Goede en lichte 29" wielset?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
KLM
Goede en lichte 29" wielset?

Bericht door KLM » di dec 08, 2009 7:28 pm

Beste 29" bikers,

Ik ben sinds kort een 29" singlespeed bezitter/berijder. Ik ben momenteel in winter-bouw door de Apeldoornse blubber aan het rijden. Nu ben ik voor de lente op zoek naar een nieuwe wielset (heb nu de on-one/planet X zware!!! wielen). Ik zoek een lichte set wielen voor een lichte (62 kg) berijder.

Hebben jullie suggesties/ervaringen om mij op weg te helpen?

steelhead

Bericht door steelhead » di dec 08, 2009 7:33 pm

Iets met Notubes?
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

KLM

Bericht door KLM » di dec 08, 2009 7:53 pm

steelhead schreef:Iets met Notubes?
Dat is idd erg licht!!! Zijn deze wielen goed te verkrijgen in Nederland? Ik kan nog niks vinden.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 08, 2009 8:05 pm

Ben je wedstrijd rijder of toerrijder? Wat ga je er mee doen, vooral Apeldoorn en omgeving of ga je ook de alpen in? Met jou gewicht hoeft het allemaal niet echt robuust/zwaar te worden.

Wat voor fiets heb je, fully, hardtail of ongeveerd?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

mateis

Bericht door mateis » di dec 08, 2009 8:20 pm

Stans 29er velgen zijn in NL los te krijgen (via huisdealert singlespeed.nl iig. Ik weet eigenlijk niet of Sabma ze voert). En die kan je dan combineren met je favo naven (kleurtjes, niet te zwaar, opties en niet bizar dure kwaliteit: Hope) en spaken+nippels voor de perfecte set. Als je dat laat opbouwen door je favo bouwer heb je een fantastische set.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » di dec 08, 2009 8:51 pm

Bikeboosting.nl

All you need.

pieterp

Bericht door pieterp » di dec 08, 2009 9:27 pm

Ik heb een setje Notubes Arch, DT competition en Hope pro 2 laten bouwen bij Ernie van bikeboosting.nl
Komt op iets van een 1850g, niet superlicht maar zeker sterk en stijf genoeg. Ik weeg nu 76kg in de zomer 72kg en daarvoor zijn de wielen zeker sterk genoeg. Heb nu een beetje spijt dat ik geen 355 gekozen heb.

Voor jou gewicht kan je volgens mij ook voor de race velgen gaan (wel heel wat duurder).

Hope naven zijn goed maar niet mega super (afdichting body is wat zwak), maar onderhoud is heel makkelijk. Ik trek de body er af en toe af om schoon te maken en terug te smeren.

In Dirt mag lees je wel eens over superstar components en deze naaf wil ik eigenlijk wel eens testen, zeker voor dat geld!
http://superstar.tibolts.co.uk/product_ ... cts_id=283

Bartacus

Bericht door Bartacus » di dec 08, 2009 10:11 pm

Ik gebruik vaak ZTR Olympics met alu nippels en DT Competition spaken met Hope naven. Geen binnenband maar wel NoTubes Latex. Ik weeg zelf 100 kg en gebruik ze zowel in een full suspention als een hardtail met vaste vork.

Ik heb nog geen problemen gehad en de Hope naven zijn niet slechter als Chris King. CK klinkt wel veel lekkerder: ZZZZZZZZZZZZhhhhh......

KLM

Bericht door KLM » di dec 08, 2009 10:16 pm

JJ schreef:Ben je wedstrijd rijder of toerrijder? Wat ga je er mee doen, vooral Apeldoorn en omgeving of ga je ook de alpen in? Met jou gewicht hoeft het allemaal niet echt robuust/zwaar te worden.

Wat voor fiets heb je, fully, hardtail of ongeveerd?

JJ
Ik ben geen wedstrijdrijder maar wil wel graag een lichte fiets opbouwen om snel mee te gaan. (Voor wedstrijdjes met toevallige en onwetende tegenstanders

Mijn fiets is ongeveerd (on-one scandal frame met carbon vork) en alleen voor deze contreien.

Is een 355 velg niet te teer?

En begrijp ik goed dat jij wielen opbouwt JJ?

dader

Bericht door dader » di dec 08, 2009 10:35 pm

KLM schreef:
Ja volgens mij is hij record 29" wielen bouwer in NL.
Magic Carpet Ride

JeroenK

Bericht door JeroenK » di dec 08, 2009 10:37 pm

Mijn 355's zet ik al een jaartje in bij wedstrijden en die geven geen krimp. OK, 1 deukje, maar dat kwam door te weinig lucht in de band in combinatie met een wortel. Ik weeg ca. 72kg.

Met jouw gewicht zou ik me geen enkele zorgen maken.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 08, 2009 10:40 pm

Bartacus schreef:Ik gebruik vaak ZTR Olympics
Het gaat hier over 29" wielen..

JJ

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 08, 2009 10:45 pm

Wat JeroenK al zegt, voor jou gewicht moet een 355 geen probleem zijn (tenzij je van jezelf weet dat je heel lomp rijdt, dan is een wat zwaardere (en dus sterkere) velg the way to go).

Ik bouw inderdaad wielen, 1 van de velen in Nederland :)

natuurlijk zijn er best wel meer merken velgen, maar ik heb de afgelopen tijd erg goede ervaring met de NoTubes velgen, en meer mensen zoals wel blijkt uit de reakties hier.

JJ

Ninko

Bericht door Ninko » wo dec 09, 2009 12:23 am

KLM schreef:Mijn fiets is ongeveerd (on-one scandal frame met carbon vork) en alleen voor deze contreien.

Is een 355 velg niet te teer?

Ik gebruik exact de zelfde wielen frame en vork... Gaat tot nu toe goed. De 355 is best een sterke velg. Heb er aardig wat wedstrijden en marathons etc op gereden en geven na ruim 1,5 jaar nog steeds geen krimp! Ook niet met starre vork.

mateis

Bericht door mateis » wo dec 09, 2009 10:36 am

pieterp schreef:Hope naven zijn goed maar niet mega super (afdichting body is wat zwak), maar onderhoud is heel makkelijk. Ik trek de body er af en toe af om schoon te maken en terug te smeren.
Bartacus schreef:... de Hope naven zijn niet slechter als Chris King. CK klinkt wel veel lekkerder: ZZZZZZZZZZZZhhhhh......
Zoals bij praktisch alle (kwaliteits)naven: als er probleempjes zijn, dan rond de body. Daar is de Hope idd niet superfantastisch afgedicht. De lagertjes in de body zelf gingen er bij mij als eerste aan. Desalniettemin: een makkelijk verkrijgbaar kwaliteitsproduct met opties voor een erg faire prijs. Over de verhouding tot CK durf ik me niet uit te spreken. De aankoop daarvan kan ik niet voor mezelf verantwoorden...

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo dec 09, 2009 7:31 pm

JJ schreef: natuurlijk zijn er best wel meer merken velgen, maar ik heb de afgelopen tijd erg goede ervaring met de NoTubes velgen, en meer mensen zoals wel blijkt uit de reakties hier.

JJ
Tsja, en als je licht* wil, heb je geen enkele andere keus op het moment.

OK, Edge XC 29", maar wil jij €600 per velg betalen? Zoals Mateis zei "dat kan ik voor mezelf niet verantwoorden". Wil je gekker, wacht dan op de Edge tube velgen voor 29" en bestel alvast Dugast tubes. Ik zie eigenlijk niemand behalve Ninko er voor aan om zo gek te zijn, right, Ninko? :thumbsup: Ninko zou er dan ook mee rijden, zoals je er mee moet rijden: Op een wedstrijdparcours met reserve wielset in de pits ;).

(* Mijn definitie van 'licht' is <425gr, geïnspireerd op 'de' 26" referentie, de Mavic XC 717. Wat anderen licht vinden, moeten ze zelf weten ;) )

Ninko

Bericht door Ninko » wo dec 09, 2009 9:56 pm

JeroenK schreef: OK, Edge XC 29", maar wil jij €600 per velg betalen? Zoals Mateis zei "dat kan ik voor mezelf niet verantwoorden". Wil je gekker, wacht dan op de Edge tube velgen voor 29" en bestel alvast Dugast tubes. Ik zie eigenlijk niemand behalve Ninko er voor aan om zo gek te zijn, right, Ninko? :thumbsup: Ninko zou er dan ook mee rijden, zoals je er mee moet rijden: Op een wedstrijdparcours met reserve wielset in de pits ;).

(* Mijn definitie van 'licht' is <425gr, geïnspireerd op 'de' 26" referentie, de Mavic XC 717. Wat anderen licht vinden, moeten ze zelf weten ;) )
Ik weet niet hoor :lol: ... 'T zijn toch de benen die het moeten doen he... Die over expensive onderdelen allemaal.... 8) ;) :angelnot:

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr dec 11, 2009 1:37 pm

Ik was een aantal keren dichtbij het bestellen van Edges. Maar kan het ook niet verantwoorden. Zelfs niet alleen de achtervelg, die het meeste verschil zou maken door de extra stijfheid.
Misschien ben ik voorzichtig, omdat ik voor mijn crosser ooit Zipps heb gekocht. Super licht en stijf, maar eigenlijk gewoon zonde velg. Kreeg er nooit echt remkracht uit, zelfs niet met kurken fratsen. en of het nou fijn reed...nou eigenlijk niet. Vooral licht en hard.
Die brede Edge tube velg droom ik al jaren van, maar het nut dat ik er ooit voor zag is in die jaren wel vertroebeld. Bling alleen, daar wil je geen races mee.

Pino

Bericht door Pino » vr dec 11, 2009 3:09 pm

Desalniettemin is het grootste bezwaar van carbonvelgen bij een combinatie van disc en tubes verdwenen: het beroerde remmen.
Liever carbon velgen dan carbon stuur(-pen).

walter

Bericht door walter » vr dec 11, 2009 3:51 pm

TS zoekt iets lichters.
Want de std. OnOne wielset is (te) zwaar.
Dan kan ik iig adviseren de PlanetX naven te vervangen door iets beters/lichters.
Die wegen een ton en zijn daarbij ook nog eens ondegelijk. In deze tijd vh jaar heb je ze zo vol met rotzooi.
De velgen zijn zeker niet de lichtste, maar het meeste overgewicht zit 'm in de naven.
Een setje XT 775 naven wegt veel minder, is ook centerlock en kost relatief weinig.
Je kan ze zo inspaken, met de originele spaken.
Helaas las je een tijdj terug veel over vrijloop problemen bij de 775.
Die van mij doet 't al een tijd probleemloos :roll:

KLM

Bericht door KLM » vr dec 11, 2009 5:33 pm

walter schreef:TS zoekt iets lichters.
Want de std. OnOne wielset is (te) zwaar.
Dan kan ik iig adviseren de PlanetX naven te vervangen door iets beters/lichters.
Die wegen een ton en zijn daarbij ook nog eens ondegelijk. In deze tijd vh jaar heb je ze zo vol met rotzooi.
Die naaf was zelfs van binnen scheef, drukte direct mijn snelspanner er in vast! Met wat huis-nijverheid opgelost. De naven lopen verder prima maar zullen idd niet de lichtste zijn. (wielset weegt 2200 gram)

Ik ga maar weer eens sparen... :roll:

Dank voor alle info!

Ik zal binnenkort wel een foto plaatsen van mijn project!

Plaats reactie