Ombouw 1x6

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm
Ombouw 1x6

Bericht door Brum. » ma aug 17, 2009 10:55 pm

Ben al een tijdje aan het kijken om m'n 29" Inbred SS om te bouwen naar versnellings. SS bevalt goed, maar voor het boswielrennen aankomende winter gecombineerd met wat woonwerk wil ik eens weer wat versnellingen proberen.

Chainguide: MRP 1x
Achterderrie: X.9 short (gravity)

Waar ik nog mee zit: ik rijd met een Hope ProII SS, wat past hier op qua cassettes of kransjes? Gaat de spider van een XT cassette passen?

Alvast bedankt voor de adviezen!

mixer
Berichten:348
Lid geworden op:zo mar 12, 2006 12:10 pm

Bericht door mixer » di aug 18, 2009 12:10 am

Opgelet met de singlespeed naaf en versnellingen. Ik kon mijn X.0 achterder zijn L schroef niet genoeg indraaien... Dus met andere woorden kan je je bovengrens niet instellen, wat wel voor gebroken spaken, kapot versnellingsaparaat etc kan zorgen.
Had toen wat geprobeerd met een langere vijs. Maar dit ging niet want dan kwam diezelfde vijs ergens tegen de binnenkant als de derrialleur in ontspannen stand. Dus dan kan je niet al je versnellingen nemen...
Misschien is dit anders met een shimano derrie, dat heb ik niet geprobeerd:-)

Op de hope ss naaf gaan in ieder geval zes kransjes!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di aug 18, 2009 7:05 am

De XT m770 cluster heeft 5 of 6 kransje op een cluster. (A of Q uitvoering) Die kan je er gewoon opschuiven. Heb ik ook gedaan op mijn big dummy. Ergens op DP staan daar foto's van.

En idd opletten met je stelschroef. Bij shimano XT werkt het gewoon. Die schroeven zijn lang genoeg.

Hoe je ook kan voorkomen dat je in je wiel schakelt is het goed instellen van je shifter. Dus de 1 op je shifter is ook je grootste kransje. Dat is wat lastiger instellen (of je moet low normal hebben) maar wel het veiligste.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Re: Ombouw 1x6

Bericht door JJ » di aug 18, 2009 7:13 am

Brum. schreef:wil ik eens weer wat versnellingen proberen
Haha, hoe voelde dat ook al weer ;)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dré
Berichten:1271
Lid geworden op:zo dec 04, 2005 9:09 pm

Bericht door dré » di aug 18, 2009 8:28 am

Heb wel eens kransjes met 8-speed spacing gereden op zo'n Hope naaf.
Je kan in de derailleur eventueel een langer schroefje draaien om het instelbereik te vergroten. Dat werkte bij mijn XT derailleur prima.

Maar wat JJ al opmerkte. Wel wennen hoor, die vernellingen........

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Re: Ombouw 1x6

Bericht door Brum. » di aug 18, 2009 8:15 pm

JJ schreef:
Brum. schreef:wil ik eens weer wat versnellingen proberen
Haha, hoe voelde dat ook al weer ;)

JJ
Dat valt wel mee, m'n big bike word regelmatig in Ardennen uitgelaten. 2 weken terug nog een weekje op rondgehobbeld in het Schwarzwald. Schone technische pfaden!

Limit screws in de derrie kom ik wel uit, anders moeten er gewoon langere ingezet worden. Ga m'n XT'tje maar eens passen dan! Nu zorgen dat CRC die 1X's maar eens op voorraad heeft.
En dan te denken dat ik alle nokjes er eigenlijk af wilde slijpen, haha.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do aug 20, 2009 10:38 am

Geen standaard cassette carrier doen joh. Als SS je bevalt, ga dan bij 1x6 niet voor de range beperking (tov 3x9) en meer keuze (dan SS), maar voor grote range en grotere stapjes ertussen. Overweeg bijvoorbeeld:
11-13-16-20-25-32
Als 32-16 of 36-16 bijvoorbeeld je off-road SS verzet is, zijn de andere verzetten automatisch geschikt voor andere omstandigheden. De 13 voor woon-werk achtig rijden, of snellere stukken bos. De 20 voor rottige klims. Etc, etc.

Met een meer gespreide cassette schakel je veel minder vaak, het dus redelijk het SS gevoel. Maar je kunt wel hoge snelheden bijtrappen en relaxed klauteren. Ik geloof heilig dat je hier ook een betere rijder van wordt dan 3x9 alleen of 1x1 alleen.

Gebruikersavatar
partyboj
Berichten:228
Lid geworden op:wo apr 05, 2006 1:30 pm
Locatie:Drenthe

Re: Ombouw 1x6

Bericht door partyboj » do aug 20, 2009 10:52 pm

Brum. schreef:
Nu zorgen dat CRC die 1X's maar eens op voorraad heeft.
Zie ook: http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/K ... 16901.html

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr aug 21, 2009 8:33 pm

Geen standaard cassette carrier doen joh. Als SS je bevalt, ga dan bij 1x6 niet voor de range beperking (tov 3x9) en meer keuze (dan SS), maar voor grote range en grotere stapjes ertussen. Overweeg bijvoorbeeld:
11-13-16-20-25-32
Als 32-16 of 36-16 bijvoorbeeld je off-road SS verzet is, zijn de andere verzetten automatisch geschikt voor andere omstandigheden. De 13 voor woon-werk achtig rijden, of snellere stukken bos. De 20 voor rottige klims. Etc, etc.

Met een meer gespreide cassette schakel je veel minder vaak, het dus redelijk het SS gevoel. Maar je kunt wel hoge snelheden bijtrappen en relaxed klauteren. Ik geloof heilig dat je hier ook een betere rijder van wordt dan 3x9 alleen of 1x1 alleen.
Jonguh. Valt best mee.

M770 heeft iets van 34 tot 11. Cluster is 34 tot 17. Gooi er een 16 achteraan voor de 6 speed en tesamen met een 38 voor ben je klaar.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » ma aug 24, 2009 1:01 pm

didadunlop schreef:[

Jonguh. Valt best mee.

M770 heeft iets van 34 tot 11. Cluster is 34 tot 17. Gooi er een 16 achteraan voor de 6 speed en tesamen met een 38 voor ben je klaar.
8 spd dan dus?
Ik zou dan een 15 ervoor doen. Heb je 14-38. Pas neit op een SS body, en schakelt niet heel anders qua stapgrootte. Meer low-end range alleen. Dat is op zich wel positief, meer tanden draaien beter.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 24, 2009 1:28 pm

aQ m770 cluster heeft de volgende vertanding op de cluster:

32/28/24/21/18

Dus als je daar de 16 nog achteraan gooit (dat past op de hope naaf, en met wat wegdraaien zou de 14 er ook bijpassen) heb je een mooie range. Vooral als je voor een redelijk tandwiel voorop legt.

aS groep heeft 34/30/26/23/20/17 op de cluster.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » ma aug 24, 2009 5:58 pm

didadunlop schreef:aQ m770 cluster heeft de volgende vertanding op de cluster:

32/28/24/21/18

Dus als je daar de 16 nog achteraan gooit (dat past op de hope naaf, en met wat wegdraaien zou de 14 er ook bijpassen) heb je een mooie range. Vooral als je voor een redelijk tandwiel voorop legt.

aS groep heeft 34/30/26/23/20/17 op de cluster.
Eigenlijk doe je dan weinig anders dan het beperken van je high-speed bereik. Je schakelgedrag, binnen je snelheidsbereik, is gewoon als een 9spd cassette. Dan zie ik weinig toegevoegde waarde voor de weggenomen kransen. Ja, het past op een SS wiel wat sterker is. Maar multi-speed 1x6, met grotere schakel stappen, dat maakt pas echt uit.
Hubert had een 6spd 12-28 meen ik dat reed echt meesterlijk. Weinig schakelen, en toch alles prettig kunnen rijden. Binnen het gouden bereik van een versnelling, is het heerlijk singlespeed-achtig peddelen. Je rijdt minder van versnelling naar versnelling, en zult zelden 2 tanden achter elkaar dezelfde kant op schakelen. Je schakelt over een rondje maar een paar keer, de keren dat je met SS licht (tot serieus) in de problemen was gekomen.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 24, 2009 6:28 pm

6 spd 12-28 is volgens mij bijna gelijk aan een 6 spd 16-32 met een kettingblad wat iets groter is. Dus ik snap je redenering niet echt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » ma aug 24, 2009 8:48 pm

Zonet op de fiets was ik even aan het rekenen.

12/28 is een bereik van 16 tanden. Mijn idee van 16/32 is een bereik van 16 tanden. Dus maakt zelfs niks uit. Als je kiest voor de 16/34 is het bereik zelfs 18 tanden.

Enige nadeel is dat de derailleur volgens mij moeite heeft om zoveel tanden aan te kunnen op de laagste stand. Daar heb ik bij de Big Dummy tenminste last van. Maar als je dan een 5 spd doet met 34/17 heb je nog steeds 17 tanden bereik en dat schakelt goed weet ik uit ervaring.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » ma aug 24, 2009 10:25 pm

didadunlop schreef:Zonet op de fiets was ik even aan het rekenen.

12/28 is een bereik van 16 tanden. Mijn idee van 16/32 is een bereik van 16 tanden. Dus maakt zelfs niks uit. Als je kiest voor de 16/34 is het bereik zelfs 18 tanden.
12-28 is 233,3%
16-32 is 200% ;)

Maar op een Dummy in NL heb je helemaal geen 12 nodig natuurlijk.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di aug 25, 2009 7:02 am

Hoe bereken je die getallen? En waar kom je uit als je een 34 gebruikt?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di aug 25, 2009 7:28 am

didadunlop schreef:Hoe bereken je die getallen? En waar kom je uit als je een 34 gebruikt?
La ma ben er al..:D

Met de 34 is het 215%. Zulke kleine verschillen daar maak ik me niet zoveel zorgen om. En je kan makkelijk ipv de 16 als laagste een 14 erop gooien. Dan kom je uit op 228% of zelfs 242%. Laatste stap is dan wel wat groter. Maar die 14 gebruik je toch alleen maar met kansloos knallen naar de eindstreep.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Brum.
Berichten:3080
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm

Re: Ombouw 1x6

Bericht door Brum. » wo sep 09, 2009 11:08 pm

partyboj schreef:
Brum. schreef:
Nu zorgen dat CRC die 1X's maar eens op voorraad heeft.
Zie ook: http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/K ... 16901.html
Heb hem uiteindelijk bij MRP zelf gekocht: $50 + $10 verzenden = EUR42,77 op CC. Had 'm in bestelling staan bij CRC maar die konden geen datum geven.
Binnenkort een updeet dus!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo okt 25, 2009 3:03 pm

Aangezien de XT cluster op de Big Dummy te laag was qua verzet moest er een nieuwe oplossing gezocht worden.

Sneeuwpop zei dat de deore cassette's uit losse bladen bestaan. Dus zon ding gehaald en met de slijptol de pinnetjes losgeslepen en met een dreveltje eruit getikt.

Toen hield ik dit over:

Afbeelding

Na wat knutselen (die pinnetjes inkorten en verzetten kiezen) eindigde het bij dit:
Afbeelding

Verzet is 28-24-21-18-14-12. Groter dan 12 werkt niet als laatste tandje bij de BD want dan loopt de ketting aan op het frame.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » zo okt 25, 2009 4:57 pm

Als ik even een mainstream-opmerking mag maken: WAT een gelazer zeg, die rare 6s 'oplossingen'... :D

Naast dat beetje extra sterkte (voor een Dummy handig) en de mogelijkheid dat je geen wiel nodig hebt (maar wie heeft er niet nog een reguliere versnellingsfiets over met een dergelijk wiel?) zie ik geen winst, behalve dat het 'anders' is en je weer een tijdje van de straat gehouden bent. Mis ik iets?

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » zo okt 25, 2009 5:04 pm

Nee je hebt helemaal gelijk.

Het argument van sterkte vind ik wat onzin. Hoeveel getacode wielen ben je ooit in levenden lijve tegengekomen?

Ik vind het gewoon leuk om te knutselen en ik vind 9 speed onnodig. 2x6 of zelfs 3x6 is ruim zat.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo okt 25, 2009 5:22 pm

Grotere stappen = minder vaak schakelen = meer singlespeed sensatie :o
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » zo okt 25, 2009 5:48 pm

didadunlop schreef:
Het argument van sterkte vind ik wat onzin. Hoeveel getacode wielen ben je ooit in levenden lijve tegengekomen?
.
even herformuleren: wat wegen velgen tegenwoordig? Hoevaak scheuren de spaakgaten? Hoe krom mag een velg zijn wil je hem nog redelijk kunnen richten?
:evil:
/Marten

Gebruikersavatar
@sph@ltdude
Berichten:2488
Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
Locatie:The Comfort Zone
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo okt 25, 2009 6:29 pm

marten schreef: even herformuleren: wat wegen velgen tegenwoordig?
Meer dan vroegâh!
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » ma okt 26, 2009 1:34 pm

didadunlop schreef: Ik vind het gewoon leuk om te knutselen
... en respect voor dat. Ik vind het namelijk wel mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is. Ik begon me alleen ineens af te vragen wat we er mee opschoten, aangezien je toch wel behoorlijk 'the distance' gaat als je perfect werkend materiaal uit elkaar sloopt om er iets mee te maken dat op zich ook goed werkt, maar niet beter.

Het hele gezever over de 'singlespeedervaring met versnellingen' komt op mij nogal gezocht over. Als je dan toch al versnellingen hebt, waarom wil je ze dan nog zo weinig mogelijk gebruiken? Wat is daarvan de winst? Het hele simpele, pure, lichte van een singlespeed is dan toch al verloren.

(Sorry Brum, voor het kapen van je topic! Ik snap dat je een perfect wiel hebt en dat gewoon wilt gebruiken.)

Plaats reactie