29" velg & 29" vork

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Oz
29" velg & 29" vork

Bericht door Oz » zo okt 11, 2009 9:00 pm

Hallo,

Ik ga m'n stalen HT met pensioen sturen en vervangen door 29" HT. Meeste zaken kom ik wel uit behalve velgen en vork.

Heb even gezocht in 29" forum maar kan weinig vinden over een goede 29" velg en vork.

Iemand rijervaring met goede velg? Moet betrouwbaar maar ook enigzins licht zijn. Prijs is minder relevant (maar geen DT Carbon ....; dan is prijs wel relevant).

Vork denk ik aan een Reba XX of een Fox Float 29". Manitou kan ik weinig van vinden. DT valt iig af, zijn te plushy voor mij (90+ Kg).

Ik hoor het wel.

Oz
Laatst gewijzigd door Oz op zo okt 11, 2009 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo okt 11, 2009 9:44 pm

mavic 719? Niet al te duur maar wel goed.

Salsa Semi: Wat breder en disc only

Stans flow: Duurder wel mooi.

Er zullen vast nog wel meer 29er velgem zijn. Bovenstaande komt zo snel in mij op.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma okt 12, 2009 5:08 pm

Licht is Notubes ZTR355 29er. Ik rij er al een seizoen probleemloos wedstrijden mee. Betrouwbaarheid zit bij wielen voor een behoorlijk deel in de wielenbouwer.

Vorken: Als DT je niet bevalt, zou ik ook Manitou van je lijst schrappen. Reba is gewoon goed, biedt lockout op het stuur en Fox is ook erg goed, zei het minimaal zwaarder.

Oz

Bericht door Oz » ma okt 12, 2009 6:35 pm

Ha Jeroen,

Wellicht "stomme" vragen maar toch:
- zijn de ZTR355's ook geschikt voor een zwaardere berijder (90+)?
- ik ga geen wedstrijden rijden; hoe zit het met lekbestendigheid? (hoe werkt Notubes sowieso?) (als lek dan kun je er toch ook gewoon een biba instoppen?)
- passen er ook andere merken buiten banden op?

Bedankt voor de feedback over de vork, 't wordt een Reba XX 29" of of een Float 29".

Gr.

Oz

Heckler

Bericht door Heckler » ma okt 12, 2009 7:40 pm

Of doe eens wat anders en ga voor een Maverick. Ik weeg meer dan jou 90 kg en rijd al bijna 2 jaar heel tevreden met een Maverick SC32. Mavericks zijn trouwens af fabriek ook aardig Plush, maar dat is vooral een kwestie van tunen, alles aan Maverick en DT vorken is verstelbaar BTW.

Bij Notubes velgen zijn hier de ZTR355 en de Flow genoemd, ertussenin zit de Arch velg, lichter dan de flow en duidelijk breder dan de 355, ideaal voor 2.3-2.4 banden als je daarvoor wilt gaan.

Enjoy!!
Common sense was never common

Erikje

Bericht door Erikje » ma okt 12, 2009 7:48 pm

Vork, moet je hier eens kijken

mateis

Bericht door mateis » ma okt 12, 2009 7:49 pm

Dan is een 355 wel erg licht. Een Flow is een stuk sterker en stijver en nog steeds niet zo heeel zwaar. Bovendien breed, dus fijn met brede banden te rijden. De hierboven genoemde Mavic is dacht ik een heel stuk smaller, maar ook sterk. Die heeft bovendien eyelets (rvs ringetjes in de velg waar de spaaknippels in vallen) wat wordt gezien als sterker. Notubes velgen lijken qua sterkte echter niet overmatig last te hebben van het gebrek hieraan, dus dat is vooralsnog een beetje een argument voor de buhne.

Notubes werkt met een tubeless-systeem waarbij het ventiel in het velglint ingewerkt zit. Om een binnenband te leggen, moet je dus ook het velglint verwijderen. Maar in het geval van die zeer incidentele lekke band is het idd prima mogelijk een binnenband te monteren. Grote voordeel van Notubes (en aanverwanten) is juist de erg grote lekbestendigheid.

De totale stetup is wel veel meer gedoe dan simpel met binnenbandjes. Ikzelf wissel heel vaak banden en doe er daarom niet aan, hoewel ik door een recente reeks van lekke banden weer wat begin te twijfelen. Heel veel banden van heel veel merken werken heel goed met Notubes, maar niet allemaal (bv Michelin) en sommige zijn iets lastiger om te monteren dan anderen. Zie de websitre van Notubes voor een overizcht.

Oz

Bericht door Oz » ma okt 12, 2009 7:56 pm

Heckler schreef:Of doe eens wat anders en ga voor een Maverick. Ik weeg meer dan jou 90 kg en rijd al bijna 2 jaar heel tevreden met een Maverick SC32. Mavericks zijn trouwens af fabriek ook aardig Plush, maar dat is vooral een kwestie van tunen, alles aan Maverick en DT vorken is verstelbaar BTW.

Bij Notubes velgen zijn hier de ZTR355 en de Flow genoemd, ertussenin zit de Arch velg, lichter dan de flow en duidelijk breder dan de 355, ideaal voor 2.3-2.4 banden als je daarvoor wilt gaan.

Enjoy!!
Sorry; was ik vergeten te vertellen. Wil juist geen plush vork. Volledig rigid (zoal ik nu heb) is zelfs nog een optie maar denk dat ik voo gemak voor een stugge geveerde vork ga.

Oz

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma okt 12, 2009 7:56 pm

Zeker geen stomme vragen!

Voor 90kg zijn ZTR355's waarschijnlijk te licht. Ik wist het gebruik waarvoor je ze bedoelde niet, dus ik riep maar wat ;). Gelukkig vertel je nu meer.

Notubes Arch is bij dat gewicht meer aan te raden. Zie die velgen als elke andere: Je kan er tubeless of met binnenband op rijden en met alle merken banden, het maakt allemaal niet uit. Het voordeel van de Notubes velgen is dat ze door de vorm van het velgbed makkelijk tubeless te maken zijn en dat ze de band goed vasthouden.

Tubeless houdt in dat je een band (dat hoeft geen luchtdichte "UST" tubeless band te zijn) luchtdicht maakt met een vloeistof die meestal op latex gebaseerd is.

Lekrijden met 'sealant' tubeless = oppompen en schudden. Vaak is dat afdoende. Zoniet, dan moet je het ventiel er uit halen (ringetje losdraaien ...) en een binnenband monteren. Geen grote operatie.

Niet dat Notubes de enige fabrikant is, alhoewel ze wel -relatief- lichte en toch brede velgen maken. Dida gaf al een paar alternatieven en zo zijn er wel meer, o.a. DT.

JeroenK

Bericht door JeroenK » ma okt 12, 2009 7:58 pm

Aaargh... ingehaald door Mateis. Moet ik maar niet een bericht typen tegelijk met alllerlei andere dingen...

Nouja, zie het maar als bevestiging ;)

Oz

Bericht door Oz » ma okt 12, 2009 8:09 pm

Duidelijk: dan worden het geen ZTR's of andere tubeless velg). Moet snel en gemakkelijk kunnen wisselen tussen Semi-slick en modderband; moet daarnaast gemakkelijk en snel mogelijk zijn om biba te monteren bij lek (heb ik nogal eens last van...)

Iemand suggesties voor "normale" velg? (zoals gezegd goede kwalieit gecombineerd met laag gewicht is belangrijk; prijs is niet echt van belang). Naven worden CK ISO of Tune King/Kong Superscharf

Oz
mateis schreef:Notubes werkt met een tubeless-systeem waarbij het ventiel in het velglint ingewerkt zit. Om een binnenband te leggen, moet je dus ook het velglint verwijderen. Maar in het geval van die zeer incidentele lekke band is het idd prima mogelijk een binnenband te monteren. Grote voordeel van Notubes (en aanverwanten) is juist de erg grote lekbestendigheid.

De totale stetup is wel veel meer gedoe dan simpel met binnenbandjes. Ikzelf wissel heel vaak banden en doe er daarom niet aan, hoewel ik door een recente reeks van lekke banden weer wat begin te twijfelen. Heel veel banden van heel veel merken werken heel goed met Notubes, maar niet allemaal (bv Michelin) en sommige zijn iets lastiger om te monteren dan anderen. Zie de websitre van Notubes voor een overizcht.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma okt 12, 2009 8:16 pm

Heckler schreef:Bij Notubes velgen zijn hier de ZTR355 en de Flow genoemd, ertussenin zit de Arch velg, lichter dan de flow en duidelijk breder dan de 355, ideaal voor 2.3-2.4 banden als je daarvoor wilt gaan.
Kleine correctie: de Arch NIET breder dan de 355, maar wel zwaarder en sterker. Geschikt voor jouw gewicht als je niet met te brede banden wil rijden, schat ik zo. Wil je breder, dan is de Flow beter. Die's wel 4mm breder namelijk.

Alle Notubes velgen kun je overigens ook gewoon met binnenbanden gebruiken hoor.

Anders is dit: http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=274 wellicht iets? Ook breed en niet te zwaar.

Heckler

Bericht door Heckler » ma okt 12, 2009 8:41 pm

Arch niet breder, :oops: my bad, had ik toch voor de 355 kunnen gaan

En het punt over tunen is dat je die vorken naar keuze straf of plush kunt hebben. Ik rijd zowel Pace (nu DT) als Maverick vorken, soms straf (Lenz 29er) en ook plush (Enduro, Foes)
Common sense was never common

suri

Bericht door suri » wo okt 14, 2009 9:56 am

Hoi,

Ik rijd met de notubes flow op hope pro 2 naven. Deze zijn zo opgespaakt vanaf fabriek.
Geen slagen of problemen tot nu toe en weeg ook 90 kilo. Mocht ik het echter nog eens overdoen zou ik voor een iets robuster achterwiel gaan. De zijdelingse speling is duidelijk merkbaar onder harde belasting en zeker onder ons gewicht. Ik kan er overigens goed mee leven en ik ga geen opstakel uit de weg.

Als voorvork heb ik gekozen voor de fox float 29er. Ik rijd er nu een dik jaar mee (geen QR15) en de werking is super fijn. Ik heb hem op 80mm staan. Wat wel opvalt is dat er voelbare speling op de vorkpoten is. Dit heb ik ook altijd bij de 26 vanilla's gehad. Je hebt er geen last van onder het rijden overigens. Mocht ik nog eens een 29er vork kopen zou de Reba toch in aanmerking komen.

Verder kan ik je aanraden om op zijn minst met 180 schijven te rijden. Ik probeerde het met 160 mm XTR's maar ik kwam al snel te kort bij steile afdalingen of bij hard remmen. Wederom door ons gewicht en de wielomtrek.

Succes met de opbouw.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 14, 2009 10:31 am

Oz schreef:Duidelijk: dan worden het geen ZTR's of andere tubeless velg). Moet snel en gemakkelijk kunnen wisselen tussen Semi-slick en modderband; moet daarnaast gemakkelijk en snel mogelijk zijn om biba te monteren bij lek (heb ik nogal eens last van...)
... waarbij je je kunt afvragen waarom je vaak last hebt van lekrijden? Doorstootlek? Hierin zou ik dan toch nog steeds een latex-tubeless systeem zeker niet in afschrijven.

En als geld dan toch geen rol speelt, gewoon een tweede wielset joh. Setje Kingetjes.. en voor de vorm die Tune's als backup. Of andersom.. :)

suri schreef: Succes met de opbouw.
Dat... en schroom je vooral niet om ons ook op de hoogte te houden van je framekeuze Oz! 8)

mateis

Bericht door mateis » wo okt 14, 2009 11:08 am

suri schreef: Wat wel opvalt is dat er voelbare speling op de vorkpoten is. Dit heb ik ook altijd bij de 26 vanilla's gehad. Je hebt er geen last van onder het rijden overigens.
Dit wist je wrs al, maar dat is systeemeigen aan Fox. Tussen 'bushings' en vorkpoten wordt constant een olielaagje onderhouden tijdens werking van de vork. Als de vork niet veert is dat er niet, vandaar dat je dan een beetje speling kan voelen. (Heb ik dit net genoeg uitgelegd als non-techneut?)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo okt 14, 2009 11:24 am

suri schreef:Ik rijd met de notubes flow op hope pro 2 naven. Deze zijn zo opgespaakt vanaf fabriek.
Het Suri, wil het topic niet kapen, maar waar rij jij mee dan? Fabrieks wielen met Hope naven en Flow's, dat maakt me benieuwd..

@Oz: Ik ben wrs van jullie formaat en heb weinig last van een flex-end achterwiel met de flow, maar misschien rij ik wat minder extreem terrein. Ik denk dat de Salsa Gordo de enige velg is die stijver bouwt dan de Flow, maar misschien zie ik nu een velg over het hoofd. De Semi van Salsa bouwt voor mijn gevoel zeker niet stijver.

En zoals al vermeld, NoTubes is gewoon met biba te rijden. Meeste mensen maken tegenwoordig gebruik van de gele rim strip. Deze wordt gebruikt in combinatie met een lost tubeless ventiel, dus het ventiel zit niet een de strip vast. Voordeel hiervan is inderdaad dat in geval van totaal uitval an het tubeless systeem er on the trail gewoon een biba in geduwd kan worden, kwestie van ventiel verwijderen.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Oz

Bericht door Oz » wo okt 14, 2009 11:26 am

De eigenschappen van de Fox Float vorken ken ik. Ik rij in m'n Epic met de Float RLC; die heeft dit ook.

De remmen worden de nieuwe Hope Race (2010) of de Hope tech X2. Disc idd 160 of 183mm. Bij m'n Marta's is 160mm (zijn ze volgens mij) ook aan de magere kant.

Doorstootlek heb ik niet heel veel last van. Meestal lek door scherp iets. Ik rij met vrij hoge druk (meestal boven 4 bar) en vaak met smallere banden (nu op m'n Brodie bijvoorbeeld Kenda Cozmic Lite 1.7"). Heb iig nooit bredere banden dan 2.0".

Ik twijfel over tubeless; mn het gemak van snel bandje wisselen. Heb nu DT 470 en Sun 29"velg op m'n lijstje staan. Naven worden CK ISO's.

@ Dekerfs: Frame wordt lichtgrijs 8) ; op shortlist staat nog 4 frames.
Laatst gewijzigd door Oz op di okt 20, 2009 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

suri

Bericht door suri » wo okt 14, 2009 1:32 pm

To JJ:

Sorry voor de ongelukige woordkeuze. Mijn wielen zijn waarschijnlijk in elkaar gestoken bij notubes.

salute.

suri

mateis

Bericht door mateis » wo okt 14, 2009 1:58 pm

4 Bar? 1.7" Bandjes? :shock: Oldskool... Je weet dat brede banden + lage druk de shizzle is tegenwoordig, he? Volgens mij ga je zo HET belangrijkste voordeel van tubeless mislopen: lagere bandenspanning zonder vergroot risico op stootlek. Dan zijn biba's idd niet zo'n verkeerde optie.

Ultralichte raceremmen (Marta's en nieuwe Hope race) zouden niet mijn eerste keuze zijn als je ook bergen en lange afdalingen opzoekt. 't Kan, maar dan lijkt 180mm voor en achter me een minimum. Ook voor in Nederland aan de voorkant gewoon lekker minimaal 180mm nemen.

Oz

Bericht door Oz » wo okt 14, 2009 2:46 pm

Oldskool ja :D

Op een oldtimer (Brodie Sovereign) moet je geen heel moderne spullen zetten. Ik heb er ook wel eens 2.0 op en zit dan net onder de 4 bar. Stootlek heb ik niet veel last van. Is meer geval in Zuid-Limburg en de Ardennen (veel stenen op pad). Maar daar volledig rigid rijden is niet fijn (laat staan op een fiets waar je voor erg laag zit (-5 graden 135mm stuurpen).

29" is echt voor hier in omgeving. Als het ruiger wordt kan ik altijd de Epic pakken ;-)
(en voor cult tochten de Brodie). Met de Brodie heb ik Willingen en ook de MH2D vaker gereden (ook met 1.7 banden trouwens).

Ergens in de Grote RM topic staat een foto van de Brodie trouwens.

Gr.

Oz

Plaats reactie