OK DIda, hier is stap 1 naar een variomatic.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm
OK DIda, hier is stap 1 naar een variomatic.

Bericht door walter » do mei 10, 2007 1:53 pm


Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do mei 10, 2007 2:02 pm

Een combi van de huidige traploze gear naven en een zelfstandige electronische shifter is all you need.

Nieteens zo lastig te programmeren ook. Misschien een paar presets nodig, voor verschillende rijstijlen en omstandigheden.
Liefst gekoppeld aan een vermogensmeter, zodat de shifter weet wat je nu wilt.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mei 10, 2007 3:50 pm

zekerb intressant. Maar die voorspanning die doet het. Tesamen met de opmerking dat een en ander niet deelbaar is.

Maar goed de start is er. Op de harley's werkt het al jaren. En die hebben redelijk wat koppel.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » do mei 10, 2007 4:31 pm

Maar zand en steentjes tussen de tandjes kunnen niet weg, en daar hebben zelfs Harleys al last van.
Maar het begin is er.
iig hoef je zo je ketting nooit meer te smeren.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » do mei 10, 2007 5:10 pm

waw, mijn ketting niet meer hoeven smeren, daar heb ik al jaren van gedroomd. Sorry, ik zie er de voordelen niet van.

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » do mei 10, 2007 5:10 pm

waw, mijn ketting niet meer hoeven smeren, daar heb ik al jaren van gedroomd. Sorry, ik zie er de voordelen niet van.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do mei 10, 2007 7:42 pm

ow mij lijkt het wel handig. Geen last meer van droge en piepende kettingen midden in een rit. Geen smeer meer waar je het niet wil hebben.

Ik zie het nut er wel van in. Alleen ze moeten dan nog iets vinden om de riem te breken zodat je de gearing kan aanpassen. Tevens heb ik iets tegen die voorspanning. Maar dat zal worden opgelost.

zand en stenen kunnne hier volgens mij wel weg aangezien de tanden aan de onderzijde open zijn.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » vr mei 11, 2007 4:37 pm

dit lijkt een ideale aandrijving maar is het imo niet. Wel eens met een mercedes fiets gereden die aandrijving voelt erg indirect en het rendement lijkt mij een stuk minder als een een ketting.

Rijdende toiletpotten (harley)en homohobbelpaarden (harley)rijden er idd wel mee maar dat is meer voor de bling (al die olie op de velg)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr mei 11, 2007 4:50 pm

ja een ketting heeft een rendement van iets van 90% maar daar blijft niet veel van over na wat modder etc. Ik denk dat dit ding veel meer zelfreinigend is. de constructie van de riem heeft ook veel te maken met hoe direct die aanvoelt. Op de motor merk je daar niet veel van omdat het blok dat voor je overneemt. Maar die techniek is natuurlijk ook vele vooruitgegaan.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » za mei 12, 2007 6:27 am

Op de (Nexus) fietsen die gemaakt worden met deze riem (Bridgestone, Corratec) wordt gebruik gemaakt van een crank waarin het kettingblad en beetje verend is opgehangen.
Daar resulteert een wat elastiekerig gevoel uit bij trappen.

Rabelista

Bericht door Rabelista » za mei 12, 2007 6:48 am

vind het er ook niet bepaald mooi uitzien:
Afbeelding
Afbeelding

Rij liever met ketting :)

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » za mei 12, 2007 10:07 am

Rabelista schreef:vind het er ook niet bepaald mooi uitzien:
Afbeelding
Afbeelding

Rij liever met ketting :)
heb je het dan al eens getest?

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » za mei 12, 2007 10:48 am

Rabelista schreef:vind het er ook niet bepaald mooi uitzien:
Afbeelding
Afbeelding

Rij liever met ketting :)
ergens vind ik het er juist wel heel gaaf uitzien. Zeker ook met die losse buisjes allemaal. Wat is precies de rede voor dit systeem?.. wat zijn de voordelen?

kooz

Plaats reactie