Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl
Moderators:JJ, Beheerders
-
willem12
Hef dit 29" hoekje maar op.....
Bericht
door willem12 » wo mei 06, 2009 1:20 pm
29" wordt gemeengoed en massaproduct:
Specialized Epic 29":
Morgan Hill, California
You can say that 29ers have jumped the shark, that the trend is no longer a trend. It’s so mainstream, in fact, that Specialized is going to offer an Epic (as in, seriously fast race bike) 29er in 2010. How serious? Serious as in, it will be spec’d with SRAM’s super Gucci, not even out yet, XX group. This isn’t going to be a bike for noodling around on; Specialized thinks it will be for earnest racers, especially in marathon categories, and they’ve put their best minds on the project, especially when it comes to tuning the bike’s FSR suspension.
In Nederland is Specialized zo'n beetje de Opel Kadett voor de iets serieuzere rijder. Volgend jaar ook Giant.
Weer een niche naar de kloten

Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
-
steelhead
Bericht
door steelhead » wo mei 06, 2009 1:37 pm
Specialized had natuurlijk al een paar 29rs. Maar volgend jaar ook in de carbon Epic uitvoeringen. Die zien er echt goed uit. Zou de EU het nou echt niet willen snappen. In de VS is 29r toch al echt mainstream. hier kom je ze bijna niet tegen.
Nou ja. Ik rij nog steeds lekker op mijn 29r en ga ditjaar weer een nieuwe bouwen.
Cas
-
JeroenK - Berichten:554
Bericht
door JeroenK » wo mei 06, 2009 1:42 pm
"Weer een niche naar de kloten"? Die emotie snap ik niet helemaal. Wat is er zo fout aan het feit dat een concept uitgroeit tot iets groters?
De 'early adapters' hebben misschien graag het gevoel dat ze iets speciaals hebben en dat wordt ze afgenomen. Meestal compenseren ze dat door iets nieuws te zoeken of tot in lengte van dagen anderen te vermoeien met 'dat ze de eersten waren en het al lang wisten'. Ik zie het probleem van het uitgroeien van een niche naar iets groters dus vooral bij de verbale uitval van te grote ego's die er mee gepaard gaat

.
Bovendien denk ik dat het wel mee valt. Specialized biedt al jaren 29ers aan, in hardtail en FS vorm. Zie jij ze rondrijden? Fisher is ook geen kleintje. Het aanbod in de VS is al lang enorm en de vraag ook. Hier valt de vraag wel mee.
Much ado about nothing, lijkt me.
Mocht er 'ruimte' nodig zijn in dit hoekje, dan is daar een simpele oplossing voor: Geef de fixed mafkezen hun eigen hoekje.
-
willem12
Bericht
door willem12 » wo mei 06, 2009 2:03 pm
JeroenK schreef:"Weer een niche naar de kloten"? Die emotie snap ik niet helemaal. Wat is er zo fout aan het feit dat een concept uitgroeit tot iets groters? .....Ik zie het probleem van het uitgroeien van een niche naar iets groters dus vooral bij de verbale uitval van te grote ego's die er mee gepaard gaat
Is een niche is het leven rustig en overzichtelijk en kan er op inhoud gediscussieerd worden. Groter de massa hoe dommer het gemiddelde niveau.
Vroeger klom ik in de bergen, lid van de KNAV met max 500 klimmers, vertrouwen was impliciet en het bergklimmen relatief veilig. Nu is het een massasport en de doden liggen opgestapeld aan de stadsgrens van Chamonix ondanks de bureaucratie van diploma's en opleidingen.
Daarnaast weet ik dat jij hier erg goed op reageert

Niche kennis

Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
-
Pino - Berichten:2472
Bericht
door Pino » wo mei 06, 2009 2:57 pm
Binnenkort kan de 26"weer met een gerust hart uit de kast komen.
-
Steelboy - Berichten:8100
-
Contacteer:
Bericht
door Steelboy » wo mei 06, 2009 3:25 pm
willem12 schreef:Is een niche is het leven rustig en overzichtelijk en kan er op inhoud gediscussieerd worden. Groter de massa hoe dommer het gemiddelde niveau.
Dus rij je op een 29-er omdat het goed rijdt of omdat de gemiddelde biker er niet op rijdt?! Met deze theorie ondergraaf je de theorieen waar Cloxxki jaren van zijn leven aan gewijd heeft!
Als je goed kijkt, dan is de hele MTB scene een niche!
-
mateis - Berichten:1354
Bericht
door mateis » wo mei 06, 2009 4:57 pm
Dan moet je juist iets minder goed kijken toch?

-
Cloxxki
Bericht
door Cloxxki » wo mei 06, 2009 8:09 pm
Steelboy schreef:willem12 schreef:Is een niche is het leven rustig en overzichtelijk en kan er op inhoud gediscussieerd worden. Groter de massa hoe dommer het gemiddelde niveau.
Dus rij je op een 29-er omdat het goed rijdt of omdat de gemiddelde biker er niet op rijdt?! Met deze theorie ondergraaf je de theorieen waar Cloxxki jaren van zijn leven aan gewijd heeft!
Als je goed kijkt, dan is de hele MTB scene een niche!
Huh, wat bedoel je?
Ik heb altijd voorspeld dat 29" mainstream zou worden, en dat NL het jaren later door zou krijgen. Hoe lang is het geleden dat iedereen het een eeuwige niche toebedacht?
De eerste 29" band (triviaal) rolde 10 jaar en 1 maand geleden. De eerste productiefiets (Fisher, Nishiki) 8 jaar geleden. 6 jaar geleden de eerste losse frameset (Surly). 2009, en de grootste tegenstrevers van 29", Specialized en Giant, bieden carbon hardtails aan met de allerhoogste afmontage.
Ik raak weer geinteresseerd in fiets als er 32" komt. Je weet wat ik dan ga lopen verkondigen...

-
De Lars Cuevas - Berichten:1023
Bericht
door De Lars Cuevas » wo mei 06, 2009 8:15 pm
Éérst je Fly in rijdende staat opleveren Jan Gerrit, dán pas mag je met het volgende project aan de gang
Ik zeg: Nice is belangrijker dan niche. Gewoon lekker fietsen met zijn allen!

Laatst gewijzigd door
De Lars Cuevas op wo mei 06, 2009 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wictor
Bericht
door wictor » wo mei 06, 2009 8:15 pm
O wee als je er daarna achter komt dat 36" toch nog idealer was, Klok.
Als standardisatienazi snap ik er allemaal niks van................................
-
DeKerfs
Bericht
door DeKerfs » wo mei 06, 2009 8:41 pm
wictor schreef:O wee als je er daarna achter komt dat 36" toch nog idealer was, Klok.
Als standardisatienazi snap ik er allemaal niks van................................
Try Russia, my friend

-
hil1 - Berichten:225
Bericht
door hil1 » wo mei 06, 2009 9:24 pm
Ha, zelfs de Geax Barro 29 band staat in het MTB hoekje van het KNWU wielermagazine! En terecht, want de 29 wielmaat is ideaal voor NL.
Nu nog wachten op de Cube of Red Bull 29er!
-
Het TUIG
-
Contacteer:
Bericht
door Het TUIG » wo mei 06, 2009 9:32 pm
hil1 schreef:
Nu nog wachten op de Cube of Red Bull 29er!
Die CUBE was er jaren geleden al!

Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » wo mei 06, 2009 9:38 pm
Crisis ben ik even blij dat ik in backwater nl (Brabant, het Alabama van NL) woon. Kan ik lekker nog een paar jaar de niche nicht uithangen.
Wat een gezever. Op MTBR is ook al een flinke discussie aan de gang over de mainstream SS rijders. Hebben we het allemaal op onze heupen ofzo dan we niet meer "speciaal" zijn?
Oplossing zoals aangegeven op MTBR: 29-er offroad unicycle. Dat zal wsl nooit mainstream worden.
Dus Willem je weet wat je nu MOET gaan aanschaffen...:P..
Ow ja en waarschijnlijk zullen binnenkort wel een paar fakenger hipsters zich kapot rijden tegen een tram en zal die hype ook weer overwaaien (in NL dan)
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
nut-case - Berichten:1943
Bericht
door nut-case » do mei 07, 2009 8:31 am
ik snap jullie niet..
29er parts frames etc zijn nu vrij duur vind ik
ik was bezig met een fiets voor werk met zo'n fiets prive plan weet je wel maar een 29er was zelfs dan veel te duur
als het mainstream wordt worden de parts meer standaard en dus goedkoper, altijd fijn;)
bovendien denk ik dat als ik naar de standaard mtb'er kijk (mijn pa enzijn vrienden) dat het nog jaren gaat duren voordat de 29er echt door komt in nl, als ie dat al doet.
de meeste hebben het in hun hoofd dat die wielen te groot zijn voor parcours als dorst..
nog even een edit:
volgens mij pa: de spaken vna een 29er zijn veel langer en daarom gevoeliger voor slagen. gezien de meeste standaard mtb'er ( en dan bedoel ik de man die het een sinde week doet omdat hij het wle leuk vind en omdat hij bos wel mooi vind) is rond de 40 50 jaar en heeft meestal in plaats vna een was bord een droogtrommel
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
-
Cloxxki
Bericht
door Cloxxki » do mei 07, 2009 9:13 am
Als SS echt mainstream trekjes gaat krijgen (doet het wat mij betreft al), zal het interessant worden te zien wat SRAM en Shimano doen. Gaan ze dan een SS cassettenaaf aanbieden op XT/XTR niveau om wat business van de kleinere merken af te pikken? Of houden ze de markt toch zoveel mogelijk focused op gears, hopende dat die maar niet uit de gratie gaan raken?
Dat van die langere spaken is meer iets voor een voor/nadelen topic denk ik. Zolang er 100.000+ rijders zonder slagen in hun wiel rond rijden, zal het allemaal wel meevallen.
Echter, een slapper 29" wiel (wel de realiteit) is overigens alleen als GEVOLG VAN STANDARDISATIE. 29" heeft baat bij een eigen set standaards om volledig tot zijn recht te komen. Meer spaken, wijdere naven.
Sommige 29" merken gaan al voorzichtig in die richting. Misschien dat verbeteringen in materialen en en onderdelen het ten dele overbodig maakt, hoewel beter altijd beter zal blijven.
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » do mei 07, 2009 9:51 am
volgens mij pa: de spaken vna een 29er zijn veel langer en daarom gevoeliger voor slagen. gezien de meeste standaard mtb'er ( en dan bedoel ik de man die het een sinde week doet omdat hij het wle leuk vind en omdat hij bos wel mooi vind) is rond de 40 50 jaar en heeft meestal in plaats vna een was bord een droogtrommel
Nah als het wiel goed gespaakt is hoeft dat geen probleem te zijn. Als ik kijk naar mijn gewicht en rijstijl zou ik vaak slagen moeten hebben. Zowel op dished wielen als op SS wielen geen probleem.
Het is natuurlijk altijd iets zwakker. Maar als je ziet hoever 26-ers worden gedished vanwege de cassette en de hoeveelheid getacode wielen die je ziet lansgkomen (veel dish en weinig tacos) denk ik niet dat het een probleem is. Een goed ingespaakt wiel krijg je bijna niet kapot.
Tevens kunnen veel fietsenmakers en fabrikanten niet netjes inspaken. Daardoor ontstaan meer slagen dan door langere spaken/grotere wielen.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » do mei 07, 2009 9:53 am
Ik vind het trouwens okee dat het meer mainstream wordt (zowel 29-er als SS). Meer parts etc voor beter prijzen.
SS zal wel minder mainstream worden als 29-er denk ik. Misschien dat de 2x6 of 3x6 drivetrain weer in komt. Veel minder dish. Sterkere wielen en met een goede tandwielkeuze denk ik voldoende versnellingen.
-
Cloxxki
Bericht
door Cloxxki » do mei 07, 2009 10:04 am
didadunlop schreef:Ik vind het trouwens okee dat het meer mainstream wordt (zowel 29-er als SS). Meer parts etc voor beter prijzen.
SS zal wel minder mainstream worden als 29-er denk ik. Misschien dat de 2x6 of 3x6 drivetrain weer in komt. Veel minder dish. Sterkere wielen en met een goede tandwielkeuze denk ik voldoende versnellingen.
tuurlijk. Als wij al rete-snel rond kunnen scheuren met SS, soms zelfs sneller dan met een gearie lukt, dan gaat 2x6 echt wel volstaan op de meeste parcoursen.
-
nut-case - Berichten:1943
Bericht
door nut-case » do mei 07, 2009 10:08 am
in nl sowieso
heb dorst een keer ss geprobeerd (versnelling kiezen en afblijven) maar op lange rechte stukken is het wel fijn om een tandje zwaarder te kunnen ik geloof zelf wel in 2 x 6
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....
\_/ team roekeloos \_/
-
Bericht
door JeroenK » do mei 07, 2009 10:42 am
didadunlop schreef:volgens mij pa: de spaken vna een 29er zijn veel langer en daarom gevoeliger voor slagen. gezien de meeste standaard mtb'er ( en dan bedoel ik de man die het een sinde week doet omdat hij het wle leuk vind en omdat hij bos wel mooi vind) is rond de 40 50 jaar en heeft meestal in plaats vna een was bord een droogtrommel
Nah als het wiel goed gespaakt is hoeft dat geen probleem te zijn. Als ik kijk naar mijn gewicht en rijstijl zou ik vaak slagen moeten hebben. Zowel op dished wielen als op SS wielen geen probleem.
Het is natuurlijk altijd iets zwakker. Maar als je ziet hoever 26-ers worden gedished vanwege de cassette en de hoeveelheid getacode wielen die je ziet lansgkomen (veel dish en weinig tacos) denk ik niet dat het een probleem is. Een goed ingespaakt wiel krijg je bijna niet kapot.
Tevens kunnen veel fietsenmakers en fabrikanten niet netjes inspaken. Daardoor ontstaan meer slagen dan door langere spaken/grotere wielen.
Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Nut-case probeerde volgens mij te betogen dat bij 'Otto Normalbiker' dit soort gedachten nou eenmaal leven, of ze nou op waarheid berusten of niet.
2x6? Dit topic gaat toch over mainstream oplossingen hè. In de mainstream gaat de evolutie sinds het ontstaan van de MTB richting meer range en toch kleinere stappen tussen de versnellingen. De 2x6 is misschien slim, maar gaat tegen de richting in en zal dus als productie artikel nooit lang leven. Uiteindelijk rijden we allemaal op een belt drive i.c.m. CVT.
-
didadunlop
Bericht
door didadunlop » do mei 07, 2009 10:53 am
Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Nut-case probeerde volgens mij te betogen dat bij 'Otto Normalbiker' dit soort gedachten nou eenmaal leven, of ze nou op waarheid berusten of niet.
idd daar heb je (en nut case) en gelijk in.
Tevens heb ik naast Standardisatienazi nu ook Otto normalbiker toegevoegd aan mijn "leuke woorden op feestjes" lijstje..

-
Bericht
door JeroenK » do mei 07, 2009 10:56 am
Eerlijkheid gebiedt te zeggen: De eer voor 'Otto Normalbiker' moet volgens mij naar Bike-magazin.
-
partyboj
Bericht
door partyboj » do mei 07, 2009 8:43 pm
JeroenK schreef:Eerlijkheid gebiedt te zeggen: De eer voor 'Otto Normalbiker' moet volgens mij naar Bike-magazin.
Hoe kun je dat nou zeggen?!
Ze hebben al minstens twee keer een foto van een 29er in hun blad gehad!