zo, weer lekker idee om te gaan klussen tzt. even een paar vraagjes:
-kan je een atb-stuurtje gewoon in een (echt) oude race stuurpen zetten?
-kan je BMX remgreepjes gebruiken icm raceremmen?
-snap ik nou goed dat je een racewiel kan laten bouwen op een standaard terugtrap naaf? dan heb je toch zo'n stalen plaatje die aan je achtervork vastzit om te remmen? of zijn er speciale naven voor? want dat lijkt me wel wat! ook al wordt het dan wel een poser-pixie, maar ja....
alvast bedankt!
vragen mbt. stuur, remmen en achterwiel
Moderators:JJ, Beheerders
Re: vragen mbt. stuur, remmen en achterwiel
Hoi,hil1 schreef: -kan je een atb-stuurtje gewoon in een (echt) oude race stuurpen zetten?
-kan je BMX remgreepjes gebruiken icm raceremmen?
-snap ik nou goed dat je een racewiel kan laten bouwen op een standaard terugtrap naaf? dan heb je toch zo'n stalen plaatje die aan je achtervork vastzit om te remmen? of zijn er speciale naven voor? want dat lijkt me wel wat! ook al wordt het dan wel een poser-pixie, maar ja....
alvast bedankt!
Diameter van een ATB stuur is 25.4mm, die van een racestuur is 26.0, je gaat de combi zoals jij hem in je hoofd hebt nooit goed vast krijgen.
Als je een terugtraprem op je racer wilt hebben kun je inderdaad een naaf met 'zo'n stalen plaatje' gebruiken, dit onderdeel is gewoon op een raceframe te gebruiken. Het 'probleem' is de inbouwbreedte, deze is bij remnaven 120-126mm, racefietsen hebben (hangt af van de leeftijd) meestal een iets bredere inbouw.
Hoe ouder het frame, hoe smaller de inbouw, kwestie van nameten. Bij een stalen frame is er de mogelijkheid de achterpatten wat naar elkaar te drukken, met een alu frame raad ik dit af.
Ik kan je niet met zekerheid een antwoord geven omtrent je vraag over de 'cable-pull' van BMX remmen in vergelijking met die van raceremmen.
Succes met bouwen!
Die remmen zullen wel werken, maar misschien niet optimaal.
Ik heb wel eens een blikje met een blikschaar bewerkt om er shims van de maken die tussen een mtb stuur en een race pen gingen. Dit werkte erg goed. Maar als je het veilig wilt doen verkoop Nitto speciale spacers. Die kun je via hubjub.co.uk krijgen.
Ik heb wel eens een blikje met een blikschaar bewerkt om er shims van de maken die tussen een mtb stuur en een race pen gingen. Dit werkte erg goed. Maar als je het veilig wilt doen verkoop Nitto speciale spacers. Die kun je via hubjub.co.uk krijgen.
Een racestuur heeft idd. een andere diameter. Toch heb ik al meerdere malen zonder problemen een mtb stuur in een racepen gezet. Ik zou het dus gewoon proberen en als het niet werkt een shim maken of spacers kopen zoals Steelhead aangeeft.
Ik rem op mijn recht-stuur-racer met een stel Tektro cantilever hendels. Dat werkt in ieder geval prima. BMX hendels durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet in hoeverre er verschil is tussen de huidig (dual pivot) raceremmen en de oude zij-optrek-remmen (behalve dat de eerste veel beter remmen
)
Ik rem op mijn recht-stuur-racer met een stel Tektro cantilever hendels. Dat werkt in ieder geval prima. BMX hendels durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet in hoeverre er verschil is tussen de huidig (dual pivot) raceremmen en de oude zij-optrek-remmen (behalve dat de eerste veel beter remmen