Kettinglijn.....zucht!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Per
Kettinglijn.....zucht!

Bericht door Per » di jun 05, 2007 12:48 pm

Nu toch maar eens wat dingen uitgemeten. De kettinglijn van mijn baannaven is 42 mm. Aangezien dit flip-floppers zijn kan dit niet met spaken veranderd worden. Bij de trapas en de crank die ik nu heb komt de kettinglijn uit op ...41mm. Prachtig natuurlijk, alleen eten de kettingbladboutjes dan waarschijnlijk een stukje chainstay op :food:

Hoeveel mm zou ik van de idiale kettinglijn kunnen afwijken zonder gevaar voor een aflopende ketting? (1/8 ketting)

het gaat zowiezo een andere trapas worden, dus bijvoorbeeld een van 110mm. dan zit ik dus op 44,5mm voor en 42 achter, de bladboutjes zitten dan op 4 mm van de chainstay. Acceptabel?

steelhead

Bericht door steelhead » di jun 05, 2007 12:53 pm

trial and error.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 05, 2007 1:21 pm

Dan zou ik me een schakelketting gaan rijden (HG70) Die zijn wat minder gevoelig voor een niet perfecte kettinglijn.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dré

Bericht door dré » di jun 05, 2007 2:04 pm

schakelketting past weer niet op een dura-ace krans. Een on-one baankrans zal dan wel weer lukken. Als je bladboutjes trouwens NET vrij zitten heb je dikke kans dat je tijdens het trappen (dus vervormen frame en crank) de stays flink raakt. Kunnen de bladboutjes iets verzinkt worden in de crank?

Kortom versnelling is gewoon ideaal :lol: dan heb je dat getob met een kettinglijn wat minder.

steelhead

Bericht door steelhead » di jun 05, 2007 2:33 pm

Als je boutjes net vrij lopen gaan ze je frame toch nog raken als je aanzet! Ik heb op mijn nieuwe 29r hetzelfde probleem gehad. Ik had zeker 3 mm en toch liep alles (net) aan als ik flink kracht zette. Als je een ouder raceframe hebt kun je nog wel eens meer flex hebben. (is overigens wel comfort!!!)

Cas
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » di jun 05, 2007 2:47 pm

Ik herinner me een fixed gear die ik gebouwd heb met een dura ace flip flop rear en eerst een Stronglight 49D crank, waar ik ook niet een fatsoenlijke kettinglijn mee kon krijgen. Ik kon het blad ook niet vergenoeg naar binnen zetten. Nu zit er op die fiets een Miche primato en het blijft eigenlijk moeilijk.

Ik heb al een baanfietsen bekenen. Zij hebben een even brede achtervork ter hoogte van het tandwiel maar de kettinglijn lijkt wel beter.

Ik had in het begin mijn ketting ook te strak staan. Als je alles iets losser zet heb je ook minder last. Je eigenlijk zorgen dat de ketting er niet van af kan lopen, maar wel iets los hangt. Op die manier gaat je ketting ook langer mee en loopt je fiets veel lichter!!

Cas
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

benz

Bericht door benz » di jun 05, 2007 5:13 pm

[quote="dré"]schakelketting past weer niet op een dura-ace krans. Een on-one baankrans zal dan wel weer lukken. Als je bladboutjes trouwens NET vrij zitten heb je dikke kans dat je tijdens het trappen (dus vervormen frame en crank) de stays flink raakt. Kunnen de bladboutjes iets verzinkt worden in de crank?

Kortom versnelling is gewoon ideaal :lol: dan heb je dat getob met een kettinglijn wat minder

De keren dat het me overkwam dat de stays geraaakt werden door de bladboutjes heb ik[b] [u]met beleid[/u[/b]] 8) een deuk in de stay gehamerd. Je creeert dan voldoende ruimte en houdt een prima kettinglijn!

Caspar is de materiaaldeskundige en zal zeker kunnen bevestigen dat zo'n deukje geen kwaad kan.

Succes,

Ben

steelhead

Bericht door steelhead » di jun 05, 2007 5:56 pm

Ik ga niet zeggen dat zoiets kan. Voor ik het weet heb ik schadeclaims aan mijn fiets hangen.

Maar je ziet idd frames met een dimple in de chainstays..... Het is trouwens erg lastig om een mooie dimple te krijgen. Ik heb een soort mal en een negatief van de dimple gemaakt. Zo kun je in de bankschroef een mooie maken.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

Per

Bericht door Per » di jun 05, 2007 7:35 pm

benz schreef: Kunnen de bladboutjes iets verzinkt worden in de crank?
Dat kan wel denk ik, maar niet gewoon met een boormachine. Dat gaat nooit precies genoeg. Ik weet niet of er dan nog genoeg vlees overblijft om het tandblad stevig op zijn plaats te houden, ik heb al eens mijn scheenbeen gezien door een gat gecreërd door een tandblad ;)

Ik zit er met een 110mm as 2,5mm naast en heb dan 4mm speling bij de chainstay. Ik kan denk ik nog wat materiaal van de spider en van het blad halen om er nog iets dichterbij te komen, maar ik weet niet hoever ik hierin kan gaan.
steelhead schreef:Als je alles iets losser zet heb je ook minder last. Je eigenlijk zorgen dat de ketting er niet van af kan lopen, maar wel iets los hangt. Op die manier gaat je ketting ook langer mee en loopt je fiets veel lichter!!
Goede tip! Ik wou 'm al lekker strak gaan zetten zodat de slack minimaal is.

dré

Bericht door dré » di jun 05, 2007 8:49 pm

misschien kan je het achterwiel iets uit het midden spaceren? Als je toch geen achterrem gebruikt is dat geen probleem.

Is er nog ruimte op de schroefdraad om het tandwiel nog een mm uit te vullen? De lockring moet natuurlijk nog wel passen.

Alle beetjes helpen.

Per

Bericht door Per » di jun 05, 2007 9:35 pm

dré schreef:misschien kan je het achterwiel iets uit het midden spaceren? Als je toch geen achterrem gebruikt is dat geen probleem.
Dat is niet mogelijk, het is een flip-flop naaf, dat wil zeggen dat er aan twee kanten schroefdraad zit voor een krans. Ik wou dit misschien ook gaan gebruiken (een 16t en een 15t op dezelfde naaf) handig als je met de vrouw een stukje wil fietsen of onverhoopt een helling op moet :roll:

dré

Bericht door dré » wo jun 06, 2007 8:44 pm

Dan is het idd .......ZUCHT......

Met een crosscheck moet je juist een langere trapas om een goede kettinglijn te krijgen :naughty:

Plaats reactie