stomme vraag: waarom loopt m'n fiets zo lekker?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
dgmtc
stomme vraag: waarom loopt m'n fiets zo lekker?

Bericht door dgmtc » ma sep 17, 2007 7:26 pm

Okay, ik zal maar beginnen met toe te geven dat ik eigenlijk een absolute leek ben als het op fiets-techniek aankomt. Ja, ik heb m'n singlespeed zelf samengesteld maar dat is eerder op basis van esthetiek gebeurd.

Vandaar deze vraag:

Ik merk wel dat m'n fiets heel lekker (lees: als een heet mes door boter) en vlot rijdt tegenover m'n specialized sequoia maar ik zou willen weten waaraan dat ligt.
Ligt dat aan het feit dat er geen derailleur op zit?
Ligt het aan het de banden (23mm @ 7 bar ipv 25mm@ 6,5 bar)?
Ligt het aan de hogere velgen (rigida dp18 ipv alex rims at400)
Of ligt het aan de naven (Miche Primato Pistard hoogflans ipv ??? naven op de specialized).

Of is het het verschil tussen stalen 'race' kader (horizontale TT) zonder snufjes (singlespeed) tegenover alu sloping kader met carbon vork (met 'zertz' anti-vibratie inserts... weer een marketing truukje) en verend zadel?

Het is gewoon zodat ik weet waar ik moet op letten bij m'n volgende projectje.

:? :? :? :?

j

^oZ

Re: stomme vraag: waarom loopt m'n fiets zo lekker?

Bericht door ^oZ » ma sep 17, 2007 7:34 pm

Er gaat minder energie verloren in de aandrijving omdat je ketting niet door een derailleur gaat en recht loopt.

De bandjes kunnen lichter lopen, maar reken daar maar niet op

Je wielen zijn hoogstwaarschijnlijk stijver dan op je specialized.

En je frame is een stuk comfortabeler (minder stijf)

Naar he, dat singlespeeden
Laatst gewijzigd door ^oZ op ma sep 17, 2007 7:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

zndr

Bericht door zndr » ma sep 17, 2007 7:34 pm

ligt het aan mij of is 7 bar een beetje veel in een band? normaal ligt dat toch veel lager?

^oZ

Bericht door ^oZ » ma sep 17, 2007 7:37 pm

Neen, tussen de 7 en 9 bar is normaal in een 23mm band.

Ik rij met 8 in 25mm..

dgmtc

Bericht door dgmtc » ma sep 17, 2007 7:44 pm

zndr schreef:ligt het aan mij of is 7 bar een beetje veel in een band? normaal ligt dat toch veel lager?
moet je inderdaad best niet proberen met een moutainbike ;)

hoe kleiner de band hoe meer druk je nodig hebt; een 23mm band op 3,5 bar daar zit amper lucht in en het is toch die lucht die je moet dragen.

dgmtc

Re: stomme vraag: waarom loopt m'n fiets zo lekker?

Bericht door dgmtc » ma sep 17, 2007 8:09 pm

^oZ schreef:En je frame is een stuk comfortabeler (minder stijf)
Bedoel je dat mn stalen kader comfortabeler zou zijn dan m'n alu kader met al die 'comfort' extras?

Die specialized is op zich toch comfortabeler, maar minder 'vlot'... op zich vind ik comfort misschien meer iets voor een sofa dan voor een fiets.
Ik vind het net leuk dat m'n singlespeed zo 'snappy' is... dat gevoel had ik met de specialized ook toen ik hem net had (ik reed daarvoor op een crappy mountainbike met heel brede banden met dikke noppen :oops: ) maar vergeleken met de singlespeed is ie echt minder vlot. Ik heb ondertussen het stuur al lager gezet (stem op -16 graden ipv -8, 1cm spacers eruit gehaald en vork dus 1cm ingekort) om een meer sportieve houding te krijgen maar hij blijft wel 'slomer' van gevoel.

M'n specialized blijf ik een mooie fiets vinden http://www.daviswheelworks.com/bikes/sp ... oia_lg.jpg maar ik spring nu veel sneller op m'n singlespeed... misschien mooi om die specialized te singlespeeden op termijn ;)
(wel geen horizontale drops...)

Anyhow. Ik ben al blij dat m'n singlespeed een success is. Is echt een leuk fietsje.

TomG

Bericht door TomG » di sep 18, 2007 9:58 am

Ik zou is beginnen met die verende zadelpen te vervangen voor een vaste. Ik gok dat ie dan al heel anders rijd.

cyclo

singlespeed

Bericht door cyclo » za sep 22, 2007 9:17 am

Singlespeed rijden voelt gewoon veel beter aan!
heb zelf ook alu crossfiets met carbon vork (ga er ook singlespeed van maken), maar rij veel liever op mijn STALEN SINGLESPEED!

Plaats reactie