voltooid: Single Speed Projectje (low budget)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
menno916
voltooid: Single Speed Projectje (low budget)

Bericht door menno916 » vr apr 20, 2007 10:50 am

Korte uitleg:
* Goede Mountainbike gekocht (Giant MCM carbon)
* Goede wegfiets gekocht (geen reetfiets maar een Cannondale Bad Boy Rohloff)
Het volgende probleem deed zich toen voor:
Menno wilde een avondje naar de kroeg, hiervoor is een fiets wel handig. Echter om een van bovenstaande fietsen in het centrum neet te zetten vond ik een niet al te goed idee, uiteindelijk maar gaan lopen.
Dit probleem zou zich uiteraard vaker gaan voordoen, vandaar het plan opgevat om een stadsfiets te kopen, maar wat? een opoefiets was eigenlijk het eerste idee. Totdat ik een ingeving kreeg om het nuttige met het aangename te combineren, een lowbudget fiets waar ik ook nog lol mee kan gaan hebben. Het moest dus een singlespeed worden.
Mijn renault ATB die ik nog had staan (nee deze wilde ik dus absoluut niet als stadsfiets gaan gebruiken, had idd ook gekund voor de oplettende mensen onder ons) verkocht aan een vriend en het frame/voorvork/wielen van een oud barrel (giant boulder) van een andere vriend cadeau gekregen omdat hij een nieuwe ATB had aangeschaft. Ik had thuis nog wel wat spulletjes liggen om de fiets verder op te bouwen.
Zo kwam het frame binnen:
Afbeelding
Alles eraf gesloopt en schoongemaakt
Afbeelding
Frame matzwart gespoten en een ander BB gemonteerd (oude was helemaal gaar)
Afbeelding
wieltjes uit de schuur geplukt en SS geschikt gemaakt met conversie kitje
Afbeelding
gemonteerd en campagnolo reetfiets crank erop gezet (waarschijnlijk wordt deze nog wel vervangen door een goedkope ATB crank, maar deze heb ik bij mn vader thuis uit de schuur mogen plukken)
Afbeelding
Inmiddels is het alleen nog wachten op de bestelde BBB zadelpen en moeten deze en de on-one doofer nog worden gemonteerd, de remmen nog gesteld worden en dan kunnen we gaan SS-en.

Menno
Laatst gewijzigd door menno916 op ma apr 23, 2007 9:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ott

Bericht door ott » vr apr 20, 2007 11:49 am

Ziet er goed uit. 39: 18 ? :( denk dat je alleen wat moet doen met het verzet
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

menno916

Bericht door menno916 » vr apr 20, 2007 12:08 pm

ott schreef:Ziet er goed uit. 39: 18 ? :( denk dat je alleen wat moet doen met het verzet
Lijkt me idd verstandig om naar 32:16 te gaan, zal dan tzt hier een goedkoop (2e hands) crankstel voor gaan zoeken. Wil dan ook gewoon 4 arms met 104 mm steek.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » za apr 21, 2007 9:26 am

Je kan toch ook 39-19 nemen? :)
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

menno916

Bericht door menno916 » za apr 21, 2007 1:54 pm

@sph@ltdude schreef:Je kan toch ook 39-19 nemen? :)
Is ook een optie, eigenlijk wilde ik uiteindelijk toch een crankset met gelijke maten (4 arms, 104 mm steek) als op de giant ivm evt uitwisselen van middenblad. Een 19 tands achter monteren zou wel een simpele en goedkope oplossing zijn om aan een beter verzet te komen. Eerst maar even kijken hoe dit fietst, kunnen we binnenkort evt wel een 19 tands gaan zoeken.
Andere optie is: tzt een mooie crank (cobalt??) voor de giant kopen en de raceface prodigy verhuizen naar de SS.
hmmmm mogelijkheden genoeg denk.
Menno

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za apr 21, 2007 2:00 pm

39x18 is niks mis mee voor Nederlandse paden. Ik heb vaak zelfs groter.

menno916

Bericht door menno916 » ma apr 23, 2007 9:45 am

Het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pedalen worden nog vervangen, Zaten nog op de cranks, echter heb ik geen time cleats onder mn schoenen. Hier komen voorlopig gewone platform pedalen op (gebruik hem immers ook als stadsfiets) en later misschien smarty oid. Als ik er fanatiek mee ga fietsen schroef ik de eggbeaters van mn giant wel even over.

Totale kosten:
Barends: 7.50
SS conversie kit : 15.50 (incl verz)
Doofer : 19.95 (incl verz)
Zadelpen : 22,95
TOTAAL: € 65,90

Rest van de onderdelen had ik nog liggen of zijn afkomstig van mensen (deze allen bedankt) die deze gedoneerd hebben.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma apr 23, 2007 9:03 pm

Kan die spannier niet omgedraaid? Elastiekje om de chainstay en je hebt geen geklapper. Betere aandrijving ook. Of moet dat achterwiel er regelmatig uit?

Exar

Bericht door Exar » ma apr 23, 2007 10:09 pm

Dat is dus duidelijk geen MCM Carbon! Wat is het, een Boulder Team?

menno916

Bericht door menno916 » di apr 24, 2007 7:18 am

Cloxxki schreef:Kan die spannier niet omgedraaid? Elastiekje om de chainstay en je hebt geen geklapper. Betere aandrijving ook. Of moet dat achterwiel er regelmatig uit?
Eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan, is ook mn eerste SS. Hoe zou het dan precies gemonteerd moeten worden?

menno916

Bericht door menno916 » di apr 24, 2007 7:20 am

Exar schreef:Dat is dus duidelijk geen MCM Carbon! Wat is het, een Boulder Team?
Yep, een oude boulder, frame en vork gekregen van een vriend die het weg wilde gooien. Mn andere ATB is een MCM carbon, die blijft echter gewoon geared.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di apr 24, 2007 9:03 am

menno916 schreef:
Cloxxki schreef:Kan die spannier niet omgedraaid? Elastiekje om de chainstay en je hebt geen geklapper. Betere aandrijving ook. Of moet dat achterwiel er regelmatig uit?
Eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan, is ook mn eerste SS. Hoe zou het dan precies gemonteerd moeten worden?
Ik geloof dat de Doofer geen omkeerbare veer heeft zoals de Singleator, maar als je er geen veerspanning op zet, het wieltjes ONDER de ketting, and dan wat duurzaam elastiek op the handige plaatsen met goede voorspanning, dan heb je iets. Men gebruikt graag de push-up methode om meer kettin om de krans heen te hebben voor betere aandrijving en minder slijtage. En het bijkomende voordeel van low-tech elastiekjes is mij wel wat waard. Zorg dat je er altijd een paar (hooguit licht gespannen voor betere duurzaamheid) op je fiets hebt voor noodgevallen :-)
Maat van me woon-werkt met een Doofer in de push-up methode, met elastiek. 10 ritten per week, redelijk weinig gehasses en minimale kans op derailer van de ketting.
Andere Doofer gebruikers kunnen misschien betere input geven over de geëigende pull-down methode?

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » di apr 24, 2007 9:46 am

Like this:

Afbeelding

Zo zit ie bij mij, dat werkt beter, daarnaast heeft de ketting meet grip op het tandwiel, en daarmee is doorslippen van de ketting onder grote belasting verleden tijd. Net als het klapperen van de ketting.

Overgens, op de foto zie je 1 tiewrap, tegenwoordig rij ik met 3 stuks, anders knappen ze.
Ich Heisse Super Fantastisch!

menno916

Bericht door menno916 » di apr 24, 2007 10:04 am

De doofer is alleen als push down te gebruiken, althans dat staat vermeld op de on-one site dus zal ook wel zo zijn. Moet wel zeggen dat er behoorlijk wat druk op de veer staat en de ketting dus lekker strak gespannen staat. Ik zie wel hoe het allemaal gaat werken, een push up spanner kan ik altijd nog proberen als dit me niet bevalt.

Menno

Plaats reactie