De rolweerstand is niet veel beter dan een 26-er, althans, op asfalt. In het terrein zou ik zeggen dat het iets lichter loopt, maar met een minimaal verschil. De voorvork is erg goed, veel comfort, stuurt scherp.
Hier even wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Meer foto's

Frame: On One Scandal 19x29"
Fork: On One Superlight Carbon 29"
Headset: Chris King Nothreadset 1 1/8" Blue
Handlebar: Specialized 31,8x580
Stem: Ritchey 4-Axis Ti bolts 130 mm Ti bolts
Seatpost: Kcnc Ti Pro Lite Ti Bolts 27,2 x 350 Scandium
Saddle: Selle Italia SLR Ti
Seatpostclamp: Hope Gold
Bottom Bracket: Shimano LX 68x113 (xtr 107 doesn't fit)
Crankstel: Tune Bigfoot Compact 175mm Gold
Pedals: Shimano XTR 2007 (great pedals BTW)
Shifters: X.O. Gripshift
Front Derrailleur: Sram X.9. 34,8 Top pull
Rear Derrailleur: Sram X.O.
Brake Levers: Avid Speed Dial Ti Tuned
Brakes: Avid BB7 (183 and 160 mm)
Rims: Mavic A317
Hubs: Hope PRO 2 Gold
Inner tubes: Michelin C4 latex 26"
Tires: Kenda Karma 29x1,9
Quick Release: FRM Ti
Bar-ends: Quasar Nova SL Ti Bolts
Chainbolts: Tiso Gold Al
Waterbottlecage: Ringle
Jockey Wheels: Kcnc Gold
Spacer: Hope Spacer Gold (5+5+10mm)

Tis een hele lijst zo. Leuk en aardig allemaal. Het blauwe balhoofd staat idd niet erg goed bij de rest van de fiets, gelukkig komt er woensdag een goud King balhoofd binnen, dan kan de blauwe eruit!!
Het gewicht zit nu op 10,38 kilo
Niet erg licht zou je denken. Maar de wielset weegt zonder banden en cassette 2200 gram. Redelijk veel dus, leuk om te trainen, maar er komt zo snel mogelijk een lichtere wielset voor de wedstrijden aan met dezelfde naven, maar met revolution spaken en Notubes ZTR velgen (400 gr). Dan moet het mogelijk zijn om een wielset te maken van 1600-1700 gr.
De trapas is erg zwaar, een lx as. Ik reed met een XTR vierkant as, maar deze was te kort voor dit crankstel. Ben dus op zoek naar een licht 113 mm as, vierkant.
En de remmen (BB7), wegen 320 gram per remklauw. Deze zullen worden verwisseld voor een setje Hope New Mini remmen van 325 gram per set (incl remhendel en leiding dus).

De Groeten!

Tommy

Bericht door Tommy » vr feb 23, 2007 6:13 pm

Gro :arms: ot en strak Ninko,
zondag te bewonderen in Waalwijk?
Laatst gewijzigd door Tommy op vr feb 23, 2007 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » vr feb 23, 2007 6:17 pm

Uiteraard..., Eens ff testen hoe dattie het dan doet. Afgelopen zondag erg goed, maar als ik zo op me gevoel afga, hoe dat ik deze week gefietst heb wordt het zondag geen feestje...

ott

Bericht door ott » vr feb 23, 2007 7:12 pm

Goeie fiets, jij weet wel wat je wilt.
Orgineel,oog voor details, geen commentaar.

Hoe heet ze?
(net als een nieuw geborene, moet een nieuwe fiets ook een naam)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cubeman

Bericht door Cubeman » vr feb 23, 2007 7:22 pm

Strak hoor!
Als ik aan een geared 29-er zou moeten zou een Scandal hoog op m'n lijstje staan.
Prachtige bike!
Put the fun between your legs!

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr feb 23, 2007 7:53 pm

Ninko, nu mét zonlicht kijkt het zelfs nog beter 8) Gassuh jaapie!
---www.cjmedia.nl---

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » vr feb 23, 2007 9:32 pm

Thnx voor de reacties,
Weet iemand of je die faceplate van zo'n 4-axis zou kunnen laten annodiseren? Ik heb hem gepolijst, maar wordt snel weer dof omdat er geen bescherming meer op zit, zou hem liever goud geannodiseerd zien... Of zal dit geen mooi resultaat opleveren qua anodisatie?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » vr feb 23, 2007 10:53 pm

Ninkoo schreef:Thnx voor de reacties,
Weet iemand of je die faceplate van zo'n 4-axis zou kunnen laten annodiseren? Ik heb hem gepolijst, maar wordt snel weer dof omdat er geen bescherming meer op zit, zou hem liever goud geannodiseerd zien... Of zal dit geen mooi resultaat opleveren qua anodisatie?

Kans is groot dat de kleur nooit in de buurt komt van je overige delen. Dat ziet er niet erg mooi uit...
---www.cjmedia.nl---

Hubert !

Bericht door Hubert ! » vr feb 23, 2007 11:45 pm

Hij is mooi geworden man! Geinig, dat zwart icm goud.

Leuk dat ervaringen tot dusver positief zijn, hopelijk doet hij het in wedstrijdjes net zo goed!

Succes het komende seizoen op deze mooie (en onwijs goede) fiets!

TF

Bericht door TF » za feb 24, 2007 4:58 pm

Mooie bike zeg! Vettige partskeuze ook!

Ik zat te denken over die faceplate, ik zie geen reden waarom die niet goud geanodiseerd zou kunnen worden. Het is erg belangrijk dat ie goed kaal wordt en er geen oxide resten meer in zitten, het beste is om de oude laag te verwijderen salpeterzuur. Hiermee bijt je ook de oude oxidelaag uit het materiaal!

De grote vraag is waar je dit goedje kan halen omdat het ook een belangrijk bestanddeel is voor de productie van TNT en andere gevaarlijke middeltjes.... lees hier de info over dit zuur http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0183.html

Nog een optie is om de porien weer open te maken en de kleur eruit te bleken, dit doe je door door opnieuw een electrolyse bad te geven op een hoger voltage dan de dat de orginele laag is aangebracht in een warm(er) bad. Hierdoor zullen de porien van de anodisatie meer open gaan staan en dieper in het materiaal liggen. Vervolgens opnieuw kleur toevoegen en weer sealen.

Verder zijn er nog wat oplossingen mogelijk, die of onbetaalbaar of nog gevaarlijker zijn en dat is het absoluut niet waard.

Een goede anodiseur kan dit dus gewoon voor je doen!

Misschien mooi laten vergullen? Als je toch bezig bent, ook even de achterderailleur doen?

Veel fietsplezier!
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Frank Z

Bericht door Frank Z » za feb 24, 2007 5:11 pm

Mooi resultaat, oog voor details: hou ik van! :)

dré

Bericht door dré » za feb 24, 2007 6:31 pm

Schandalig Strakke Scandal, mooi ding. Toch knap ondanks de gears.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » za feb 24, 2007 9:02 pm

Zal van de week eens zo'n anodisatiemenneke opbellen. Komt dat wel goed.

Dre, wat is er met de gears?? niet echt 29-er achtig bedoel je?

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » za feb 24, 2007 10:12 pm

Werkelijk een heel fraaie fiets. Ook de onderdelen heb je goed gekozen. Zal zeker ook net zo goed rijden. 8)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » za feb 24, 2007 10:22 pm

[quote="Ninkoo"]Zal van de week eens zo'n anodisatiemenneke opbellen. Komt dat wel goed.
quote]

Overleg eens met Ernie, die heeft eea al eens eerder gedaan met verschillende onderdelen. Hij kan je wellicht helpen.

steelhead

Bericht door steelhead » za feb 24, 2007 10:59 pm

Pedro van Hout (voorheen Footwork) kan ook één en ander regelen. Misschien weet iemand hoe hij te bereiken is. Ik ben zijn nummer kwijt.

Caspar

p.s. Er zijn in GB ook doe het zelf setjes te koop. Heb goede resultaten gezien met zo'n set. Ik heb een vernikkel DHZ setje. Wil binnenkort wat gereedschap gaan vernikkelen.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

dré

Bericht door dré » ma feb 26, 2007 8:26 pm

Ninkoo schreef:Zal van de week eens zo'n anodisatiemenneke opbellen. Komt dat wel goed.

Dre, wat is er met de gears?? niet echt 29-er achtig bedoel je?
Niks mis mee maar niets zo strak als een singlespeed. Dat er veel 29-ers zonder gears rijden is misschien toeval. Jouw Scandal is zelf mooi met versnelling. Kan je nagaan als je er een SS van maakt :D

English Bob

Bericht door English Bob » ma feb 26, 2007 8:32 pm

Mooi fiets.

Ik vind het onwaarschijnlijk dat ze bewust gelakt frames opsturen zoals je beschijft. Ik denk dat het eerder komt door slecht stock control. Ik ben in December naar hun warenhuis in engeland geweest omdat ik ook een scandal wou kopen. Ik dacht omdat er geen 18" op vooraad waren dat ik een 19.5 zou moeten nemen maar toen ik daar was vond Brant een stapel van 6 18" frames dat hij niet wist dat hij had.

Brant en Ray geven wel toe dat ze fouten maken, ik denk niet dat ze bewust mensen zouden proberen op te lichten.

Veel plezier met je bike!

Stronglight maakt licht 4kant assen trouwens, maar ik weet niet waar je in NL stronlight kan kopen.

http://www.zefal.com/stronglight/page.p ... d=JP400ALU

zijn eigendom van Zefal. Misschien iemand hier kan je helpen om een NL importeur te vinden...

MarinTi

Scandal 29" Finished!!

Bericht door MarinTi » ma feb 26, 2007 8:51 pm

Ninkoo schreef: De trapas is erg zwaar, een lx as. Ik reed met een XTR vierkant as, maar deze was te kort voor dit crankstel. Ben dus op zoek naar een licht 113 mm as, vierkant.
Tune AC38 of Phil Wood Ti :D

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » di feb 27, 2007 9:49 pm

Tis een AC38 geworden, en een goud king balhoofd Kon mezelf maar niet wijsmaken dat een blauw balhoofd ook lekker zou fietsen....:D pfff. fietsen, verslavend....

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo feb 28, 2007 7:16 am

Goeie keus zo'n AC38!
Heb er zelf ook twee en ben er zeer tevreden meer, al een jaar of 4 nu.
Hoe ga je heb monteren eigenlijk?
Zonder de speciale Tune W2 tool is het vrij lastig de boel netjes te monteren heb ik proefondervindelijk gemerkt.
Zelf een set cups verkloot, heb toen via Tune de tool gekocht en een setje nieuw cups.

Is deze tool:
Afbeelding

Afbeelding

Gek hè, wat eens tukje kleur met je gevoel kan doen:)

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » wo feb 28, 2007 9:52 am

Cube: Ik heb dat tooltje al dus dat is geen probleem.
Heb jij ooit last van gehad dat de cranks loslopen op die ac38 as? omdat er van die lange ti bouten inzitten? Heb hier weleens van gehoord, maar weet niet of het nou echt een bekend probleem is?

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo feb 28, 2007 10:18 am

Ninkoo schreef:Cube: Ik heb dat tooltje al dus dat is geen probleem.
Heb jij ooit last van gehad dat de cranks loslopen op die ac38 as? omdat er van die lange ti bouten inzitten? Heb hier weleens van gehoord, maar weet niet of het nou echt een bekend probleem is?
Die lange bouten kan je door de "rek" in het materiaal juist lekker op spanning zetten waardoor hij niet los loopt.
Ik heb zelf nooit het probleem gehad dat ze los kwamen.
Ik smeer altijd wat koperpasta op de vlakke delen van de as, monteer de cranks en trek de boel goed strak aan met de stalen bouten die bij het bracket zitten.
Als ze goed zitten draai je de stalen bouten en weer uit en monteer je de titanium bouten.(ook met wat koperpasta)
Zet ze lekker op spanning en je hebt nergens last van.

Loskomen was meer een probleem met het nieuwere Hex Taper systeem van Tune.
Werkt iets anders met alu bouten die zowel in de cranks als de as schroeven.
Ik geloof dat die wel eens los komen, maar dat zou met Locktite te fixen moeten zijn.

Die lange bouten hebben ze bedacht tegen doorbuiging van de as, om de boel extra stijf te maken.

Plaats reactie