Dilemma

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop
Dilemma

Bericht door didadunlop » zo jul 05, 2009 9:55 am

In augustus ga ik vanuit Zweden naar NL fietsen. Dit op een soort van ultralight manier. Per dag iets van 150KM fietsen over B-wegen en misschien wat landweggetjes.

Nu ben ik in dubio over welke fiets ik daarvoor ga gebruiken. De keuze is tussen de pompino en de mariachi. Beiden zullen worden uitgerust met een dingle setup en beide kunnen dezelfde hoeveelheid bagage aan.

De pompino heeft als voordeel dat het een 42/16 40/18 dingle wordt en dus iets sneller is als de mariachi. OOk vanwege de iets dunnere bandjes.

De mariachi met zijn dikke banden is wsl iets comfortabeler en iets minder gevielig voor eventueel slechte wegen. Niet dat die zoveel in de planning zitten maar je weet maar nooit.

Iemand hier een voor/afkeur?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » zo jul 05, 2009 4:03 pm

Ik zou voor comfort gaan, oftewel mariachi met grote appels 8) Op de lange afstand met tijd genoeg hoef je niet 2 km/u sneller te zijn, je moet kunnen genieten van de tocht !
Btw, als je je dikke banden hard genoeg oppompt dan is het verschil in rijweerstand nog maar erg klein.
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jul 05, 2009 4:44 pm

Dunne banden zijn niet sneller, tenzij je ultralight gaat en die 150km in 3,5 uur klaart elke dag. Op zulke afstanden zijn dikke banden echt een zegening. En, als een leuk pad zich aandient als short-cut, pak je die gewoon.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo jul 05, 2009 6:36 pm

En toch, ik vind een dropbar bike voor groetendeels (semi) verhard touren toch fijner. Maar ik heb weinig ervaring met dit soort tochten!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo jul 05, 2009 7:14 pm

Ik sluit me aan bij JJ, de MTB ga je verwensen na een paar dagen afzien! MTB geen gewoon geen tour geometrie!

Pottser

Bericht door Pottser » zo jul 05, 2009 7:33 pm

Lastige keuzeinderdaad. Voordeel El Mariachi: alle soorten banden kunnen erop. Een echte slechte weg kan je meepakken. Is sterker (maar geen echt argument bij ultralight). Voorwaarde is wellicht dat je een maximaal comfortabel stuurtje en banden moet monteren. Voordeel Pompino: lichter en sneller. Voorwaarde is wellicht bij deze dat je de maximale bandbreedte wilt monteren om echt comfortabel te kunnen rijden.

Ik rijd al jaren mijn vakanties op mountainbikes, meestal dropbar-style. Ga je echter ultralight en over de weg, dan is de pompino volgens mij prima.

PS. Eigenlijk is een echte crosser a la Crosscheck ideaal voor zo iets.

willem12

Bericht door willem12 » zo jul 05, 2009 8:34 pm

Ik vandaag 120k gedaan op de Zion met Big Apples over Zandwegen/fietspaden en ben het eens met wat hierboven staat. Als je zoveel mogelijk off-road gaat, dan de Mariachi. Anders de Pompino met zo dik mogelijke banden. Geometrie en stuur toch net iets beter ingericht op touren. Ik had vandaag zelfs pijn in mijn handen op de Jones-Bar...moet niet gekker worden en toch een indicatie dat de Zion voor al dat vlakke werk niet de meest relaxte geometrie heeft.

Daarbij, als ik het mij goed herinner, zijn de heuveltjes in Denemarken vrij stevig....
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo jul 05, 2009 9:17 pm

Ik hoop dat je het niet met het dubbele pannenkoek verzet gereden hebt wat je er Woensdag op had liggen :D

JJ

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jul 05, 2009 9:24 pm

Gelukkig ga ik niet naar Denemarken maar naar Zweden..:D

Ja het heeft allebei zijn voor en nadelen. Ik ben er nog niet over uit. Maar het is en blijft natuurlijk een luxeprobleem.

Pomp gaat tot maximaal 37MM en op de mariachi zou ik dan idd Grote Appels leggen.
Ik hoop dat je het niet met het dubbele pannenkoek verzet gereden hebt wat je er Woensdag op had liggen
was dat dezelfde koffiemolen als in Oosterbeek?

Op de mariachi zou ik trouwens een 36/16 34/18 dingle zetten. 34/18 is mijn standaard MTB verzet en 36/16 zou dan net wat praktischer zijn op het vlakke.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

willem12

Bericht door willem12 » zo jul 05, 2009 9:53 pm

didadunlop schreef:In augustus ga ik vanuit Zweden naar NL fietsen...
En tussen Zweden en NL ligt .......
JJ schreef:Ik hoop dat je het niet met het dubbele pannenkoek verzet gereden hebt wat je er Woensdag op had liggen :D
Nee, 40x21, ben off-road van huis naar Uchelen gegaan, konijnenpaadjes.

Zo ziet een 29" eruit met Big Apples (geen lekke)
Afbeelding

Maak wel een verslagje in jouw forum bij de bicyle touring sectie.

On-Topic: DE POMPINO !!!
Laatst gewijzigd door willem12 op zo jul 05, 2009 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jul 05, 2009 9:56 pm

Afbeelding

Boot van Zweden (trelleborg) naar DLD (travemunde) en dan fietsen/treinen.

marten

Bericht door marten » zo jul 05, 2009 11:00 pm

JJ schreef:En toch, ik vind een dropbar bike voor groetendeels (semi) verhard touren toch fijner. Maar ik heb weinig ervaring met dit soort tochten!

JJ
+1
Mijn keuze zou een Pompino zijn met krom stuur en 30-35mm bandjes
/Marten

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma jul 06, 2009 10:45 am

Misschien ben ik daar gek in, maar een drop bar heeft wat mij betreft 3 handposities, die allemaal onconfortabel zijn.
Ik doe geen echt lange ritten, maar een Mary achtige trekking bar biedt een all day positie. Einde van de dag wil ik echter wel hoger zitten, misschien is een verstelbare stuurpen nieteens zo gek voor touring.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma jul 06, 2009 11:23 am

Een drop bar heeft toch zeker een stuk of (minimaal) 6 bruikbare posities. Een MTB/tourfiets stuur daarentegen veel minder, ook de Jones variant. Een verstelbare stuurpen heeft nooit zin, als je weet hoe je wilt zitten stel je dat in en doe je daar niks meer aan. Tijdens de fase dat je niet weet hoe je wilt zitten kan het zin hebben, maar zodra je dat weet moet dat spul er zo snel mogelijk weer af.

Maar het blijft allemaal persoonlijk natuurlijk.

JJ

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma jul 06, 2009 12:26 pm

JJ schreef:Een drop bar heeft toch zeker een stuk of (minimaal) 6 bruikbare posities. Een MTB/tourfiets stuur daarentegen veel minder, ook de Jones variant. Een verstelbare stuurpen heeft nooit zin, als je weet hoe je wilt zitten stel je dat in en doe je daar niks meer aan. Tijdens de fase dat je niet weet hoe je wilt zitten kan het zin hebben, maar zodra je dat weet moet dat spul er zo snel mogelijk weer af.

Maar het blijft allemaal persoonlijk natuurlijk.

JJ
Ja, maar allemaal 0º of 90º. 1 ertussenin is altijd lekkerder, althans voor mij.

dader

Bericht door dader » ma jul 06, 2009 1:45 pm

Simpel, ga op je Big Dummy! Kun je nog een mooie zweedse meenemen ook.. :)

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma jul 06, 2009 2:23 pm

dader schreef:mooie Zweedse
Dat is een pleonasme :).

dader

Bericht door dader » ma jul 06, 2009 2:29 pm

JeroenK schreef:
Heb je Pipi Langkous wel eens gezien?

On-Topic maar weer... :)

ott

Bericht door ott » ma jul 06, 2009 3:12 pm

dader schreef:
JeroenK schreef:
Heb je Pipi Langkous wel eens gezien?

On-Topic maar weer... :)
Op de een of ander manier heeft die ook wel wat, zo strek en die staartjes....

Maar daar ging het niet over. Ik denk dat de pompino meer geschikt is voor lange afstanden.
Als je er 160 gepland hebt per dag dan is dat best lang zitten in een echte mtb houding
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jul 07, 2009 8:23 am

Iedereen die mij op de mariachi heeft zien zitten weet volgens mij dat ik daar niet de meest sportieve MTB houding op aanneem. Op de pomp zal ik veel sportiever zitten. Al is het alleen maar vanwege de midge die erop zit.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di jul 07, 2009 1:24 pm

Er zijn zeker ook minder knappe Zweedsen. Een klant kwam me eens opzoeken. Vreselijke flirt aan de telefoon en email altijd. Bleek dat ze waarschijnlijk haar hele leven heeft moeten compenseren om de aandacht te trekken, levende in dat land :-)

dré

Bericht door dré » di jul 07, 2009 8:35 pm

didadunlop schreef:Iedereen die mij op de mariachi heeft zien zitten weet volgens mij dat ik daar niet de meest sportieve MTB houding op aanneem. Op de pomp zal ik veel sportiever zitten. Al is het alleen maar vanwege de midge die erop zit.
je hebt een "normale" dropbar nodig :)

Die Midge is te smal op het rechte stuk, hoe noemen ze dat? Middle ection?

didadunlop

Bericht door didadunlop » di jul 07, 2009 9:10 pm

Nee absoluut geen normale drop bar. Ik moet flare hebben. Ik kan niet lange tijd rijden in een 90 graden drop. Verrekt frut vind ik dat. Midge gaat dat een stuk beter op.

Midge heeft niet zo'n kort midden hoor. Mijn nitto dreambar heeft evenveel.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jul 08, 2009 9:36 am

didadunlop schreef:Nee absoluut geen normale drop bar. Ik moet flare hebben. Ik kan niet lange tijd rijden in een 90 graden drop. Verrekt frut vind ik dat. Midge gaat dat een stuk beter op.

Midge heeft niet zo'n kort midden hoor. Mijn nitto dreambar heeft evenveel.
Even serieus.
Wat is er nu comfortabeler dan een €10 Zoom trekking bar? 267g zacht alu, dus comfy. 38º sweep, net als een Mary. Minder forward sweep, but makkelijker in gebruik, en een wat meer recht-op zit met een MTB frame.
All day handpositie vs elke minuut wisselen omdat je polsen en handen weer balen van de drop bar.
1 ding klopt er aan comfort fietsen: het comfort. simpeler kan het niet, beter comfort kan ik me niet voorstellen. Als je toch een beetje pimp wilt, doe je er 2-3 lagen roze bartape omheen ofzo. Een extra tri bar erbij voor tegenwind en lange afdalingen, en gewoon een sportieve look.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo jul 08, 2009 10:32 am

Als ik aan het touren ben (watik meestal doe op een race fiets achtige fiets) dan is voor mij een goede mix tussen comfort en efficientie belangrijk. Ga ik alleen touren dan doe ik dat fixed (met bullbar, heerlijk stuurtje) of op de Cross Check met een Salsa Bell Lap drop bar met iets flare. In de groep met een racer met gears en een gewone drop bar, puur omdat dan de snelheid hoger is en de efficientie dan belangrijker is. Met mijn handen boven op de hoods van de race rem greep kan ik uren ontspannen touren zonder last van handen/polsen te krijgen. Bovendien kun je bij tegen wind wat meer kanten op dan met een big sweep recht mtb stuur.

Een mTB is nietgemaakt om te touren op de weg, dus als je niet een substantieel deel off road rijdt is een MTB gewoon niet efficient (want zwaarder en niet de optimale geo).

JJ

Plaats reactie