Wie, wat, waarom? ==> EBB

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

ott
Wie, wat, waarom? ==> EBB

Bericht door ott » wo sep 19, 2007 8:26 am

In uniform met mijn vorig topics: EBB (shell)
ott schreef: Ik probeer een beetje een beeld te krijgen (ik zie mezelf nog steeds als lerende) welke onderdelen er op de markt zijn en wat de voordelen / beweegredenen en rij ervaring hier van is."
Ik heb zelf de standaard van GF, maar wat is het verschil en voordeel en wat / waar verkrijgbaar?

Graag jullie reactie of opmerkingen
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 19, 2007 8:37 pm

De verschillende typen:

Het eccentrische bottom bracket (EBB) wordt al sinds jaar en dag gebruikt door tandem bouwers. Voor Single Speeds met schijfremmen bieden ze ook de ideale oplossing voor het ketting spanning probleem.

In wezen zijn er drie soorten EBB's te onderscheiden:

Het Wig (of "Wedge") type
Een wig zorgt ervoor dat de afzonderlijke delen van het bracket huis naar buiten worden gedrukt waardoor het (eccentrische) brackethuis zich vastklemt in de bracket schaal. Regelmatig onderhoud is nodig om corrosie en daarmee beschadiging bij verstellen te voorkomen. Grootste nadeel is het gewicht.

Het Klembout type
De BB schaal is in de breedte ingezaagd, twee bouten klemmen de schaal om het eccentrische brackethuis. De simpelste oplossing. Lichter dan het Wig type

Het Zet Schroef type
Schroeven door de bracket schaal zetten het eccentrische deel vast in de bracket schaal. Grootste nadeel is het vervormen van het eccentrische deel door de puntbelasting van de schroeven, waardoor kleine verstellingen moeilijk worden. In de praktijk zal dit meevallen
Laatst gewijzigd door JJ op wo sep 19, 2007 10:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

^oZ

Bericht door ^oZ » wo sep 19, 2007 9:59 pm

JJ schreef:Het Klembout type
De BB schaal is in de breedte ingezaagd, twee bouten klemmen de schaal om het eccentrische brackethuis. De simpelste oplossing. Kan alleen bij stalen frames worden toegepast in verband met materiaal vermoeidheid. Lichter dan het Wig type
Dit zie je anders wel gebruikt worden bij de aluminium idworx fietsen (met 0,0 problemen)..

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 19, 2007 10:23 pm

Hersteld, thanks!

JJ

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do sep 20, 2007 7:14 am

Zelf heb ik gereden met:

- Wig-type in twee verschillende uitvoeringen. Behoeft enig onderhoud, van tijd tot tijd kraakten de versies die ik geprobeerd heb.

- Klembout-type. Ik heb dit gereden in een alu frame. Nooit gekraakt

- Pinch-bolt-type. Degeen ik gereden heb was van Phil Wood (o.a. Niner gebruikt dit principe ook met veel succes). Téchnisch lijkt me dit een slechte oplossing, maar deze wordt al jaaaren toegepast door de beste bouwers. Ik heb nooit last gehad van kraken.

Momenteel rijdt ik met Paragon sliders trouwens.

dader

Bericht door dader » do sep 20, 2007 7:36 am

De Zet schroef EBB op mijn Niner heb ik sinds ik hem heb 1 keer ingesmeerd met kopervet en tot nu niet meer naar gekeken, kraakt nog steeds niet en de ketting blijft lang op spanning.

Het Wig type EBB op de GF Rig en Cannondale 1FG die ik ooit had kraakte keer op keer, ook het kleine inbus schroefje om de hele EBB vast te zetten vond ik maar niets.

Ik denk dat de keus voor EBB of sliders tegenwoordig meer een esthetische keus is, het werkt allebei even goed naar mijn idee.

Met een EBB ziet het er wat cleaner uit en je wiel staat altijd in het midden, dat is vooral met schijfremmen erg prettig. Maar er zijn zat mensen die sliders en schijfremmen hebben zonder enkel probleem.

Als je elke week van verzet wisseld is een EBB het handigst maar wie doet dat?

Alfa

Bericht door Alfa » do sep 20, 2007 9:25 am

dader schreef:Als je elke week van verzet wisseld is een EBB het handigst maar wie doet dat?
Eeeeeeeehhh............ik, soms wel om de paar seconden :oops:

steelhead

EBB en horizontale drop out

Bericht door steelhead » do sep 20, 2007 11:05 am

Ik heb een EBB omdat ik de cleane look erg mooi vind. Ik vind het niet verveled dat alles met één boutje vast zit. De opbouw van de Bushnell is zo dat dit boutje niet veel kracht hoeft te zetten om alles vast te zetten. Er is ook een gepimpte Bushnell in de handel met een nylon sleeve die alle rommel buiten houd en zo minder snel zou kraken. Van het Wig type lijkt alles op elkaar maar er zit een duidelijk kwaliteits verschil. De Duitse Zonnenschein ziet er ook goed uit, maar ik heb nog nooit iemand gehoord met ervaring met dit type.

Bij horizontale drop outs kun je eigenlijk niet met discs werken. Er zijn wel varianten maar die zien er allemaal erg omslachtig uit. De sliding drop out (zoals Rohloff en Paragon) zijn ook een mooie oplossing die de remklauw altijd op de juiste locatie houden.

Ik denk dat het uiteindelijk een keuze is die op estetische waarden gemaakt moet worden.

EBB's zouden altijd kraken en Sliding drop outs altijd verschuiven...... Als je de "experts" mag geloven.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

didadunlop

Bericht door didadunlop » do sep 20, 2007 11:22 am

Ik heb een wedge EBB (RIG). Nog nooit last gehad van kraken. Eens in de paar maanden wordt het ding opengeschroefd en volledig schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Set screw lijkt mij een minder goede oplossing doordat alle krachten op slechts twee bouten komen te staan (en het contactvlak zodoende kleiner wordt). Tevens lijkt het mij dat er makkelijker vervorming optreedt in de buitenbuis. Maar de "experts" zeggen dat dit allemaal best wel meevalt.

Klembout lijkt mij de meest gemakkelijkde oplossing. Tevens het grootse contactvlak tussen frame en EBB unit. persoonlijk geen ervaring met set screw en klembout.

sliders lijken mij omslachtig en ik vind ze niet echt mooi.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ott

Bericht door ott » vr sep 21, 2007 12:01 pm

De discussie tussen sliders en EBB wilde ik juist vermijden 8) vandaar in het topic titel met daarin EBB :D

Ik mis eigenlijk wat over de EBB`s en hun uitvoeringen, matriaal keuze (nylon sleev) , bewerkingen (PW) Iemand enige ervaring / info of links
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 21, 2007 12:07 pm

Nah denk dat het belangrijkste is het soort ebb. Wat je daarna hebt aan sleeves etc is leuk. Maar primair is de keuze denk ik welk type je het meest aanspreekt.

ik kies voor het wedge type met als goede tweede de klembout.

set screw is echt niet mijn keuze.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ott

Bericht door ott » vr sep 21, 2007 12:27 pm

didadunlop schreef:Nah denk dat het belangrijkste is het soort ebb. Wat je daarna hebt aan sleeves etc is leuk. Maar primair is de keuze denk ik welk type je het meest aanspreekt.
Toch even een paar plaatjes, zoek de verschillen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sport als levenskunst

dader

Bericht door dader » vr sep 21, 2007 12:28 pm

EBB van Carver Bikes met Nylon Sleeve:

Afbeelding

dader

Bericht door dader » vr sep 21, 2007 12:36 pm

Wel de lichtste EBB denk ik, 110gr.
En er kan niets aan stuk.

Niner EBB:

Afbeelding

dader

Bericht door dader » vr sep 21, 2007 12:41 pm

Klembout:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door dader op vr sep 21, 2007 12:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

steelhead

Bericht door steelhead » vr sep 21, 2007 12:46 pm

Afbeelding

Duitse Grundlichkeit van Zonnenschein.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 21, 2007 12:51 pm

dader: dat is de klembout versie. Volgens mij heeft die het grootste contactoppervlakte.

steelhead: I love duitse degelijkheid. Is die ook in verschillende diameters verkrijgbaar?

dader

Bericht door dader » vr sep 21, 2007 12:55 pm

didadunlop schreef:dader: dat is de klembout versie. Volgens mij heeft die het grootste contactoppervlakte
Ja natuurlijk, beschreven hierboven door JJ.. :oops:

steelhead

Bericht door steelhead » vr sep 21, 2007 12:55 pm

Op de Zonnenschein site (Google) is alles te vinden. Hij is in div. maten te krijgen.

En de Zonneschein Männchen lijken mij nou niet de gasten die bang zijn om iets aan te passen voor je. Maar dat zal niet nodig zijn.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 21, 2007 1:06 pm

Afbeelding
Dit lijkt me de oude Bushnell. de twee ringen aan weerszijden houden de boel bijeen. Vrij lomp en dus vrij zwaar, als je het vergelijkt met:

Afbeelding
De laatste versie Bushnell, veel materiaal weggehaald en een wat robuuster klem mechanisme (schoef/expander)

AfbeeldingDit is natuurlijk de mooiste, alhoewel niet de SL versie met wat extra gaten erin (phil Wood dus). Dez kan als klembout of zetschroef gebruikt worden.

In mijn Phil Wood zit ie als zet schroef en zero problems tot nu toe. Die van Niner is denk ik de lichtste EBB, ook heel mooi afgewerkt.

Die van Carver lijkt me ook een aangepaste Bushnell, wel een stoer ding!

Binnenkort ga ik weer met een Bushnell rijden in staal. In mijn OnOne zat een oude Bushnell, die was vrij slordig afgewerkt maar werkte wel goed. Af en toe kraken in het ti frame, maar niet storend. Ben benieuwd hoe de nieuwe Bushnell het in staal gaat doen.

steelhead

Bericht door steelhead » vr sep 21, 2007 1:27 pm

Ik rij met de nieuwe Bushnell in staal en heb (nog) geen problemen. Ik heb alles ook flink van vet voorzien. Ik ben ook van plan als het weer natter wordt periodiek een schoonmaak/smeer beurt te doen om problemen voor te blijven.

De Niner is erg licht maar als je BB shell een dikkere wanddikte moet hebben en er twee set screws (met aangelaste nut) bij getelt worden zal het verschil met de laatste Bushnell marginaal zijn.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr sep 21, 2007 1:30 pm

"Wel de lichtste EBB denk ik, 110gr.
En er kan niets aan stuk. "

Maar in plaats van dat er stukken aan je EBB ontstaan kunnen er stukken ontstaan aan je frame. als je ebb kapot is kan je het vaak nog vervangen zonder al te veel problemen.

die zonenschein is 140 gram. Hoeveel wegen de bouten en moeren op je Niner? Op het eind zal het wsl niet zoveel uitmaken.

steelhead

Bericht door steelhead » vr sep 21, 2007 1:40 pm

Ik weet het niet zeker, maar Bushnell is iets van 130 gram.
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

steelhead

Bericht door steelhead » vr sep 21, 2007 1:41 pm

website zegt 140
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site

ott

Bericht door ott » vr sep 21, 2007 1:48 pm

Licht, lichter, lichts, stuk, stukker, stukst. SUCKS
Onderhoudsvriendelijk, gebruiksgemak en kosten en nog meer van dat soort termen schieten me te binnen.

Die Zonnenschijn mag er :o wel wezen maar ik kan geen consumenten reviews vinden.
De nieuwe bushnell, springt er volgens mij uit (ook volgens reviews) of heeft iemend een andere mening?

en JJ is weer de beste van de klas ;)
Sport als levenskunst

Plaats reactie