Fully Singlespeed !?
Moderators:JJ, Beheerders
Nu het lichaam steeds vaker begint te protesteren door mijn reuma (artritus psoriatica), wordt het bereiden van een hardtail met starre vork soms te pijnlijk. Een verende voorvork en eventueel een naafversnelling is zo op de huidige bike te monteren.
Nu zoek ik naar fully-frames (XC of marathon) waar je een naafversnelling/singlespeed mee kan maken zonder gebruik te maken van een ketiingspanner.
Is dit mogelijk of veranderd bij iedere fully de kettinglijn voordurend bij iedere hobbel in het parcours?
Nu zoek ik naar fully-frames (XC of marathon) waar je een naafversnelling/singlespeed mee kan maken zonder gebruik te maken van een ketiingspanner.
Is dit mogelijk of veranderd bij iedere fully de kettinglijn voordurend bij iedere hobbel in het parcours?
als het scharnier van je achterfarme hetzelfde punt is als je bracket, dan blijft de kettinglijn even lang. Hoe verder het scharnierpunt van je bracket af, hoe meer kans je hebt.
Het draaipunt wil niet zeggen dat er een as met scharnier voor je brug op die plek moet zitten. Je moet kijken wat de weg is die je achteras maakt bij oningeveerd, tot ingeveerd.
Hier maak je een denkbeeldige cirkel van, en het middelpunt daarvan moet zo dicht mogelijk op je bracket zitten.
Nouja, moet... als je geen kettingspanner wilt gebruiken
...
Het draaipunt wil niet zeggen dat er een as met scharnier voor je brug op die plek moet zitten. Je moet kijken wat de weg is die je achteras maakt bij oningeveerd, tot ingeveerd.
Hier maak je een denkbeeldige cirkel van, en het middelpunt daarvan moet zo dicht mogelijk op je bracket zitten.
Nouja, moet... als je geen kettingspanner wilt gebruiken

URT's (Unified rear triangle) hebben een veersysteem waarbij BB en achternaaf op gelijke afstand blijft. Wat heet, ze zitten vast aan elkaar.
Enige URT met naam is een Klein Mantra (ook handig met horizontale rear entry dropouts, ware het niet dat ze te kort zijn voor echte verstelling).

Andere opties zijn MTB's van Halfords, Kwantum e.d..

Enige URT met naam is een Klein Mantra (ook handig met horizontale rear entry dropouts, ware het niet dat ze te kort zijn voor echte verstelling).

Andere opties zijn MTB's van Halfords, Kwantum e.d..

Ik heb nog een URT frame liggen, maar door verkeerde wielmaat al vele jaren in onbruik. Extreem cool, een SS fully natuurlijk.
Ik heb net overigens veel minder. Op de SSrijd je meer staand, en als je al zit, is dat verder naar voren, minder klappen op te vangen voor de rug.
Waarom niet gewoon een verende zadelpen? er zijn hele goede, die lichter en goedkoper zijn dan een fully frame extra is.
Ik heb net overigens veel minder. Op de SSrijd je meer staand, en als je al zit, is dat verder naar voren, minder klappen op te vangen voor de rug.
Waarom niet gewoon een verende zadelpen? er zijn hele goede, die lichter en goedkoper zijn dan een fully frame extra is.
Re: Fully Singlespeed !?
Als je toch te kennen geeft vering en versnellingen nodig te hebben, waarom koop je dan niet gewoon een fully met derailleur systeem? Desnoods 2 bladen voor en beperkte range achter, wil je niet te ver afkomen van het singlespeed gevoel.Akwa schreef:Nu zoek ik naar fully-frames (XC of marathon) waar je een naafversnelling/singlespeed mee kan maken zonder gebruik te maken van een ketiingspanner.
Ik zie geen enkele reden om dan te gaan klooien met naafversnellingen, tenzij je bang bent door 'de andere singlespeeders' als mietje bestempeld te worden... maar he, daar heb jij (of je rug) toch geen boodschap aan?!
Dank voor de input. Zitten leuke frames/bikes tussen, dus verder speuren naar een aantal hiervan op het net.
Een frame met URT heeft de voorkeur, omdat ik singlespeed wil blijven rijden. Voor 90% van mijn ritten is dit heel goed te doen en heb ik geen behoefte aan meerdere versnellingen.
Naafversnelling wil ik als optie houden voor de overige 10% ('zware' vakantieritten)
Belangrijkste is dat de bike een groot deel van de klappen opvangt ipv mijn gewrichten en ik dus relaxter kan blijven rijden.
Een frame met URT heeft de voorkeur, omdat ik singlespeed wil blijven rijden. Voor 90% van mijn ritten is dit heel goed te doen en heb ik geen behoefte aan meerdere versnellingen.
Absoluut niet, ieder zijn eigen keuzes. als het maar de beste is voor mij.Als je toch te kennen geeft vering en versnellingen nodig te hebben, waarom koop je dan niet gewoon een fully met derailleur systeem? Desnoods 2 bladen voor en beperkte range achter, wil je niet te ver afkomen van het singlespeed gevoel.
Ik zie geen enkele reden om dan te gaan klooien met naafversnellingen, tenzij je bang bent door 'de andere singlespeeders' als mietje bestempeld te worden... maar he, daar heb jij (of je rug) toch geen boodschap aan?!

Naafversnelling wil ik als optie houden voor de overige 10% ('zware' vakantieritten)
Belangrijkste is dat de bike een groot deel van de klappen opvangt ipv mijn gewrichten en ik dus relaxter kan blijven rijden.
Van andere VooDoo URT rijders heb ik gehoord dat het vervangen van hun ouderwetse demper voor een “platform” demper een grote verbetering geeft. Het karakteristieke “bobben” is weg, uit het zadel klimmen “gaat” dus zowaar. Essentieel bij SS, lijkt me. In hoevere dit ten koste van de fabuleuze URT tractie gaat, kan ik niet inschatten, maar dat is ook niet je primaire reden voor een fully lijkt het.
Re: Fully Singlespeed !?
Precies. Laat ik het nog scherper stellen dan Steelboy: Vering en versnellingen dragen beide bij aan een mindere belasting van je gewrichten. Waarom dan alleen vering willen? Half werk heeft geen nut: De schokbelasting raak je voor een deel kwijt, maar wat heeft het voor zin als je nog steeds last van je gewrichten krijgt, omdat je in een te grote versnelling flink moet sleuren aan je stuur? Neem op z'n minst een frame waarop je later nog versnellingen kan monteren en gebruik een kettingspanner. Of is dat not done bij de singlespeed fundamentalisten?Steelboy schreef:Als je toch te kennen geeft vering en versnellingen nodig te hebben, waarom koop je dan niet gewoon een fully met derailleur systeem? Desnoods 2 bladen voor en beperkte range achter, wil je niet te ver afkomen van het singlespeed gevoel.Akwa schreef:Nu zoek ik naar fully-frames (XC of marathon) waar je een naafversnelling/singlespeed mee kan maken zonder gebruik te maken van een ketiingspanner.
Zoals eerder beschreven voldoet een singlespeed voor mijn gebruik (woonwerkverkeer en licht offroad tijdens het woonwerkverkeer en een enkele toertocht) nog steeds rgoed. Voor de overige zwaardere tochten wil ik terug kunnen vallen op ee naafversnelling. Naafversnelling heeft mijn voorkeur boven een derailleursysteem (onderhoud, slijtage en look).Vering en versnellingen dragen beide bij aan een mindere belasting van je gewrichten. Waarom dan alleen vering willen? Half werk heeft geen nut: De schokbelasting raak je voor een deel kwijt, maar wat heeft het voor zin als je nog steeds last van je gewrichten krijgt, omdat je in een te grote versnelling flink moet sleuren aan je stuur? Neem op z'n minst een frame waarop je later nog versnellingen kan monteren en gebruik een kettingspanner. Of is dat not done bij de singlespeed fundamentalisten?
Een Salsa Dos Niner is een goede mogelijkheid, maar aan welke prijs moet ik dan denken? frame/compleetMet een Salsa Dos Niner softtail lukt het volgens mij ook, als je een magic gear of tensioner hebt.

Deze heb ik ooit eens van het web geplukt: de Lenz SS op een beurs

Ik kan niet zo goed zien hoe het BB eruit ziet, maar de configuratie lijkt een Leviathan frame met 3" veerweg en dan het draaipunt rond de trapas van de zwaardere frames die hierboven te zien zijn.
Enjoy!!

Ik kan niet zo goed zien hoe het BB eruit ziet, maar de configuratie lijkt een Leviathan frame met 3" veerweg en dan het draaipunt rond de trapas van de zwaardere frames die hierboven te zien zijn.
Enjoy!!
Common sense was never common