Welke fixie? pistefiets of gewone race converteren?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Fry
Welke fixie? pistefiets of gewone race converteren?

Bericht door Fry » ma mei 21, 2007 8:30 am

Ik ben van plan een fixie op te bouwen, zou ik dan best gewoon een ouder model racefiets ombouwen of gewoon een 2de hands pistefiets zoeken? Is er een verschil in geometrie en wat rijdt het best? Ik zie hier immers niemand met een pistefiets rijden, is dat omdat de geometrie tegensteekt voor normaal op de weg te rijden?

Ik had deze pistefiets opgemerkt op 2dehands.be

Afbeelding
Afbeelding

^oZ

Bericht door ^oZ » ma mei 21, 2007 10:32 am

Geometrie van een pista is veel steiler, achterwiel spacing is anders, je kan geen remmetje monteren, en je heb horizontale track dropouts.

Fry

Bericht door Fry » ma mei 21, 2007 12:45 pm

^oZ schreef:Geometrie van een pista is veel steiler, achterwiel spacing is anders, je kan geen remmetje monteren, en je heb horizontale track dropouts.
track ends zijn geen drop outs :p

Dus ik ben beter met een oude racefiets met horizontale dropouts ipv track ends van de pistefiets. en dan het achterwiel vervangen door een achterwiel uit een oma fiets waarvan ik het vrijwiel vervang door een track cog?

^oZ

Bericht door ^oZ » ma mei 21, 2007 3:14 pm

Je bedoelt wat ik begrijp.

't mooiste is natuurlijk een achternaaf met draad voor een kransje en voor een lockring wat geen baannaaf is (spacing en afdichting). Wat je ook zou kunnen doen is suicide-hub gaan, dus oud opschroef-pignon wiel, cog erop en rotafixen (http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm) Maar dat zou ik toch niet 100% vertrouwen..

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » ma mei 21, 2007 5:06 pm

Rij zelf al 8 jaar op een fixed altijd met een baanframe. Stuurt veel directer dan een wegfiets. Maar als beginner adviseer ik je dan wel om er eerst een wegvork in te zetten zodat je een voorrem kan monteren.

Per

Bericht door Per » ma mei 21, 2007 9:27 pm

Ik heb bij mijn fixie gekozen voor een wegframe omdat ik nou eenmaal een oude racer had staan. Achteraf had ik een beetje spijt dat ik geen baanpatten heb (laten) monteren. Een puur baanframe is zo kort mogelijk gehouden wat in scherpe bochten ongemakkelijk kan zijn als je een grote schoenmaat hebt. Kijk maar eens hoe dicht de wielen op de buizen staan!
Als je kiest voor een wegframe, zorg dan dat je min of meer horizontale patten hebt of laat monteren. zoals dit frame op marktplaats. Het voordeel van wegframes vind ik dat er nog ruimte is voor dingen zoals bagagedragers.

OohDie
Contacteer:

Bericht door OohDie » ma mei 21, 2007 9:30 pm

Ach met een baanframe heb je wel eens dat je je voorwiel raakt in een scherpe bocht. In het begin schrik je daar wel eens van maar je trapt/draait er vanzelf en snel genoeg doorheen. Ik ken ook niemand die daardoor op zijn bek is gegaan.

Rigard
Contacteer:

Bericht door Rigard » wo mei 23, 2007 12:07 am

KOOP EEN BAANNAAF!!! Het enige waar je absoluut niet op moet gaan bezuinigen bij een fixie is de naaf, baankrans en lockring.

On-One heeft leuk geprijsde goeie budget naven, SJS cycles ook (pcies dezelfde). Baankransje van Shimano (NJS certified 8) ) kost ook niet zo heel veel en de lockring van Shimano heb je voor 5 euro als ik me goed herinner. Als je brakeless wil rijden is dit in mijn ogen de enige verantwoorde oplossing.

Ik rij ook op een baanframe, in t begin even wennen; als je naaf achter je stuur zit ipv van ervoor/onder wat je gewend bent en één en ander nogal snel stuurt. Nu heb ik vooral last van te traag sturende xc mtb's :| .

Overlap van schoenen in bochten heb ik niet ondanks de baanvork, kan aan mijn maatje 41.5 liggen of aan mn medium toeclips. Laatst wel een gevalletje pedal strike, ik mis nu een stukje metaal van mn pedaal. Niet gevallen overigens.

r.

Plaats reactie