Ombouw 1x6
Moderators:JJ, Beheerders
Ben al een tijdje aan het kijken om m'n 29" Inbred SS om te bouwen naar versnellings. SS bevalt goed, maar voor het boswielrennen aankomende winter gecombineerd met wat woonwerk wil ik eens weer wat versnellingen proberen.
Chainguide: MRP 1x
Achterderrie: X.9 short (gravity)
Waar ik nog mee zit: ik rijd met een Hope ProII SS, wat past hier op qua cassettes of kransjes? Gaat de spider van een XT cassette passen?
Alvast bedankt voor de adviezen!
Chainguide: MRP 1x
Achterderrie: X.9 short (gravity)
Waar ik nog mee zit: ik rijd met een Hope ProII SS, wat past hier op qua cassettes of kransjes? Gaat de spider van een XT cassette passen?
Alvast bedankt voor de adviezen!
Opgelet met de singlespeed naaf en versnellingen. Ik kon mijn X.0 achterder zijn L schroef niet genoeg indraaien... Dus met andere woorden kan je je bovengrens niet instellen, wat wel voor gebroken spaken, kapot versnellingsaparaat etc kan zorgen.
Had toen wat geprobeerd met een langere vijs. Maar dit ging niet want dan kwam diezelfde vijs ergens tegen de binnenkant als de derrialleur in ontspannen stand. Dus dan kan je niet al je versnellingen nemen...
Misschien is dit anders met een shimano derrie, dat heb ik niet geprobeerd:-)
Op de hope ss naaf gaan in ieder geval zes kransjes!
Had toen wat geprobeerd met een langere vijs. Maar dit ging niet want dan kwam diezelfde vijs ergens tegen de binnenkant als de derrialleur in ontspannen stand. Dus dan kan je niet al je versnellingen nemen...
Misschien is dit anders met een shimano derrie, dat heb ik niet geprobeerd:-)
Op de hope ss naaf gaan in ieder geval zes kransjes!
- didadunlop
De XT m770 cluster heeft 5 of 6 kransje op een cluster. (A of Q uitvoering) Die kan je er gewoon opschuiven. Heb ik ook gedaan op mijn big dummy. Ergens op DP staan daar foto's van.
En idd opletten met je stelschroef. Bij shimano XT werkt het gewoon. Die schroeven zijn lang genoeg.
Hoe je ook kan voorkomen dat je in je wiel schakelt is het goed instellen van je shifter. Dus de 1 op je shifter is ook je grootste kransje. Dat is wat lastiger instellen (of je moet low normal hebben) maar wel het veiligste.
En idd opletten met je stelschroef. Bij shimano XT werkt het gewoon. Die schroeven zijn lang genoeg.
Hoe je ook kan voorkomen dat je in je wiel schakelt is het goed instellen van je shifter. Dus de 1 op je shifter is ook je grootste kransje. Dat is wat lastiger instellen (of je moet low normal hebben) maar wel het veiligste.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Re: Ombouw 1x6
Haha, hoe voelde dat ook al weerBrum. schreef:wil ik eens weer wat versnellingen proberen

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Dat valt wel mee, m'n big bike word regelmatig in Ardennen uitgelaten. 2 weken terug nog een weekje op rondgehobbeld in het Schwarzwald. Schone technische pfaden!JJ schreef:Haha, hoe voelde dat ook al weerBrum. schreef:wil ik eens weer wat versnellingen proberen
JJ
Limit screws in de derrie kom ik wel uit, anders moeten er gewoon langere ingezet worden. Ga m'n XT'tje maar eens passen dan! Nu zorgen dat CRC die 1X's maar eens op voorraad heeft.
En dan te denken dat ik alle nokjes er eigenlijk af wilde slijpen, haha.
Geen standaard cassette carrier doen joh. Als SS je bevalt, ga dan bij 1x6 niet voor de range beperking (tov 3x9) en meer keuze (dan SS), maar voor grote range en grotere stapjes ertussen. Overweeg bijvoorbeeld:
11-13-16-20-25-32
Als 32-16 of 36-16 bijvoorbeeld je off-road SS verzet is, zijn de andere verzetten automatisch geschikt voor andere omstandigheden. De 13 voor woon-werk achtig rijden, of snellere stukken bos. De 20 voor rottige klims. Etc, etc.
Met een meer gespreide cassette schakel je veel minder vaak, het dus redelijk het SS gevoel. Maar je kunt wel hoge snelheden bijtrappen en relaxed klauteren. Ik geloof heilig dat je hier ook een betere rijder van wordt dan 3x9 alleen of 1x1 alleen.
11-13-16-20-25-32
Als 32-16 of 36-16 bijvoorbeeld je off-road SS verzet is, zijn de andere verzetten automatisch geschikt voor andere omstandigheden. De 13 voor woon-werk achtig rijden, of snellere stukken bos. De 20 voor rottige klims. Etc, etc.
Met een meer gespreide cassette schakel je veel minder vaak, het dus redelijk het SS gevoel. Maar je kunt wel hoge snelheden bijtrappen en relaxed klauteren. Ik geloof heilig dat je hier ook een betere rijder van wordt dan 3x9 alleen of 1x1 alleen.
Zie ook: http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/K ... 16901.htmlBrum. schreef:
Nu zorgen dat CRC die 1X's maar eens op voorraad heeft.
- didadunlop
Jonguh. Valt best mee.Geen standaard cassette carrier doen joh. Als SS je bevalt, ga dan bij 1x6 niet voor de range beperking (tov 3x9) en meer keuze (dan SS), maar voor grote range en grotere stapjes ertussen. Overweeg bijvoorbeeld:
11-13-16-20-25-32
M770 heeft iets van 34 tot 11. Cluster is 34 tot 17. Gooi er een 16 achteraan voor de 6 speed en tesamen met een 38 voor ben je klaar.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
8 spd dan dus?didadunlop schreef:[
Jonguh. Valt best mee.
M770 heeft iets van 34 tot 11. Cluster is 34 tot 17. Gooi er een 16 achteraan voor de 6 speed en tesamen met een 38 voor ben je klaar.
Ik zou dan een 15 ervoor doen. Heb je 14-38. Pas neit op een SS body, en schakelt niet heel anders qua stapgrootte. Meer low-end range alleen. Dat is op zich wel positief, meer tanden draaien beter.
- didadunlop
aQ m770 cluster heeft de volgende vertanding op de cluster:
32/28/24/21/18
Dus als je daar de 16 nog achteraan gooit (dat past op de hope naaf, en met wat wegdraaien zou de 14 er ook bijpassen) heb je een mooie range. Vooral als je voor een redelijk tandwiel voorop legt.
aS groep heeft 34/30/26/23/20/17 op de cluster.
32/28/24/21/18
Dus als je daar de 16 nog achteraan gooit (dat past op de hope naaf, en met wat wegdraaien zou de 14 er ook bijpassen) heb je een mooie range. Vooral als je voor een redelijk tandwiel voorop legt.
Eigenlijk doe je dan weinig anders dan het beperken van je high-speed bereik. Je schakelgedrag, binnen je snelheidsbereik, is gewoon als een 9spd cassette. Dan zie ik weinig toegevoegde waarde voor de weggenomen kransen. Ja, het past op een SS wiel wat sterker is. Maar multi-speed 1x6, met grotere schakel stappen, dat maakt pas echt uit.didadunlop schreef:aQ m770 cluster heeft de volgende vertanding op de cluster:
32/28/24/21/18
Hubert had een 6spd 12-28 meen ik dat reed echt meesterlijk. Weinig schakelen, en toch alles prettig kunnen rijden. Binnen het gouden bereik van een versnelling, is het heerlijk singlespeed-achtig peddelen. Je rijdt minder van versnelling naar versnelling, en zult zelden 2 tanden achter elkaar dezelfde kant op schakelen. Je schakelt over een rondje maar een paar keer, de keren dat je met SS licht (tot serieus) in de problemen was gekomen.
- didadunlop
- didadunlop
Zonet op de fiets was ik even aan het rekenen.
12/28 is een bereik van 16 tanden. Mijn idee van 16/32 is een bereik van 16 tanden. Dus maakt zelfs niks uit. Als je kiest voor de 16/34 is het bereik zelfs 18 tanden.
Enige nadeel is dat de derailleur volgens mij moeite heeft om zoveel tanden aan te kunnen op de laagste stand. Daar heb ik bij de Big Dummy tenminste last van. Maar als je dan een 5 spd doet met 34/17 heb je nog steeds 17 tanden bereik en dat schakelt goed weet ik uit ervaring.
12/28 is een bereik van 16 tanden. Mijn idee van 16/32 is een bereik van 16 tanden. Dus maakt zelfs niks uit. Als je kiest voor de 16/34 is het bereik zelfs 18 tanden.
Enige nadeel is dat de derailleur volgens mij moeite heeft om zoveel tanden aan te kunnen op de laagste stand. Daar heb ik bij de Big Dummy tenminste last van. Maar als je dan een 5 spd doet met 34/17 heb je nog steeds 17 tanden bereik en dat schakelt goed weet ik uit ervaring.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
12-28 is 233,3%didadunlop schreef:Zonet op de fiets was ik even aan het rekenen.
16-32 is 200%

Maar op een Dummy in NL heb je helemaal geen 12 nodig natuurlijk.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
- didadunlop
- didadunlop
La ma ben er al..didadunlop schreef:Hoe bereken je die getallen? En waar kom je uit als je een 34 gebruikt?

Met de 34 is het 215%. Zulke kleine verschillen daar maak ik me niet zoveel zorgen om. En je kan makkelijk ipv de 16 als laagste een 14 erop gooien. Dan kom je uit op 228% of zelfs 242%. Laatste stap is dan wel wat groter. Maar die 14 gebruik je toch alleen maar met kansloos knallen naar de eindstreep.
Heb hem uiteindelijk bij MRP zelf gekocht: $50 + $10 verzenden = EUR42,77 op CC. Had 'm in bestelling staan bij CRC maar die konden geen datum geven.partyboj schreef:Zie ook: http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/K ... 16901.htmlBrum. schreef:
Nu zorgen dat CRC die 1X's maar eens op voorraad heeft.
Binnenkort een updeet dus!
- didadunlop
Aangezien de XT cluster op de Big Dummy te laag was qua verzet moest er een nieuwe oplossing gezocht worden.
Sneeuwpop zei dat de deore cassette's uit losse bladen bestaan. Dus zon ding gehaald en met de slijptol de pinnetjes losgeslepen en met een dreveltje eruit getikt.
Toen hield ik dit over:

Na wat knutselen (die pinnetjes inkorten en verzetten kiezen) eindigde het bij dit:

Verzet is 28-24-21-18-14-12. Groter dan 12 werkt niet als laatste tandje bij de BD want dan loopt de ketting aan op het frame.
Sneeuwpop zei dat de deore cassette's uit losse bladen bestaan. Dus zon ding gehaald en met de slijptol de pinnetjes losgeslepen en met een dreveltje eruit getikt.
Toen hield ik dit over:

Na wat knutselen (die pinnetjes inkorten en verzetten kiezen) eindigde het bij dit:

Verzet is 28-24-21-18-14-12. Groter dan 12 werkt niet als laatste tandje bij de BD want dan loopt de ketting aan op het frame.
Als ik even een mainstream-opmerking mag maken: WAT een gelazer zeg, die rare 6s 'oplossingen'...
Naast dat beetje extra sterkte (voor een Dummy handig) en de mogelijkheid dat je geen wiel nodig hebt (maar wie heeft er niet nog een reguliere versnellingsfiets over met een dergelijk wiel?) zie ik geen winst, behalve dat het 'anders' is en je weer een tijdje van de straat gehouden bent. Mis ik iets?

Naast dat beetje extra sterkte (voor een Dummy handig) en de mogelijkheid dat je geen wiel nodig hebt (maar wie heeft er niet nog een reguliere versnellingsfiets over met een dergelijk wiel?) zie ik geen winst, behalve dat het 'anders' is en je weer een tijdje van de straat gehouden bent. Mis ik iets?
- didadunlop
Nee je hebt helemaal gelijk.
Het argument van sterkte vind ik wat onzin. Hoeveel getacode wielen ben je ooit in levenden lijve tegengekomen?
Ik vind het gewoon leuk om te knutselen en ik vind 9 speed onnodig. 2x6 of zelfs 3x6 is ruim zat.
Het argument van sterkte vind ik wat onzin. Hoeveel getacode wielen ben je ooit in levenden lijve tegengekomen?
Ik vind het gewoon leuk om te knutselen en ik vind 9 speed onnodig. 2x6 of zelfs 3x6 is ruim zat.
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Grotere stappen = minder vaak schakelen = meer singlespeed sensatie 

- @sph@ltdude
- Contacteer:
Meer dan vroegâh!marten schreef: even herformuleren: wat wegen velgen tegenwoordig?
... en respect voor dat. Ik vind het namelijk wel mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is. Ik begon me alleen ineens af te vragen wat we er mee opschoten, aangezien je toch wel behoorlijk 'the distance' gaat als je perfect werkend materiaal uit elkaar sloopt om er iets mee te maken dat op zich ook goed werkt, maar niet beter.didadunlop schreef: Ik vind het gewoon leuk om te knutselen
Het hele gezever over de 'singlespeedervaring met versnellingen' komt op mij nogal gezocht over. Als je dan toch al versnellingen hebt, waarom wil je ze dan nog zo weinig mogelijk gebruiken? Wat is daarvan de winst? Het hele simpele, pure, lichte van een singlespeed is dan toch al verloren.
(Sorry Brum, voor het kapen van je topic! Ik snap dat je een perfect wiel hebt en dat gewoon wilt gebruiken.)