voorkeur kabel loop (cablerouting)

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
rolf
voorkeur kabel loop (cablerouting)

Bericht door rolf » zo okt 25, 2009 11:25 am

Beste medebikers,

Ik ga nu de overstap maken naar een 29er. Eerst zou dit een standaard Ti frame worden, maar dat liep spaak. Dus zo bij een custom Ti bouwer terrecht gekomen.

Als je dan toch kunt kiezen, dan kan ik mooi de kabels onderlangs doen, wel zo strak en praktisch (classic look).

Dit kan volgens de fabrikant niet (meer), omdat dit bij een 29er met de vork te veel problemen geeft, deze zou er tegen draaien. Zij adviseren over gewoon boven op de bovenbuis of onder de bovenbuis (nogal hip nu?)

Nu zie ik dit bij SIngular en cannondale nog gewoon gebeuren. Hebben jullie ervaringen hiermee? En is het misschien slim om nu dan maar meteen voor een volledig gesloten systeem te kiezen (helemaal buitenkable tot aan derr.)?

Geen reden om nu naar een andere bouwer over te stappen , maar wel behoorlijk jammer :(

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg Rolf

JeroenK

Bericht door JeroenK » zo okt 25, 2009 11:52 am

Bij mijn Superfly heb ik erg weinig speling tussen de vorkkroon en de onderbuis. Als daar kabels zouden zitten, zou hij er inderdaad tegenaan lopen. Bij mijn frame is er nota bene extra ruimte gemaakt.

Fabricage in carbon staat dat toe; met rechte metalen buizen is dat nog eens lastiger! Om voldoende ruimte te maken, zou je de onderbuis in moeten knikken (doe dat maar eens bij Ti...) of de onderbuis op de bovenbuis vastmaken ipv op de stuurbuis en er zijn vast nog wel andere trucs. Het zou altijd erg lastig zijn, zoniet onmogelijk als je alleen met rechte buizen werkt, wat volgens mij 99% van de Ti bouwers doen.

Goed advies van die fabrikant dus, wat mij betreft! Je kan het jammer vinden, maar wat je wil is erg onpraktisch... Denk maar zo, als je voor compleet 'classic' was gegaan, dan was het ook geen 29er geworden ;).

Ik heb goede ervaringen met de kabels onder de bovenbuis. Als je voor doorlopende kabels kiest, kun je altijd met busjes terug naar onderbroken buitenkabels. Andersom gaat niet.

JeroenK

Bericht door JeroenK » zo okt 25, 2009 12:13 pm

Hmm, ik neem mijn woorden deels terug.

Kijk eens op de site van Lynskey, bij de plaatjes van de Ridgeline. Zij passen de truc toe van een iets verder naar onderen doorlopende stuurbuis, in combinatie met een onderbuis die meer op de bovenbuis dan op de stuurbuis vastgelast is. Zo maken ze ruimte voor de vorkkroon én kabels langs de onderbuis, waarbij het me opvalt dat de kabelnokjes best ver naar achteren vast zitten.

Het kan dus wel, maar... die bovenbuis is diamantvormig en de onderbuis volgens mij geovaliseerd, waardoor ze enorm veel overlap tussen boven- en onderbuis hebben en daarmee een geheel met voldoende stijfheid. Dat gaat z'n prijs hebben.

Als het je al lukt om een bouwer zo'n constructie te laten maken, stel dan absoluut -vooraf- je vragen bij de stijfheid van het geheel.

Heckler

Bericht door Heckler » zo okt 25, 2009 1:53 pm

Hier een plaatje van de Singular oplossing, een langere vork met gecompenseerde geometrie.
De Singular stuurbuis is ook iets langer naar vonderen en werkt ook met een verende vork.
En als je toch custom gaat kan alles toch?

Afbeelding
Common sense was never common

rolf

Input

Bericht door rolf » zo okt 25, 2009 8:38 pm

Alvast bedankt voor jullie reacties :D

Weet iemand of die busjes gewoon te krijgen zijn, om van de doorlopende kablelnokjes, weer kabelstops te maken?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo okt 25, 2009 9:30 pm

In jouw geval praten we over een compact frame (kleinere maat). Het is inderdaad lastig om hier voldoende ruimte te creeren tussen onderbuis en vorkkroon om er nog ruimte voor een kabel/kabelnok over te houden. Echter, de nok/kabel hoeft op die plek niet strak onder de onderbuis te zitten. Zie Breezer, zie Potts... zij hadden/hebben een nok op de balhoofdbuis (Breezer) of meer naar de zijkant van de onderbuis (Potts). In het laatste geval is het kruisen van de schakelkabels onder de onderbuis wel vrij lastig.

Het specifieke probleem van een compact frame, met een lage balhoofdsbuis en typisch een relatief laag gepositioneerd stuur, is dat je niet echt mooie, grote lussen qua kabelloop van je stuur naar je nokken kunt maken.

De onderbuis kan ook niet super ver naar boven verplaats worden om ruimte te maken, juist omdat de hogere vork/groter wiel de relatieve hoek tussen de onderbuis en balhoofdsbuis al groot maakt en de onderbuis dus vrij veel lengte van de balhoofdsbuis nodig heeft om aan vast gelast te worden.

All-in-all zou het beste alternatief de variant zijn waarbij de nokken onder de bovenbuis zitten. Laat er direct 3 stuks over de lengte plaatsen. Niet slechts een vooraan bij de balhoofdsbuis en een bij de zitbuis. Daar tussen in gaan leidingen en evt. doorlopende schakelkabels altijd doorhangen of gewoon rommelig/niet strak afwerken.

Doorlopende kabels werken goed, maar alternatief is het goed te weten dat GoreTex terug op de markt komt/is en er alternatieven zijn zoals de Aktiv-8 kabels.

Oz

Bericht door Oz » zo okt 25, 2009 9:49 pm

Erg scherp van de framebouwer om dit op te merken. Heb nu ook wat 29"'ers in m'n handen gehad en zelfs de grote maten hadden erg weinig ruimte tussen bovenkant vorkpoot en de onderbuis.

Bij de Lynskey is (iets) meer ruimte doordat de onderbuis net achter de vorkbuis aan de onderkant is afgevlakt ("soort deuk"), net als bij de Litespeed Pisgah is gedaan. Je moet ervan houden maar dit is niet mijn smaak. Overigens net als de kromme onderbuis zoals Seven nu (helaas) doet.

Kabels boven- of (nog beter) onderlangs de bovenbuis heeft volgens mij alleen maar voordelen. Als de kabels onder de bovenbuis zitten blijft niet alleen het frame mooier (je ziet krassen door kabels iig niet) maar ook de kwetsbaarheid voor vuil is lager.

Onder- en bovenlangs de bovenbuis is trouwens toch ook heel klassiek? Al m'n bikes vanaf 1992 hadden dit. M'n nieuwe (29") ga ik de kabels ook onderlangs de bovenbuis laten leggen (3 nokjes idd).

Oz

rolf

reactie

Bericht door rolf » ma okt 26, 2009 2:24 am

Dank jullie voor de reacties. Nu hoef ik de fabricant niet meer lastig te vallen ;-)
Zal hij ook fijn vinden...

Ik denk dat ik dan inderdaad de kabels onderlangs de bovenbuis laat lopen, wel cleanere look. Enig mini nadeel is dat de fiets dan op de kabel leunt als ik mijn fiets thuis ophang. En bij lang dragen van de fiets op de schouder (wanneer heb ik dat ook nog eens gedaan..).

De disc hose zal met de zipti nokjes vast gezet worden (3 onder de bovenbuis, 2 onder de staande achtervork. Nu is dan nog de vraag of ik deze zelfde methode voor de doorlopende kabel gebruik, of oogjes waar de doorlopende kabel doorheen loopt, of de gwone methode met de kabelstops. Ik denk voor de laatste, eenvoudig en clean.

Mocht ik iets over het hoofd zien, laat het me maar weten. :arms:

Mvg Rolf

DeKerfs

Re: reactie

Bericht door DeKerfs » ma okt 26, 2009 6:50 am

rolf schreef:Nu is dan nog de vraag of ik deze zelfde methode voor de doorlopende kabel gebruik, of oogjes waar de doorlopende kabel doorheen loopt, of de gwone methode met de kabelstops. Ik denk voor de laatste, eenvoudig en clean.
Als je voor doorlopende kabels gaat; ziptie-nokjes pakken. Bij 'doorgeboorde' normale nokjes, ligt je kabel los en gaat liggen klapperen. Daarbij blijven mooi aangelegde lussen nooit op hun 'plek' zitten en heeft de kabel dus de neiging bij bijv. sturen, om wat heen en weer te gaan zwerven. Persoonlijk heb ik dat altijd bloedirritant gevonden. Een kabel moet je kunnen fixeren.

Pino

Bericht door Pino » ma okt 26, 2009 10:50 am

Bij kabels over de bovenbuis kun je minder lekker op je bovenbuis zitten.
Bij stalen frames geeft dat krassen, bij Ti zal dat niet meespelen.

(de andere punten bovengenoemd kan ik me in vinden, binnendoor is natuurlijk het mooist)

rolf

reactie

Bericht door rolf » ma okt 26, 2009 11:41 am

Goede tip! Ik had deze discussie al met de dealer, die zei dat ze er nooit last van hadden gehad. Maar mij leek dit ook al te "rammelen".

marten

Bericht door marten » ma okt 26, 2009 12:27 pm

Pino schreef: binnendoor is natuurlijk het mooist)
Mooi? Ik zie alleen maar ellende :ban:
/Marten

Plaats reactie