Kramp en Singlespeed

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Akwa
Contacteer:
Kramp en Singlespeed

Bericht door Akwa » za jan 02, 2010 5:26 pm

In een grijs verleden kreeg ik op mijn moutainbike met versnellingen meestal kramp in de kuiten bij het klimmen. Klein verzet en staand klimmen.
Nu ik de laatste jaren alleen maar singlespeed rij en ook eens wat hoogtemeters maak valt het me op dat ik nu hoofdzakelijk de kramp in de dijen krijg, zittend en staand klimmen. :cry:

De kramp begint dan vlakbij de knie en verkrampt de dij aan de voor/binnenkant, ook lopen wordt dan moeilijk. Lichte buigingen zijn dan al een probleem.

Is deze kramp gerelateerd aan het singlespeed-rijden?
Wat kan ik er aan doen om deze kramp te voorkomen?
Houding aanpassen, maar hoe?
Verzetkeuze? Ik rij meestal een licht verzet, bij NKSS2009 32x18. (kramp in de 'lange klim' en in de slotklim in de laatste 2 ronde)
Krachttraining?

Wie o wie heeft hier antwoorden op :doctor:

dré

Bericht door dré » za jan 02, 2010 6:21 pm

meer wippen of meer drinken ?

allebei :D ?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za jan 02, 2010 7:41 pm

Ik heb de laatste tijd juist minder last van kramp, maar dat komt denk ik ook doorat ik wat meer kilometers maak. Ook denk ik dat bij een (hoge) inspanning langer dan 30-45 minuten het erg beangrijk is water te drinken met iets er in. Zelf heb ik veel baat bij de tabletten van Isostar, die zorgn er mede voor dat ik op lange tochten weinig tot geen last meer heb van Kramp.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Ninko

Bericht door Ninko » za jan 02, 2010 9:15 pm

Idd veel drinken (bij wedstrijden rond een uur of langer) ongeveer 1 bidon (halve liter) per uur minimaal...
En een zwaaaaaaar verzet he:D Hoef je niet zo veel rond, kun je ook geen kramp krijge :? :?
En alcohol verdunt je bloed, dus dan kan het sneller rondstromen ofzo...? Dus meer bier, hoe minder kramp en hoe harder je gaat.... 8) ;)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jan 03, 2010 1:40 am

Koop Calcium, Magnesium, Zink capsules bij Kruidvat. Do it.

wictor

Bericht door wictor » zo jan 03, 2010 9:19 am

Cloxxki schreef:Koop Calcium, Magnesium, Zink capsules bij Kruidvat. Do it.
Niet zonder indicatie van je huisarts, pal.

Je helemaal los supplementeren in de hoop kramp te voorkomen is IMHO redelijk zinloos, tenzij je weet dat je door een McDonalds dieet een magnesiumtekort hebt.

Kijk in de eerste plaats naar houding - wie zegt dat deze niet totaal anders is dan vroegâh in dat grijze verleden? Ik weet weinig van hoe je kramp en houding relateert (gezien ik er zelf nooit last van heb gehad) maar ik neig te zeggen dat je je bovenbenen ietsje te zwaar belast.

mateis

Bericht door mateis » zo jan 03, 2010 10:52 am

De meest waarschijnlijke en makkelijkst te testen hypothese is dat het vooral aan een (tijdelijk) gebrek aan mineralen ligt. Rij je met sportdrank? Als niet, probeer dat uit! Gewoon oplosbare Isostar (oid) dorstlesser van bij de drogist bv. Doe dat twee weken en test je krampvatbaarheid bij een bidonnetje per uur. Nog iets: kleed je voldoende warm aan! Kou (zoals nu) kan behoorlijk op je spieren slaan.

In de tussentijd kan je ook eens je dagelijkse menu tegen het licht houden. Hoe gevarieerd is dat? Zitten er veel en veel verschillende niet helemaal stukgekookte groenten in die rijk zijn aan mineralen?

Meteen naar supplementen grijpen spreekt mij ook niet aan. Symptoombestrijding waarvan je je moet afvragen of je niet met een kanon op een mug aan het schieten bent. Naast de mug zou je ook nog andere dingen kunnen raken... Alleen in overleg met een expert. Recreationele sporters (minder dan 8u training) moeten volgens mij prima zonder kunnen. Nard?

wictor

Bericht door wictor » zo jan 03, 2010 11:22 am

Daarbij vielen ook de woorden 'de laatse jaren', waaruit ik opmaak dat het geen tijdelijk tekort is. Of chronisch, of iets met fietshouding...

Merk op dat je imperfecties in houding en motoriek vaak pas tegen komt als je een bepaald belastingsniveau bereikt (o.a. regelmatig veel hoogtemeters en enkel op de SS). Dat iets vroegâh goed ging biedt geen garanties als je 2x zo veel en 2x zo zwaar klimt iedere week (als voorbeeld).

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » zo jan 03, 2010 8:23 pm

Sportdrank zit al in het pakket, daarnaast slik ik iedere dag 1600 mg ibuprofen tegen Artritus Psoriatica (reuma veroorzaakt door psoriasis). Ik kan tot nu toe niks vinden op internet wat kramp en AP samen laat komen.
Gebrek aan conditie zou een optie kunnen zijn, het opbouwen van conditie is moeizaam met wisselende reumaklachten. Houding ga ik binnenkort maar eens mee spelen.

Thanks

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » zo jan 03, 2010 8:28 pm

Over het ontstaan van kramp is veel onduidelijk. Mineraalsuppletie werd ooit gezien als een/dé oplossing, vooral door verkopers ervan. Als het bij iemand helpt: please use, maar verwacht er geen wonderen van. Ik ben zelf geen voorstander van suppletie van 'single ingredients', dus zo hier en daar een enkel mineraal, antioxidant of vitamientje. Zo werkt het lichaam niet. Een goed, gevarieerd dieet met veel groenten, fruit en volkoren producten, begin daar maar eens mee.

Verder over kramp: belangrijkste oorzaak is meer doen dan waar je lichaam toe in staat is, bv tijdens een wedstrijd of lange training. Te weinig eten en drinken helpt ook niet. Oplossing dus: trainen en gezond eten en drinken, ook op de fiets.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » ma jan 04, 2010 11:47 am

Ik kreeg vroeger kramp doordat ik te hoog zat. lager kon ik niet bij gebrek aan kracht. Toen de kracht eenmaal aangeleerd was, bleef het bij tijdelijke tekorten.

Bij mij in het loopgroepje, behalve mij dan allemaal behoorlijke serieuze sporters, zijn er meerdere die recentelijk baat hebben gehad bij die supplementen. Een gewone looptraining leverde ze kramp op. Mij ook.

pieterp

Bericht door pieterp » di jan 05, 2010 3:41 pm

Het belangrijkste is allemaal al gezegd (houding, drinken, eten, trainen), maar ik heb heel goede ervaring met Zym tabletten ipv een echte sportdrank (mijn koolhydraten haal ik dan uit gels, repen, koeken, bananen).
De zym tabletten voorkomen ook een zware maag door teveel koolhydraten (de inname is makkelijker af te meten met gels), ook minder last van 'het zuur' en een borrelende maag. Vooral bij heel warm weer.

http://www.gozym.com/

te koop bij oa chainreactioncycles

Heckler

Bericht door Heckler » di jan 05, 2010 8:18 pm

Wat voor mij het best werkt tegen kramp is om vooral na het biken ook goed te blijven drinken en ook een sportdrank voor recupereren/aanvullen te nemen. Ik meen dat die vooral laag inde koolhydraten/energie zit (en ik moet ook die Zym tabletten eens proberen denk ik)

Ik gebruik tijdens het zondags recreatief biken eigenlijk alleen water en dan een muesli reepje of banaantje ergens onderweg. Bij wedstrijden gebruik ik wel energie-sportdrank trouwens.

Enjoy!!
Common sense was never common

Plaats reactie