Custom Bike Fever

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Hubert !
Custom Bike Fever

Bericht door Hubert ! » wo okt 17, 2007 12:42 am

Naar aanleiding van heuze rellen elders op het forum dan hier de presentatie van mijn nieuwe fiets.

Mijn eerste custom!

Wat ik wilde:

- stabiel op snelheid, maar toch ook:
- speels genoeg voor technische singletracks (deze twee aspecten is wat iedere XC-bike designer wil, volgens mij.
- een 'zachte' fiets voor comfortabel 'boomwortel-cruisen'.
- veel bandenruimte, om bovengenoemde reden.
- een fiets waarmee mét en zonder versnellingen gereden kan worden.

Om één en ander goed mogelijk te maken was een andere geometrie nodig dan alles wat er tot nu toe te koop is.
De geometrie zoals die uiteindelijk geworden is is een resultaat van lange tijd nadenken en informatie verzamelen.

Geometrie zoals die geworden is:

- 69,5 graden balhoofdhoek, erg vlak dus, rond de 72 is gemiddeld voor 29". De vlakke hoek moet zorgen voor stabiliteit op snelheid. Een oneffenheid in de ondergrond wordt bij een luiere balhoofdhoek minder vertaald in een zwabberend stuur dan bij een steilere hoek.

- 73,25 graden zithoek. Vrij onbelangrijke maat qua rijeigenschappen. Wel zegt het iets over de effectieve effectieve (2 x) bovenbuislengte. Ik ben hierin een tikje steiler gegaan dan mijn vorige fietsen omdat ik mijn zadel verder naar achteren op mijn zadelpen gemonteerd wilde hebben. Dit voor een comfortabeler geheel.

- 24,5" / 620mm effectieve bovenbuislengte, iets korter dan mijn RIG, Inbred en Singular, want ik wilde de fiets niet veeeel te lang maken. Ook had ik een 130mm ipv 120mm stuurpen op deze fiets gepland.

- 18,5" / 470mm liggende achtervorklengte. Laaaang, omdat ik ook laaaang ben en daarom altijd bijna met mijn zadel boven de achteras zit. De lange liggende achtervork zou voor een 'zachtere' achterkant moeten zorgen daar je zadel minder, en minder snel omhoog komt bij het raken van een opstakel dan bij een kortere achtervork.
Extra flex zal de extra lengte misschien wel iets geven, maar dat was niet het eigenlijke doel.
De liggende achtervork is trouwens zo'n 2 cm langer dan een gemiddelde 29" fiets, 2 cm is ook hetgeen ik aan offset in de vork extra heb. Hierdoor blijft de gewichtsverdeling tussen de wielen neutraal / niet anders dan anders.
Bijkomend voordeel van de lange achtervork is dat makkelijker veel bandenruimte verkregen kan worden.

- 65mm fork offset, veeeel offset, zo'n 2 cm (30%) meer dan wat op dit moment een beetje standaard is. Hoe meer offset, hoe levendiger je fiets.

- Trail figure dankzij bovenstaande maten icm een 29" wiel is (uit m'n hoofd) rond de 70mm. Dit getal zegt veel over de stabiliteit (of het gebrek daaraan) van de fiets. Een heel belangrijke maat!
De 70mm trail is op verschillende manieren te krijgen. Een 72 graden balhoofdhoek icm 47mm offset en een 29" wiel geeft bijvoorbeeld ook 70mm.
De reden echter dat ik het lastiger aangepakt heb is dat ik denk dat mijn fiets zowel stabieler op hoge snelheid als levendiger op lage snelheid is. Beide dus! Is dat niet te mooi om waar te zijn?!

Componenten:

- Frame: gemaakt door Joel Greenblatt van Clockworks. Capabele bouwer met 29" ervaring. Het werk van Joel ziet er goed uit, maten kloppen heel nauwkeurig! Frame is 'fillet brazed', gesoldeerd dus. Er zitten Paragon Sliding Dropouts in (rechter pat te vervangen voor exemplaar met derailleuroog). Kabelnokjes aanwezig voor voor- en achterderailleur. Kabels lopen onder onderbuis.
Er kunnen 2 bidonhouders op de fiets en er zitten draadbusjes onder de onderbuis voor montage van een klein spatbordje. 73mm bracketpot, ook voor iets bredere banden.
Frame heb ik zelf ('s avonds in 2 x 15 minuten) met een slechte kwaliteit spuitlak behandeld. Roest is reeds ruimschoots aanwezig als staalkeurmerk ;)
- Vork: Willits WOW, normaal heeft een WOW vork een kromming naar achteren voor extra 'vering', deze is echter weg gelaten door de grote offset.
- Balhoofd: goedkope Cane Creek. Goed, goedkoop en licht.
- Stuur: Jones H-bar
- Stuurpen: Thomson X4
- Remmen: Hope M4 180mm voor, Hope New Mini 160mm achter, steelflex remleidingen en floating schijven.
- Wielen: Industry Nine SingleSpeed (3 graden aangrijping, snelste op de markt) icm Stans Arch velgen. Lichte en stijve wielen met snelle aangrijping.
- Kettingblad en cog: Boone titanium. Redelijk licht en super houdbaar.
- BB / cranks: XTR M960 180mm
- Zadel: WTB Rocket ti, fijnste zadel dat ik ooit bereden heb. Super comfy en slechts ca. 200 gram.
- Zadelpen: Moots ti. Niemand mag ooit meer iets zeggen over deze zadelpen alvorens er zelf mee gereden te hebben! Mijn best geinvesteerde geld ooit, bike-related.
- Zadelpenklem, een uitgevijlde Pro (met dank aan Rinus)
- Pedalen: Eggbeater ti
- Banden: voor WTB Weirwolf 2.55, achter Bontrager XR front (Racing Ralph 2,4" gepland)
- QRs: Tune AC 16 + 17, licht, technisch hoogstaand.
- Bidonhouders: Kingcage ti en Ahearne Spaceman.

Ik heb de fiets inmiddels een aantal keren offroad bereden en kan redelijk een oordeel vellen over het resultaat.
Eerste keer dat ik de fiets, op straat, bereed was erg apart. De fiets (wielbasis) voelde lang aan, maar stuurde toch wel graag. Bij het zittend afrijden van stoeprandjes voelde de fiets stabiel, de klap van het neerkomen van het achterwiel op de grond kwam merkbaar later dan bij andere fietsen die ik bereden heb.
De fiets voelt aan als een limousine. Lang en stabiel, maar toch wel snel sturend en niet traag. Oneffenheden zijn minder voelbaar in / op dit vervoersmiddel.
Offroad voelt de fiets heel gemoedelijk en zacht aan (lief, nooit boos). Afdalingen en mulle stukken heb ik nog nooit zo snel kunnen rijden.

Ik heb de fiets op redelijk technische parcours (Noorwijk, Soesterhoogt)bereden waar snel sturen nodig is, ook dit gaat de fiets prima af.

Over het resultaat ben ik erg tevreden. Dit project was een grote gok. Niemand kon me echt vertellen of de fiets zou worden zoals ik wilde.

Een erg goede fiets rijker dus, naar nu blijkt! What's next?

Foto die de fiets niet waardig is (in het echt is hij een tandje minder lelijk):

http://forums.mtbr.com/attachment.php?a ... 1192291993
Laatst gewijzigd door Hubert ! op wo okt 17, 2007 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo okt 17, 2007 12:46 am

Ik zie geen pics, maar klinkt als een erg slecht plan allemaal. :roll:

Had het me effe gevraagd, had ik je een lekker vertrouwde Surly geometry aangemeten! :angelnot:

Maarja, sterkte ermee dan maar...

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 17, 2007 8:13 am

Ik dacht dat je juist de zadelbuis minder steil zou maken zodat je verder naar achteren zou komen te zitten.

Maar dan laat je een een custom fiets maken en dan laat je hem roesten...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

willem12

Bericht door willem12 » wo okt 17, 2007 9:34 am

Mooi Hubert,

Om maar even met stereotiepen te gooien n.a.v. het andere topic:
Als een Amerikaan iets nieuws/eigenwijs bedenkt dan zeggen zijn landgenoten: Mooi, wauw, jij durft. Ik wens je succes.

Als een Nederlander dit doet, dan zeggen we: he sukkel, er zijn slimmere mensen voor je geweest die besloten hebben dit niet te doen. Waarom doe jij het dan wel ?

Ik ben voor de Amerikaanse aanpak: Perfect Hubert, mooi gedaan, ik hoop dat hij lekker fietst!!

Ps. Had je helemaal geen geld meer voor verf/lak ?
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

steelhead

Bericht door steelhead » wo okt 17, 2007 10:41 am

respect!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo okt 17, 2007 10:43 am

Zeker toffe bak, gewaagd!!

Gister heb ik er tijdens onze wekelijkse nachtrit een stuk op gefietst, eerst op de weg naar het bos, toen door het bos en rondje soesterhoogt.

Op de weg een rare ervaring, omdat het stuur, of voorwiel, net als bij een oma fiets na een beetje insturen echt te graag verder wil 'vallen'. Wennen dus. Maar om daar te komen moest je meer moeite doen om te beginnen met sturen, anders dan 'normaal' dus.

Zo snel we in het terrein waren was dit gevoel vrijwel weg, sturen ging vlot maar op een bepaalde manier 'gedempt', lastig uit te leggen. Afdalen was een genot, minder stuiteren en een super stabiel gevoel, volgens Hubert liep ik duidelijk uit terwijhl in het volgende rondje, toen ik weer op mijn Salsa reed, ik eerder in de weg fietste in de afdaling.

Ik verwachtte problemen te hebben met bunny hop en het clearen van hindernissen (door lange achertvork en overall lengte) maar dit bleek mee te vallen, of eigenlijk helemaal geen probleem te zijn.

Tja, anders dus, maar zeker comfortabel en goed sturend. Ik weet niet in hoeverre je na een uurtje fietsen een goed oordeel kunt vellen maar het lijkt mee een geslaagd, comfortabel experiment.

Tot slot, ik ben een geometry nono en ik vind de fiets lelijk (ook al begin ik er nu aan gewend te raken), dus ik was niet bevooroordeeld door verwachte eigenschappen en mijn aangeboren liefde voor mooie (als in 'knap', voor zover je dat van een fiets kunt zeggen) fietsen en bling :D

Of ik nu om ben wil ik niet zo zeggen, daar zijn meer ritjes voor nodig. Het is zoals gezegd anders, maar weet nog niet of het beter is. Leuk om te proberen is het zeker wel, waarvoor dank H!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

sneeuwpop

Re: Custom Bike Fever

Bericht door sneeuwpop » wo okt 17, 2007 11:16 am

Hubert ! schreef: Frame heb ik zelf ('s avonds in 2 x 15 minuten) met een slechte kwaliteit spuitlak behandeld. Roest is reeds ruimschoots aanwezig als staalkeurmerk ;)
Hoezo dat? Had je het frame niet beter kunnen laten clear-coaten door Clockworks? :?

Die Paragons zijn trouwens wel :thumbsup:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

ott

Bericht door ott » wo okt 17, 2007 11:26 am

Ik heb respect voor eigen ideeen (en dan helemaal uitvoeren) en zou me niet aangevallen voelen als iemand een andere mening heeft
In dit geval over wat je persoonlijk nodig hebt qua geometrie.
Hier zit duidelijk wat denkwerk achter en jarenlangeeigen ervaring.
IMHO sluit dit erg aan bij een custom frame bouw anders kun je net zo goed een frame uit de schappen pakken.

Maar alsjeblieft geef hem een kleurtje, de knapste is deze oma fiets niet ;)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » wo okt 17, 2007 11:41 am

Aangezien mijn (zeer inhoudelijke) interesse gecombineerd met goede voorkennis toch al voor cynische halsstarrigheid wordt aangezien ga ik nog even door met critische vragen stellen.

Even een vraagje over de geometrie. Hieronder zeg je iets dat erg logisch klinkt en waar ik het ook volledig mee eens ben. Namelijk dat als je meer naar voren zit dat je dan relatief minder omhoog komt als je achterwiel ergens overheen moet. Dit is namelijk afhankelijk van de verhouding tussen je wielbasis en de afstand van het zwaartepunt tot je andere wiel.
Hubert ! schreef: - 18,5" / 470mm liggende achtervorklengte. Laaaang, omdat ik ook laaaang ben en daarom altijd bijna met mijn zadel boven de achteras zit. De lange liggende achtervork zou voor een 'zachtere' achterkant moeten zorgen daar je zadel minder, en minder snel omhoog komt bij het raken van een opstakel dan bij een kortere achtervork.
Maar vervolgens zeg je dat de verhouding tussen de positie van je zwaartepunt en je wielbasis gelijk is gebleven.
Hubert ! schreef: De liggende achtervork is trouwens zo'n 2 cm langer dan een gemiddelde 29" fiets, 2 cm is ook hetgeen ik aan offset in de vork extra heb. Hierdoor blijft de gewichtsverdeling tussen de wielen neutraal / niet anders dan anders.
Dus, stel 2/3 van je gewicht zit op je achterwiel, dan gaat je zadel 2/3 van de hoogte die je achteras omhoog gaat omhoog. Als namelijk de gewichtsverhoudingen hetzelfde blijven, blijven ook deze verhoudingen hetzelfde.
Aangezien je toch vind dat je fiets comfortabeler is, kan het dan niet komen doordat je in tegenstelling tot op een normaal (voor jou dus te klein) frame nu wel een goede gewichtsverdeling hebt? Of zou het komen door de langere wielbasis? Zelf heb ik namelijk het idee dat hobbels vooral hard aankomen als je achterwiel omhoog komt terwijl je voorwiel nog naar beneden aan het gaan is. Door een langere wielbasis maak je de kans hierop natuurlijk kleiner.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo okt 17, 2007 11:52 am

heppypeppy schreef: Dus, stel 2/3 van je gewicht zit op je achterwiel, dan gaat je zadel 2/3 van de hoogte die je achteras omhoog gaat omhoog. Als namelijk de gewichtsverhoudingen hetzelfde blijven, blijven ook deze verhoudingen hetzelfde.
Die fiets komt idd even ver omhoog als je over een bobbel rijd, maar als de fiets langer is heeft dat natuurlijk wel minder effect op de hoek van de fiets. Zeker als je lang bent en je zadel erg hoog hebt staan zou dat het kontenwippereffect toch moeten verminderen....

Afbeelding
Zo dus
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 17, 2007 12:05 pm

Dat geef ik ook aan in het andere topic naar aanleiding van de tandem opmerking van Klokkie.

Een langere fiets zal ervoor zorgen dat de "kontenwipperij" minder wordt (zie het plaatje van the dude). Dit heeft niks te maken met de gewichtsverdeling waar Heppy het over heeft.

Gewichtsverdeling en de lengte van de fiets zijn totaal andere criteria. Waar Hubert in dit geval de gewichtsverdeling hetzelfde heeft gelaten (alhoewel dat discutabel is vanwege de SDO's) is de wielbasis wel meer geworden (alweer discutabel vanwege het gebruik van SDO's).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » wo okt 17, 2007 12:08 pm

@sph@ltdude schreef: Die fiets komt idd even ver omhoog als je over een bobbel rijd, maar als de fiets langer is heeft dat natuurlijk wel minder effect op de hoek van de fiets. Zeker als je lang bent en je zadel erg hoog hebt staan zou dat het kontenwippereffect toch moeten verminderen....
Goed punt. Als "gemiddeld" iemand (1,83m) heb ik er zelf nooit echt last van, maar ik kan mij goed voorstellen dat bij een scheefgetrokken verhouding tussen wielbasis en zadelhoogte het zadel relatief ver naar voren komt als het achterwiel een obstakel tegenkomt. Ik kan mij ook goed voorstellen dat dit op zijn minst oncomfortabel kan zijn.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo okt 17, 2007 12:14 pm

Bedankt voor de reacties!

Antwoorden:

Over het lakwerk kan ik zeggen dat dat in eerste instantie geen prioriteit was voor deze fiets. Ik wilde het frame verstuurd hebben zodra het afgekoeld was en rijden zodra het in NL gearriveerd was.
Ik heb verschillende decals mee laten komen en ooit zal het frame wellicht van een wat waardiger jasje voorzien worden.

Over de Heppypeppy-kwestie ;) :

Uitleg van Asphaltdude is goed. Door de grote wielbasis, en daardoor ver uit elkaar staande kantelpunten beweegt het zadel minder dan bij een kortere wielbasis.
Ik zit nog steeds op dezelfde plek op de fiets, alleen het voorwiel en het achterwiel zijn beiden 2 cm naar 'buiten' geschoven.

Erikje

Bericht door Erikje » wo okt 17, 2007 5:56 pm

Hubert ! schreef:(rechter pat te vervangen voor exemplaar met derailleuroog). Kabelnokjes aanwezig voor voor- en achterderailleur. Kabels lopen onder onderbuis.
Yeah baby yeah! :lol: U gaat de goede kant op!

Erikje

dader

Bericht door dader » wo okt 17, 2007 8:51 pm

Mooie fiets Hubert, ik vind hem niet lelijk, oke een One-9 is mooier.. :)

Goed doordacht en precies zals jij hem wilt hebben, daar kun je natuurlijk 10 pagina's over discussieren maar volgens mij rijdt hij perfect en daar gaat het om.
Laatst gewijzigd door dader op wo okt 17, 2007 10:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mr Elsworth

Bericht door Mr Elsworth » wo okt 17, 2007 10:15 pm

De fiets en je gedachte achter de geometrie vind ik super.
You can take the easy way or the hard and most rewarding way.
Boldness pays!

Erikje

Bericht door Erikje » do okt 18, 2007 6:04 am

Mr Elsworth schreef:Boldness pays!
Daar ben ik het 100% mee eens.....
Erikje

wictor

Bericht door wictor » do okt 18, 2007 7:02 am

willem12 schreef:Mooi Hubert,

Om maar even met stereotiepen te gooien n.a.v. het andere topic:
Als een Amerikaan iets nieuws/eigenwijs bedenkt dan zeggen zijn landgenoten: Mooi, wauw, jij durft. Ik wens je succes.

Als een Nederlander dit doet, dan zeggen we: he sukkel, er zijn slimmere mensen voor je geweest die besloten hebben dit niet te doen. Waarom doe jij het dan wel ?
Hmmm... Klinkt er bekend in de oren (lezing van Roel Pieper.... ;) ).

Bruut ding hoor, Hubert! En al je keuzes zijn te motiveren. ;) Maar waarom met crappy lak aan de slag gaan!?!?

willem12

Bericht door willem12 » do okt 18, 2007 9:29 am

wictor schreef: Hmmm... Klinkt er bekend in de oren (lezing van Roel Pieper.... ;) ).
Nee, van mezelf. Ik had de afgelopen vier jaar een team wat gedistribueerd was over: A'dam (NL), Grenoble (FR), Boeblingen (DE), Boise (ID, US) & Cupertino (CA, US). Allemaal techneuten, allemaal werkend aan dezelfde set oplossingen en techniek maar 100% verschillend in gedrag en reacties op verandering en vernieuwing.

"Just do IT" van Hubert! is erg Amerikaans. De Duitse methode leidt bijv weer tot de fantastisch mooie SingleStars. Nederlanders zijn alleen innovatief met de mond....."fast followers" op z'n best.

Leve Hubert!

Voorstel: we nemen op het NKSS allemaal een spuitbus van onze favorite kleur mee, eens kijken hoe hard Hubert! dan werkelijk op dit ding kan fietsen :evil:
Laatst gewijzigd door willem12 op do okt 18, 2007 4:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » do okt 18, 2007 2:32 pm

Toch jammer dat kritische vragen, waar iedereen die er voor open staat van kan leren, door sommigen worden weggezet als kortzichtige betweterigheid. Hubert heeft deze fiets ten slotte zo goed gemaakt door kritische vragen te stellen bij andere fietsen. Als we nu bij deze fiets kritische vragen stellen wordt er misschien ooit nog eens een nog betere fiets gemaakt. Niets is namelijk perfect.

Daarnaast is het probleem met uitspraken als
Hubert! schreef:De lange liggende achtervork zou voor een 'zachtere' achterkant moeten zorgen
dat deze door mensen uit hun verband worden gerukt. Laat zoiets zijn gang gaan en over een jaar roept iedereen dat lange achtervorken per definitie zacht aanvoelen. Er zijn zat voorbeelden die de hele wielerwereld als zoete koek slikt maar ondertussen per definitie niet waar zijn of compleet uit de context zijn gehaald, zoals:
"Het grotere gyroscopische effect van 29" wielen houdt je beter overeind."
"Wielen met een lage velg zijn comfortabeler"
"Met meer luchtdruk in je banden ga je harder"
"Met een steilere balhoofdshoek wordt je fiets nerveuzer"

Maar we kunnen natuurlijk ook tevreden achterover leunen, elkaar op de schouder meppen en zeggen: "Goh wat zijn wij 29" singlespeeders toch tof en geweldig innovatief!" Heel leuk af en toe, maar dan houdt de evolutie van de fiets op.

willem12

Bericht door willem12 » do okt 18, 2007 4:11 pm

@heppypeppy
Het zijn niet de vragen maar de toon...vandaar.
Blijkbaar viel dat niet zo lekker.

Maar je geeft Hubert! wel een hoop eer, dat over 1 jaar iedereen een lange achterbrug wil...
Wij weten wel beter, vorig jaar om deze tijd had hij een fietsje met 15cm brede banden....ook nooit meer wat van gehoord, behalve in Alaska. 8)

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 18, 2007 5:10 pm

Ik ben blij met de kritische vragen. Ik denk dat er in de fietswereld net zoveel snake oil langskomt als in de audio wereld (daar zit ik ook een beetje in). Af en toe kritisch zijn is niet erg. Laat de mechanica mensen maar eens spreken. (in de audio heb je ook de technische mensen en de belevingsmensen, kansloze discussies worden dat vaak).

Hubert !

Bericht door Hubert ! » do okt 18, 2007 7:07 pm

heppypeppy schreef:Toch jammer dat kritische vragen, waar iedereen die er voor open staat van kan leren, door sommigen worden weggezet als kortzichtige betweterigheid. Hubert heeft deze fiets ten slotte zo goed gemaakt door kritische vragen te stellen bij andere fietsen. Als we nu bij deze fiets kritische vragen stellen wordt er misschien ooit nog eens een nog betere fiets gemaakt. Niets is namelijk perfect.
Persoonlijk heb ik niets tegen kritisch vragen en opmerkingen op fora, het lastige is alleen dat vaak onduidelijk is hoe e.e.a. bedoeld wordt en sommigen geven je dan niet het voordeel van de twijfel.
Hierdoor ontstaat vaak een vervelende sfeer. Opzich jammer.

Dus: heb je nog wat te zeiken? ;)

Pottser

Bericht door Pottser » do okt 18, 2007 7:33 pm

Ik heb niet veel te zeiken. Sowieso een erg boeiend project. Ik ben benieuwd hoe ie er in het echt uitziet. NKSS wordt deze fiets de attractie. Ik weet niet of ik het met alle ideeen eens ben, maar dat maakt custom fietsen nou zo leuk. Ik snap de lange achtervork, maar kan niet geloven dat met toenemende beenlengte deze lengte mee moet groeien. Ergens wordt de langere wielbasis toch een probleem. Wat is trouwens de totale wielbasis. Gaat ie over de 110 cm heen?
Ben ook wel benieuwd wat clockworks zei toen je met jouw framematen kwam. Kan me niet voorstellen dat ze niets te zeiken hadden

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » do okt 18, 2007 7:41 pm

heppypeppy schreef: Er zijn zat voorbeelden die de hele wielerwereld als zoete koek slikt maar ondertussen per definitie niet waar zijn of compleet uit de context zijn gehaald, zoals:
"Het grotere gyroscopische effect van 29" wielen houdt je beter overeind."
"Wielen met een lage velg zijn comfortabeler"
"Met meer luchtdruk in je banden ga je harder"
"Met een steilere balhoofdshoek wordt je fiets nerveuzer"
Zullen we daar dan in een ander topic over verdergaan. want volgens mij klopt dat toch verrekes.... 8)

Plaats reactie