Overbrengingsvraag.

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pino
Overbrengingsvraag.

Bericht door Pino » di jun 24, 2008 6:00 am

Het is uiteraard al vaker ter sprake geweest, maar mogelijk zijn er nieuwe inzichten. Ik ben begonnen een singlespeed op te bouwen. Voorlopig nog effe 26", voor op de Veluwe (Apeldoorn e.o., Posbank). Conditie nu zeer matig.
Graag jullie ervaringen en motivaties (waarom iets wel, waarom iets niet) over:

1/ Verzet(ten),
2/ Kettingblad, HG of bijzonder, smal, breed.
3/ Ketting (SRAM-Shimano, HG of breed, etc.)
4/ Tandwiel: smal, breed, UG, HG
3/ Ketting sluiten: halve schakel, power link, HG-pin, ponsen?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jun 24, 2008 6:58 am

1/ Verzet(ten), Persoonlijk rij ik alles in NL op 34/18 (met een 29-er). Bergen? 34/20
2/ Kettingblad, HG of bijzonder, smal, breed. 3/32 zonder stijghulpen (surly, salsa, TA)
3/ Ketting (SRAM-Shimano, HG of breed, etc.) 3/32 standaard ketting
4/ Tandwiel: smal, breed, UG, HG Volle tanden 3/32 (surly, on-one, CK,)
3/ Ketting sluiten: halve schakel, power link, HG-pin, ponsen? Wat je zelf het lekkerste vindt.

Het is allemaal een kwestie van smaak. Gewoon je giant gebruiken zonder te schakelen om het goede verzet te vinden. En dan volle tands bladen en kransjes halen voor de dedicated fiets. Zie de shop van JJ voor parts..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 24, 2008 7:17 am

didadunlop schreef:1/ Verzet(ten), Persoonlijk rij ik alles in NL op 34/18 (met een 29-er). Bergen? 34/20
2/ Kettingblad, HG of bijzonder, smal, breed. 3/32 zonder stijghulpen (surly, salsa, TA)
3/ Ketting (SRAM-Shimano, HG of breed, etc.) 3/32 standaard ketting
4/ Tandwiel: smal, breed, UG, HG Volle tanden 3/32 (surly, on-one, CK,)
3/ Ketting sluiten: halve schakel, power link, HG-pin, ponsen? Wat je zelf het lekkerste vindt.
Amen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 24, 2008 7:20 am

Brede ketting zou ik alleen rijden als je ook een breed kransje of tandwiel hebt, wat meestal bij een singlespeed niet het geval is. Gewoon een 3/32" ketting dus idd.

Tandwiel en krans nooit de schakel variant gebruiken, daar loopt je ketting eerder of later vanaf.

verzet is proberen, op 26" 2:1 of misschien iets lichter proberen op het rondje dat je ons afgelopen weekend voorschotele, als alles te rijdne is heb je het goede verzet voor hier in NL.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jun 24, 2008 7:25 am

ach ja en een half link is nodig voor het precies maken van je kettinglengte zodat je zo min mogelijk spanners nodig hebt. Heeft niks te maken met de manier van sluiten.

1-1/8 heeft mijns inziens totaal geen nut. Is een relikwie uit de jaren dat de technologie nog niet zo goed was om smalle kettingen en tandwielen te maken.

2:1 is altijd een goed begin op de 26". Ik heb Nijmegen op mijn oude 26" gereden met 34/16. Was te doen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ott

Re: Overbrengingsvraag.

Bericht door ott » di jun 24, 2008 11:58 am

1/ Verzet: (1940/45 :D ) 2:1 is nog steeds een goed uitgangspunt voor deze regio
2/ Kettingblad: Singlespeed specifiek en van staal, slijtvast, hoge tanden en echt rond (voor de beter kettingloop)
3/ Ketting: HG73 overal te krijgen, iets breder en goedkoop (doe er regelmatig een nieuwe op zodat het blad en krans goed blijft :) )
4/ Tandwiel: Singlespeed specifiek, voor een casette een bredere basis krans!
3/ Ketting sluiten: wat je wil ;)
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » di jun 24, 2008 2:10 pm

Ik rij zelf met mijn iets minder dan gemiddelde conditie met een verzet van 2:1 op 26" delen van de postbankroute. (vooral in de omgeving van de route tussen Dieren/Eerbeek, stap zelf in Beekbergen op dus kom uit dezelfde hoek als jij naar de route)

Bij rozendaal is het allemaal wat steiler, maar daar zou ik eerder voor afstappen kiezen dan een tandje terug. Dit omdat je op sommige stukken wat langere vlakkere gedeeltes hebt, en je daar met 2:1 dan toch nog een beetje tempo kan houden.

Qua onderdelen is het maar net wat je er voor over hebt. ik ben begonnen met goedkope kettingen/tandwielen die niet SS specifiek zijn. Rijdt prima, en door de kettingspanner géén last van een onwillige ketting.

willem12

Re: Overbrengingsvraag.

Bericht door willem12 » wo jun 25, 2008 2:07 pm

Pino schreef:...singlespeed op te bouwen...26"....Veluwe...

1/ Verzet(ten),
2/ Kettingblad, HG of bijzonder, smal, breed.
3/ Ketting (SRAM-Shimano, HG of breed, etc.)
4/ Tandwiel: smal, breed, UG, HG
3/ Ketting sluiten: halve schakel, power link, HG-pin, ponsen?
Eigenlijk een botte schande dat jij het hier vraagt; jij hebt de meeste fietsen van ons allemaal. Laat staan onderdelen.

Toch mis ik bij bovenstaande antwoorden nog 2 zaken: wat Pino al in de schuur heeft liggen en het weer. Als professioneel fiets expert heeft Pino heeft natuurlijk alles al liggen: 26", wielen, etc. etc. Dus gewoon een "Other-doofer" scoren (kan je bij mij lenen) en dan fiets opbouwen met alles wat je al in huis hebt.

Dan het weer: regen op de veluwe = modder. In de modder niet te zwaar: 2:1, maar met zo groot mogelijke tandwielen!! Ik rijd nu alles met 21 tandjes achter en het is heerlijk, nooit meer overslaande ketting. Is vaker besproken hier. En met een groot achttertandwiel kun je makkelijker een stalen voorblad in de schuur vinden van ongeveer 40 tandjes :)

Ketting: stalen sram PCxx (8 euri of 25 per 5). Heb je ook genoeg powerlinkjes om de ketting aan te passen als van verzet wil wiesselen. Een 1/2 link is wel handig, maar hoe groter je tandwielen, hoe langer je ketting en dus steeds minder nodig.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jun 25, 2008 3:02 pm

In ons kikkerlandje komt het weinig voor, maar in het buitenland accepteert men een bepaald percentage lopen bij het bepalen van het "ideale" verzet. De stukken die je verplicht loopt verspil je namelijk nauwelijks tijd, en een langer verzet is de moeite als het parcours mogelijkheid biedt om bij te trappen omlaag, of lange vlakke stukken heeft.

Het parcours van Oosterbeek bijvoorbeeld, die ene loopklim. Zou ik wel kunnen rijden met een gearie (heel laag verzet, goed rusten voor de klim), maar dat wint me te weinig of geen tijd. Eenvoudiger tot 40km/u bijtrappen aan het begin van de afdalingen biedt me veel meer.

Als afdalingen techisch en traag (of niet bij te trappen) zijn , en de ontechnische stukken kort, kun je met een kort verzet een eind komen, ook qua parcours snelheid. Ik denk dan aan Alpencross met amper vlakke kilometers, klims van een uur, en afdalingen van 60km/u. Meest van de tijd zit je dan toch in granny gear, of je pedalen vlak in een afdalingen?

Wat voor frame is de gelukkige?

Pino

Bericht door Pino » wo jun 25, 2008 3:07 pm

Cloxxki schreef: Wat voor frame is de gelukkige?
rood en plastic

Plaats reactie