29-er voorband

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop
29-er voorband

Bericht door didadunlop » zo nov 04, 2007 8:24 pm

Ik zoek een nieuwe voorband voor mijn GF rig. Nah ja niet omdat de oude versleten is maar meer omdat hij niet voldoet.

Nu een Jones XR. Ideale droogweer band. Echter wanneer het natter wordt (wat het nu is in de winter) mis een ongeveer een vrachtwagen aan grip aan de voorzijde.

Wat is een goede vervanger? Zowel voor als achter.

Noodzaak:

Grip en lossend vermogen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Ninkoo

Bericht door Ninkoo » zo nov 04, 2007 8:42 pm

Reed vandaag ook met die Jones XR voorband, en vond hem eerlijk gezegd nogal overkill... Maargoed, dat kan een kwestie van wennen zijn dan ofzo:D of rijstijl. De band geeft wel erg veel grip vind ik en je kan hem echt plat leggen in de bocht. Heb de rest van het seizoen met Stan's the Crow gereden, zowel voor als achter, en bij erge blubber met voor een Karma, en 1 keer ook achter. Heb nu voor het eerst een jones XR erop liggen, opzich bevalt het wel, maar hij heeft zo huge mega veel grip dat je gewoon onnodig meer onderuit kunt met dat ding of je grip kan verliezen. Te weinig grip in natte omstandig heden heb ik nog niet echt gemerkt...
Misschien moet je eens de Racing Ralph 29x2,25 proberen, ik heb nog een setje te koop hahaha :lol: :lol:

(grapje JJ, ik ben er blij mee!! ;) )

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo nov 04, 2007 8:47 pm

hmm wierd.. Ik heb al verschillende keren gemerkt dat mijn voorwiel begon te schuiven in natte bochten. In ieder geval mag een en ander wat meer lossend. Dat zal al een hoop schelen denk ik.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Erikje

Bericht door Erikje » zo nov 04, 2007 8:47 pm

Ik ben nogal een scheiterd met nat weer en reed ook met Jones-nog-wat's. Michelin's XCAT geprobeerd op goed geluk en ze liggen er nog steeds om... Zegt niet alles maar toch, doe er je voordeel mee.

Erikje

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo nov 04, 2007 9:54 pm

Michelin heeft een band die me erg geschikt lijkt voor modder. Weet het type zo niet uit m'n hoofd.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » zo nov 04, 2007 9:58 pm

MUD?

Sorry kon t niet laten 8)

Hubert !

Bericht door Hubert ! » zo nov 04, 2007 10:06 pm

Faxmulder schreef:MUD?
Ja, waarom moeilijker doen dan het al is? Thanks.

Erikje

Bericht door Erikje » ma nov 05, 2007 9:47 am

Hubert ! schreef:
Faxmulder schreef:MUD?
Ja, waarom moeilijker doen dan het al is? Thanks.
In 29"? nope

Erikje

doubleyou1975

Bericht door doubleyou1975 » ma nov 05, 2007 8:29 pm

Zelf rijd ik met volle tevredenheid een Jones XR (2,25) als voorband en heb ook in de modder veel grip! Het verschil in ervaringen heeft volgens mij te maken met bandenspanning. Toen ik deze band vorig jaar aanschafde reed ik hem op 2,5 bar en in de modder liep deze band gelijk vol waardoor je als het ware op een slick het parcours moest afleggen. Tegenwoordig rijd ik deze band "notubes" en op een bandenspanning van 1,4 of 1,5 bar, hiermee veel grip en het modder laat makkelijk los! Met een natte ondergrond gebruik ik als achterband een Karma i.p.v. Crow, ik heb de Karma ook als voorband geprobeerd maar dit had i.c.m. vaste vork toch te weinig comfort en in los zand te weinig grip........

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma nov 05, 2007 9:49 pm

ja minder spanning zou ook kunnen. alleen vind ik hem dan verschrikkelijk veel wrijving hebben. Ik rij hem op 1.7 a 1.8 bar.

doubleyou1975

Bericht door doubleyou1975 » ma nov 05, 2007 10:29 pm

Op asfalt heb je met een XR op lage spanning inderdaad meer rolweerstand dan bijv. een RR, maar offroad ben je dit nadeel kwijt. Mijn ervaring is dat op lagere spanning deze band zelfs sneller is in het terrein! Als test heb ik o.a. op een rechte asfalt weg 30 km/uur gereden met een hartslag van rond de 132. Vervolgens op dezelfde weg door de berm 30 km/uur, tot mijn verbazing was mijn hartslag maar een beetje hoger, namelijk rond de 135. Voor mij is dit dan ook vaak de eerste keus als voorband: veel grip, redelijk snel, veel veerweg en door het hoge volume (2.25) worden stuurfoutjes met mijn vaste vork nog redelijk opgevangen....

Rec

Bericht door Rec » di nov 06, 2007 7:40 am

Rij nu al een 2-3 weken met de nieuwe Racing Ralph in 2.25 met NoTubes en dit bevalt me zéér goed. Ben gestart op een 1.8 bar maar ben tot 1.6 bar terug gekomen. Zondag de TT in Langdorp meegedaan met toch redelijk wat klim en singletrack werk in => Super.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di nov 06, 2007 7:57 am

Rolweerstand test je mijns inziens vanuit stilstand, een heuveltje af. Hoe ver rol je uit, of welke snelheid haal je zonder aandrijving en zonder remmen?
Niet onbelangrijk is het nemen van bochtjes in zo'n afdaling, de ene band "remt" daar veel meer dan de ander.
Tot je een heel preciese vermogensmeter hebt, kun je rolweerstand niet testen met been-aandrijving.
Een kleine eletromotor zou wel mooi zijn, altijd eerlijk.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di nov 06, 2007 2:54 pm

Ik zal vanavond eens met 1.5 a 1.6 rijden. Kijken of het verschil maakt.

Maar een extra dikke noppenband voor de winter is wel een van de volgende aanschaffen.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di nov 06, 2007 5:14 pm

didadunlop schreef:Ik zal vanavond eens met 1.5 a 1.6 rijden. Kijken of het verschil maakt.

Maar een extra dikke noppenband voor de winter is wel een van de volgende aanschaffen.
Dik voor de zomer (los zand), smal voor de winter (modder).
Een dikke band met grip voor lossere bodem : Nevegal of Rampage. Een achterrem wordt dan ook gelijk overbodig 8)
Laatst gewijzigd door Cloxxki op wo nov 07, 2007 1:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

ott

Bericht door ott » di nov 06, 2007 7:34 pm

Cloxxki schreef: Een achterrem wordt dan ook gelijk alleen 8)
Huh :? wat bedoel je Klok? dat de achterband de aandrijving geeft en dat die juist in de modder belangrijk is en daarom vervangen dient te worden?

Edit: IMHO is techniek de basis tot goede tractie zekers als je met een vaste vork rijdt. http://www.youtube.com/watch?v=p3tVbO1jrmU
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cubeman

Bericht door Cubeman » di nov 06, 2007 8:53 pm

Ik ga komend weekend in Ermelo ook de Michelin XC AT eens proberen!
Kijken hoe die het gaat doen in de blubber.
Lekker open profiel, lekker grove noppen en niet te breed.
Zou netjes door de drek heen moeten snijden en wat minder moeten spetteren als een Jones XR 2.25:)
Put the fun between your legs!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di nov 06, 2007 9:02 pm

die XR spettert idd verschrikkelijk..:D

Ver filmpje Ott... Toch eens oefenen op een paar leuke kombochten hier in het bos. Christus wat gaat die gast hard door die kommen..

Cubeman

Bericht door Cubeman » di nov 06, 2007 9:09 pm

Als ik het goed zie fiets die eerste gast ook op een fiets waar iets aan mist... (gears)

ott

Bericht door ott » wo nov 07, 2007 7:20 am

Cubeman schreef:Als ik het goed zie fiets die eerste gast ook op een fiets waar iets aan mist... (gears)
De betere bmxer doet het chainless 8)
Kombochten is een vak apart maar die zul je op een TT niet zoveel tegenkomen,
Het gaat erom de banden op de grond te houden anders heb je niets aan je kwaliteits banden en om te zorgen dat je vloeiend rijdt dat kost minder energie dan dat je bezig bent een spreekwoordelijke wilde stier te berijden ;)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo nov 07, 2007 1:18 pm

ott schreef:
Cloxxki schreef: Een achterrem wordt dan ook gelijk alleen 8)
Huh :? wat bedoel je Klok? dat de achterband de aandrijving geeft en dat die juist in de modder belangrijk is en daarom vervangen dient te worden?

Edit: IMHO is techniek de basis tot goede tractie zekers als je met een vaste vork rijdt. http://www.youtube.com/watch?v=p3tVbO1jrmU
Sorry, achterrem wordt overbodig.

Cubeman

Bericht door Cubeman » za nov 10, 2007 5:06 pm

OK dan, vandaag in Ermelo in de blubber wezen spelen met de Walts.
Wegens blubber aan de achterkant de WTB Nanoraptor vervangen door een Michelin XC AT.
Helaas voor jullie heb ik aan de voorkant gewoon de Jones XR laten zitten.
Kan dus niet melden hoe een XC AT het aan de voorkant in de blubber doet.

Over de Jones XR vandaag niets dan goeds, nimmer een probleem met tekort aan grip oid.
Ook in geultjes, drek en natte bochten geen millimeter schuiven oid.
Zelfs niet toen míjn Juicy Carbon achterrem besloot z'n remvoering op te eten en ik een km of 20 enkel met de voorrem heb gewerkt.
Ik had de Jones XR vandaag een beetje zachter staan dan normaal en dat beviel prima.
De XC AT aan de achterkant was wel een goede zet.
In de nattigheid toch net iets beter lossen en net iets meer grip ook.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo nov 26, 2008 11:41 am

Iemand een ideetje waar je de Conti Mountain King 29x2.4 kunt krijgen? Zag er ook wel uit als een goed voorbandje.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo nov 26, 2008 12:58 pm

@sph@ltdude schreef:Iemand een ideetje waar je de Conti Mountain King 29x2.4 kunt krijgen? Zag er ook wel uit als een goed voorbandje.
Hmm, heb ook even gezocht, maar niets gevonden. Ik zou ook wel geïnteresseerd zijn in 29" Race Kings, maar die zie ik ook nergens. Ik denk dat als je ze bestelt bij een shop die Conti voert, ze wel leverbaar zijn.

Over voorbanden: Mijn Kenda Karma 1.9 heeft het afgelopen weekend in de sneeuw en modder prima gedaan. De Crow achterop volgde wel, een enkele keer zo fanatiek dat ie me inhaalde :lol:. Wel met weinig druk en Notubes gereden.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do nov 27, 2008 8:35 am

@sph@ltdude schreef:Iemand een ideetje waar je de Conti Mountain King 29x2.4 kunt krijgen? Zag er ook wel uit als een goed voorbandje.
Ik krijg de 2.2 uitvoering deze of begin volgende week binnen. De 2.4 was er nog niet en ook de Race King laat nog even op zich wachten.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Plaats reactie