SS, maar meteen 29" of eerst 26" proberen?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
The Bassenator
SS, maar meteen 29" of eerst 26" proberen?

Bericht door The Bassenator » di aug 26, 2008 9:22 am

Misschien een beetje een open deur onder de 29" puristen hiero, maar ik probeer het toch...

Aangezien mijn 'other mtb' langzaam maar zeker een beetje dik aan het worden is, zit ik te denken om er voor de leuk en om het allemaal een beetje lekker puur te houden een ss bij te organiseren. Mijn eerste reactie is om voor een 26" te kiezen (is IMVHO nog steeds gewoon een échte mountainbike) en ook onderdelen (vnl. banden en wielen dan) zijn wat makkelijker te transplanteren.

Toch vind ik de 29ers wel weer een mooi 'ander' beest en er moet toch IETS in dat 29er verhaal zitten, waardoor alle enthousiastelingen hier zijn. Is er iemand die ervaring heeft met beiden; SS 29ers én 26ers. En het winnende argument kan geven waarom je voor de een of de ander zou moeten kiezen?

On a side note: als je op een 26" graag met bv. een 2:1 verzet rijdt, dan kies je toch een ander verzet op een 29er? (ik heb het gisteren geprobeerd uit te rekenen, maar denk dat ik niet genoeg heb opgelet bij natuurkunde, ik denk dat je een lichter verzet nodig hebt door de grote arm van een groter wiel, of wordt die verderop in de formule nou weer opgeheven?)

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di aug 26, 2008 9:26 am

Om op een 29'er hetzelfde effectieve verzet te hebben heb je inderdaad een kleinere tandwielverhouding nodig dan op een 26'er

Dus vóór kleiner of achter groter ;)

AASHTA
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Gène

Bericht door Gène » di aug 26, 2008 9:36 am

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Je hebt al veel 26" parts, dus die kan je gemakkelijk gebruiken bij het maken van een singlespeed fiets. Dan kan je achteraf nog altijd overwegen om een 29" aan te schaffen en deze geheel al singlespeed in te richten. Mocht je dat niet willen, dan heb je tenminste niet veel geld uitgegeven aan een "expiriment". Na een of twee tochten kan je een conclusie trekken.

Wat betreft de 29" puristen, die zitten er al vaak zo diep in dat ze nu niet meer kunnen zeggen dat het niets is. Als ze dat wel kunnen doen, zullen ze dat nooit toegeven. :evil: :lol: (grapje he jongens)

Succes en foto's als het af is!

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

hil1

Bericht door hil1 » di aug 26, 2008 9:58 am

Hey, mijn eerst SS heb ik ook gebouwd van een oude Trek (1993, vet cool!). On-One Doofer (kettingspanner) erop gezet en klaar is Kees! Nu heb ik een 29er opgebouwd. En het verschil tussen de 26 en de 29 zit hem naar mijn gevoel in het comfort. Waar m'n 26er voelde als een racebakkie voelt de 29er voor mij meer "trailbike"-achtig.
Kortom, mijn ervaring is:
26 meer XC race gevoel.
29 meer tour/trail gevoel.
Bottomline is, ik ben heeeeeeeel blij met m'n 29er en bijzonder aangenaam verrast door het hele gebeuren! (maar ja, 29er rijders hebben een gekleurde mening..)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di aug 26, 2008 11:27 am

Even een 29" SS lenen is lang zo ingewikkeld niet meer, zeker niet in ons kleine landje. Gewoon eerst proberen, dan pas kopen.

Mr. Singletrack die hier ook post, probeerde mij op de 29" testdag eerst bij te houden op zijn eigen hardtail, en dat werkte niet. Toen op een loodzware standaard Redline Monocog in een halve maat te groot, en toen werkte het wel. Nu heeft hij een On-One SS en een Dean, beiden 29". En een aantal SS titels bij de oude mannen.

Je stelt je er nu voor open, zorg dan ook dat je voor jezelf de informatie krijgt die je nodig hebt om te beslissen.

The Bassenator

Bericht door The Bassenator » di aug 26, 2008 4:00 pm

Alvast bedankt voor de genuanceerde reacties! :D Hier kan ik echt wat mee.
Cloxxki schreef: Je stelt je er nu voor open, zorg dan ook dat je voor jezelf de informatie krijgt die je nodig hebt om te beslissen.
Maar dat was ik toch aan het doen ;-)
hil1 schreef: 26 meer XC race gevoel.
Mmmh, als dat zo is, dan moet het dus een 29 gaan worden...

George2

Bericht door George2 » di aug 26, 2008 4:33 pm

Ik heb op het moment zowel een 29-er als een 26-er singlespeed. Ik vind dat Hil1 het wel heel treffend verwoord en dat sluit ook aan bij mijn ervaring. Op een 29-er kan veel, heeft mij ook verrast en is een perfecte fiets om star mee te rijden (veel comfortabeler dan een starre 26-er in mijn ervaring).

Verzet aanpassen is makkelijk, vuistregel is twee tandjes groter achter. Dus als je op een 26" 32-16 rijd ga je op een 29 32-18. Worked for me...

sedatif

Bericht door sedatif » di aug 26, 2008 4:34 pm

hil1 schreef: 26 meer XC race gevoel.
Mmmh, als dat zo is, dan moet het dus een 29 gaan worden...[/quote]

Ook dit hier boven is slechts een mening van iemand anders :)... of 29 inch niet ook het XC gevoel heeft bij jou moet je zelf ondervinden lijkt me.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di aug 26, 2008 7:57 pm

Ik onderschrijf de ervaring van Hil1....

De combinatie 29 en singlespeed zie ik in tegenstelling tot enkele puristen hier niet zo zwart wit... Een singlesped fiets HOEFT niet meteen 29 inch te zijn... Of het sneller is, is dit jaar ook wel ontkracht door een ontketende Nard lijkt me zo... maar dat zijn allemaal nutteloze discussies; bottomline is, wat wil je zelf graag?

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di aug 26, 2008 8:40 pm

Steelboy schreef:Of het sneller is, is dit jaar ook wel ontkracht door een ontketende Nard lijkt me zo...
Je weet natuurlijk nooit hoe snel hij op een 29'er zou zijn geweest :lol:

(of breng ik hem met deze opmerking op een idee en kijken we volgend jaar tegen een nóg grotere achterstand aan? :cry: )

JeroenK

Bericht door JeroenK » di aug 26, 2008 9:09 pm

Je geeft het antwoord zelf al: Onderdelen zijn snel te transplanteren. 26" SS uitproberen is tegen erg lage kosten te doen. Dat is gewoon een goed argument!

Bovendien: Als je een 29" SS maakt of koopt, weet je nooit of 29" je bevalt, of SS, of de combinatie van beide. Koppel het los, dan leer je veel beter wat je ligt en wat niet. Een 29" geared fiets is ook wel te vinden voor een testrit. Ik vind 29" uitproberen veel zinniger als je het met versnellingen doet, omdat je dan veel beter het verschil met je oude 26" voelt.

Over het concept: Ik zie de combinatie van 29" en SS voor sommige mensen niet zo zitten: 29" is lastiger op gang te brengen vanuit bijna stilstand en een vast verzet dat gekozen is voor een hoger tempo, maakt dat alleen maar lastiger. Stilgevallen op een helling breng ik liever 2 kleinere en lichtere wielen op gang. Kun je goed sturen, heb je macht in je poten en houd je de vaart er vrijwel altijd in, dan zou 29" wel eens voor je kunnen werken. Het rolt wat makkelijker over obstakels, het heeft afhankelijk van de bandenkeuze iets meer grip dan 26" en dat past ook wel bij het lompe stoempen dat SS nou eenmaal oproept. Je moet die eigenschappen van de fiets echter wel gebruiken, anders heb je er weinig aan.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di aug 26, 2008 9:13 pm

JeroenK schreef: Over het concept: Ik zie de combinatie van 29" en SS voor sommige mensen niet zo zitten: 29" is lastiger op gang te brengen vanuit bijna stilstand
Denk dat die invloed nogal meevalt. Het traagheidsmoment van grote wielen is inderdaad fors groter, maar omdat ze groter zijn hoeven ze ook minder snel te draaien, dus dat heft het effect alweer bijna op ;)

(alleen het iets grotere gewicht van velg en band is uiteindelijk nadelig, maar da's maar een heel klein verschil)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo aug 27, 2008 10:24 am

Ik gebruik liever de vergelijking:
26" - Winkelwagentje, inclusief zwenkwieltjes
29" - Nieuwe Bat-mobile met dubbele achterwielen

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo aug 27, 2008 10:36 am

JeroenK schreef:29" is lastiger op gang te brengen vanuit bijna stilstand
Ik stop meestal niet bij het fietsen, en heb trouwns vaak een kopstart als ik op een behoorlijk zware Redline Monocog (frame 2.9kg) race.

Trouwens, het gewichtsargument wordt meteen meer dan gecompenseerd door het rolweerstandsargument. 400g aan rotatie gewicht is gewoon grofweg 0,4-0,5% van het totale gewicht, en vanwege dat het rotatiegewicht is nog maximaal 0,8% onder extreem felle acceleratie. Dat is, luchtweerstand even tot nul stellend.
Het rolweerstandsvoordeel van 10% grotere wielen is al groter dan die extra 400g je tegen kan houden, wat die kopstarts op mijn zware SS verklaart. dat is het op een Singlespeed doe, maakt het wel weer een ingewikkelder verhaal, want dat hoort gewoon niet als er erkende Elite's op de voorste rij staan...

Het verhaal:
"Ga maar voor mij staan bij de start, want ik heb een Singlespeed en nog met grotere wielen ook, dus ik zal even nodig hebben om op gang te komen en wil je niet in de weg rijden. Ik haal je later in de ronde wel in." is niet van toepassing, dus. Ad en Gert-Jan halen mij meestal pas na een ronde of wat in.

Om de zwaardere wielen te compenseren onder acceleratie, ga ik soms gewoon niet op de fiets zitten. Rennen met fiets op de nek tot 25km/u, wielen vooral niet laten draaien. Dan pas op de plek waar ik anders toch zou remmen, de fiets neer zetten en erop springen. Omdat de wielen dan toch moeten gaan draaien, remt dat gelijk weer lekker af. 8)

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » do aug 28, 2008 12:51 pm

@sph@ltdude schreef:
Steelboy schreef:Of het sneller is, is dit jaar ook wel ontkracht door een ontketende Nard lijkt me zo...
Je weet natuurlijk nooit hoe snel hij op een 29'er zou zijn geweest :lol:

(of breng ik hem met deze opmerking op een idee en kijken we volgend jaar tegen een nóg grotere achterstand aan? :cry: )
Ach, zó groot zijn de verschillen nou ook weer niet. Daarnaast rij ik met een (26") tubeless 2,2 RaceKing achter en een 2,4 MountainKing voor, op zo'n 1,5 Bar. Die zijn zo groot en zacht, dat ik me op een 29er waan...

Maar als ik nu voor een andere SiSp zou gaan, helemaal vanaf nul, zou ook ik serieus gaan kijken naar een 29er. Met de nu verkrijgbare onderdelen/frames kan je elk soort fiets samenstellen die je wilt (in mijn geval: licht, racy, nerveus). Voor volgend jaar voldoet mijn meer dan 10 jaar oude Litespeed nog prima denk ik.
Laatst gewijzigd door Nard op vr aug 29, 2008 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do aug 28, 2008 1:30 pm

Houd het maar bij 26" ajb Nard. Gaat hard zat zo.

driven

Bericht door driven » do aug 28, 2008 11:24 pm

ik rijdt sinds kort ook ss 29er en dat rijdt erg soepel :D en wat comfortabeler dan mijn geareed gt met 26inch wielen ;) maar eerst es testen dan kiezen is de beste optie idd 8)
old school never dies

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do sep 11, 2008 6:50 pm

Ik heb wel wat fietsen staan die je kunt proberen, XL ss en een Medium 29" geared, mocht dat passen.

Het verschil is niet 1-2-3 te verklaren, heel veel hangt af van de geometry en wat je er van verwacht. Ik weet wel dat mijn ueber nerveuze OnOne (in de positieve zin dan) een heerlijke gooi en smijt fiets was in vergelijking met de 29-ers die ik nu rijdt. Was ik wat kleiner geweest dan zou ik ook zeker nog 26" fietsen hebben denk ik, voor dat soort doeleinden (in tegenstelling tot wat de echte puristen zeggen denk ik dat er veel "gooi en smijt" gevoel verloren gaat met de grotere wielen, ongeacht de geometrie).

Proberen is denk ik gewoon wat je moet doen, er is hier op het forum vana alles te regelen, binnenkort gaan we weer een keer meeten en dan is er waarschijnliojk vana alles aanwezig.

En als je de delen hebt, gewoon een 26" opbouwen om het singlespeed gevoel te ervaren, dan heb je dat maar vast gehad :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

The Bassenator

Bericht door The Bassenator » vr sep 12, 2008 10:16 am

Dank voor alle reacties en feedback! Ik vond ergens in een kratje met oude fietsspullen nog een Taiwan-versie van een Doofer-achtige tensioner, dus ik kan vrij makkelijk eens even een 26" opbouwen.

ik houd het forum in de gaten. als er weer een meeting/testdag/etc. wordt georganiseerd kom ik zeker eens eea uitproberen.

Plaats reactie