Testje: 29" Alfine in de Ardennen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

willem12
Testje: 29" Alfine in de Ardennen

Bericht door willem12 » wo sep 02, 2009 8:51 pm

Alfine Test in de Ardennen -- Naafversnelling ook bruikbaar bij het ruigere werk ?

Deel 1 Inleiding en voorbereiding
Het is zomer 2009, de economische crisis gaat binnenkort beginnen en toch wil je functionaliteit toevoegen aan de stal met fietsen. Zou een 29" hardtail met naafversnelling niet de perfecte marathonbike zijn? Opties genoeg, maar ik wil graag mijn Zion 737 EBB Singlespeed frame als basis gebruiken. Singlespeed frames zijn perfect voor naafversnellingen, hebben horizontale patten of EEB's zodat lelijke kettingspanners niet nodig zijn.

Geld voor een Rohloff is er niet, maar gelukkig bood mijn Sokken Sponsor uitkomst, 1 telefoontje en ik had een compleet wiel te leen zoals eerder gemonteerd in zijn Groene Niner en tot volle tevredenheid gebruikt op de Hollandse zandgronden.

De Shimano Alfine werd al vaker in MTB ingebouwd, maar ik heb nergens bewijs (foto's) gevonden dat hij ook goed functioneert bij het ruigere werk zoals in de Ardennen. Corrigeer me als ik fout ben s.v.p. Shimano ondersteunt het gebruik van een Alfine naafversnelling in een MTB niet, maar wel in trekkingfietsen, dus waarom niet 1 stapje verder?

In nog geen 15min ingebouwd. Proefritten op het vlakke gingen perfect, allen even wennen aan de schakeling, precies omgekeerd aan derailleur triggers. Verder past de trigger niet op een Ti Jones Bar, dus morgen een ander stuur monteren.

Zondag tijdens La Bastognarde de praktijk !!
Afbeelding
Alfine past in de Zion uitvaleinden met speciale borging (groen + blauw) om te zorgen dat naaf in de juiste postie blijft.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

dader

Bericht door dader » do sep 03, 2009 11:07 am

En ik maar denken dat je singlespeed gaat! :x

ott

Bericht door ott » do sep 03, 2009 12:45 pm

dader schreef:En ik maar denken dat je singlespeed gaat! :x
Die indruk werd bij mij ook gewekt, glukkig is het een 29er anders werd ie geband :D
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

willem12

Bericht door willem12 » do sep 03, 2009 1:24 pm

"Innovate or Die" broeders !! Wasgau gaat natuurlijk wel met 1 versnelling :angelnot:
Topic is Alfine, niet de mate waarin ik zuiver in de leer ben.

In 2010 wil ik bij een paar wedstrijden voor een betere tijd gaan i.p.v. de meeste lol, en dan zijn gears nodig.
Of gaan jullie de Grand Raid Cristalp singelspeed doen ??

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do sep 03, 2009 1:50 pm

Van mij mag Willem12 zelfs zijn Alfine laten zitten tijdens het NKSS! :shock:

willem12

Bericht door willem12 » do sep 03, 2009 9:07 pm

Deel 2 : Heuvelrug

Vanavond Soesterhoogt en Klompenpaden tussen Soest en A'foort gedaan, klassieke Heuvelrug hellingen en paadjes. Slechte timing, het hoosde enorm en net toen ik bij een tunneltje kwam om te schuilen werd het droog....tssss.

Met het standaard 18 tands tandwiel gaat het perfect in Nederland. Je hebt een bereik van 307% met de volgende ratio's : 0.53, 0.64, 0.75, 0.85, 1, 1.22, 1.42 en 1.62. Met kleinste midden voorblad van 32 heb je dan ongeveer 32/34 als kleinste en 32/11 als grootste verzet. De middelste drie versnellingen voelen het best aan, met de laagste weerstand en met een rustig toerental is dat tussen 17 en 24 km/h. Dat merk je echt, zodra het iets vlakker is schiet je weg. Gezien de doelgroep, trekkingfietsen, is het 18tands tandwiel dus logisch, voor serieus omhoog fietsen is een 20 of 21 misschien beter. Shimano schijnt tandwielen van 16 tot 22 te leveren, maar of dat ook in NL of DE het geval is...ik zie ze i.i.g. nergens aangeboden.

Opschakelen is een feest, je drukt lichtjes op de trigger en hij zit al in hoger verzet. Terugschakelen is iets moeilijker, maar als je vroeguh met een Sturmey Archer heb gefietst en even de benen stil kan houden gaat ook dat snel.Heel soms voel je de tandwielen "zoeken" maar dat is na 30-45 graden rotatie al weer weg. Ook staand klimmen ging goed.

Heuvelrug conclusie: 32/18 is perfect voor NL en de optimale winter toertochten combinatie.

Hilco

Bericht door Hilco » vr sep 04, 2009 6:29 am

Nou, ik ben erg blij met jou bevindingen , want Jelle is 2 karate monkey's met Alfine naaf voor mij en de vrouw aan het bouwen :o

willem12

Bericht door willem12 » vr sep 04, 2009 7:59 am

Hilco schreef:Nou, ik ben erg blij met jou bevindingen , want Jelle is 2 karate monkey's met Alfine naaf voor mij en de vrouw aan het bouwen :o
Weet ik. Ik zag de frames liggen. Mooie keus :)

partyboj

Bericht door partyboj » zo sep 06, 2009 11:54 am

Leuk verslag om te lezen!
willem12 schreef: Shimano schijnt tandwielen van 16 tot 22 te leveren, maar of dat ook in NL of DE het geval is...ik zie ze i.i.g. nergens aangeboden.
Bij Rose-versand: http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=1981

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 8:58 am

Voor de start, rijder nog hoopvol, publiek wantrouwend
Afbeelding

07:30h, Daan, helemaal gelukkig met nr 14
Afbeelding

Volle bak !!
Afbeelding

Eindelijk...pauze...
Afbeelding

Topeak bevestigings malfunction
Afbeelding

Later ook geestelijk verorging...die hard nodig was.
Afbeelding

Post race Alfine shifter..... :oops: :oops: :oops:
Afbeelding

Hilco

Bericht door Hilco » ma sep 07, 2009 4:52 pm

Wow , dat zijn nog eens ritten :o

Afbeelding

begrijp ik er uit dat de naaf voldoet, maar dat ik vast extra shifters moet bij bestellen :?

mateis

Bericht door mateis » ma sep 07, 2009 5:13 pm

Die shifter is geen pedaal he, zelfs van een singlespeeder verdient dat ding meer respect en minder gebeuk. ;)

dader

Bericht door dader » ma sep 07, 2009 6:25 pm

Post race Alfine shifter..... :oops: :oops: :oops:
Afbeelding[/quote]

Jij vond het niet erg om met nummer 13 te rijden!

Ik was inderdaad blij met nummer 14, ik heb weer genoten maar ben ook 5x gestorven want wat een lange klimmen. Gelukkig was de verzorging zoals altijd weer prima met gummi beren en penny wafels.

Op naar Hollange (?)

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 6:46 pm

La Bastognarde - 101km Chrono in Zuidelijke Ardennen

Men zegt wel eens dat je tijdens een marathon niets moet uitproberen, er gaat zo vaak spul kapot tijdens zware, lange ritten, dat het al moeilijk genoeg is om bekende spullen te repareren en dat nieuw materiaal de stress en onzekerheid alleen maar doen vergroten. Maar hoe moet je dan testen, zoveel marathons rijd ik toch ook weer niet? Dus toch maar een aantal onzekere factoren ingebouwd: De Alfine naaf, nieuwe handvatten en de met VCoil gerepareerde voorvork. Gelukkig was ik zelf ook niet optimaal, ik had vrijdagavond lekker hardgelopen en werd zaterdag wakker met de heupen van een 80 jarige....ik was weer eens goed voorbereid. Zatermiddag via Tilburg, waar dochterlief aan de plaatselijke TMHC liet zien hoe je hockey moet spelen, afgereisd naar de Camping in Bastogne. Daan was daar al.

Om 6:30h ging de wekker en om 7:15h stapten we op de fiets, naar de startplaats. Weersverwachting voor Zondag was een 8 met zon en 18 graden, wij reden weg in natte mist, arm- en beenstukken aan. Ze zijn die dag niet uitgeweest. Bij de start kreeg Daan nummer 13 en begon in zijn beste Frans iets te mompelen over voodoo en zwarte geesten en ik heb hem maar uit de brand geholpen. Hij het legendarische nummer 14 en ik het nummer wat bij de voorbereiding paste.

Eerst een paar kilometer warmrijden, paar heuveltjes op en af en toen het bos in. Daan reed bij me weg en ik wenste hem een fijne dag; op de 100km is hij ongeveer 5 kwartier sneller. Bij de eerste slalomacties merkte ik meteen dat iets veranderd was aan de fiets, gevoelsmatig was ik een bocht al weer uit als de Alfine nog aan de bocht moest beginnen. Ruime Formule1 bochten maken was het credo en de vaart kwam er weer snel in. Helaas is Biken in de zuidelijke Ardennen wat ruiger dan de F1 en in een steile afdaling, met onderin natte boomwortels, kwam ik volgens mijn eigen coordinatie wel recht uit, maar volgens de Racing Ralph onder mijn voorwiel niet en de fiets ging erbij liggen. Niets aan de hand valletje dacht ik, maar Topeak zadeltasje was afgebroken, ik had rode vlekken op de beenwarmer, maar wat erger was; de Alfine schakelde niet meer! Amper 5km op weg en nu al de naaf van de sponsor gemold? Na wat rammelen en pruttelen kwam er weer beweging in de zaak en ik was weer op weg. Snel de verloren tijd weer goedmakend vloog ik tussen de bomen door om 5min later bijna een bocht te missen en in de blubber op 1 been en twee wielen een halve pirouette te maken. Tijd voor het hogere management om in te grijpen. Rustig verder, alleen schelden op RR2.4 in de modder is toegestaan en leer je fiets opnieuw kennen. Stuur safe, betrouwbaar en degelijk.

Tot aan km 40 genoten. Relaxte heuveltjes, alles onder de 10%. Ik kon alles fietsen op versnelling 2-5 en begon steeds minder te schakelen, niet alleen was de shifter zo goed als overleden, maar vaak was de volgende versnelling nog slechter dan de vorige; de stappen zijn soms domweg te groot. Bij de eerste pauze stonden een paar Nederlanders tevreden te praten over hoe ze de steile hellingen tot nu toe verteerd hadden....ik hield mijn mond en ging verder, iedereen heeft recht op zijn eigen normenkader. 8) De hellingen werder nu steiler en de Alfine trok het niet meer. De werkwijze werd als volgt: onderaan de helling afstappen en met de hand de Alfine in de 1ste versnelling zetten, vervolgens omhoog stampen totdat het te zwaar wordt, dan staand klimmen en uiteindelijk afstappen en verder lopen. Op de SingleSpeed heb ik daar vrede mee, maar als ik versnellingen heb dan wil ik ook fietsen !!! Ik hoorde later van Daan dat hij hier ook gelopen had en dat was een schrale troost. Ik begon die Alfine te vervloeken maar gelukkig kwam de kwaliteit van La Bastognarde me redden. Heerlijke singletracks langs de Ourthe en andere kleine beekjes, diep donkere bossen en eindeloos slingerende afdalingen, dit was echt biken.

De paden werden wel wat vettig en de RR 2.4. begon zich te gedragen als een soort hovercraft; het gaat snel en je suist over de hobbels heen maar sturen is er amper bij. Je geeft input en wacht lijdzaam op feedback. Wat een drama, waardeloze band voor de Ardennen. Staand klimmen kon ook niet meer de achterband slipte voortdurend door. Toen ik door de zoveelste Belg werd ingehaald, rustig peddelend op z'n 22x34, en deze man mij beleefd vroeg of er een probleme technique was begon ik omstandig uit de voor- en nadelen van de Alfine uit te leggen, pas na 20sec realiserend dat de goede man gewoon beleefd was geweest en mij niet voor het hoofd wilde stoten met bijv. een gebrek aan conditie.. :oops:

En opeens een heel vreemd moment, diep in het een redelijk steile afdaling, mooi vlak pad, maar halverwege een stevige drop waar je dus veeeeels te hard aan kwam. Half springen, corrigeren, opgelucht ademhalen en weer vaart maken en dan staat daar, netjes aan de zijkant van het pad een klein rood kinderfietsje. Ik rem wat af, niets en niemand in de weide omtrek te zien en rijd verder. Maar het blijft me toch bij: Waar is dat jongetje ???? Bij de derde verzorging vraag ik naar het fietsje, maar men weet van niets.

Van mental coach en trainingsgoeroe N. te B. heb ik bergrepen dat een voedselstrategie noodzaak is bij marathons. Aangezien ik 101km moest was die simpel; elke 25km bij de verzorging bunkeren, een paar plakjes ontbijtkoek meenemen voor halverwege de verzorging en tussen verzorging 2-3 en 3-4 een gelletje. Werkte als een speer. Ik ging dus overduidelijk niet hard genoeg..

Op km 78 deelt de organisatie nog een paar steile toetjes uit, de moraal zakt en de Alfine besluit de genadeklap uit te delen en te stoppen met schakelen. Ik worstel me omhoog naar de laatste verzorging op km 90. Wonder boven wonder krijg ik daar, na veel gepruts de hogere versnellingen weer terug en de moraal stijgt weer. Als ik dan de laatste kilometers in een groepje kan blijven en aanhaken, stijgt de snelheid tot ver boven de 30km/h en zeer tevreden bol ik uit in de kazerne van Bastoge. Missie volbracht. Diploma in de hand en literfles witbier in de tas. De Walen hebben nog nooit een Alfine gezien dus ik moet eerst een kwartiertje alles uitleggen over 29", Jones Bar, Alfine etc. Daarna naar de camping, douchen en op weg naar de file voor Eindhoven. :x

Biken in de Ardennen, je moet er wel wat voor doen, maar je krijgt er dan ook veel voor terug !!!

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 6:55 pm

Shimano Alfine SG-500

Hoe beviel de Alfine tijdens heftig MTB'en ?
Het bereik van de Alfine is 306%, met een 18 tands achter tandwiel en 32 tands voorblad dek je het hele bereik van je mtb middenblad. Dat is mooi, want dat blad gebruik je bijna altijd. Maar in de Ardennen gaat het er heftiger aan toe. Je moet dan kiezen, inleveren aan de bovenkant of aan de onderkant. Met een 22T achter tandwiel moet alles lukken. Ik heb de Bastognarde uitgefietst met een 18 tandwiel dus ja: hij is geschikt voor het zwaardere werk.

Geen gejaag. Met de Alfine maak je versnellingsstappen die ruwweg twee keer zo groot zijn als met een derailleur. Je schakelt soms om er vervolgens achter te komen dat de volgende versnelling nog rottiger fietst. Na een tijdje ga je schakelen als een SingleSpeeder; zo lang mogelijk in dezelfde versnelling blijven en pas als het echt misgaat schakel je. Dat sluit de Alfine uit van wedstrijdgebruik; het psygisch gewoon te zwaar en lichamelijk te inefficient.

Rijgedrag Een Alfine is absoluut gezien niet zwaar, hij vervangt immers een heel schakelsysteem. Helaas zit al dat gewicht geconcenteerd op 1 punt: de achternaaf. Het achterwiel voelt pre-historisch zwaar aan en het gedrag van je fiets verandert: geen gooi en smijt gedrag maar mooie vloeiende lijnen. Niet lomp afdalen maar afdalen alsof je een vaste voorvork hebt, je wil niet weten wat voor klappen je achterwiel maakt als je recht naar beneden gaat. Heel gek: als je staand klimt voel je het wiel meteen als een caravan achter de fiets hangen maar zolang je op je zadel zit is er niets aan de hand en voel je geen verschil met een gewone versnelling.

Robuustheid. Ik ben in gevallen en de shifter is daarbij verbogen. Het was echter een "normale" valpartij, waarvan er dertien in een dozijn gaan; daar moet een shifter tegen kunnen. Weliswaar een driver error, maar toch een puntje aftrek. Ook de naaf zelf ziet er kwetsbaar uit, veel plastic onderdelen in het zicht. Alles bleef gewoon werken, ondanks de modder. Verwacht dus dat je de naaf na jaar of 3-4 heftig gebruik moet vervangen. Net als je derailleur onderdelen...

Keuzes maken. Denk na voor je weggaat. Je hebt een bereik van 306%, dat is veel, maar je bent gewend aan wel 550%. Kies je tandwielverhouding goed, zorg dat je de meeste tijd in versnelling 3-4-5 zit, daar is de naaf het meest efficient. Ook schakelt de Alfine in het midden met lineaire stappen. De eerste en laatste versnelling worden met reuze stappen bereikt, alsof de Shimano ingenieurs het bereik met kunstgrepen boven de 300% moesten krijgen. Zorg dat je deze versnellingen niet nodig hebt en houd ze achter hand voor noodgevallen.

Conclusies:
- De Alfine SG-500 is een geweldige naaf voor MTB toertochten
- Het bereik van 306% is genoeg voor 80% van de zware MTB tochten ook in de Ardennen
- De naaf is niet in elkaar gezet voor extreem gebruik en heeft meer onderhoud nodig dan bijv een Rohloff
- In een 29" frame wordt je fiets wel een slagschip
- Economisch verantwoorde upgrade voor je Singlespeed frame.
- Het is geen Rohloff. Nee, echt niet. Die is niet voor niets 4 tot 5 keer zo duur. Alles afgesloten, volledig hufterproof, 540% bereik. Maar misschien is een Rohloff wel too much??

De door mij uitgeprobeerde SG-500 is uit productie en opgevolgd door de SG-501. Deze heeft een koppelings naaf op 3 rollen i.p.v. 2 en daardoor nog net iets stiller en schakelt een fractie van een fractie beter. Shimano ondersteund het gebruik voor MTB officieel niet, dus wielen met Alfines bestellen bij de echte Vakman !!

Mijn conclusies komen grotendeels overeen met dit artikel:
http://www.bikemagic.com/news/article/mps/uan/6400

Jelle, bedankt voor het lenen.....hij komt z.g.a.n. terug :oops: En nu op zoek naar test Rohloff :)
Laatst gewijzigd door willem12 op ma sep 07, 2009 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 6:58 pm

Hilco schreef: begrijp ik er uit dat de naaf voldoet, maar dat ik vast extra shifters moet bij bestellen :?
Nee, je moet gewoon blijven zitten, niet onderuit gaan :angelnot:

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma sep 07, 2009 7:38 pm

Mooi verslag, ik ben het er grotendeels mee eens, vooral dat stukje van die vakman (tip: ga nooit alleen op het oordeel van gesponsorde rijders af) :D
willem12 schreef: - De naaf is niet in elkaar gezet voor extreem gebruik en heeft meer onderhoud nodig dan bijv een Rohloff
Onderhoud op wat voor manier?
willem12 schreef: Jelle, bedankt voor het lenen.....hij komt z.g.a.n. terug :oops: En nu op zoek naar test Rohloff :)
No problem, en die Rohloff heb ik ook nog wel voor je om te testen.

Wat betreft die shifter, klote dat dat gebeurd, maar was met een andere shifter mss/wrs ook gebeurd.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 8:13 pm

JJ schreef:
willem12 schreef: - De naaf is niet in elkaar gezet voor extreem gebruik en heeft meer onderhoud nodig dan bijv een Rohloff
Onderhoud op wat voor manier?
JJ
Ik begreep van de diverse fora dat de naaf bij MTB gebruik toch wel iets vaker een oliebad nodig heeft dan de Rohloff. Maar die cijfers zijn misschien onbetrouwbaar aangezien de naaf pas ruim een jaar op de markt is.

Daarnaast is de Alfine minder hufterproof dan de Rohloff, dus vaker al die plastic onderdelen vervangen en preventief uit elkaar halen. Ik zie bij de naaf ruimte tussen de verschillende onderdelen en daar gaat gewoon meuk zitten.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma sep 07, 2009 8:33 pm

Voor een gewone Nexus 7/8 adviseert Shimano(o.a. in de vorm van ene Jack Post) dat de naaf elke 3000/3500 km een olie bad krijgt.
En natuurlijk het vet voor de lagers niet vergeten.
Dit is bij gebruik op stadsfietsen en dan weet je meteen waarom Shimano het gebruik van een Alfine Off-Road niet ondersteund.

Misschien een beperking van mij maar ik zie het probleem van een derailleur systeem niet.En al helemaal niet tegenover een Shimano of SRAM naaf versnelling.
Zo super zijn die naafversnellingen helemaal niet.
(Als het dan toch met versnellingen moet.)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

dader

Bericht door dader » ma sep 07, 2009 8:45 pm

Mooi verslag Willem!

@Het Tuig om je je singlespeed met ebb om te toveren naar geared is dit natuurlijk de manier.

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 8:46 pm

Het TUIG schreef: Misschien een beperking van mij maar ik zie het probleem van een derailleur systeem niet.En al helemaal niet tegenover een Shimano of SRAM naaf versnelling.
Zo super zijn die naafversnellingen helemaal niet. (Als het dan toch met versnellingen moet.)
Voordelen? Singlespeed frame + 15min + Alfine en je bent geschakeld. Rechte kettinglijn, modderproof. Over een paar jaar zijn die naven minder dan 1 kilo, tel uit je winst.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma sep 07, 2009 8:56 pm

Het TUIG schreef:Voor een gewone Nexus 7/8 adviseert Shimano(o.a. in de vorm van ene Jack Post) dat de naaf elke 3000/3500 km een olie bad krijgt.
En natuurlijk het vet voor de lagers niet vergeten.
Dit is bij gebruik op stadsfietsen en dan weet je meteen waarom Shimano het gebruik van een Alfine Off-Road niet ondersteund.

Misschien een beperking van mij maar ik zie het probleem van een derailleur systeem niet.En al helemaal niet tegenover een Shimano of SRAM naaf versnelling.
Zo super zijn die naafversnellingen helemaal niet.
(Als het dan toch met versnellingen moet.)
Om nog maar te zwijgen over het dramatische rendement van zowel de Nexus Inter 7 als 8. Van de Alfine helaas (nog) geen data.

Indien de voordelen van een geïntegreerde 'versnellingsbak' de doorslag zijn om voor een dergelijke toepassing te opteren, is (helaas?) de duurste oplossing toch de betere (Rohloff).

veee

Bericht door veee » ma sep 07, 2009 9:06 pm

Nexus 8 of alfine binnenwerk is naar mijn weten gelijk. Dus een bedroevend rendement. Zoals ook ervaren en beschreven in dit topic.

Rohloff Rules.

Rohloff hoeft niet getest te worden. Alle plussen en minnen en diverse meningen zijn al beschreven in diverse bladen en mtb sites.

Gewoon karren met die mountainbike.

Ja ik beken; ik rijdt er al 4 jaar mee.

@willem12 een keertje ruilen van bike tijdens een tochtje ? 't is wel een kleinwieler 26 inch fully of volledig hard. Kan ik een keer zo'n 29 er proeven.

Pieter!

Bericht door Pieter! » ma sep 07, 2009 9:11 pm

Eens....mijn vrouw en zoon hebben stadsfietsen met van die 7 en 8 versnellingsnaven, ik vind het helemaal niks. Singlespeed of derailleur rijdt veel efficienter, Nexus naven voelt als trappen in stroop, ik dacht soms echt dat ik een lekke band had .... :shock:

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 07, 2009 9:34 pm

veee schreef:Nexus 8 of alfine binnenwerk is naar mijn weten gelijk. Dus een bedroevend rendement. Zoals ook ervaren en beschreven in dit topic.

Rohloff Rules.
Hmm, rendement heb niet beschreven. Wel bereik en stapgrootte. Waarom heb ik het niet beschreven? Niets van gemerkt...of je nu 12% steil omhoog moet met 250 watt vermogen of (250 - 3%)watt maakt wel uit op papier, maar niet in de praktijk en niet voor de toerrijder. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niets van gemerkt heb, ik merk het alleen andersom als ik weer op de SingleSpeed klim. Ik zou iedereen willen aanraden de efficientie van de "oude" nexus/sram/sachs etc. niet te projecteren op de nieuwe generatie Alfine. Shimano maakt hier echt stappen. De laatste generatie Alfine voornaaf met dynamo komt ook angstig dicht in de buurt van de SON. Efficienteverlies is wel een verdere onderbouwing voor de diskwalificatie voor race-gebruik, rechte ketting of niet.
veee schreef:Rohloff hoeft niet getest te worden. Alle plussen en minnen en diverse meningen zijn al beschreven in diverse bladen en mtb sites. Gewoon karren met die mountainbike. Ja ik beken; ik rijdt er al 4 jaar mee.
Je moet blijkbaar nog even aan mijn gebruik van smilies..ik zat te vissen naar een Rohloff. Ik werd gisteren op km 80 ingehaald alsof ik stil stond door een jong gastje op een Rohloff 8) Meeste tests in bladen stellen geen ruk voor, ik wil uit eerste hand weten hoe materiaal het doet bij tochten van langer dan 100km en meer dan 15% omhoog en 25% omlaag, terrein waarbij de belgen "Ja leuk" en de Fiets/Mergeland meerdaagse "Onverantwoord!!" Maar je hebt gelijk, mijn held Stunzi (http://www.alpenzorro.de) is met een Rohloff van Las Palma naar het Gardameer gereden (90 dagen mtb) dus dat ding doet het wel. Maar het is crisis en als je voor 1/5 van de prijs van een Rohloff 90% van de functionaliteit krijgt...dan gaan de Hollandsche Koopmansgenen aan het werk.
veee schreef: @willem12 een keertje ruilen van bike tijdens een tochtje ? 't is wel een kleinwieler 26 inch fully of volledig hard. Kan ik een keer zo'n 29 er proeven.
Ligt aan je maat. Tot maat M ben je bij mij aan het goede adres, voor groter contact zoeken met Amersfoorts beste 29" dealert Als de Alfine eruit is dan is het wel weer een SingleSpeed. :evil:
Laatst gewijzigd door willem12 op ma sep 07, 2009 9:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie