Mijn eerste custom!
Wat ik wilde:
- stabiel op snelheid, maar toch ook:
- speels genoeg voor technische singletracks (deze twee aspecten is wat iedere XC-bike designer wil, volgens mij.
- een 'zachte' fiets voor comfortabel 'boomwortel-cruisen'.
- veel bandenruimte, om bovengenoemde reden.
- een fiets waarmee mét en zonder versnellingen gereden kan worden.
Om één en ander goed mogelijk te maken was een andere geometrie nodig dan alles wat er tot nu toe te koop is.
De geometrie zoals die uiteindelijk geworden is is een resultaat van lange tijd nadenken en informatie verzamelen.
Geometrie zoals die geworden is:
- 69,5 graden balhoofdhoek, erg vlak dus, rond de 72 is gemiddeld voor 29". De vlakke hoek moet zorgen voor stabiliteit op snelheid. Een oneffenheid in de ondergrond wordt bij een luiere balhoofdhoek minder vertaald in een zwabberend stuur dan bij een steilere hoek.
- 73,25 graden zithoek. Vrij onbelangrijke maat qua rijeigenschappen. Wel zegt het iets over de effectieve effectieve (2 x) bovenbuislengte. Ik ben hierin een tikje steiler gegaan dan mijn vorige fietsen omdat ik mijn zadel verder naar achteren op mijn zadelpen gemonteerd wilde hebben. Dit voor een comfortabeler geheel.
- 24,5" / 620mm effectieve bovenbuislengte, iets korter dan mijn RIG, Inbred en Singular, want ik wilde de fiets niet veeeel te lang maken. Ook had ik een 130mm ipv 120mm stuurpen op deze fiets gepland.
- 18,5" / 470mm liggende achtervorklengte. Laaaang, omdat ik ook laaaang ben en daarom altijd bijna met mijn zadel boven de achteras zit. De lange liggende achtervork zou voor een 'zachtere' achterkant moeten zorgen daar je zadel minder, en minder snel omhoog komt bij het raken van een opstakel dan bij een kortere achtervork.
Extra flex zal de extra lengte misschien wel iets geven, maar dat was niet het eigenlijke doel.
De liggende achtervork is trouwens zo'n 2 cm langer dan een gemiddelde 29" fiets, 2 cm is ook hetgeen ik aan offset in de vork extra heb. Hierdoor blijft de gewichtsverdeling tussen de wielen neutraal / niet anders dan anders.
Bijkomend voordeel van de lange achtervork is dat makkelijker veel bandenruimte verkregen kan worden.
- 65mm fork offset, veeeel offset, zo'n 2 cm (30%) meer dan wat op dit moment een beetje standaard is. Hoe meer offset, hoe levendiger je fiets.
- Trail figure dankzij bovenstaande maten icm een 29" wiel is (uit m'n hoofd) rond de 70mm. Dit getal zegt veel over de stabiliteit (of het gebrek daaraan) van de fiets. Een heel belangrijke maat!
De 70mm trail is op verschillende manieren te krijgen. Een 72 graden balhoofdhoek icm 47mm offset en een 29" wiel geeft bijvoorbeeld ook 70mm.
De reden echter dat ik het lastiger aangepakt heb is dat ik denk dat mijn fiets zowel stabieler op hoge snelheid als levendiger op lage snelheid is. Beide dus! Is dat niet te mooi om waar te zijn?!
Componenten:
- Frame: gemaakt door Joel Greenblatt van Clockworks. Capabele bouwer met 29" ervaring. Het werk van Joel ziet er goed uit, maten kloppen heel nauwkeurig! Frame is 'fillet brazed', gesoldeerd dus. Er zitten Paragon Sliding Dropouts in (rechter pat te vervangen voor exemplaar met derailleuroog). Kabelnokjes aanwezig voor voor- en achterderailleur. Kabels lopen onder onderbuis.
Er kunnen 2 bidonhouders op de fiets en er zitten draadbusjes onder de onderbuis voor montage van een klein spatbordje. 73mm bracketpot, ook voor iets bredere banden.
Frame heb ik zelf ('s avonds in 2 x 15 minuten) met een slechte kwaliteit spuitlak behandeld. Roest is reeds ruimschoots aanwezig als staalkeurmerk

- Vork: Willits WOW, normaal heeft een WOW vork een kromming naar achteren voor extra 'vering', deze is echter weg gelaten door de grote offset.
- Balhoofd: goedkope Cane Creek. Goed, goedkoop en licht.
- Stuur: Jones H-bar
- Stuurpen: Thomson X4
- Remmen: Hope M4 180mm voor, Hope New Mini 160mm achter, steelflex remleidingen en floating schijven.
- Wielen: Industry Nine SingleSpeed (3 graden aangrijping, snelste op de markt) icm Stans Arch velgen. Lichte en stijve wielen met snelle aangrijping.
- Kettingblad en cog: Boone titanium. Redelijk licht en super houdbaar.
- BB / cranks: XTR M960 180mm
- Zadel: WTB Rocket ti, fijnste zadel dat ik ooit bereden heb. Super comfy en slechts ca. 200 gram.
- Zadelpen: Moots ti. Niemand mag ooit meer iets zeggen over deze zadelpen alvorens er zelf mee gereden te hebben! Mijn best geinvesteerde geld ooit, bike-related.
- Zadelpenklem, een uitgevijlde Pro (met dank aan Rinus)
- Pedalen: Eggbeater ti
- Banden: voor WTB Weirwolf 2.55, achter Bontrager XR front (Racing Ralph 2,4" gepland)
- QRs: Tune AC 16 + 17, licht, technisch hoogstaand.
- Bidonhouders: Kingcage ti en Ahearne Spaceman.
Ik heb de fiets inmiddels een aantal keren offroad bereden en kan redelijk een oordeel vellen over het resultaat.
Eerste keer dat ik de fiets, op straat, bereed was erg apart. De fiets (wielbasis) voelde lang aan, maar stuurde toch wel graag. Bij het zittend afrijden van stoeprandjes voelde de fiets stabiel, de klap van het neerkomen van het achterwiel op de grond kwam merkbaar later dan bij andere fietsen die ik bereden heb.
De fiets voelt aan als een limousine. Lang en stabiel, maar toch wel snel sturend en niet traag. Oneffenheden zijn minder voelbaar in / op dit vervoersmiddel.
Offroad voelt de fiets heel gemoedelijk en zacht aan (lief, nooit boos). Afdalingen en mulle stukken heb ik nog nooit zo snel kunnen rijden.
Ik heb de fiets op redelijk technische parcours (Noorwijk, Soesterhoogt)bereden waar snel sturen nodig is, ook dit gaat de fiets prima af.
Over het resultaat ben ik erg tevreden. Dit project was een grote gok. Niemand kon me echt vertellen of de fiets zou worden zoals ik wilde.
Een erg goede fiets rijker dus, naar nu blijkt! What's next?
Foto die de fiets niet waardig is (in het echt is hij een tandje minder lelijk):
http://forums.mtbr.com/attachment.php?a ... 1192291993