Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
Leim
- Berichten:54
- Lid geworden op:za apr 21, 2007 4:07 pm
Gazelle olympia Flip Flop
Bericht
door Leim » wo apr 25, 2007 4:37 pm
Dag mensen,
mijn naam is Emile en ik ben nieuw hier. Ik zit met een paar vragen wat betreft m'n fixie projectje... het gaat om het volgende,
ik heb op marktplaats een mooie gazelle olympia gescoort met horizontale drop outs. Ik zat er aan te denken om bij m-gineering een flip flop achterwiel te kopen namelijk deze:
Alleen ben ik nu verzekerd van een goede kettinglijn en hoe belangrijk is een goede kettinglijn??
er zitten shimano cranks op waarbij ik ook het grote blad op de plaats van het kleine blad kan monteren met korte bladboutjes. Maar is dit genoeg voor een goede kettinglijn? De on-one flipflopnaaf is 135 mm breed.
Iemand trouwens ervaring met bestellen bij m-gineering?
Alvast mijn dank,
Emile

-
dré - Berichten:1271
- Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm
Bericht
door dré » wo apr 25, 2007 6:50 pm
m-gineering is een prima leverancier. De 135 mm inbouwbreedte is flink voor de gazelle (oorspronkelijk 120-125) maar je krijgt het er wel in hoor.
Een 120 mm naaf zou beter passen. Levert m-gineering die ook? Misschien kan JJ je helpen
Kettinglijn is belangrijk, en zeker als je ketting behoorlijk strak staat (fixed rijden) misschien dat je een andere trapaslengte nodig hebt maar daar kom je vanzelf achter.
-
Leim
- Berichten:54
- Lid geworden op:za apr 21, 2007 4:07 pm
Bericht
door Leim » wo apr 25, 2007 7:32 pm
ok, ik heb net de rolmaat er langs gelegd en ik kwam uit op 130mm dus ik vermoed dat die 135 wel past. Ik zal het anders ook even voorleggen aan m-gineering
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » wo apr 25, 2007 9:40 pm
Hallo Leim,
Wat leuk dat je meedoet, fixies worden nog populair hier! Misschien heb je mijn fixie-projectje ook al eens bekeken, ik ben nu ook op het punt aanbeland wat betreft de kettinglijn. Ik heb waarschijnlijk veel geluk, want de trapas en de naaf komen 'per ongeluk' precies goed uit.
Je kan de kettinglijn beïnvloeden door de lengte van de trapas, of door het blad aan de binnen of aan de buitenkant van de spider te plaatsen.
succes!
Pieter.
-
Gijsberg - Berichten:250
- Lid geworden op:ma jan 23, 2006 12:34 pm
Bericht
door Gijsberg » do apr 26, 2007 12:58 pm
Leim schreef:Ik zal het anders ook even voorleggen aan m-gineering
Marten van m-gineering heeft veel ervaring in de fietsellarij en geeft altijd een bruikbaar antwoord is mijn ervaring. Ik neem aan dat je de website van
Sheldon Brown ook al gezien hebt? Hier staat ook het een en ander over de kettinglijn.
Doubt Kills Dreams
-
Leim
- Berichten:54
- Lid geworden op:za apr 21, 2007 4:07 pm
Bericht
door Leim » do apr 26, 2007 7:18 pm
Gijsberg schreef:Leim schreef:Ik zal het anders ook even voorleggen aan m-gineering
Marten van m-gineering heeft veel ervaring in de fietsellarij en geeft altijd een bruikbaar antwoord is mijn ervaring. Ik neem aan dat je de website van
Sheldon Brown ook al gezien hebt? Hier staat ook het een en ander over de kettinglijn.
Ik heb net een mailtje de deur uit gedaan. Ik kende de website wel maar zal nu even de moeite nemen 'm door te lezen
Per, ik had je project gezien, wordt volgens mij erg gaaf! Ik heb ook de onnodige nokjes er af gezaagd, less is more, niet?

-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » do apr 26, 2007 7:45 pm
Leim schreef:Ik heb ook de onnodige nokjes er af gezaagd, less is more, niet?

Niet nodig = overbodig
Ik had ze trouwens eraf gebrand met een acethyleenbrander, ze zitten hardgesoldeerd net als de lugs.
Het derailleuroog is wel gezaagd. Het schijnt dat je daar een bieropener van kan maken

-
Leim
- Berichten:54
- Lid geworden op:za apr 21, 2007 4:07 pm
Bericht
door Leim » do apr 26, 2007 8:15 pm
Het derailleuroog is wel gezaagd. Het schijnt dat je daar een bieropener van kan maken
dan moeten dat wel verdraaid kleine dopjes zijn...

Ik vind 'm wel leuk aan m'n sleutelbos

-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » vr apr 27, 2007 9:03 am
135mm in een 130mm stalen frame is geen probleem. Ik rij zo al jaren met een Surly naaf. De flexibiliteit van staal maakt dat het prima gaat zonder je frame te beschadigen.
Een 130mm flip flop naaf is natuurlijk netter..
JJ
-
Leim
- Berichten:54
- Lid geworden op:za apr 21, 2007 4:07 pm
Bericht
door Leim » di mei 22, 2007 5:57 pm
Vandaag is de postbode langsgeweest, jolijt! Lekker wezen prutsen, naaf paste prima in het frame maar nu heb ik een probleem wat betreft de kettinglijn.
Daar ik eerst bang was dat de naaf te smal zou zijn om mooi in lijn met het voorblad te staan, is ie nu wat te breed. Ik heb het voorblad al aan de buitenkant van de spider gemonteerd maar het is nog niet ver genoeg. Langere trapas een idee?

-
^oZ
- Berichten:467
- Lid geworden op:vr mei 27, 2005 8:42 am
Bericht
door ^oZ » di mei 22, 2007 6:56 pm
Niet eens een idee, je enige optie.
Met spacers werken vind ik niks..
-
Per - Berichten:223
- Lid geworden op:zo jan 21, 2007 11:19 pm
- Locatie:Geldermalsen
Bericht
door Per » di mei 22, 2007 9:05 pm
^oZ schreef:Niet eens een idee, je enige optie.
Met spacers werken vind ik niks..
+1.
Ik heb mijn (dura ace!) BB voor slechts €6,- op marktplaats, koopjes genoeg.
Suc6!
-
Leim
- Berichten:54
- Lid geworden op:za apr 21, 2007 4:07 pm
Bericht
door Leim » vr mei 25, 2007 4:45 pm
-
dré - Berichten:1271
- Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm
Bericht
door dré » vr mei 25, 2007 7:11 pm
lekker fietsje hoor icm de achtergrond.
Achternaaf on-one, voornaaf ook zou ik zeggen (en de zelfde velg)
-
Fry
- Berichten:2466
- Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm
Bericht
door Fry » ma mei 28, 2007 9:49 pm
Leim schreef:Het derailleuroog is wel gezaagd. Het schijnt dat je daar een bieropener van kan maken
dan moeten dat wel verdraaid kleine dopjes zijn...

Ik vind 'm wel leuk aan m'n sleutelbos

Niet met het oogje zelf maar met het stukje dat eraan zit om de richtschroef van je derailleur tegen te laten drukken.