Monocog 29-er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
George2
Monocog 29-er

Bericht door George2 » di jul 17, 2007 8:09 pm

Ik ben wel weer eens toe aan een projectje (het uiteindelijke doel is minder fietsen bezitten, echt waar) en zit een beetje naar een Monocog 29-er te lonken vanwege oa. de lage prijs,
de V-brake nokken en de bijgeleverde vaste vork...

Welbekend neem ik aan, maar voor de volledigheid:

De DP test

De site van de fabrikant

De winkel

De kogel is nog niet door de kerk maar ik ben wel wat informatie aan het verzamelen, paar vragen dus...

Ten eerste, heeft er iemand een (en waar is dat exemplaar van de test gebleven)? Ik weet dat er een aantal 29-er testdagen zijn geweest maar toen moest ik (helaas) werken en kon er dus niet bij zijn. Ik zou er dus graag eens eentje in het echt willen zien (en dan heel lief willen vragen of ik er even op mag zitten). Ik ben vaak te vinden op de routes bij Schoorl en Amerongen en ook wel eens in de regio Arnhem dus als er ergens eentje rondtoerd...

Ten tweede, de geometrie/pasvorm. Ik heb een 18" Inbred en een 19" Kona HT met vrij lange bovenbuizen van respectievelijk ongeveer 61,5 en de 60 cm. De 17" Monocog heeft al een 60cm bovenbuis en de 19" een flinke 62 cm (24,5"). Daarbij vraag ik me af of dat niet een beetje heel lang wordt? De 17" lijkt me voor mij een beetje uit proportie, dan moet de pen wel erg ver omhoog, dus kijk ik naar de 19" maar krijg ik dat nog door de bocht met die grote wielen? Ik ben trouwens een krappe 1,85 met binnenbeenlengte van 86cm (relatief korte pootjes dus)

Verstandige opmerkingen, tips adviezen en meningen worden zeer gewaardeerd :arms:

mortier

Bericht door mortier » di jul 17, 2007 8:24 pm

Ik heb zelf de Monocog en ben er errug tevreden over. Als je zondag hierheen kan komen dan zijn er zelfs twee.http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=33899

Op die van mij mag je dan sowieso een stukje sturen. Kijk hier voor de specs http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=

Ik ben 1.89 lang met een binnenbeenlengte van 89cm dus wij hebben dezelfde lengte van bovenlijf. Een 19"past bij mij perfect.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di jul 17, 2007 9:34 pm

De Monocog 29" is momenteel NKSS. 8)

Rete-goed frame. Geometrie identiek aan de On-One's (bedoeld om 26" hold-outs te overtuigen) maar met een rustiger sturende vork. Ik heb een Surly vork in mijn Monocog, en het is nu een positief vlotte (bijna nerveuze) fiets, waar hij standaard meer "neutraal" is.

George2

Bericht door George2 » di jul 17, 2007 10:48 pm

On-One geo = goed :thumbsup: Misschien kan deze '26" hold-out' dan overtuigd worden ;)

@Mortier: Die meeting heb ik gemist en voor zondag heb ik al een andere afspraak. Misschien kunnen we elkaar een andere keer te treffen? PB-tje is onderweg...

Mr.Singletrack

Bericht door Mr.Singletrack » wo jul 18, 2007 12:09 pm

De 18 inch inbred 29er die ik sinds een maand heb bevalt prima.
Mijn 91 rocky mountain (2e nkss) is inmiddels een museumstuk
geworden. De inbred stuurt lekker direct en alles wat je wilt hebben
zit er op en er aan. Wel schijven ipv van v brakes, maar ik zie dat
meer als een voordeel. Het carbon vorkje doet het ook prima en is
lekker comfortabel. Het enige nadeel is het gewicht, maar dat zal
ook wel voor de monocog gelden.
Als je een keer in de buurt van Bergschenhoek komt moet je het
maar laten weten dan kun je een stukje sturen, anders zal het wel
een of andere meeting worden.

George2

Bericht door George2 » vr jul 27, 2007 5:26 pm

Vandaag een rondje mogen rijden op de fraaie 19" Monocog van Mortier (waarvoor dank) was leuk, gezellig en leerzaam. Imho een opvallend mooi frame voor die prijs (aanrader!!!). Rijdend kon ik me toch niet helemaal aan de indruk ontrekken dat ik op de fiets van mijn grote broer reed (en vice-versa voor Mortier die veroordeeld was tot mijn 18" On-One)

De Monocog reed zondermeer lekker en mijn interesse in de 29-ers is niet verminderd maar met het hogere bb is deze 19" aan de grote kant voor mij (weinig crotch-clearence met mijn relatief korte pootjes) Bovenbuislengte was echter wel goed en de geometrie deed me idd. sterk aan mijn On-One denken. Ik vrees dat een 17" weer wat aan de kleine kant is dus de kogel gaat voorlopig de kerk nog niet in (ik merk dat ik geestelijk ook nog niet helemaal toe aan het afscheid nemen van m'n On-One :oops:) maar ik ga me zeker nog even verdiepen in de geometrie...

Bijkomend voordeel van het ritje was dat er ook weer een versnellingsridder een duwtje in de goede richting heeft gekregen ;)

Leuk om eens met een andere singlespeeder te rijden en te kletsen trouwens dus ik hoop dat er eens een meeting is op een dag dat ik niet werk want de afgelopen tijd zat het niet mee...

dré

Bericht door dré » vr jul 27, 2007 5:35 pm

Meer crotch-clearence zoeken dus. Niner heeft die wel maar is gelijk wel 3x zo duur. De inbred zal ook meer hebben. Aan de andere kant wat moet je met die clearence? Af stappen is het laatste wat wil op een SS

George2

Bericht door George2 » vr jul 27, 2007 5:57 pm

Ik gebruik best wel een beetje 'body-english' en heb graag wat bewegingsvrijheid boven een frame. Verder stap ik ook liever niet af maar als het wel moet is het op een steile helling en dan...tsja ;) Een klein frame vind ik ook gewoon lekkerder voelen, alsof ik er meer mee kan...

Daarnaast moet het natuurlijk ook een beetje smoelen en het zag er volgens mij ook uit alsof ik op de fiets van m'n grote broer reed :lol: (terwijl ik toch niet echt klein ben...)
Volgens mij rijden veel grote mannen juist op 29-ers omdat het er op een 26-er uitziet alsof ze op een kinderfietsje rijden dus andersom gaat die vlieger ook op ;)

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr jul 27, 2007 8:46 pm

George2 schreef: (ik merk dat ik geestelijk ook nog niet helemaal toe aan het afscheid nemen van m'n On-One :oops:)
Verwen jezelf met een 29-er,dan vergeet je al voor de eerste rit je Inbred.
Ik heb mijn Inbred ergens achter in de schuur liggen en nog niet naar omgekeken.

Gewoon gaan voor 29 !!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

dré

Bericht door dré » za jul 28, 2007 10:31 am

Volgens mij rijden veel grote mannen juist op 29-ers omdat het er op een 26-er uitziet alsof ze op een kinderfietsje rijden dus andersom gaat die vlieger ook op ;)[/quote]

Juist, ik voel me een echte murf op een 29er. De looks zijn okay op een 29er. (voor de rest rijdt het eigenlijk niet echt beter, hé klok)

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za jul 28, 2007 7:28 pm

dré schreef:op een kinderfietsje voel me een echte smurf (voor de rest rijdt het eigenlijk niet echt beter, hé klok)
En dan heb jij nog een zéér nette maat van je 29-er! ;)

Maar Dré,welke vind jij nou beter fietsen,je Inbred of je S.I.R 9 ?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie