Fully Singlespeed !?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Akwa
Berichten:280
Lid geworden op:vr mei 16, 2003 11:28 am
Locatie:Enschede
Contacteer:
Fully Singlespeed !?

Bericht door Akwa » wo sep 17, 2008 8:59 am

Nu het lichaam steeds vaker begint te protesteren door mijn reuma (artritus psoriatica), wordt het bereiden van een hardtail met starre vork soms te pijnlijk. Een verende voorvork en eventueel een naafversnelling is zo op de huidige bike te monteren.

Nu zoek ik naar fully-frames (XC of marathon) waar je een naafversnelling/singlespeed mee kan maken zonder gebruik te maken van een ketiingspanner.

Is dit mogelijk of veranderd bij iedere fully de kettinglijn voordurend bij iedere hobbel in het parcours?

sedatif
Berichten:375
Lid geworden op:do jun 21, 2007 5:38 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door sedatif » wo sep 17, 2008 9:16 am

als het scharnier van je achterfarme hetzelfde punt is als je bracket, dan blijft de kettinglijn even lang. Hoe verder het scharnierpunt van je bracket af, hoe meer kans je hebt.
Het draaipunt wil niet zeggen dat er een as met scharnier voor je brug op die plek moet zitten. Je moet kijken wat de weg is die je achteras maakt bij oningeveerd, tot ingeveerd.
Hier maak je een denkbeeldige cirkel van, en het middelpunt daarvan moet zo dicht mogelijk op je bracket zitten.
Nouja, moet... als je geen kettingspanner wilt gebruiken :)...

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » wo sep 17, 2008 9:54 am

URT's (Unified rear triangle) hebben een veersysteem waarbij BB en achternaaf op gelijke afstand blijft. Wat heet, ze zitten vast aan elkaar.
Enige URT met naam is een Klein Mantra (ook handig met horizontale rear entry dropouts, ware het niet dat ze te kort zijn voor echte verstelling).

Afbeelding

Andere opties zijn MTB's van Halfords, Kwantum e.d..

Afbeelding

TIthomas
Berichten:570
Lid geworden op:za nov 04, 2006 7:21 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door TIthomas » wo sep 17, 2008 9:58 am

andere optie is een Kona Bass (draaipunt/lager van achterbrug zit ter plaatse van bb) Alleen is dit niet echt een xc gerelateerde fiets....100mm achtervering, misschien werkt t voor xc met 100mm vork en een iets langere stuurpen?

ken verder geen echte andere opties

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo sep 17, 2008 12:13 pm

Ik heb nog een URT frame liggen, maar door verkeerde wielmaat al vele jaren in onbruik. Extreem cool, een SS fully natuurlijk.
Ik heb net overigens veel minder. Op de SSrijd je meer staand, en als je al zit, is dat verder naar voren, minder klappen op te vangen voor de rug.
Waarom niet gewoon een verende zadelpen? er zijn hele goede, die lichter en goedkoper zijn dan een fully frame extra is.

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » wo sep 17, 2008 12:26 pm

Ik ben ook wel eens op zoektocht gegaan naar zoiets, dit is wat ik nog weet:

Kona A:
Afbeelding

Kona cowan ds of bass:
Afbeelding

Lenzsport lumberjack:
Afbeelding

Lenzsport Fat Jack:
Afbeelding

Lenzsport Spankster:
Afbeelding

COVE G-spot:
Afbeelding
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo sep 17, 2008 12:31 pm

Haro Sonix:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo sep 17, 2008 6:23 pm

Of een old-school Trek Y11,22,33 y-five-0 op de kop tikken!

Afbeelding

Die gekke dingen blijven gewoon mooi!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

sedatif
Berichten:375
Lid geworden op:do jun 21, 2007 5:38 pm
Locatie:Utrecht

Bericht door sedatif » wo sep 17, 2008 6:51 pm

HA! die had ik! ooit gekocht bij rose versand als oud modellen opruiming.

Helaas lag ie in de vork en het steeltje na een flinke crash in de ardennen...

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » do sep 18, 2008 7:08 am

GT modellen?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do sep 18, 2008 9:09 am

Met een Salsa Dos Niner softtail lukt het volgens mij ook, als je een magic gear of tensioner hebt.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re: Fully Singlespeed !?

Bericht door Steelboy » do sep 18, 2008 9:28 am

Akwa schreef:Nu zoek ik naar fully-frames (XC of marathon) waar je een naafversnelling/singlespeed mee kan maken zonder gebruik te maken van een ketiingspanner.
Als je toch te kennen geeft vering en versnellingen nodig te hebben, waarom koop je dan niet gewoon een fully met derailleur systeem? Desnoods 2 bladen voor en beperkte range achter, wil je niet te ver afkomen van het singlespeed gevoel.

Ik zie geen enkele reden om dan te gaan klooien met naafversnellingen, tenzij je bang bent door 'de andere singlespeeders' als mietje bestempeld te worden... maar he, daar heb jij (of je rug) toch geen boodschap aan?!

Gebruikersavatar
Akwa
Berichten:280
Lid geworden op:vr mei 16, 2003 11:28 am
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Akwa » do sep 18, 2008 9:56 am

Dank voor de input. Zitten leuke frames/bikes tussen, dus verder speuren naar een aantal hiervan op het net.
Een frame met URT heeft de voorkeur, omdat ik singlespeed wil blijven rijden. Voor 90% van mijn ritten is dit heel goed te doen en heb ik geen behoefte aan meerdere versnellingen.
Als je toch te kennen geeft vering en versnellingen nodig te hebben, waarom koop je dan niet gewoon een fully met derailleur systeem? Desnoods 2 bladen voor en beperkte range achter, wil je niet te ver afkomen van het singlespeed gevoel.

Ik zie geen enkele reden om dan te gaan klooien met naafversnellingen, tenzij je bang bent door 'de andere singlespeeders' als mietje bestempeld te worden... maar he, daar heb jij (of je rug) toch geen boodschap aan?!
Absoluut niet, ieder zijn eigen keuzes. als het maar de beste is voor mij. ;)

Naafversnelling wil ik als optie houden voor de overige 10% ('zware' vakantieritten)
Belangrijkste is dat de bike een groot deel van de klappen opvangt ipv mijn gewrichten en ik dus relaxter kan blijven rijden.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do sep 18, 2008 10:55 am

Van andere VooDoo URT rijders heb ik gehoord dat het vervangen van hun ouderwetse demper voor een “platform” demper een grote verbetering geeft. Het karakteristieke “bobben” is weg, uit het zadel klimmen “gaat” dus zowaar. Essentieel bij SS, lijkt me. In hoevere dit ten koste van de fabuleuze URT tractie gaat, kan ik niet inschatten, maar dat is ook niet je primaire reden voor een fully lijkt het.

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Re: Fully Singlespeed !?

Bericht door JeroenK » do sep 18, 2008 12:47 pm

Steelboy schreef:
Akwa schreef:Nu zoek ik naar fully-frames (XC of marathon) waar je een naafversnelling/singlespeed mee kan maken zonder gebruik te maken van een ketiingspanner.
Als je toch te kennen geeft vering en versnellingen nodig te hebben, waarom koop je dan niet gewoon een fully met derailleur systeem? Desnoods 2 bladen voor en beperkte range achter, wil je niet te ver afkomen van het singlespeed gevoel.

Ik zie geen enkele reden om dan te gaan klooien met naafversnellingen, tenzij je bang bent door 'de andere singlespeeders' als mietje bestempeld te worden... maar he, daar heb jij (of je rug) toch geen boodschap aan?!
Precies. Laat ik het nog scherper stellen dan Steelboy: Vering en versnellingen dragen beide bij aan een mindere belasting van je gewrichten. Waarom dan alleen vering willen? Half werk heeft geen nut: De schokbelasting raak je voor een deel kwijt, maar wat heeft het voor zin als je nog steeds last van je gewrichten krijgt, omdat je in een te grote versnelling flink moet sleuren aan je stuur? Neem op z'n minst een frame waarop je later nog versnellingen kan monteren en gebruik een kettingspanner. Of is dat not done bij de singlespeed fundamentalisten?

Gebruikersavatar
Akwa
Berichten:280
Lid geworden op:vr mei 16, 2003 11:28 am
Locatie:Enschede
Contacteer:

Bericht door Akwa » vr sep 19, 2008 9:41 am

Vering en versnellingen dragen beide bij aan een mindere belasting van je gewrichten. Waarom dan alleen vering willen? Half werk heeft geen nut: De schokbelasting raak je voor een deel kwijt, maar wat heeft het voor zin als je nog steeds last van je gewrichten krijgt, omdat je in een te grote versnelling flink moet sleuren aan je stuur? Neem op z'n minst een frame waarop je later nog versnellingen kan monteren en gebruik een kettingspanner. Of is dat not done bij de singlespeed fundamentalisten?
Zoals eerder beschreven voldoet een singlespeed voor mijn gebruik (woonwerkverkeer en licht offroad tijdens het woonwerkverkeer en een enkele toertocht) nog steeds rgoed. Voor de overige zwaardere tochten wil ik terug kunnen vallen op ee naafversnelling. Naafversnelling heeft mijn voorkeur boven een derailleursysteem (onderhoud, slijtage en look).
Met een Salsa Dos Niner softtail lukt het volgens mij ook, als je een magic gear of tensioner hebt.
Een Salsa Dos Niner is een goede mogelijkheid, maar aan welke prijs moet ik dan denken? frame/compleet :?

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » vr sep 19, 2008 10:33 am

Akwa schreef: Een Salsa Dos Niner is een goede mogelijkheid, maar aan welke prijs moet ik dan denken? frame/compleet :?
Het staat er meer om de lijst compleet te krijgen, niet als advies. Koop gewoon een goede verende zadelpen, daar haal je meer comfort uit voor minder geld.

Gebruikersavatar
Heckler
Berichten:241
Lid geworden op:di feb 21, 2006 8:31 am
Locatie:Assen

Bericht door Heckler » za sep 20, 2008 9:11 am

Deze heb ik ooit eens van het web geplukt: de Lenz SS op een beurs

Afbeelding

Ik kan niet zo goed zien hoe het BB eruit ziet, maar de configuratie lijkt een Leviathan frame met 3" veerweg en dan het draaipunt rond de trapas van de zwaardere frames die hierboven te zien zijn.

Enjoy!!
Common sense was never common

Plaats reactie