1 x 9 Gearing 26" <-> 29"

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am
1 x 9 Gearing 26" <-> 29"

Bericht door EL PERRO » di mar 09, 2010 11:33 pm

Als wedstrijdrijder(26") heb ik voornamenlijk 36 of voor vlakkere races 38t vooraan gebruikt in combi met een 11/32 pion (cassette).

Voor xc en endurace (24h) wedstrijden volstaat dit, omdat aan een trapfrequentie van 90rpm, 36x11 dik 45km/h oplevert. In tegenstelling tot wat velen denken is dit echt ruim voldoende en je kan normaal heel de wedstrijd op je "grote" ring blijven, die gemakshalve in het midden staat, dus een zo goed als perfecte kettinglijn om je ganse 9 speed te gebruiken.

Mijnheer Kabush bezigt zelfs regelmatig een 34, terwijl hij in zijn Litespeedtijdperk nog 44's rondpeezde:
Afbeelding

Ik heb voorlopig geen 29" ervaring, maar vermits de sponsering van Seven Cycles na 3 jaar ten einde loopt, en ik in het Belgische Ninercamp opgenomen word, zal ik asap de voordelen van de grote wielen mogen ontdekken, dus mijn vraag is:

Gaat een 32 vooraan snel genoeg zijn op de vlakke stukken?

Gebruikersavatar
ott
Berichten:1823
Lid geworden op:ma jun 12, 2006 4:57 pm
Locatie:doesburg

Bericht door ott » wo mar 10, 2010 8:00 am

als richtlijn kun je bij overgang van 26 naar 29 aanhouden dat je achter twee tandjes erbij moet hebben. Aangezien dat niet lukt met een standaard casette zul je het vooraan moeten pakken.
Een tandje achter is ongeveer twee voor dus 32 is wat je nodig hebt

Even een ander idee 1x8; als je een specifiek singlespeed blad neemt dan zijn de tandjes zo hoog dat je geen kettinggeleiding nodig hebt. Deze bladen nemen alleen 8 speed kettingen en casette maar dat heeft ook als voordeel dat een 8 speed ketting sterker is
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Re: Gearing

Bericht door marten » wo mar 10, 2010 8:14 am

EL PERRO schreef:
Gaat een 32 vooraan snel genoeg zijn op de vlakke stukken?
een 26"wiel heeft een diameter van bv 559 + 2* 50mm= 659
een 29"wiel heeft een diameter van bv 622 + 2* 50mm= 722

659/722 * 38 = 34.68 tands


nee dus ;)
/Marten

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 10, 2010 8:46 am

ott schreef:Even een ander idee 1x8; als je een specifiek singlespeed blad neemt dan zijn de tandjes zo hoog dat je geen kettinggeleiding nodig hebt. Deze bladen nemen alleen 8 speed kettingen en casette maar dat heeft ook als voordeel dat een 8 speed ketting sterker is
Slecht idee Ott. Met een derailleur achter heb je altijd een kettinggeleider nodig. Je ketting zal er bij een lompe actie altijd een keer af willen schieten. Kun je voorkomen door een Jumpstop en een hoge bashguard te monteren, of een geleider als de e13 (zoals op het plaatje) of Paul.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

pieterp
Berichten:291
Lid geworden op:za jan 03, 2004 9:42 pm

Bericht door pieterp » wo mar 10, 2010 9:27 am

Eerst en vooral welkom to the big revolution ;)

659/722 * 36 = 32.86 tands
Dus als je normaal een 36T zou gebruiken op je 26er neem je nu een 32 of 33.

Zou je 1x9 rijden of 2x9 (of afhankelijk van parcours?)

Voor 1x9 kan je eventueel deze kerel contacteren om een 33T te maken, in alle kleuren van de regenboog:
http://homebrewedcomponents.wordpress.com/
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=540625

Andere zeer coole (SS) kettingbladen heb je van Renthal:
http://www.renthal.com/File/Cycle_chainrings_4arm.asp

Gebruikersavatar
bettes
Berichten:2947
Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm

Bericht door bettes » wo mar 10, 2010 10:13 am

Ik heb net bij CRC een 33t e13 guidering mee laten komen voor als mijn conditie slecht is en het parcours geheuveld...

Gewoon om het eens te testen alleen ben ik nogal lui van aard en heb ik zondag gewoon 36-17 gereden gelijk altijd! (En dat was fout want na 500m smeekten mijn benen al voor de 33-er)

Oneven chainrings zijn er van e13 en mrp trouwens...

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » wo mar 10, 2010 10:51 am

Voorlopig ga ik een granny (22t) steken om te trainen in de Ardennen, voor wedstrijden wil ik 1x9 rijden, 1x8 is uitgesloten.

32x11 lijkt me wat klein, hoewel voor Houffalize mss wel haalbaar, omdat ook de nieuwe startklim gelijk naar boven schiet.....
Volgende week is mijn Flying Fortres klaar en ik laat jullie mijn bevindingen weten.

Zelfs op 26" vind ik 44t en 42t overkill(tenzij je op de weg gaat rijden met wielrenners, maar daar heben ze racefietsen voor), zelfs downhillers rijden met een 36t tegenwoordig.(Greg Herbold met een 58 op zijn Koga)

Qua vering opteer ik voor 2.25 banden met lage druk, da werkte in 26" ook goed en weinig last met lock outs. Ik Hope dat die grote wielen hun shockabsorberend werk zullen doen.

Bedankt voor de tips alvast, als de Niner klaar is, post ik wel een actiefoto!

Gebruikersavatar
Rec
Berichten:148
Lid geworden op:za dec 09, 2006 2:16 pm
Locatie:Hasselt, België

Bericht door Rec » wo mar 10, 2010 12:20 pm

Ik rij zelf met een 1x9 op mijn Niner, 11-34 achter en een 36t SS blad vooraan.
Zonder ketting geleider en nog geen enkele keer eraf gesprongen (knock wood)

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo mar 10, 2010 4:03 pm

622mm is de maat vn de velg haak. Als je de bandhoogte gemeten hebt op 50mm, reken je beter 635mm, de officiele hoogte. Vroeger kreeg je vaak maar 633, waardoor ze vrij "los" zaten. En NoTubes velgen hebben mogelijk ook weer afwijkende afmetingen door de zeer korte haak.

SS is gelukkig erg veelzijdig. Het goede verzet kies je toch niet, dat is het hele idee. Per dag is je vorm meer verschillend dan het verschil tussen 34x18 en 34x19.

pieterp
Berichten:291
Lid geworden op:za jan 03, 2004 9:42 pm

Bericht door pieterp » wo mar 10, 2010 5:58 pm

Cloxxki schreef:SS is gelukkig erg veelzijdig.
EL PERRO gaat geared rijden, hij vraagt zich af met welk verzet hij nog genoeg top end zal hebben (of evenveel als nu op zijn 26").

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo mar 10, 2010 6:30 pm

pieterp schreef:
Cloxxki schreef:SS is gelukkig erg veelzijdig.
EL PERRO gaat geared rijden, hij vraagt zich af met welk verzet hij nog genoeg top end zal hebben (of evenveel als nu op zijn 26").
Goh, let ik effe goed op! :oops:

Toch geldt ongeveer hetzelfde, alleen je top en bottom gears maken dan uit.
Ik heb met 34x12-27 de ergst NL races overleefd, en jaren met een 36tx11-32 geracet. Mijn mening is dat je gewoon moet wennen aan een cassette met veel range. Dan schakel je minder, en heb je meer vrijheid. Dat je lichter of zwaarder kunt schakelen betekent niet dat je het altijd moet doen, en als de gears verder uit elkaar zitten, los je het vaker met je benen ipv met een schakelactie op, dat is puurder, stiller, en sneller.
Ik heb een 38t Q-ring liggen, en ga 11-34 rijden tenzij er goede 9spd 11-36 cassettes komen.

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » wo mar 10, 2010 8:32 pm

Shimano komt met een specifieke 29" (11-36) cassette uit in de loop van 2010.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo mar 10, 2010 8:51 pm

EL PERRO schreef:Shimano komt met een specifieke 29" (11-36) cassette uit in de loop van 2010.
12-36, en is al gewoon leverbaar
/Marten

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » wo mar 10, 2010 9:04 pm

Een enkel blad lijkt me weinig El Perro? Zeker als je ook in Belgie alle koersen gaat rijden, alhoewel met een 32 of 34 het eigenlijk wel zou moeten kunnen, icm een 34 als grootste achter.
Zelf rijd ik tijdens wedstrijden 28-40 en achter een 12-34 cassette. Geeft in ieder geval altijd de zekerheid om overal boven te komen en om op het snelle nog iets over te hebben.
Als ik een enkel blad zou gaan rijden voor lijkt het me logisch dat ik ertussen in zou gaan zitten, zou dan een 34T moeten zijn. Als kleinste verzet een 34-34, zou je toch wel een eind moeten komen toch?
Heb je niet het idee dat een te klein voorblad op een of andere manier toch wat minder lekker aanzet? Als dat voorblad zo klein is vind ik dat altijd een beetje apart aanzetten, alsof er dan een beetje weinig power op die ketting komt ofzo, weet niet hoe ik da ga uitleggen?

Owja, iemand al een idee of er van die chainguides zoals de MRP X1 of die E13 uitzijn voor een enkelblad te monteren voor, maar dan voor montage aan de zitbuis?? Die huidige dingen werken op bracket montage maar das nie handig met BB30, dan draait ie mee :lol:

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mar 10, 2010 10:45 pm

heb je een ronde zitbuis dan? Dan past de Paul er op.

Ik ben ook van het zo groot mogelijk voor, ik snap wat je bedoelt met dat gevoel van beter lopen..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

pieterp
Berichten:291
Lid geworden op:za jan 03, 2004 9:42 pm

Bericht door pieterp » do mar 11, 2010 9:38 am

Die 12-36 is wel een echt bootanker, shimano heeft er ook verstevigde naven voor omdat blijkbaar Amerikaanse clydesdales in 22x36 voldoende koppel genereren om de body af te doen scheuren.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do mar 11, 2010 10:00 am

pieterp schreef:Die 12-36 is wel een echt bootanker,
31 gram meer dan een 11-34, ex extra ketting


shimano heeft er ook verstevigde naven voor omdat blijkbaar Amerikaanse clydesdales in 22x36 voldoende koppel genereren om de body af te doen scheuren.
Zijn in wezen gewoon de klassieke naven met stalen as. Kennelijk erkent Shimano dat de vernielde XT naven met dikke aluminium as net even te ver over het randje zijn ;)
/Marten

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » do mar 11, 2010 11:05 am

Ninko schreef:Een enkel blad lijkt me weinig El Perro? Zeker als je ook in Belgie alle koersen gaat rijden, alhoewel met een 32 of 34 het eigenlijk wel zou moeten kunnen, icm een 34 als grootste achter.
Zelf rijd ik tijdens wedstrijden 28-40 en achter een 12-34 cassette. Geeft in ieder geval altijd de zekerheid om overal boven te komen en om op het snelle nog iets over te hebben.
Als ik een enkel blad zou gaan rijden voor lijkt het me logisch dat ik ertussen in zou gaan zitten, zou dan een 34T moeten zijn. Als kleinste verzet een 34-34, zou je toch wel een eind moeten komen toch?
Heb je niet het idee dat een te klein voorblad op een of andere manier toch wat minder lekker aanzet? Als dat voorblad zo klein is vind ik dat altijd een beetje apart aanzetten, alsof er dan een beetje weinig power op die ketting komt ofzo, weet niet hoe ik da ga uitleggen?
Op mijn 26" Seven vind ik 36t in combi met 11-32 perfect voor xc in de Ardennen en vlakkere lange afstandsraces, topspeed zie ik niet echt als een prioriteit.
Wss ga ik toch even met een dubble starten en zien wat mijn benen ervan vinden.

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » do mar 11, 2010 11:14 am

Voor het gewicht denk ik niet dat je 1x9 of 10 met een 11of 12/36 moet rijden, want het gewicht van zo'n mega cassette + één of andere chaindevice, zal niet echt opwegen tegen het gewicht van een kleinere cassette en voorshifter/deralleur denk(kleine 100 gram?) en de luxe van toch een granny te hebben.
Ik kan me voorstellen dat de nieuwe track in Houffalize waar we nu tot 7x langs de 4x (brandweer) naar boven moeten, het voor de laatste ronde(s) geen overbodig vangnet is, zo'n granny.
Rekening houdend met de startKLIM, zal een 32T wss volstaan.
Op 24h's wedstrijden die ik solo rijd, is topspeed sowieso niet belangrijk.

@ JJ : heb jje ervaring met een Paul's chaindevice op een Air9, of dit past, meende dat die enkel op dunne stalen buisjes zou passen?

Deze lijkt me universeel voor elke beurs:
Afbeelding

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 11, 2010 1:10 pm

haha, is dat kaas??
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 11, 2010 1:11 pm

EL PERRO schreef:@ JJ : heb jje ervaring met een Paul's chaindevice op een Air9, of dit past, meende dat die enkel op dunne stalen buisjes zou passen?
Hij klemt niks harder dan een derailleur, dus dat lijkt me geen probleem..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do mar 11, 2010 3:58 pm

JJ schreef:
EL PERRO schreef:@ JJ : heb jje ervaring met een Paul's chaindevice op een Air9, of dit past, meende dat die enkel op dunne stalen buisjes zou passen?
Hij klemt niks harder dan een derailleur, dus dat lijkt me geen probleem..

JJ
De Paul is tevens geschikt voor Q-ring SS bladen, kreeg ik eens van ze als antwoord. Moet ik nog steeds eens bestellen. Ik wil 1x9 daarmee gaan rijden. Je moet alles een keer geprobeerd hebben.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » do mar 11, 2010 4:26 pm

EL PERRO schreef:
@ JJ : heb jje ervaring met een Paul's chaindevice op een Air9, of dit past, meende dat die enkel op dunne stalen buisjes zou passen?
er zijn drie verschillende uitvoeringen: 28.6. 32 en 35mm
/Marten

EL PERRO
Berichten:587
Lid geworden op:do sep 25, 2003 9:50 am

Bericht door EL PERRO » do mar 11, 2010 9:15 pm

JJ schreef:
EL PERRO schreef:@ JJ : heb jje ervaring met een Paul's chaindevice op een Air9, of dit past, meende dat die enkel op dunne stalen buisjes zou passen?
Hij klemt niks harder dan een derailleur, dus dat lijkt me geen probleem..

JJ
Thnx, dan ga ik er zo eentje regelen.
(die kaas is een Pedros tirelever)

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » vr mar 12, 2010 9:39 pm

Het hoeft maar te werken, wel een ideale oplossing. Wel iets minder als je dan weer lek rijdt...
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Plaats reactie