29er wielset

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
babbel
29er wielset

Bericht door babbel » di aug 18, 2009 5:37 pm

Ik ben op het moment mijn eerste 29er aan het bouwen:
on one scandel
Salsa starre vork
ENZ.

Ga hem geared opbouwen. Ben op zoek naar een setje wielen. Wat is een acceptabel gewicht en waar moet ik nog meer op letten ? Wil maximaal €300,- uitgeven.

De Lars Cuevas

Re: 29er wielset

Bericht door De Lars Cuevas » di aug 18, 2009 5:50 pm

Belangrijke vraag1: Met wat voor banden wil je gaan rijden?
- t.m. 2.2" kun je gerust de meest standaard velgbreedte (buitenmaat ~24mm) aanhouden. een Mavic TN719 is dan een prima velg, lijkt me zo.
- Wil je echter met echt dikke banden gaan rijden, dan is een bredere velg aan te bevelen. Daarop liggen de berede banden stabieler, de band gaat niet bij lagere druk over de velg "rollen".

Belangrijke vraag 2: Wil je Tubeless (dwz met latexvloeistof) gaan rijden en hoeveel gedoe mag dat zijn? Sommige velgen zijn redelijk eenvoudig tubeless te maken, andere niet

Belangrijke vraag 3: Wat is je gewicht?

Belangrijke vraag 4: wat ben je van plan met de fiets te gaan doen?

babbel

29er weelset

Bericht door babbel » di aug 18, 2009 6:19 pm

-Ik wil met 2.2 of 2.4 banden gaan rijden.

-Tubless is geen vereiste.

-Ik weeg momenteel 90 KG. ( binnenkort weer wat lichter hoop ik)

-Tourtochten en marathons rijden in binnen en buitenland.

De Lars Cuevas

Re: 29er weelset

Bericht door De Lars Cuevas » di aug 18, 2009 7:27 pm

Wellicht kun je bij Jelle iets leuks laten bouwen?

Deze http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=274 velgen dan zijn misschien een goede start. Lekker breed (ook gezien je gewicht), niet echt tubeles compatible en ook niet insane duur.

En o ja, met een beetje mazzel ook nog in allerlei geile kleurtjes h[url]ttp://www.velocityusa.com/default.asp?contentID=550[/url] te krijgen :D

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 18, 2009 8:20 pm

Ik zou zeggen:

XT 6 gaats naven 32 gaats (goed en betaalbaar)
DT Comp spaken (relatief licht en sterk
NoTubes Flow velgen (sterk en goed met Tubeless optie)

Blijf je denk ik wel mee onder de 300 Euro!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

bartje325i

Bericht door bartje325i » di aug 18, 2009 8:57 pm

Wat is het voordeel van the flow ten opzichte van de 29er 355?
Breder is stabieler (geldt dat ook op de notubes?) en steviger?

babbel

29er wielset

Bericht door babbel » di aug 18, 2009 9:23 pm

Iemand ervaring met 29â€￾ Sun Ringle Equalizer 23 velgen.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di aug 18, 2009 9:50 pm

bartje325i schreef:Wat is het voordeel van the flow ten opzichte van de 29er 355?
Breder is stabieler (geldt dat ook op de notubes?) en steviger?
De 355 is een race velg. Licht en minder stijf dus. Als je zelf niet te zwaar bent en je hebt een vloeiende rijstijl, dan is dat een goede velg voor een licht wiel.

Tussen de 355 en de Flow zit nog de Arch, dat is de All Round Cross Country en marathon velg, relatief licht en stabieler dan de 355. In combinatie met een verende voorvork de ideale velg, niet alleen voor hele lichte rijders. Dan heb je de Flow, nog steeds een niet echt zware velg maar wel reuze stabiel. Als je ongeveerd rijdt moet je veel comfort uit je wielen en banden halen, bovendien is de voorvelg degene die de grootste klappen krijgt doordat hij niet afgeveerd is. In combinatie met een gewicht van 90 kilo is een iets steviger velg dan aan te raden, maar ook dat is weer afhankelijk van je rijstijl. Grote bijkomende voordeel is dat de All Mountain georienteerde velgen wat breder zijn, wat het rijden met een relatief lagere druk in bredere banden mogelijk maakt zonder dat de band gaat 'rollen'.

Er zijn meer brede velegen, zoals de Semi van Salsa en de "freeride' modellen van WTB (en er zijn vast nog meer..)
De duurdere velgen zijn meestal gelast, de goedkopere modellen gestoken. Als ik de keus heb geef ik de voorkeur aan een gelaste velg.

JJ

bartje325i

Bericht door bartje325i » di aug 18, 2009 10:04 pm

Weer wat geleerd, thnx.

babbel

29er wielset

Bericht door babbel » di aug 18, 2009 11:51 pm

Ik kom met ZTR Arch velgen, XT naven en DT comp spaken op ongeveer 2033 gr. uit.
Is dit acceptabel voor een 29er wielset ?

Waar moet ik op letten ?
- lichte naven ?
-Lichte velgen ?
-Spaken ?
-Nippels ?

Kan namelijk een setje wielen kopen voor ongeveer dezelfde prijs met:
DT Swiss TK7.1 velgen
Dt Comp spaken
DT 370 Disc naven
2168 gr.

Voor £124.99 heb je bij On one een setwielen van 2200 gr.

Zou graag jullie mening hebben.
Laatst gewijzigd door babbel op di aug 18, 2009 11:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Heckler

Bericht door Heckler » di aug 18, 2009 11:55 pm

Ik onderschrijf JJ's verhaal over de velgen, ik ben zo'n 100k en rijd geveerd op een setje Arches via JJ. Keuze viel op Arches om het licht te houden maar de 2.3-2.4 banden nog goed aan te kunnen. Ik heb ze wel door een echte wielenbouwer in laten spaken (Zoran) en ze gaan nu ruim 1,5 jaar mee, nog niets aan hoeven doen. Ik ben er ook al eens op gecrashd, en ook in de Harz en Winterberg wel eens een heuvel op en af gereden.

Enjoy!!
Common sense was never common

babbel

29er wielset

Bericht door babbel » wo aug 19, 2009 10:17 pm

Kan iemand mij hierbij helpen:

Geplaatst: Di Aug 18, 2009 11:51 pm Onderwerp: 29er wielset

--------------------------------------------------------------------------------

Ik kom met ZTR Arch velgen, XT naven en DT comp spaken op ongeveer 2033 gr. uit.
Is dit acceptabel voor een 29er wielset ?

Waar moet ik op letten ?
- lichte naven ?
-Lichte velgen ?
-Spaken ?
-Nippels ?

DT Swiss TK7.1 velgen
Dt Comp spaken
DT 370 Disc naven
2168 gr.

Voor £124.99 heb je bij On one een setwielen van 2200 gr.

Zou graag jullie mening hebben.

Daarnaast heb ik een vraag over de On One 29er Scandel frames.
De 18 inch komt volgens mij niet overeen met de maatvoering van veel andere merken. Hoe kom ik erachter wat het beste bij mij past. Ik kom volgens de richtlijnen van On One uit op een 16 en een 18" frame.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re: 29er wielset

Bericht door JJ » wo aug 19, 2009 10:43 pm

babbel schreef:Waar moet ik op letten ?
- lichte naven ?
-Lichte velgen ?
-Spaken ?
-Nippels ?

DT Swiss TK7.1 velgen
Dt Comp spaken
DT 370 Disc naven
2168 gr.

Daarnaast heb ik een vraag over de On One 29er Scandel frames.
De 18 inch komt volgens mij niet overeen met de maatvoering van veel andere merken. Hoe kom ik erachter wat het beste bij mij past. Ik kom volgens de richtlijnen van On One uit op een 16 en een 18" frame.
Qua frame, vergelijk de maten met je eigen frame (lengte bovenbuis is erg belangrijk, bekijk hoe veel zadelpen exposure je hebt enhoe hoog het zadel dan ten opzichte van je stuur komt, is dat een gewenste houding?

Zo moet je een beetje een besluit nemen, met alleen woorden is het moeilijk een frame voor iemand aanmeten, als je niet zeker bent moet je advies vragen van iemand die je kent of kan opmeten en die ook nog eens verstand van fietsne heeft.

Qua wielen, lichten velgen en spaken en nippels is goed, want dat is wat je het meest merkt aan wielen, die maken de roterend e massa lager. Naven hebbnen minder invloed. Het moet alleen wel in verhouding zijnmet je rijstijl en eigen gewicht.

Maar je zei dat je al aan het bouwen was, maar je hebt dus nog niks? In dat geval zou ik de OnOne carbon vork nemen, die is enigzins aangepast op de geo can de Scnadal en is bovendien een fijne vork..

jj

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo aug 19, 2009 10:44 pm

Ow ja, en die DT wielen zijn super, als je dara een goed gevoel bij hebt zou ik ze kopen!!

JJ

babbel

29er wielset

Bericht door babbel » do aug 20, 2009 7:15 am

Zou jou voorkeur uitgaan naar de DT set i.p.v. mijn andere optie?
De DT Swiss TK7.1 velgen zijn namelijk een stuk zwaarder dan de ZTR Arch velgen en uit jou woorden begrijp ik dat dit toch wel heel belangrijk is.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do aug 20, 2009 8:12 pm

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar goede handgebouwde wielen (en dat is niet omdat ik zelf wielen bouw). Nadeel is dat er soms een levertijd op zit, en systeem wielen kun je meestal gewoon uit de winkel meenemen. Hiermee wilik niet beweren dat systeem wielen per definitie slecht zijn, de duurdere wielen zijn ook gewoon afgespannen door super ervaren bouwers. In dat geval heb je echter geen keus in onderdelen.

Het is maar net wat je zelf belangrijk vindt in wielen. Het is net als een fiets, je kunt er 1 uit de folder kopen of zelf 1 samenstellen met onderdelen die jij er op wilt hebben.
Allemaal persoonlijk.

JJ

Plaats reactie