Ik loop al een tijdje met het idee om met een versnellingsnaaf te gaan rijden in een 29'er. Uiteraard al heel wat sites afgestruind op zoek naar informatie, maar het lijkt een vrij zeldzame combinatie te zijn? Reden voor mij om me hier maar eens aan te melden en het de experts te vragen.
Het doel is om een onderhoudsvrije fiets te bouwen die ook nog enigzins comfortabel is. Ik rij nu softtail, maar een 29'er met dikke banden moet een soortgelijk comfort kunnen bieden lijkt me?
Kraftstoff biedt bijvoorbeeld de H29 aan met Alfine naaf; hartstikke leuk idee! alleen raffelen ze het af met een kettingspanner

Rohloff-equipped ATB's kom ik ook zat tegen, maar allemaal 26"... (en vaak ook tegen de 3000e

Dus ik denk dat ik zelf maar weer iets bij elkaar ga sprokkelen. Een EBB heeft de voorkeur. De vraag aan jullie: welke frames voldoen hieraan?
Ik ben zelf al een paar opties tegengekomen:
- De "Ramble Tamble", gebouwd door Van Dessel, maar ik kan geen verdelers buiten de US vinden en de verdelers daar zijn allemaal kleine zaakjes. (Ben erg gecharmeerd van de rohloff-specifieke dropouts en remklauw montage!)
- Niner
- De Kross Unplugged uit Polen. Die hebben een adres in Eindhoven, dus daar moet iets te regelen zijn lijkt me.
Ben benieuwd wat ik allemaal over het hoofd heb gezien? Exotische custom frames zijn helaas geen optie ivm studenten budget