Disc brakes for my 29er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
suri
Disc brakes for my 29er

Bericht door suri » do okt 15, 2009 10:56 am

Hoi,

Ik rijd nu met XTR schijfremmen om mijn 29er hardtail met 180 mm schijfremmen voor en 160 mm schijfremmen achter. Voorvork is Fox float 29er.

Ik ben niet zo heel tevreden over de performance. Ik mis toch af en toe wat power en als ik een keer goed in de ankers ga dan gaan de schijven een tijdje aanlopen. Daarnaast piepen ze als de ziekte.

Ik zit nu te kijken naar Magura marta's SL of de Formula the one my 2010. Deze laatste is eigenlijk met name voor DH construeert maar zijn gewicht is acceptabel.
Beide wil ik met 180 er schijf voor gaan rijden en eventueel ook achter.

Ik weeg 90 kilo dus ik kan wat power gebruiken.

Welke zouden jullie nemen?

Groeten,

Suri

mateis

Bericht door mateis » do okt 15, 2009 12:02 pm

Marta's blijven in eerste plaats xc-raceremmen. Door de gewichtsminimalisatie zijn ze vrij gevoelig voor oververhitting. Ze zijn wel een heel stuk bijteriger dan de XTR's, dat wekt wel wat vertrouwen (bij mijn Marta v1 was dat ook meteen het enige dat vertrouwen wekte, maar ik denk dat ik pech had). Bij XTR's wordt trouwens vaak geklaagd over de gebrekkige remkracht. Doseerbaarheid is echter wel top notch. Dat is bij beide anderen iets minder.

The Ones zijn gemaakt voor harde inzet. Superveel remkracht (eerst misschien zelfs wat eng) en ongevoelig voor oververhitting. Ook niet netjes remmen (lang slepend - en ik ken afdalingen in het buitenland waar je daar niet altijd aan ontkomt) deert ze niet zo veel als ik de verhalen mag geloven.

Die laatsten lijken mij al met al een handiger keuze, met als enige risico dat je wat overkill monteert. Ik zeg niet dat je met Marta's niet gaat wegkomen, want heel veel hangt af van je techniek en het terrein waarin je rijdt. En dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.

suri

Bericht door suri » do okt 15, 2009 1:35 pm

Op al mijn 26 inch bikes heb ik nooit zo geklaagd over rempower. Ik heb met veel merken gereden (hayes, verschillende hopes, shimano xt en avid juice 7) en van downhill tot xc. Nu merk ik dat ik met de 29er configuratie opeens veel meer power nodig heb dan ik gewend ben met name op steile afdalingen en om vaart te minderen bij hogere snelheden.

Wat ik zoek in een rem is dat hij krachtig is op de momenten dat ik dat vraag. Bij de XTR's moet ik vaker te veel en hard remmen door gebrek aan power en dat gaat ook weer gepaard met minder vloeiende lijnen rijden. Ik rijd met de 29er met name agressief XC.

Een beetje overkill van formula kan toch geen kwaad toch?

mateis

Bericht door mateis » do okt 15, 2009 3:07 pm

Volgens mij ben je er al lang uit. Lijkt mij de goede keuze. Gezien je ervaring met verschillende remmen, weet je ook wel zo'n beetje wat je nodig hebt, volgens mij. :D

Wat je zegt over de XTR's hoor ik echt vaker.

Honey rider

Bericht door Honey rider » do okt 15, 2009 3:14 pm

Hoi,
ik rij met de "oude" Martha's SL op mijn 29er. Voor 18, achter 16. Dat gaat prima, ook in Zuid Limburg. Maar ik weeg 65 kilo en heb dus nog geen "lange" afdalingen in de Alpen of zo met de Martha's hoeven remmen.

Op de 26er heb ik ook Martha's, maar dan 16 voor en achter. Dat is, zelfs met 65 kilo, soms spannend in de Alpen met lange afdalingen en mijn - schijterige - dalings-stijl....

Oftewel: met jouw gewicht en de beschrijving van je stijl en gewicht zou ik misschien wel voor de Formula's gaan....
Groeten, Joop

Oz

Bericht door Oz » di okt 20, 2009 10:05 pm

Ik weeg 93Kg en rij met Marta SL's op m'n Epic (CC only).

Zolang de afdalingen niet te lang zijn geen enkel probleem. Op langere afdalingen zoals in Willingen heb ik af en toe problemen. In Hinterglemm-Oostenrijk lang had ik wel grote problemen. Verlies van remdruk (bijna kokende olie of zo) is dan erg groot.

Ik ga de Marta SL's vervangen door Hope Tech X2 of Hope Race. Hope met name door betrouwbaarheid en (naar horen zeggen) relatief lage slijtage van blokken (is bij Shimano veel hoger / vergelijkbaar met de Marta's).

Oz

mateis

Bericht door mateis » di okt 20, 2009 10:59 pm

Als ik dat zo lees definieren wij 'lange afdalingen' en 'problemen' wezenlijk anders... :D
Ik zou nooit meer voor een race-rem kiezen als ik zou voelen zo op de limiet te zitten. Die Hope Race gaat gezien het gewicht echt niet veel hittebestendiger zijn dan Marta's. X2's Misschien, maar dan nog niet met te kleine schijfjes...

Oz

Bericht door Oz » di okt 20, 2009 11:16 pm

Ik had in Hinterglemm geregeld dat ik halverwege een lange afdaling de remhendel tegen het stuur kon aandrukken (steeds pompend remmen om druk te houden).

Op m'n (aanstaande) 29" ga ik overigens ook Hope Tech X2 of Hope Race zetten.

Formaat disken hangt af van wat erop gezet mag worden (volgens mij mag lang niet alle CC 180mm hebben).

Oz

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 21, 2009 5:55 am

Oz schreef: Formaat disken hangt af van wat erop gezet mag worden (volgens mij mag lang niet alle CC 180mm hebben).

Oz
... voor een beetje framebouwer moet dat nog niet zo'n probleem zijn..

Oz

Bericht door Oz » wo okt 21, 2009 8:18 pm

Ha Dk,

Klopt.

Staan nog maar twee merken op de shortlist nu (+ 2 reserve). Ik wil op korte termijn een beslissing gaan nemen.

Ik had al behoorlijk wat spullen klaarliggen en heb gisteren heb ik nog wat mooie tuningspulletjes gekocht voor de XTR-spullen die ik al had liggen.. (Y....).

Wielen worden King-ISO op ZTR Arch.

Weet jij toevallig of er voor standaard cranks (110/74) ook compact bladen (42/32/22) bladen te krijgen zijn? (kan bij Race Fase en TA niets vinden; moet zwart zijn).

Remmen ben ik aan het twijfelen tussen Hope Tech X2 en Hope Race.
Pedalen ben ik aan het twijfelen tussen Shimano (XTR; dus doorgaan met Shimano) of overstappen op eierkloppers. Laatste zijn wel heel erg mooi maar ik vraag me af hoe de duurzaamheid van de 2ti en de 4ti is.

Gr.

Oz

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 21, 2009 8:50 pm

Oz schreef: Weet jij toevallig of er voor standaard cranks (110/74) ook compact bladen (42/32/22) bladen te krijgen zijn? (kan bij Race Fase en TA niets vinden; moet zwart zijn).
Hmm... TA moet die hebben. Althans, een 42t buitenblad zeker (heb ik ook op mijn crosser). 32 is niet principieel onmogelijk...

Maar uh.. Oz... je weet dat het 2009, bijna 2010 is he? Niets met een 110mm steek, maar dat is meer werk voor 1996, die overigens net nog belde... of ze de 'standaard' cranks terug mochten... ;)
Oz schreef: Pedalen ben ik aan het twijfelen tussen Shimano (XTR; dus doorgaan met Shimano) of overstappen op eierkloppers. Laatste zijn wel heel erg mooi maar ik vraag me af hoe de duurzaamheid van de 2ti en de 4ti is.

Eggbeaters vreten meer van je schoenzool op. Beschermingsplaatjes tussen zool en pedaal zijn aan te bevelen.

Verder heb ik het altijd 'tekenend' gevonden dat de stands van CrankBros op div. beurzen voor het merendeel bestonden uit de verkrijgbare 'spare parts'.... :|

Oz

Bericht door Oz » wo okt 21, 2009 8:56 pm

Ik ben ouwe lul hé?! ( :D ). Ik zie nog steeds de voordelen van compact niet in maar als er geen alternatief meer is heb ik geen keuze. En als 1996 dan meteen weer wat mooie stalen frames kan meebrengen ben ik helemaal gelukkig (haha).

Ik heb hier nog een setje ongebruikte Tune Bigfoots liggen in 110/74. Waren/zijn voor de Brodie zodra de Syncros'sen het loodje leggen (vraag is niet of maar wanneer (helaas)).

Worst case moet ik dus nieuwe Tune's scoren.

Pedalen heb ik zelfde gevoel bij. Is erg mooi maar zou het ook duurzaam zijn. Voor m'n schoenen ben ik niet bang :D ; zijn bijna net zo oud als de Brodie...

Oz

walter

Bericht door walter » do okt 22, 2009 8:02 am

5 arm crancks, dus 110 of 130mm, zijn ideaal voor ss. je kan je voorblad 5x een stukje verdraaien, om zo de slijtage over alle tandjes gelijkmatig te verdelen. bij 4 arm lukt dat maar 1x.
TA heeft voor 2010 een nw ss voorblad, maar die is zilver, meen ik.
dan beter RVS van Surly.

Ik was in la france erg blij met mn Juicy 3.5. ivm centterlock heb ik 180 v en 160 a, XT schijven. De schijven zijn minder, klinknagels komen los :(
maar remkracht en uiithoudingsvermogen genoeg.

walter

Bericht door walter » do okt 22, 2009 8:03 am

sorry, dubbele post...
Laatst gewijzigd door walter op vr okt 23, 2009 6:49 am, 3 keer totaal gewijzigd.

mateis

Bericht door mateis » do okt 22, 2009 9:03 am

"110mm 32t niet principieel onmogelijk."

Dat weet ik niet, maar ik ben ze de laatste 3 jaar iig nooit tegengekomen (toen ik er naar zocht). Laat staan een 74mm 22t blad (das nog veel handiger!). Lijkt me een behoorlijke dead-end road, helaas. Als je retro wilt blijven, kan je een 5-arm compact (94mm steek) nemen... (newsflash: de laatste 10 jaar worden in hoofdzaak alleen nog 4-arm 104mm steek mtb-cranks geproduceerd. :D)

Het "ouwe lul" verklaart voor mij wel waarom je je tevreden stelt met problematische remmen. Da's ook voor het retro-gevoel, of niet. Afdalen is eigenlijk niet spannend meer als je toch wel weet dat je altijd wel voldoende kan bijremmen voor die aankomende bocht. Wel hardcore... Respect! :D ;)

Ninko

Bericht door Ninko » do okt 22, 2009 6:01 pm

Ga dan eerder voor de Hope X2's dan de race. De race heeft zoiezo officieel geen mogelijkheid voor 180 schijven. Kan wel, maar zijn ze eigenlijk niet voor bedoeld. Ook voegt natuurlijk een carbon remhendel en titanium bouten etc niet veel toe aan degelijke en hard remmen.

Qua pedalen zou ik liever gaan voor de Look Quartz, die steunen echt op de noppen van je schoen en houden zich vast aan het plaatje. In tegenstelling tot ieder pedaal van crankbrothers die volledig op de plaatjes en je zool steun en dus heel je schoen opvreten. (ja er kunnen stalen plaatjes tussen, maar ook die slijten weer weg na 2-3 maanden...).

suri

Bericht door suri » vr okt 23, 2009 9:03 am

Ik beneruit. Ik ga voor de Formula's als ze uitkomen.
Gewicht maakt niet zo veel uit. Nu nog even wachten tot ze uitkomen.

bettes

Bericht door bettes » vr okt 23, 2009 1:30 pm

Heb ook net een setje the ones op mijn spot gegooid met 180 voor en 160 achter... Heel verschil tov de mono M4 met 200 voor en 180 achter (in het voordeel van the ones dan!)

Voorlopig kan je Barel al eens lastig vallen voor zijn setje!

Greetz
Bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Plaats reactie