Single Speed trainen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

ott
Single Speed trainen

Bericht door ott » ma apr 23, 2007 6:19 pm

Ik hoef geen podium te halen of zo, maar ik heb het gevoel dat ik niet beter wordt. :oops:
Ik rij al een tijdje maar van schema`s enzo heb ik geen verstand, wie kan me helpen met specifiek Single Speed trainen?

Alvast bedankt mannen

(ik wou het er al bij Kellerwald over hebbe maar ik heb toch een apart topic geopend)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

flying duitsman
Contacteer:

Bericht door flying duitsman » ma apr 23, 2007 6:29 pm

naar de berge verhuizen?
grotere verzetting opzetten?
fixie koopen?

fietscomputer en hartslaagmeter weggooien en gewoon genieten?!
I DO MISS THE CHEESE
I DONT MISS THE 'BEER'

MarinTi

Single Speed trainen

Bericht door MarinTi » ma apr 23, 2007 6:45 pm

ott schreef:Ik hoef geen podium te halen of zo, maar ik heb het gevoel dat ik niet beter wordt. :oops:
Ik rij al een tijdje maar van schema`s enzo heb ik geen verstand, wie kan me helpen met specifiek Single Speed trainen?

Alvast bedankt mannen

(ik wou het er al bij Kellerwald over hebbe maar ik heb toch een apart topic geopend)
Het gaat om variatie, je lichaam dus verschillende prikkels aanbieden. Dus elke week hetzelfde program/domweg stoempen wordt je echt niet sneller van ;)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma apr 23, 2007 7:09 pm

Ff serieus: wáár heb je moeite mee?

Maximale kracht bij klimmen? Tochten langer dan 2 uur?

Je moet natuurlijk trainen op die punten waar je moeite mee hebt, gevarieerd genoeg, en je herstel tussen de trainingen in de gaten houden.

Hoe train je op dit moment?
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma apr 23, 2007 7:14 pm

@sph@ltdude schreef:Ff serieus: wáár heb je moeite mee?

:( ik ben serieus.

Variatie en zoals @sph@ltdude al noemde rust zijn het meest belangrijk!
Laatst gewijzigd door MarinTi op ma apr 23, 2007 7:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MarinTi

Bericht door MarinTi » ma apr 23, 2007 7:15 pm

oopps :oops:

ott

Bericht door ott » ma apr 23, 2007 7:49 pm

@sph@ltdude schreef:Ff serieus: wáár heb je moeite mee?

Maximale kracht bij klimmen? Tochten langer dan 2 uur?

Je moet natuurlijk trainen op die punten waar je moeite mee hebt, gevarieerd genoeg, en je herstel tussen de trainingen in de gaten houden.

Hoe train je op dit moment?
Even serieus, kan op alle vlakken wel wat aangescherpt worden. :(
Maar speerpunten zijn kracht klimmen en techniek
(boomstammen, haakse bochten en rennen, kom je niet tegen op de routes en toertochten)
Ik wil volgend jaar doorgroeien naar de 100+KM

Richtlijnen:
Begin van de werkweek naar het werk fietsen 2x45 min. =120-150
Midden van de werkweek 1,5 uur uitleven =max.
Eind van de werkweek naar het werk fietsen 2x45 min. =120-150
Weekend 2 x 1,5 uur =150-170 of iets rustiger 3+ uur (route posbank oid.) soms geared omdat je dan in een groep met gearies rijdt
Als het goed weerof als de bussen staken is dan ga elke dag met de fiets naar het werl
Laatst gewijzigd door ott op ma apr 23, 2007 8:06 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma apr 23, 2007 7:55 pm

Klinkt toch wel redelijk gevarieerd.

Elke dag woon-werk verkeer moet je wel mee oppassen, dat wordt vaak erg eenzijdig en kan je herstel in de war schoppen.

Sportschool een optie? Squatten is toch wel dé manier om sterker te worden IMO.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

ott

Bericht door ott » ma apr 23, 2007 8:03 pm

@sph@ltdude schreef:Klinkt toch wel redelijk gevarieerd.

Sportschool een optie? Squatten is toch wel dé manier om sterker te worden IMO.
Pppfew was al bang dat je ging zeggen dat ik moest afvallen :pizza:

En nog iets specifiek voor singleSpeed?
Sport als levenskunst

dré

Bericht door dré » ma apr 23, 2007 8:38 pm

euhh, EPO of een ander paardenmiddel......

minder drinken, minder roken (of helemaal laten)

En een kilootje of 10 minder kan natuurlijk geen kwaad hoewel er onlangs in Arnhem absoluut is bewezen dat "een pondje meer" toch ook als een raket ging.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma apr 23, 2007 8:55 pm

Als je spare pounds hebt is al dat korte werk maar kort. Ga eens per week 4 uur chill fietsen, niet bang zijn voor de 100km grens. In die 4 uur 3x een langere versnelling inbouwen, zeg 10-20minuten redelijk volle bak, een 10 hartslagen onder je wedstrijdhartslag. Op de weg is dat gewoon jakkeren.
Houd dat een paar maanden vol, zie je kilo's eraf vallen en je tempo omhoog vliegen.
Tijdens het mountainbiken, om beter te worden met singlespeeden, benadruk je de acceleraties en klimmetjes extra. Vlieg erin, en benadruk ook de rust erna, zonder te stoppen met rijden.

Voor mij werkte het erg om, na een "luie" periode, eens een echte straftraining in te bouwen. Toppunt was 265km solo over de weg, gewoon op een mtb met slicks en hoog stuur. Route pastte niet helemaal (dood in Breda), dus daar de trein naar R'dam gepakt en de laatste 8km uitgerold naar huis. 2 dagen later was ik echt al stukken fitter dan ervoor. En kom ik weer normaal op een stoel zonder extra kussen zitten :-)

Singlespeeden zit bij mij vooral in de kop, ik ben echt niet fitter dan de lui die ik versla. Essentieel is hoe je je energie verdeelt. Het goede moment kiezen om aan te zetten voor een klimmetje, en dan je energie zo verdelen dat je de klim zo snel mogelijk gedaan hebt. In NL ga je immers in een paar hoogtemeters van fris-als-hoentje via oh-wat-een-pijn naar lopen-was-sneller-geweest. Timing is lastig in te schatten als je dat niet vanzelf hebt, maar het valt zeker te leren als je goed vooruit kijkt. Op de SS kijk ik verder vooruit, omdat stilvallen te rot is. Bij geared staar ik heel de tijd naar mn voorband en schakel ik als ik merk dat het rotter of makkelijker gaat.
Een geheim waarmee je per ronde van een kwartier zomaar een minuut kunt winnen : begin van een afdaling VOL aanzetten, je top speed zo vroeg mogelijk in meters bereiken, en dan met je neus op je stuurpen LANG uitrollen. In Arnhem coaste ik zo UPHILL peddelende gearies voorbij die me daarnet voorbij gereden waren op pure klasse. Timing is alles.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » di apr 24, 2007 7:03 am

Er zijn legio oefeningen die je zou kunnen doen in de sportschool om aan bepaalde spier (groepen) te werken. Omdat ik zwakke knieën heb richt ik me vooral daar op. Veel oefeningen zijn er op gericht bepaalde specifieke groepen te trainen in een beperkt gebied. Ook is het risico dat je lichaam zich niet functioneel voor het fietsen ontwikkeld in de sportschool. Veel mensen doen ongecontroleerd open kring oefeningen in de fitnis waardoor ze klachten krijgen.
[Bij een gesloten kring oefening is je voet ondersteund en duw je het gewricht tijdens de inspanning bij elkaar. Zoals squat, lunge, leg press, fietsen, steppen etc. (=erg functioneel, ook voor bijvoorbeeld stabiliteit) In een open kring oefeningen word je voet niet meer ondersteund, daardoor zijn deze “gevaarlijker” aangezien je het kniegewricht niet meer ondersteund. Een voorbeeld is de leg extension]
Afbeelding

Het advies van mij... krachttraining kan een goede bijdrage leveren aan je prestaties, zeker als je specifieke klachten hebt of wilt werken aan specifieke spiergroepen. Daarnaast moet je het ook leuk vinden om in een sportschool te sporten en de belangrijkste, weet wat je doet, laat je goed adviseren in de sportschool door een profesioneel iemand.
Doubt Kills Dreams

ott

Bericht door ott » di apr 24, 2007 7:14 am

@ cloxxi:
Timing is everything :D
Ik ben geen roadie, maar ik ga toch door je advies door de weeks een lange tocht maken, thanks.

@ gijsberg:
We hebben elkaar nooit ontmoet anders zou je denken dat ik niet vreemde ben in de sportschool :lol:
Stomme kracht noemen ze zoiets, in de winter ga ik het zeker weer doen
Nu kan ik lekker in de praktijk trainen
Sport als levenskunst

willem12

Bericht door willem12 » di apr 24, 2007 9:43 am

Spare Pounds: (Ik heb er zelf ook nog enige) is de snelste weg. Zeker met SS en het is iets te steil..

Voor de rest varieren, D1 training ook echt lang doen. Dus 1x per week door die 100km grens, of belangrijker, door de 4h grens. Het gaat om tijd, niet om kilometers. Spieren en rest lichaam trainen op vetverbranden en zo duurvermogen trainen. Ook 1x per week heel hard, heel erg hard. En heel goed rusten.

Je lichaam gaat dan vooruit, maar ook je kop. Je "weet" dan gewoon hoelang 120km SS duurt en hoe zwaar het is en dat geeft rust. Ik heb afgelopen winter gespind bij een gestoorde tri-athleet. Stuk sterker van geworden. Zonder hem had ik die 32x18 niet rondgekregen in Kellerwald.

Als laatste dan nog "tempo hardheid". Die is voor mij het moeilijkst. Pijn heben is OK, maar dan toch hetzelfde tempo blijven draaien is wel een grote stap. Ik ben nu de schaamte volledig voorbij en ben lid geworden van de wieler-toer-club in mijn dorp. 1.5h-2h fietsen, 70km en soms stukken van 50 km/h op de racer...

Vlak het mentale stuk niet uit. Tijdens zo'n marathon heb je misschien 20% van de tijd het juiste verzet. 80% van de tijd ben je bezig je gedrag aan te passen en te anticiperen. Lol maken zoals Cloxxki hierboven beschreef is dan een geweldig middel om de geest positief te houden. Ik heb me afgelopen zondag speciaal gecontreerd op de goede stukken; op de minder steile stukken enorm tempo maken en anderen zo hard mogelijk inhalen en dan op die hele steile stukken stoicijns omhoog wandelen..alsof het je niets doet dat daar niet tegen opkomt :roll:

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » di apr 24, 2007 10:37 am

Spinning of aquaspinning is een leuke optie voor de broodnodige variatie.
Zelf geef ik 2 aquaspinning-lessen van 45 min na elkaar met 15 min pauze tussen beide lessen.
Ik merk dat sinds ik deze lessen geef de kracht in de benen is verhoogt en het versnellen tijdens het singlespeed nu makkelijker gaat.
Variatie is het toverwoord, zowel op de weg als in het veld.
Maak er net zoals in atletiek een vaartspel (fartlek) van: kijken naar het parcours, luisteren naar je lichaam en dan pas bepalen wat je gaat doen.
bv.: tempo van de 1e t/m 10e lantaarnpaal, voluit het viaduct op.

Technieken kun/moet je leren door aparte 'lessen'/trainingen te volgen.
Bij atletiek, bestaat een deel van de training altijd uit techniekoefeningen. Bij wielrennen ben ik dit nog niet vaak tegengekomen.
Zijn natuurlijk wel organisaties die dit aanbieden.

Maar het belangrijkste is en blijft de fun-factor, trainingschema's zijn geen doel maar een middel om iets te bereiken.

Akwa

steelhead

Bericht door steelhead » di apr 24, 2007 11:04 am

Ik heb in het verleden goede resultaten behaald met gaan fietsen als ik er zin in had. Meestal houdt dit in dat als je lijf er klaar voor is hard fietsen als je moet herstellen niet fietsen of rustig.

Nu ik ook ervaringen heb met schema's combineer ik een beetje. Truckje voor een wedstrijd dag is een dag of vijf voordien flink rijden en dan de hele week niets doen. Als je het gevoel hebt zware benen te hebben nog even op de rollenbank of als het lekker weer is een stukje in een laag verzet.

Maar zo te horen meot je structureel iets veranderen. Elke dag naar je werk is misschien beter als je af en toe een variatie in je route legt. Jou schema lijkt erg op die van mij.

Ik luister ook goed naar mijn lijf. In het verleden heb ik dat niet gedaan en daar heb ik de prijs voor moeten betalen. Schildklier geheel van de leg. 2 jaar nauwelijks op mijn benen kunnen staan, laat staan fietsen. Baan verloren, etc.... Nu 6 jaar later gaat het weer goed. Geen zielig verhaal, maar laat je de pis niet lauw maken!!! Mijn advies.

Lekker in je vel zitten is waardevoller dan winnen!!

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

TF

Bericht door TF » di apr 24, 2007 2:10 pm

Dit wil niemand hier natuurlijk niet horen maareh, de beste singlespeed training is gewoon GEARED gaan rijden....

Je hele energiebalans gaat naar de knoppen van singlespeeden omdat er geen pijl op te trekken hoe zwaar iets gaat vallen voor je lichaam, dat los je op met versnellingen. Als het eenmaal de goede kant op naja dan ga je wat meer singlespeeden. Saint ofzo?!

Verder weet je zelf het beste waar de schoen wringt, het roer om is een goeie misschien? Ik zou coulant naar jezelf zijn en soms gewoon even toegeven aan dingen die je lekker vind, anders hou je daar weer zon opneuker aan over....

Legpressen en andere spiertraining heb je volgens mij niet nodig nu. Naast fietsen zul je moeten crunchen.... met name voor je rug! Als je vetpercentage beneden de 10 procent zit ga dan maar eens nadenken over extra spiermassa, nu zul je er alleen maar honger van krijgen. Mocht je toch willen gaan fitnessen wissel dan om de set van 50 herhalingen je krachttraining af met 12 minuten fietsen, dan boek je de beste resultaten, it worked for me.....

My 2 cents voor nu even snel! Succes

ott

Bericht door ott » di apr 24, 2007 5:42 pm

steelhead schreef:Maar zo te horen meot je structureel iets veranderen. Elke dag naar je werk is misschien beter als je af en toe een variatie in je route legt.
Naar het werk rijden is meer functioneel en herstellen als training. ik kan niet als een bezwete aap achter de computer gaan zitten. ;)
steelhead schreef: Lekker in je vel zitten is waardevoller dan winnen!!
Akwa schreef: Maar het belangrijkste is en blijft de fun-factor, trainingschema's zijn geen doel maar een middel om iets te bereiken.
CHAINSUCKER schreef:Verder weet je zelf het beste waar de schoen wringt, het roer om is een goeie misschien? Ik zou coulant naar jezelf zijn en soms gewoon even toegeven aan dingen die je lekker vind, anders hou je daar weer zon opneuker aan over....
Cliche`s? maar helemaal juist
Sport als levenskunst

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » di apr 24, 2007 6:00 pm

ott schreef: ik kan niet als een bezwete aap achter de computer gaan zitten.
Afbeelding? Maar daar moet je dan ook net weer zin in hebben... weer een kwartier eerder thuis weg in den morgen. Kleding en handdoekje in een kluisje leggen als je met de auto bent.
Doubt Kills Dreams

didadunlop

Bericht door didadunlop » di apr 24, 2007 7:11 pm

Ik ben gewoon begonnen met langere afstanden te fietsen.

Ik heb een klere hekel aan de winterse vroegop toertochten dus voor mij was het deze winter vooral op de weg knallen. Leuk rondje van 90 KM gevonden en dat regelmatig gereden op de roadie SS.

Nu heb ik een vier uur rondje offroad gevonden. Lekker oefenen met langere tijd in het zadel zitten. Afstand weet ik niet. Zal ergens rond de 60 Km liggen en ik pauzeer in het midden wat langer en geniet van het uitzicht. Deze zomer wel langere roadieafstanden doen ter training. Ik wil toch wel een mooi rondje van 150 KM vinden. Maar die 90 KM kan ik makkelijk uitbreiden.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

steelhead

Bericht door steelhead » wo apr 25, 2007 7:15 am

ik kan niet als een bezwete aap achter de computer gaan zitten.
Ik heb ervaren dat als je eerst uit puft het zweet op droogt en je als een beer gaat stinken. Ik beschik momenteel ook niet over een douche (we gaan verhuizen en dan twee douches!!) Maar met een handdoek aan de wasbak kan ik me goed opfrissen. Gelijk als ik aan kom dus.

Caspar
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo apr 25, 2007 10:21 am

SS racen wordt overigens naar mijn mening nooit wat als je stuur niet breed is. Probeer op de racefiets maar eens lekker aan te zetten met je handen vlak naast de stuurpen, dan weet je waarom je MTB stuur best breder mag :-)

Verder, naar het werk fietsen is een erg nuttige basis. Mijn geluk is dat ik daarnaast weinig nodig heb om NKSS te worden :-)
Ik doe het nu geared (5-frnakenspeed met heel grote stappen), maar zou dat niet meer moeten doen. Zoek een Marktplaats hybride ofzo om SS te pimpen.
In ons klimaat (wind, elke dag andere richting), gecombineerd met wisselende haast en goesting, is een SS woon/werk ritje toch erg gevarieerd.

Ik heb wel met meewind geprobeerd PR's te zetten, wat spinnen betekent, door de pijngrens. Spin-Coast leer je zo ook goed. Fel aanzetten om tempo te maken, en dan in een paar seconden (leren) herstellen. Kun je heel hard mee gaan, soms harder dan met grote plaat, lijkt het.

Met tegenwind is het kiezen of delen :
Rustig aan, stoempen, werken aan je "ronde" tred. Of, als je baalt van het stoempen : gewoon volle bak rijden waardoor je beentempo weer in de "prettige" zone komt. Heb je een mooie tijdrit-training.
Het feit dat jebij stoplichten niet kunt terugschakelen alleen al heeft echt een meerwaarde vind ik, je went eraan om weg te rollen in het verzet waar je comfortabel 33km/u mee rijdt.
Een teller op je SS is wel een must eigenlijk (vaak niet gedaan), dan kun je zien met welk tempo je boven kwam op dat viaduct, of op welk tempo je nog comfortabel kon spinnen met meewind. En in mijn geval : of ik nog op schema zit om op tijd op het werk te komen :-)

Nee, ik moet de Surly Cross-Check gewoon weer eens rijdbaar maken en pimpen. Misschien die 28x2.0 Schwalbe Supreme slicks eens proberen (lijken me snel, en dat waren Big Apples zelf al), en dan die 180mm cranks die ik nu over heb erop klussen. Fijner stuur (race bochten zuigen toch wel).

ott

Bericht door ott » wo apr 25, 2007 11:35 am

Cloxxki schreef:SS racen wordt overigens naar mijn mening nooit wat als je stuur niet breed is. Probeer op de racefiets maar eens lekker aan te zetten met je handen vlak naast de stuurpen, dan weet je waarom je MTB stuur best breder mag
Daar zeg je weer wat, ik heb gekeken naar de H-bar (wat je zelf rijdt) en mary, veel geprezen, maar het stuur is niet breder. De greep is anders :?
Cloxxki schreef: In ons klimaat (wind, elke dag andere richting), gecombineerd met wisselende haast en goesting, is een SS woon/werk ritje toch erg gevarieerd.
Helemaal mee eens !!
Gisteren (op advies :D ) 4 uur Singlespeed op de weg gereden en ik wou nog een paar minuten aanzetten maar dat is helemaal niet nodig als je met je kop in wind zit ipv. de rug en hetzelfde beentempo aanhoud. Verzet 44:18
Afbeelding

Cloxxki schreef: Een teller op je SS is wel een must eigenlijk (vaak niet gedaan), dan kun je zien met welk tempo je boven kwam op dat viaduct, of op welk tempo je nog comfortabel kon spinnen met meewind. En in mijn geval : of ik nog op schema zit om op tijd op het werk te komen :-)
Hartslagmeter wordt toch aangeraden en daar zit ook een klokje op.
Ik heb s`morgens vroeg Chiel Beelen op de radio aan de hand van zijn show weet ik hoe laat het is.
Sport als levenskunst

lc4

Bericht door lc4 » wo apr 25, 2007 12:13 pm

Beetje OT...

Mary rijdt heerlijk! Heb haar nu ruim een maand en zeker op de ss wil ik niet anders meer.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo apr 25, 2007 4:04 pm

ott schreef:Gisteren (op advies :D ) 4 uur Singlespeed op de weg gereden en ik wou nog een paar minuten aanzetten maar dat is helemaal niet nodig als je met je kop in wind zit ipv. de rug en hetzelfde beentempo aanhoud. Verzet 44:18
Afbeelding
Je bent mijn idool! Mannig, ik heb in tijden geen 100km gehaald, laat staan SS.
Ik koos vaak een keerpunt ergens 60km verderop, nam de kortste weg erheen en daarna zelfde weg naar huis. Anders kwam ik al na een kwartiertje weer balend thuis aan :-)

Plaats reactie